Tips! paddock als staluitloop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolene85

Re: Tips! paddock als staluitloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:21

Ik heb zelf houtsnippers op de grond buiten de stal, dit is prettig om in te rollen, absorbeert vocht, het wordt geen modderpoel en niet glibberig in de winter of keihard waardoor ze gewoon kunnen blijven rennen zelfs als het heeft gevroren.
Een stukje betegelen is wel handig, zeker op de plek waar ze vaak staan te eten, en het liefst enige verhoging daar zodat de hoefjes droog staan tijdens eten.

Succes ermee, wordt vast leuk! :D

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:47

Bedankt!
@loulou, ja equilibrium had ik ook gevonden, dat ziet er super uit! Zoiets zal het wel gaan worden denk ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:49

@Jolene85 : hoelang liggen die houtsnippers bij jou al...want ik heb dat nl ook gehad en dat werd na dik een jaar een keiharde ondoordringbare laag die ging rotten. Ik kon alles laten afgraven om het weer goed waterdoorlatend te maken.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:58

@Dubbeldun: ohoh...ze liggen er nu n half jaartje ofzo, dacht dat de natuur ze zelf wel zou afbreken :P
Hmm..jammer dat het zo'n dikke ondoordringbare laag wordt, dat wordt een andere oplossing bedenken! Bedankt voor de tip ;)
Dus je hoort het Yentel..geeeeen houtsnippers ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:59

Een 2e reden om ze niet te nemen is dat er behoorlijk scherpe punten aan sommige spanen kunnen zitten en ik heb wel eens een verwonding aan de hoef gehad daardoor.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:46

Dit zijn onze uitloopjes:
Afbeelding
De hekwerken komen bij Patura vandaan, eenvoudig op maat uit te schuiven zodat ze altijd passen!

Het is juist mijn bedoeling dat de paarden als ze op stal staan wel met elkaar kunnen kriebelen enzo daarom zou ik niet voor schrikdraad kiezen.
Door de hekken wat hoger te plaatsen houden ze wel genoeg eigen ruimte.
Bestrating is een bewuste keuze, rollen heb ik liever dat ze in de wei of grote paddock doen, zelf vind ik deze afmetingen gevaarlijk met zand ivm vast rollen, ook schoonhouden kan nooit goed genoeg op zand.
De hoeven worden ook echt beter door het regelmatig op harde ondergrond bewegen, mijn 20 jarige merrie staat sinds kort voor het eerst van haar leven succesvol zonder achter ijzers!
Zou je de uitloopjes langer maken dan loop je kans dat een paard als het schrikt of iets zien oid ineens uit de stal naar voren vliegt en uit zou glijden, bij ons zijn ze ruim 4 meter en zetten ze hooguit eens een paar drafpassen.

Bij 2 stallen heb ik matten in de deuropening liggen en in alle stallen ligt stro, ik merk geen verschil met uitlopen, het ene paard loopt er wat meer uit dan de ander, ongeacht of er matten liggen, maar veel is het nooit, tewijl we er toch een flinke lag stro in hebben liggen.
Ik vind de uitloopjes echt een grote aanrader!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:54

als afrastering zou je simpel steigerbuizen of verzinkt stalen gassbuizen kunnen gebruiken en deze bevestigen met key clamps. Je kan alles dan zelf op de gewenste afmetingen maken en met een inbus sleutel in elkaar schroeven.

Kijk eens op op de volgende link http://www.cavalo.nl/padcock/zelfbouw-hekwerk.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:07

Mooi spul die keyclamps, maar aardig aan de prijs als je alles bij elkaar op gaat tellen. Je hebt ook semi-merken die wat goedkoper zijn .

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:16

Inderdaad wel erg mooi materiaal!
Dubbeldun, ik heb ff gegoogled maar (nog) geen goedkopere alternatieven gevonden.
Heb jij merknamen of winkels oid waar ik eens zou kunnen kijken?
Het zou een goed optie zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:12

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:33

De paddock is klaar! In eerste instantie was het met de mede-eigenaar van de stal niet bespreekbaar om een stuk weiland als paddock te gebruiken. Maar... uiteindelijk bleek dit toch mogelijk en is er een vrij grote groepspaddock gemaakt. Gisteren is het grote werk gedaan: nieuwe palen geplaatst, lint gespannen, spoorbielezen uit- en weer in gegraven, hekken verplaatst, noem maar op. Er resten nog wel wat "afwerk-klussen". Vandaag hebben we loopschotjes geplaatst bij de uitgang vd stallen, omdat er wel erg veel krullen naar buiten werden gelopen. We moeten nog iets verzinnen voor de deuren die niet geheel tegen de muur kunnen worden geopend en dus uitsteken. Het voeren is ook lastig; niet iedereen komt in z'n eigen stal eten, en de brutaalste van het stel eet snel z'n bak leeg en gaat dan "op jacht". Maar goed, het begin is er een de paarden hebben hun eerste uitloop-nacht er op zitten! Iedereen bedankt voor alle tips...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:41

Fototjes?