Isabel en palomino

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:00

Dat is een haf Liesje_lover?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:02

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:03

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:12

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:19

gabyfedde schreef:
klinkt heel logisch!
Alleen met creamola (lijkt wel ijs!) wordt Cremello bedoeld.
Als je dat kruist met vos dan krijg je palomino, als je dat kruist met bruin krijg je valk.

Dit hoeft niet perse....
Een Palomino is een vos met 1 verdunningsfactor, een Cremello is een vos met 2 verdunningsfactoren.
Een bruine kan ook een zwart of voskleurig gen hebben. Uit een cremello x bruine kan dus een smokey, palomino en een valk komen!
(zwart, vos en bruine + 1 verdunning)

Snappen jullie het nog ? Haha!

Naast een cremello heb je ook nog een zilversmokey (zwart + 2 verdunningsfactoren) en een perlino (bruin + 2 verdunningsfactoren)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:21

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:25

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:48

Feetje schreef:
Dat is een haf Liesje_lover?

Nee niet dat ik weet, het is mijn schatje van de manege! Haha!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:03

Dit zou ook een palomino moeten zijn:

Afbeelding

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:10

Dat ís ook een palomino.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:34

He, bedankt, ik begin soms wat aan mezelf te twijfelen, aangezien ze als veulen door de schetser als valk is aangemeld Haha!

Judith

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:01

Voice schreef:
He, bedankt, ik begin soms wat aan mezelf te twijfelen, aangezien ze als veulen door de schetser als valk is aangemeld Haha!

Judith

Jah, mijn pony werd ook als valk omschreven op het dekbewijs, toen ik dr liet dekken Verward Ze heeft toch echt witte manen en staart en geen zwarte/donkere zoals een valk..

Ik vind trouwens die foto's van hier boven, met moeder en dochter heel duidelijk! Alleen als je heel licht palomino (wat daar isabel word genoemd) met nog zo'n hele lichte kruist krijg je geen goud maar cremmelo. Ik heb nog ergens in een boek een heel mooi voorbeeld van een echte palomino staan, met duidelijke omschrijving. Die zal ik wel even zoeken en scannen.
(btw, Dat veulen van mijn pony is ontstaan uit koffievos X palomino)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:08

Peterina schreef:
Die van Dazzle: (op link klikken)
Afbeelding
http://community.webshots.com/photo/88567456/88567998wZgLoV

Sorry, ik en computers gaan niet zo goed samen.

De reden waarom je foto's het niet doen komt omdat je URL niet eindigt op een .jpg of .gif extentie Lachen
Je moet dus rechtermuis klikken OP de foto, en daar kopieer je de URL die je in je bericht tussen de [img] en [/img] zet. Lachen
De link van jou foto (het kruisje) is op de moment dit http://community.webshots.com/photo/885 ... 7998wZgLoV
En dat moet dus dit zijn http://community.webshots.com/s/image7/ ... LoV_ph.jpg

Probeersel ... ->
Afbeelding

(er staat nu dus [img] http://community.webshots.com/s/image7/ ... .jpg[/img] je ziet dat de URL eindigt op .jpg )

Kunnen jullie deze foto nu van de eerste keer zien? (ik wel)
Anders is er iets heel raars aan de hand Haha!

Begrijp je wat je fout deed en hoe het wel moet? Lachen (alle begin is moeilijk Haha! )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:18

Loolapelooza, ja bedankt, ik zal voortaan op de extentie letten.

Volcano, de reden dat er een cremello uit een palomino x palomino is gekomen is omdat het veulen van beiden ouders een creme gene heeft geerfd en niet omdat het twee lichte palomino's waren. Het had net zo goed een vos (vos gene van beiden ouders erven) of palomino (vos gene van de ene en een creme gene van de andere) kunnen zijn.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:26

Peterina schreef:

Volcano, de reden dat er een cremello uit een palomino x palomino is gekomen is omdat het veulen van beiden ouders een creme gene heeft geerfd en niet omdat het twee lichte palomino's waren. Het had net zo goed een vos (vos gene van beiden ouders erven) of palomino (vos gene van de ene en een creme gene van de andere) kunnen zijn.

Zie ook een paar antwoorden hierboven Knipoog Een haflinger is dan ook geen palomino! Iets wat mensen nog wel eens willen denken.

Als een haflinger een palomino zou zijn, zouden er ook cremello haflingers voor moeten komen, en dat is niet het geval.

*Heb maar even het foutje dat volcano heeft ontdekt weggepoetst Haha! *
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 01-11-03 00:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:26

Peterina schreef:

Mij is verteld, want ik wilde graag weer een palomino uit mijn pony fokken en heb wat navraag gedaan, dat een palomino keer palomino bijna altijd cremmelo word. (het ging trouwens niet over het veulen op jou foto hoor, gewoon algemeen gezien) En bij 2 lichte palomino's, die beide al een flinke verdunningsfactor hebben is die kans natuurlijk het grootst, dat er een cremmelo uit zou komen, als die theorie zou kloppen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:30

Westernfreak schreef:

Zie ook een paar antwoorden hierboven Knipoog Een haflinger is dan ook geen palomino! Iets wat mensen nog wel eens willen denken.

Als een haflinger een palomino zou zijn, zouden er ook
cremello palomino's
voor moeten komen, en dat is niet het geval.

Je bedoelt vast cremmelo haflingers Knipoog

En idd, zoiets dacht ik al, want als je palomino met palomino kruist, zoals ik hierboven al zei, krijg je cremmelo, maar als je een haflinger met een haflinger kruist blijven ze mooi donker van kleur en worden geen cremmelo's, dus een haflinger is idd geen palomino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:45

Haflingers zijn geen palomino's en de creme gene komt gewoon NIET voor in het ras! Haflingers zijn VOS-gekleurde paarden/ponies.

Wat betreft palomino x palomino =
50% kans op palomino
25% kans op vos
25% kans op cremello
Je hebt dus meer kans op een palomino veulen (2 op 4) dan een cremello veulen (1 op 4).

Nogmaals de 'diepte' van de palomino kleur, hetzij van zeer licht tot donker goud, van de ouder is geen garantie dat het veulen ook deze kleur krijgt. Uit twee lichte kan je een 'echte' goude krijgen en uit twee gouden palomino's een lichte gekleurd veulen! In de Royal Belgian Palomino stamboek hebben wij hier voorbeelden genoeg van. Het is juist deze onzekerheid (van de precieze kleur erfenis) dat het zo moeilijk maakt om 'gouden' palomino's te fokken.
De ENIGE echte garantie op een palomino gekleurde veulen is Vos x Cremello: dit geeft 100% palomino en dan meestal ook een goede tint.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 03:27

Een palomino is per definitie een 100 % vos, maar dan met daarbij 1x de verdunningsfaktor (Cr). Dit is een apart gen dat dus onafhankelijk vererft van de vosfaktor.
Of een palomino donker of licht is (de diepte van de kleur) heeft weer te maken met nog een ander gen (het agouti gen). Dit is het zelfde gen dat er bijvoorbeeld voor zorgt of een paard donker dan wel lichtbruin is en vererft ook onafhankelijk van de twee eerder genoemde faktoren. (vos en cr)

Een "flinke"verdunningsfaktor bestaat dus niet. Het is welles of nietus.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:25

Het klopt wel maar de Agouti gene beinvloed niet in zijn geheel de diepte van het kleur. Sedert 1955 is men in U.S.A. dit aan het onderzoeken (zg 'color variation in palominos') in verschillende universiteiten en tot nu toe is niets uit de bus gekomen.

Wel hebben ze de 'Agouti' gene kunnen vastleggen en een test gecreert die deze gene 'vindt' ... dwz dat je je paard kan laten onderzoeken of het homozygoot of heterozygoot is voor deze genen.
Vossen kunnen inderdaad 'dragers' zijn van deze gene, die geen 'uitwerking' heeft op vos alleen op zwart, en het dus doorgeven naar het veulen.
Nav deze onderzoeken is ook de 'Red' gene (vos) vastgelegt en kunnen deze getest worden. (Bijvoorbeeld of een bruin paard eigenlijk een homozygoot zwarte is met een Agouti gene of een heterozygoot is met een zw. + een vos + een Agouti gene ... kan ZEER belangrijk zijn als je fokt voor kleur).
Verder nav deze onderzoeken hebben ze ook in Frankrijk het 'creme' gene kunnen vinden en identificeren wat nu ook het mogelijk maakt dat deze nu ook te laten testen.

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:45

ik ben dus echt een dweil: lees het hele topic door en ben er nu nog niet zeker van wat Jan's kleur is: Isabel of palomino:

Afbeelding

please, gilt u maar wat voor kleur Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:56

Nou ik denk een Palomino (maar wacht op Peterina, dan weet je het zeker Haha! )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:39

Ik heb in je profiel gekeken en gelezen dat Jan een welsh is, ik dacht eerst aan een haflinger Knipoog , dus is ze palomino.

Zelfs als een paard HEEEEEL licht geel is (niet hier het geval), is het een palomino (-gekleurde) paard, maar de kleur schakelingen ('tint') zo je kunnen beschrijven als 'isabel' kleurig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:03

Nog een stukje tekst gevonden die misschien van interesse is, van americaanse site:

The Palomino has come down through the pages of history. There are stories of the Golden Ones linked to the Crusades; the mail-clad Crusaders saw them on the battlefield when they fought the desert chiefs of Saladin who rode them. You will find stories about them among the Arabs and the Moors. During the days of the Crusades the Emir Saladin presented Richard-Coeur-de-Lion with two splendid war horses, one was a gray and the other a Golden Palomino. The place of origin of the Palomino probably never will be conclusively determined. Myths and legends of various countries shroud the beginnings of the golden horse which is no modern phenomenon. The golden horse with ivory-colored mane and tail appears in ancient tapestries and paintings of Europe and Asia, as well in Japenese and Chinese art of past centuries. Nowhere has the history of the Palomino been recorded, but most horsemen agree that all light bodied horses have descended from the Arab and the Barb.

These splendid golden horses were favored by her Majesty Ysabella de-Bourbon, that beloved queen who pawned her jewels so the expenses of the expedition which discovered the New World might be paid. In the Remuda Real of Spain, Queen Ysabella kept a full hundred of these animals and as the chosen favorites of the crown, only the members of the royal family and the nobles of the household were permitted to ride them. A commoner might not even own one. It is on record that the Queen Ysabella sent a Palomino stallion and five mares to her Viceroy in New Spain, which is to say Mexico, to perpetuate the Golden Horse in the New World. From this nucleus, the blood spread to the Texas plains, and from Texas to California.

The word "Palomino" is a Spanish surname. Many feel that Palomino is only a color and not a breed, which is true that the color of Palomino comes in all breeds, but the Palomino of Spanish times the Golden Dorado, was as close to being a breed as any strain of horse. The Dorado was of Arabic-Moorish-Spanish blood and breeding, closely akin to the Arabian and the Moorish Barb. The Palomino of Spanish times was not bred by being crossed with sorrels. The Spanish had many shades of golden horses, and when they did use "Corral Breeding" a light color Palomino mare would be mated with a very dark-colored Palomino stallion. This point has been noted in an old book and printed in Barcelona in 1774.

Overgenomen van de PPEA.
Even voor alle duidelijkheid, de Royal Belgian Palomino stamboek is een officiele erkende stamboek die volgend jaar zijn 30 jaar bestaan viert. Wij zijn een KLEUREN stamboek en registreren paarden en ponies uit alle rassen. Er zijn twee manieren van registratie: in de fok deel van de stamboek of in de zg 'Palomino Label' deel van de stamboek. 'Label' palo's behouden hun oorspronkelijke stamboek papieren en alle rechten daar aan verbonden maar krijgen daarbij ook alle rechten van de R.B.P..
M.a.w. voorbeeld: ik heb een merrie die geregistreerd is bij de B.W.P. en daarvan stamboekpapieren heeft, maar ze is ook geregistreerd (onder 'Label') bij de R.B.P.. Ik geniet dus van beiden stamboeken. Lidgeld en prijzen van de R.B.P. zijn zeer schappelijk.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 16:02

had noit verwacht dat ik zoveel reacties zou krijgen.
Bedankt allemaal, denk wel dat ik er nu een beetje uitgeraak
xxx
Syl