14 jarige merrie blijft te mager wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:28

Ik zou gewoon veel ruwvoer geven, paarden krijgen de engergie van de brok en het onderhoud van het ruwvoer, en zemelen geven helpt ook wel, doen ze bij de manege paarden bij ons ook :) helpt wel,
en dan een beetje muslie erdoor dan eten ze het makkelijk weg, of slobber.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:29

Pfoe dat is een lange zin :P

Dan staat ze dus nog ruim 20 uur op stal. Ik zou echt naar een oplossing zoeken dat je paard meer naar buiten kan, hoe meer ze vrij kan bewegen hoe beter dat is voor haar been lijkt me. Heeft ze überhaupt wel contact met andere paarden? Om een paard gezond te houden is vrije beweging met een maatje in mijn ogen erg belangrijk, of dat nu in de wei of een paddock is dat maakt niet uit. Met andere paarden erbij zal ze ook meer lopen, omdat ze spelen en achter elkaar aan gaan enz. Hebben ze daar geen paddocks?

Mijn pony deed het erg goed op de omega olie. Ze mocht ook niet zomaar van alles gevoerd krijgen, omdat ze hoefbevangen is geweest en dus slecht tegen teveel suikers kan. Met de olie kon ze op een veilige manier aankomen.

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:30

En met anderhalve schep bedoel je dan een voer schep of een kopje die in je keukenkast staat?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:33

teveel eiwitten in de voeding is bijna nooit een probleem en daar krijgen ze geen dikke benen (en zeker niet 1 dik been!)van. Je zegt dat ze 3 plakken hooi krijgt? Dit is in droge stof gehalte amper 4 kilo! het absolute minimum wat een paard aan ruwvoer binnen zou moeten krijgen, is 1% van het lichaamgewicht in droge stof gehalte. En dat is het absolute minimum!! Hoeveel weegt je paard? 500-600kg? Ga hem dan dus eerst maar eens 10-12kg hooi geven voordat je allerlei rare dingen gaat verzinnen om hem dikker te krijgen, want het gaat hier volgens mij gewoon mis in de ruwvoerbehoefte.

Nogmaals: teveel eiwitten in de voeding is bijna nooit een probleem. Er gaan een hoop fabeltjes in de rondte over eiwitten in de voeding en allerlei kwaaltjes, maar bijna geen van allen zijn ze waar

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:40

Ja ze heeft veel contact met de andere paarden ze kunnen elkaar gewoon zien en aan elkaar snuffelen ze is absoluut niet down ze staat opgewekt in haar stal en begroet iedereen die langs komt helaas zou ze toch niet langer van stal af kunnen omdat bij onze stal de regel geld niet langer dan 3u op de wei de paddock mag niet langer dan een uur en de stapmolen ook maar ongeveer 30 min tot 45 min ik rijd haar iedere dag minimaal 1,5 uur en daar voor longeer ik haar of mag ze nog los in de bak en de dierenarts heeft mij echt aan geraden dat ze niet te veel gras mag krijgen omdat ze dan nog een dikker been krijgt door de eiwitten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:44

Marii93 schreef:
de dierenarts heeft mij echt aan geraden dat ze niet te veel gras mag krijgen omdat ze dan nog een dikker been krijgt door de eiwitten

Dit is echt onzin. Is het echt maar 1 dik been? Dat komt dan toch nooit door eiwitten, dat zou je DA toch ook moeten snappen

Angela

Re: 14 jarige merrie blijft te mager wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:48

In dat geval denk ik dat de manier van stalling niet bij je paard past. Zou op zoek gaan naar een stalling die beter bij je paard past. Eentje waar je paard van ochtend tot avond naar buiten kan, met andere paarden. Daarbij het liefste ook veel weidegang, zodat je paard van het gras op gewicht kan komen. Het meer bewegen zal je paard goed doen, en meteen van de eiwitten af helpen.

Maar waarschijnlijk zie je dat niet zitten?

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:00

Pff laat maar zitten ik ga nog wel een keer naar de dierenarts vraag het daar wel aan die heeft er meer verstand van en die ziet ook wat er aan de hand is...

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:05

Sluit het topic maar krijg geen fatsoenlijke reacties

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:08

Geen fatsoenlijke reacties?! :oo
Je krijgt een heleboel bruikbare tips hoor!
Als je toch al vindt dat je DA een beter advies kan geven, waarom open je dan dit topic?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:08

TS, je geeft aan dat ze het goed deed op maispulp (of meel?). Waarom begin je daar niet weer mee?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:09

Marii93 schreef:
En met anderhalve schep bedoel je dan een voer schep of een kopje die in je keukenkast staat?

nee geen anderhalve voerschep!! dat is veel teveel :P inderdaad een beker en daar anderhalf van smorgens en anderhalf bekertje sávonds. is ongeveer een kwart voerschep.
als hij weer goed bijgetroken is dan kun je het terugbrengen naar 1 x per dag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:10

Waarom open je een topic dan, iedereen steekt hier zijn of haar tijd in om mee te denken hoe je je paardje aan kunt laten komen op een gezonde manier. En daar hoort in mijn ogen ook een stukje beweging bij. Als jij daar anders over denkt moet jij dat zelf weten, maar om dan te zeggen dat je geen fatsoendelijke reacties krijgt vind ik een beetje ver gaan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:12

Capopjekop, ik ben het met je eens dat de stalling van het paard van TS (zo te lezen) alles behalve ideaal is en dat voldoende beweging bij een goede verzorging hoort. Maar daar gaat de vraag van TS nu eenmaal niet over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:14

Ze vraagt om tips om haar paard dikker te krijgen, omdat het dier last van een dik been heeft door eiwitten volgens de dierenarts. Daar sluiten de antwoord over meer naar buiten zeker wel bij aan, dus daar gaat het in mijn ogen wel om. Beweging verbruikt eiwitten en dat zou dus goed moeten zijn voor het been. Als je paard meer eiwitten verbruikt zou het dier mss ook wat langer veilig op de wei kunnen en daar kan ie dan van aankomen. Maar mss denk ik wel te simpel hoor. Maar zo zou ik het aanpakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:14

Veel meer hooi geven. Als je paard veel op stal staat moeten ze continu eten. Als het paard verder niets mankeert en je zegt dat ze ook nog in training staat denk ik dat ze gewoon weg te weinig krijgt voor wat ze nodig heeft.
Je paard kreeg op een andere stal meer/ander eten daar deed ze het goed op dus zul je daar terug mee moeten beginnen.

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:17

capopjekop schreef:
Waarom open je een topic dan, iedereen steekt hier zijn of haar tijd in om mee te denken hoe je je paardje aan kunt laten komen op een gezonde manier. En daar hoort in mijn ogen ook een stukje beweging bij. Als jij daar anders over denkt moet jij dat zelf weten, maar om dan te zeggen dat je geen fatsoendelijke reacties krijgt vind ik een beetje ver gaan.

En ik vind het te ver gaan dat mensen zeggen dat ik mijn paard niet goed genoeg behandel omdat ze niet lang op de wei mag en kan vanwege haar been dit is door meerdere dierenartsen onderzocht en toch heel raar dan dat ze allemaal zeggen dat het door eiwitten komt en dat ze dus niet veel gras en hooi mag krijgen omdat het dan erger wordt mensen roepen maar vanalles maar denken niet goed na over wat ik ze probeer uit te leggen! Ze trekken oordelen zonder dat ze weten wat er aan de hand is

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:20

Marii93 schreef:
capopjekop schreef:

En ik vind het te ver gaan dat mensen zeggen dat ik mijn paard niet goed genoeg behandel omdat ze niet lang op de wei mag en kan vanwege haar been dit is door meerdere dierenartsen onderzocht en toch heel raar dan dat ze allemaal zeggen dat het door eiwitten komt en dat ze dus niet veel gras en hooi mag krijgen omdat het dan erger wordt mensen roepen maar vanalles maar denken niet goed na over wat ik ze probeer uit te leggen! Ze trekken oordelen zonder dat ze weten wat er aan de hand is

Kan natuurlijk zijn maar dan zul je toch een vervanging moeten zoeken voor het geen wat je paard niet mag hebben daar zouden de Dierenartsen toch ook raad mee moeten weten sterker nog zij zouden je gewoon moeten vertellen wat en hoeveel je je paard moet voeren. Ruwvoer is het belangrijkste voor een paard.
Ze kunnen wel mooi zeggen dat mag je paard niet hebben maar dan moeten ze ook aanraden wat je ze moet geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:20

Marii93 schreef:
capopjekop schreef:

Hebben jouw dierenartsen je dan geen alternatief gegeven voor het hooi en gras? Want een paard is er nu eenmaal op gebouwd om meerdere malen per dag een portie ruwvoer te eten, anders heb je dus kans op dun worden en maagzweren enz. Dus ik zou je dierenarts dan eens om een alternatief vragen, zodat je paard wel aan zijn nodige behoefte ruwvoer komt. Zonder genoeg ruwvoer is het gewoon heel moeilijk om een pony op gewicht te krijgen.

Het zou trouwens wel fijn lezen als je leestekens wil plaatsen. Nu moest ik het 5x lezen voordat ik hem helemaal snapte :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:22

Waar hadden die geweldige dierenartsen van jou gedacht waar je paard van gaat leven?
Na het lezen van dit topic vraag ik mij heel erg af of dit geen relaccount is? Zo niet zou ik als TS zijnde eens flink achter dr oren gaan krabben en in lezen in hoe een paard gehouden en verzorgd moet worden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:23

Je kunt je merrie laten testen op leverbot. Dat is een worminfectie die veel voorkomt bij schapen en runderen, maar helaas ook steeds vaker bij paarden. Paarden kunnen daar ontzettend mager van worden hoeveel je ze ook voert. Ook zou ik testen op rode bloedwormen.

Het lijkt mij het beste om eerst de oorzaak te zoeken waarom je merrie zo mager is. Haar alleen maar meer of anders voeren bestrijdt slechts het gevolg maar haalt niet de oorzaak weg. Als na goed onderzoek de da geen oorzaak vindt, kun je altijd nog meer of anders gaan voeren, maar dan weet je ook zeker dat het alleen aan het voer ligt en niet aan de gezondheid van je paard.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:27

als je oude voerschema goed werkte, waarom ga je dan niet terug op maispulp? Overleg met de pensionstal eigenaar dat ze haar ander voer geven. Daarnaast ben ik het met judith_W eens, een dik been door te veel eiwitten :? :? Vaak zijn eiwitten niet de boosdoeners maar komt het doordat wij mensen onze paarden krachtvoer geven en de darmen dit niet allemaal goed kunnen verwerken. Een gezond darmstelsel kan heeeel veel eiwitten hebben. Ik zou op zoek gaan naar een andere dierenarts!

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:37

Ik zal haar idd weer een keer laten onderzoeken dan.
de dierenartsen hebben wel maispulp aangeraden omdat het daarvoor daarmee ook goed ging maar ik weet niet waar ik dat kan halen.
Dat leverbot zijn daar symptomen van of alleen mager worden?
Ik weet hoe ik paarden moet houden ik heb er al 10 jaar dit is de enige die last heeft van dit probleem dus wilde ik weten wat jullie ervaringen ermee zijn....

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:40

Andere DA heb ik ondertussen al omdat ik ben verhuisd

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:02

Mijn zusje had een draver die altijd mager was en snel inviel, hij staat nu 24/7 buiten en is nog nooit zo goed op gewicht geweest. En dan bedoel ik geen grasbuik, maar gewoon overal op gewicht. Dus meer beweging en onbeperkt ruwvoer lijkt me toch de start.

Als weidegang vanwege eiwitten niet mogelijk is, zoek dan een stukje schraal land, paddock, whatever en voer hem hooi met een laag eiwitgehalte