Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:24

Bandida schreef:
Ik had vandaag nog een boeiend gesprek met iemand over wat een paard houden (op de weide in de zomer, droge paddock en schuilstal, en voornamelijk hooi in de winter) nu in de praktijk kost, en ik vraag me af of het geen idee is om op de site ook wat realistische kostprijzen te zetten.
De problemen die ik hier 'op de buiten' zie zijn hoofdzakelijk 1. niet echt weten wat de noden zijn van paarden, maar 2. totale onderschatting van de basiskosten, waarna het maar heel even mis hoeft te gaan (ik zeg maar iets, een plotse dierenartsrekening van 500€) en de eigenaar zit in de problemen (en het paard ook).

Dat is op zich een leuk idee :j

Maar is niet iets wat heel makkelijk te zeggen is, denk ik. De ene persoon krijgt hooi gratis, de ander betaalt 8 euro voor een baaltje...en zo gaat het met alles qua kosten :=

Ik denk daarom dat het moeilijk is om hier iets over te schrijven, en wil de website ook het liefst erg kort en krachtig houden, niet te veel verzanden in vanalles omdat mensen toch al snel afhaken als er veel gelezen moet worden :P

Maar het is wel iets om over na te denken inderdaad, als je een leuk-en-interessant-om-te-lezen-stukje in gedachten hebt: schrijf het op a.u.b. :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:28

Daarnaast heeft de ene all-in (zoals ik bijv, paard in groepstalling en ik betaal een vast bedrag per maand waarmee ik helemaal goed zit) en een ander moet het zelf opbouwen, of huurt kale 'box'. Dus daar is ook moeilijk een lijn in te trekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:28

Appelmoes_11 schreef:
Zeker een goed initiatief :j

Mocht je financiële hulp nodig hebben voor je domein, pb me dan maar even. Ik weet weinig van websites onderhouden en technische aspecten, en er zijn mensen die paardenwelzijn stukken beter kunnen verwoorden dan ik, maar ik help graag mee.

O deze had ik gemist :)

Bedankt Appelmoes :)

Hoe zie je "financiële hulp" ?

In eerste instantie wil ik daar mee oppassen namelijk, ik wil niet de schijn wekken dat ik dit doe om er iets aan te verdienen ofzo, dan betaal ik liever de website uit eigen zak dan dat ik veel gezeur krijg van mensen die alles weer in twijfel gaan trekken, dat gemekker altijd...snap je?

Ik hoop eigenlijk dat we gewoon als paardenliefhebbers samen, allemaal een vrijwillige bijdrage kunnen doen / de handen ineens kunnen slaan om hier iets moois van te maken, belangeloos en zonder belangenverstrengeling, maar gewoon van paardenliefhebbers....voor de paarden en voor andere paardenliefhebbers die gewoonweg nog een stukje kennis missen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:42

sakvis schreef:
Ik vind het een mooi plan! Maar ik denk dat je hiermee niet de mensen gaat bereiken, die je graag wilt bereiken. Vaak zijn het de mensen die hier al over na denken die je bereikt. (moeilijk om dit niet - generaliserend uit te leggen)

Daarom moet het ook heel erg laagdrempelig en goed vindbaar zijn, zodat mensen die niet echt er mee bezig zijn...het ook eens tegenkomen en in een paar minuutjes toch wel hun interesse gewekt kan worden :j En zodat je als iemand bvb. weer eens vraagt welk speelgoed ze in de stal kunnen gooien (want ze zitten met hun handen in het haar omdat hun paard zo druk is) deze link kunt geven, waar dan onder het kopje "huisvesting" gewoon heel onbevooroordeeld de natuurlijke behoeftes van het paard staan...met daaronder dan de mogelijkheden die je hebt om het paard daarin tegemoet te komen. En dan begin je vanaf het beginpunt: paard in stal....dat je kunt verbeteren door bvb. een balletje met worteltjes te geven, een slowfeeder hooinet, een uitloopje....enz.

Ik zit ook met gekromde tenen om die speeltjes en alles in mij schreeuwt: naar BUITEN met dat paard!! maar daarmee gooien mensen alleen maar de kont tegen de krib. Laat ze maar komen om tips te vinden die ze op dat moment zoeken...en dan meteen te zien dat er veel betere oplossingen zijn, dat gaat dan misschien toch doorwerken in die koppies en hopelijk gaan ze dan een drive voelen om gaandeweg op te klimmen in dat lijstje :j

Ik zit ook te denken hoe je dat dan moet brengen, hoe kun je dat nu op een leuke en aansprekende manier neerzetten zo'n "trap" van welzijn die je als het ware kunt beklimmen...?

Misschien een achtergrondkleur die van donker oranje (paard in lichte, ruime stal (altijd beginnen bij uitgangspunt van voorkompaardenleed.nl misschien..? ;) ) steeds meer richting groen gaat? Dat je in donkeroranje begint met de minimale sector-eisen, dat het iets licter oranje wordt als je een slowfeeder in je stal hang / legt / zet waardoor ze de hele dag eten hebben, en wanneer ze elke dag even mogen "luchten" buiten?
Weer wat lichter oranje bij een minimaal aantal uur buiten zetten, dan naar uitloopje, ruim uitloopje, gezamelijke uitloop....enz. enz. totdat je het utopie hebt in mooi helder groen....ofzo ?

Graag suggesties als iemand een idee heeft :j

Mocht je nog een onderzoek nodig hebben. Wij hebben dit jaar een gedragsonderzoek gedaan naar het gedrag van paarden in verschillende soorten huisvestigingssytemen. Het is geen officieel wetenschappelijk onderzoek maar wellicht zijn de resultaten interessant genoeg om mensen nog meer te overtuigen.

Er is o.a onderzoek gedaan met een hartslagmeter, stappenteller en uiteraard is het gedrag geanalyseerd.

Als je van plan bent dit idee daadwerkelijk uit te werken; dan vind ik het wel heel leuk om hierbij te helpen. De tijd en de motivatie heb ik!

Hierbij ons onderzoek; voor het origineel kan je een pb'tje sturen!
http://pdfcast.org/pdf/huisvesting-en-gedrag[/quote]

Onderzoeken zijn uiteraard zeer welkom +:)+
En hulp ook, zie voorgaande.

Ik hoop eigenlijk dat er gewoon mensen zijn die een opzetje willen maken voor die verschillende pagina's, een idee qua lay-out, qua teksten hoe die geplaatst moeten worden...en vooral dat korte, bondige, overzichtelijke niet vergeten.

Echt denkend aan de mensen die je wilt bereiken, die moet je goed verteerbare hapklare brokken voeren, de mensen die zelf al er mee bezig zijn die vinden de PaardNatuurlijk e.d. sites al die ze helemaal door kunnen spitten, deze moet kort en bondig zijn, echt een soortgelijke aan de voorkompaardenleed.nl....maar dan wèl eerlijk over de behoeftes van het paard :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:45

Naborah schreef:
Goed idee! Waar wel op gelet moet worden, imo, is dat er ook veel opties besproken worden die kunnen worden toegepast door mensen die voor de luxe hun paard op pension hebbe staan, maar wel iets voor hun paard willen doen. Want helaas wil/kan niet iedereen een paddock paradijs maken en is het paard gebonden aan stal. Met wat tips/ aanpassingen kan de situatie al iets verbeterd worden.
Pmarena, ik stuur even een pb'tje voor waar ik misschien kan bijdragen.

Juist, en die mensen wil ik dus graag op een voor hun goed aanvoelende (en prikkelende om het nòg iets beter te doen ;) ) manier bereiken :j

Dus dat ze zien dat hun aanpassing het welzijn verhoogt (doordat die aanpassing dan binnen een andere kleur valt ofzo, zie reactie een stukje terug) maar dat ze dan ook meteen zien dat er nog best wel heel veel beter in de behoeftes van hun paard voorzien kan worden...dat stimuleert wellicht om te willen "klimmen" in paardenwelzijns-score....? :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:50

joyce B schreef:
ikke schreef:
Jawel, ik begrijp je punt volkomen.

Komt ie: ik heb twee paarden. De ene had een "typisch" sportpaardleven totdat ie bij mij kwam; moest daar erg aan wennen, maar is nu erg gelukkig met leven.
De andere had een prima leven (vond ie), voordat ie bij mij kwam, met overdag (van vroeg tot laat, 12 tot 16 uur per dag) buiten en 's nachts binnen. Die is niet echt blij met het leven, zomer 24/7 buiten en winter 's nachts binnen.
Twee paarden, twee keer hetzelfde leven, twee totaal verschillende reacties. Wie doet hier wat fout??

Tja, wat is fout? Ideaal zou zijn als het paard zelf kan kiezen en zelf heen en weer kan lopen.

Hier ook verschillende paarden met verschillende behoeften...
Daarom ben ik blij dat ik nu mijn nieuwe stal zo heb aangepast dat ze zelf kunnen kiezen... De pony die graag binnen wil staan of slapen kan naar binnen, het paard dat graag buiten in het zand wil liggen kan buiten liggen. Beschutting tegen weer en wind, schaduw en droge bodem altijd voor handen...
Nadeel is dat ze in de praktijk toch wel erg veel binnen gaan staan als ze niet op de wei lopen en het strooisel als toilet gebruiken :P

Maar ja, dat is kostentechnisch en qua werk en mestafval gewoon minder leuk voor ons. Daar hebben de paarden geen boodschap aan :D

De weidegang moet ik qua toegang helaas wel beperken ivm Insulineresistent paard en snel te dik wordende pony's.

Dat zelf kunnen kiezen tussen binnen of buiten lijkt me dus het meest ideaal, idealer dan verplicht 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid.
Zit ik persoonlijk vooral nog met verschillende voerbehoeften en nog wat krappe uitloopruimte die ik verder wil uitbreiden (had graspaden, maar wil zandpaden en extra paddocks), maar dan moet het eerst even heel goed zomer worden zodat er vrachtwagens zand over het land kunnen rijden :P

Maar goed alles kan beter.
Voor ons was het beter geweest als we naast de schuur nog een ruime kapschuur hadden mogen bouwen als extra inloopstal. GEwoon met zandbodem zodat ze daar lekker kunnen liggen en je geen vies strooisel krijgt. Meerdere zeer brede doorgangen of een geheel open voorkant zodat ze elkaar niet klem kunnen lopen en altijd vrij naar buiten kunnen rennen. Een grotere paddock die natuurlijker is aangekleed met bomen en struiken zodat je wat meer verschillende ruimtes krijgt die niet in 1x te overzien zijn waardoor het interessanter is voor de paarden, je natuurlijke schaduw en beschutting hebt enz.

oh ja, en nog een individueel voersysteem erbij zodat de paarden zelf hun extra portie voer op kunnen halen wanneer zij daar behoefte aan hebben en je ze daarvoor niet uit de groep hoeft te halen

Je bent toch wel gebonden aan de regelgeving van de gemeente en provincie helaas...

Die situatie lijkt me inderdaad de aangewezen "helder groen" optie :j

Paarden die alle keuze hebben om daar te gaan liggen / staan / hangen waar ze willen. Binnen eten, buiten eten, samen met de andere paarden, even alleen afgezonderd zonder plaaggeesten als ze daar zin in hebben, basis-rantsoenering via slowfeeders en individuele aanvullingen via voeder-automaten, die dan ook weer zo gepositioneerd zijn dat elk paard er stress-vrij bij kan en er geen plurk de boel staat te regelen daar :P enz. enz.

Natuurlijk onhaalbaar voor 99% van de paardenhouders, maargoed, je moet iets houden om tegen op te kijken...en het is misschien ook wel prettig dat de ultieme top behalen niet kan....dan kun je gewoon rustig aan je best doen om naar een mooie hoogte op te klimmen binnen de welzijns-score :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:59

Bandida schreef:
joyce B schreef:
Je bent toch wel gebonden aan de regelgeving van de gemeente en provincie helaas...

Dat is ook info die op de site mag, kan veel gedoe sparen als je daar vooraf eens naar informeert..

Met een idee van de basiskosten bedoelde ik eerder iets als een realistisch minimum. Ieder paard moet minstens ruimte om op te leven, eten, drinken, wat spullen, een bekapper, een reservepot voor de dierenarts, en goed gezelschap. Naargelang hoe je dat invult zal de echte kost wel verschillen en een bovengrens is er niet ;) , maar het moet mogelijk zijn om een idee te geven van het aller-minimum in €.
Daar lopen overigens wel verschillende topics over op bokt, het is een vraag die vaak terug komt 'wat kost dat nu?'.

Hetzelfde voor tijdsbesteding. Misschien is het wel een plan om via wat praktijkvoorbeelden op de site verschillende mogelijkheden weer te geven. Op een pensionstal met vol-pension en paarden die buiten lopen onder iemand anders' toezicht hoe je niet perse iedere dag zelf naar je paard, maar als je ze op een eigen weide hebt lopen zal als minimum een uur tijd voor de paarden per dag toch wel nodig zijn (zonder dat je er dan nog wat mee gaat doen). Het je die tijd er wel voor over? Lukt je dat nog na een werkdag van 10 uur? enz..

En als je dan vervolgens op zoek gaat naar huisvesting, en je hebt de 5 vrijheden al in je hoofd, dan kan je tenminste terwijl je rondkijkt bewust afwegen waar compromissen gemaakt zijn met het ideaal, en hoe veel.

Kortom, allemaal info die aan het creëren van meer paardenwelzijn vooraf gaat. Een goeie start is al veel waard.

Mee eens, maar ik vind het toch een lastig iets om dit netjes en bondig op een dergelijke website op te nemen, simpelweg omdat er niks met zekerheid over te zeggen valt.... de 1 staat gratis vanwege allerlei vriendendiensten, is in een half uurtje per dag klaar omdat alles goed geregeld is. De ander betaalt overal het volle pond voor, en dit is ook van regio tot regio, dorp tot dorp verschillend :)

Net zoals met gemeentes: wat bij de 1 geen enkel probleem is, is bij de andere en doodzonde. De 1 gedoogt, de ander niet.

Is dat misschien niet iets dat mensen voor zich uit moeten zoeken...? Omdat het alle kanten op kan gaan, heeft het dan wel zin om er iets concreets over te zeggen eigenlijk...gezien er niks concreets IS :)

Want mensen zullen er uiteindelijk toch zelf achteraan moeten gaan om te kijken wat hun mogelijkheden zijn :)

Neemt niet weg dat ik het wel een interessant idee vind om iets te doen met een kopje "kosten" of een vergelijk tussen kosten en tijd die je kwijt bent op een sport-stal versus een wei bijvoorbeeld...maar ergens gaat dat misschien ook wel wat te ver als je gewoon korte en bondige info aan wilt bieden en de site niet te groot wilt maken, om hem leesbaar en laagdrempelig te houden :)

Ik denk dat het voor nu vooral belangrijk is dat we eerst de basis leggen: dus de 5 vrijheden / en de natuurlijke behoeftes van het paard, die gewoon feitelijk correct zijn....en die dan op een goed vormgegeven manier online zetten met daaronder tips / suggesties om in oplopende mate daaraan tegemoet te komen / het paard de mogelijkheden te bieden die behoeftes te vervullen / dat soorteigen gedrag te vertonen :)

pmarena

Re: Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:05

Ik vind het overigens wel een goed idee om minder kosten / tijd te koppelen aan het stijgen van het welzijnsniveau van het paard :)

Neem bvb. die slowfeeders die je 2 keer per dag vult, versus een hoop hooi 4x per dag.

Paard heeft de hele dag door eten, en is er lekker mee bezig, lekker aan het prutsen en "grazen" zeg maar.
Stalhouder hoeft er niet 4x per dag langs, en kan tijdens de vul-beurten ook meteen de brokjes geven, dat maakt toch ook niks uit gezien de paarden de hele dag hooi hebben :)

Dat scheelt dus tijd, daardoor ook kosten qua mankracht, en de paarden versmeren veel minder hooi door de stal, dus nogmaals besparing +:)+ Voor alle partijen een verbetering :j

Alleen zit ik dan weer met de lay-out, hoe krijg je dat toch kort en bondig erbij, ik hecht echt heel veel waarde aan zo weinig mogelijk vertroebeling van die lijst van verbeter-mogelijkheden.

Wellicht dat je op die tekst van de verbetering kunt klikken (slowfeeders) ofzo, en dan kunt kiezen uit voorbeelden van slowfeeders, en de voordelen qua kosten / tijd...?

Wat dat betreft is voor mij nu momenteel het grootste probleem: hoe zetten we die basis in een mooie en effectieve lay-out...we hebben een creatieve visie nodig :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:13

Als je dan kijkt naar welzijn voor het paard dan is een stukje gedrag of probleemgedrag ook wel handig. Het idee van sla het er maar uit wat veel mensen hebben in plaats van zoek nou eens uit waarom het paard zich zo gedraagt. Wat mist er in het systeem van het paard. Waarom is hij zuur, bokt, kreupel, traag, draait hij rondjes, zuigt hij lucht, etc.
Probleemherkenning, vind ik een heel belangrijk punt in het welzijn, als je namelijk iets signaleert moet je er ook wat mee doen, het is dan handig dat mensen wat op de site daarover terug kunnen vinden.

Met daarbij misschien wel therapeuten die daarbij goed kunnen helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:17

Goed punt :)

Maar hoe zet je dit idee om in een goede tekst voor op de website, heb je daar ook een suggestie voor?

(ja ik probeer mensen wel een beetje zelf aan het uitwerken te krijgen hoor, zoals gezegd: ik kan niet alles zelf gaan doen :o )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:41

goed idee

ieder paard is anders..

alleen ikje en kort en ook met spellings controlle iets netjes opschrijven .. als voorbeeld ..

zo heb ik heeel erg veel van een boer geleerd , die met paarden op het land werkte
en hij weer van zijn vader en die weer van zijn vader etc.etc.

Kwam er een nieuw paard , werd er een stukje van de wei afgezet
om te kijken "wat voor vlees die in de kuip had"
paard los met niks meer dan een halster , boer in het midden
en hij brak altijd een tak af van ca 120cm niet om te slaan ,
een zweep had hij overigens uberhaubt niet , maar om de arm te verlengen bij blokeren
wijzen deed je met de andere arm
duidelijker te kunnen zijn naar het paard buiten de normale lichaams taal
(heuben schouders hoofd etc)
longeren zonder touwtje noemde ik t altijd , een paard moest graag willen lopen , voorkomen ,
jou volgen in een stapje achteruit etc etc , werd indien nodig (als paard uitprobeerde ,
even net deed of die niet meer wist wie de leider was , herhaald , en niet door middel van moe laten worden oid ,
puur op lichaams taal en respect was er meer nodig dan was en werd het paard niet vielig genoeg om voor de eg/ploeg etc te lopen
volgens de boer , een paard moet wel zelf willen werken )

mensen hebben me altijd voor gek verklaard als ik dat deed bij mijn paarden...
totdat jaaaaaaren later er iemand kwam met OHW wat leuk je doet aan natural horseman ship
volg je die goeroe of die ? :? had er nog nooit van gehoord , boeren verstand noemde ik t
paard hoorde je domweg aan jou zijde met kleine afstand maximaal borst naast je heub ,dat was eigenlijk al te ver ,te volgen , niet achter je rug en niet verder naar voren , geen gewauwel over leiderschap etc maar simpel dat is het veiligste , geen gespring op je rug ,komt een paard voorbij je houd je m noooooooit mocht die schrikken , gewoon simpele logica ..

maar een stukje basic omgang met paarden

zo kan ook niet ieder paard/pony op de weide (ivm gezondheid)
minimale grote paddock .. bevordering beweging door voer water etc op verschillende plaatsen

ijzers .. uiteraard is zonder het fijnste
een mens kan ook zonder schoenen ook beter voor de spieren
maar als na 2 jaar eelt kweken er nog niet genoeg zit om over alle ondergronden te lopen
of te hard slijt of ander medisch probleem wil je graag schoenen al dan niet met steunzool
waarom dan je paard "pesten" omdat je zo graag het natuurlijk wilt doen..

stal .. niet iederpaard heeft even dikke/goede vacht
de een kan makkelijk in de winter zonder deken , is blij dat het eindelijk kouder is buiten
bij de ander blijft ondanks verweode pogingen de vacht te dun
al geld voor de meeste paarden dat ze meer moeite hebben met hitte dan koude (schaduw plekken)
de een heeft genoeg aan een windwal , de ander is gelukkiger met een loopstal

onbeperkt ruwvoer , goed voor darmen , anti voernijd , paard kan zich warm houden

zo nog wel aantal dingen ..

mocht iemand goed kunnen schrijven en dat soort dingen netjes en iets minder gekleurd
op papier kunnen krijgen
be my guest :Y)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:45

Weet je wat mij nou ideaal zou lijken ( maar dat is misschien een droom...) , dat er dan een tegenhanger komt voor het sterrenidee... Dat je dus een stal kan uitzoeken op welzijnssterren zeg maar? Of misschien niet eens met sterren, maar met bovenstaand beschreven kleurcode zeg maar :)

Aangezien het huidige sterrenbeleid op manege's gericht is....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:58

wel goed idee ruitje , helemaal eens dat een aanwezigheid kantine leuk is
maar weinig doet aan het paarden welzijn ..

maar wie blijft dat controleren /?
zo was er hier in de buurt een manege die de paarden elke dag op de weide zette ..
stallen ruim opstrooide
de eerste tijd.. .. ook wel eens niet (vaker niet als wel .. met name door de weeks als er weinig mensen
kwamen..)

en is het ene paard erg happy met een hitactief systeem , en zal de ander de underdog worden

veel dingen is per paard (en eigenaar) afhankelijk wat ze belangrijker vinden voor het welzijn
van dat ene , jouw ? , paard
wat voor de een ideaal is hoeft dat voor een ander niet te zijn ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:03

Ruitje: Als we nu eerst eens de lay-out uit kunnen werken (ideeën / voorbeelden zijn HEEL erg welkom!!! :j ) en die basis online kunnen zetten, dan is dat een goed begin en zou het inderdaad erg leuk zijn als zoiets het gevolg er van zou zijn, dat je stallen kunt "scoren" in (basis) paardenwelzijn :j

Met dat in het achterhoofd ben ik dan ook niet helemaal overtuigd van die kleurtjes, maar moet het wel zoiets worden denk ik. Kleurtjes, sterren, een puntensysteem, een thermometer van mijn part :P

Als het maar iets is dat er goed uit ziet op de website en goed aanspreekt...maar we hebben iemand nodig die zo'n wat vaag idee om kan zetten in een werkend beeld (lay-out) :j

Ook vraag ik me af hoe je handig een soort score er aan kan hangen.

Een paard dat de hele dag in zijn hok staat te wachten totdat er weer wat eten naar binnen wordt gegooid, dat is dan de bodem. Het wordt beter als dat dier dankzij bvb. een slowfeeder de hele dag kan eten. Maar het wordt ook beter als het dier even buiten mag spelen. En dan is even buiten met een vriendje fijner. Buiten op zand met water en hooi is ook beter dan buiten op zand zonder water en hooi. En als hij een half hoge stal heeft zonder tralies erboven zodat hij met het buurpaard kan groomen is dat ook beter dan zo'n kooi...tenzij dat buurpaard en hij niet klikken :P

Het is erg lastig om die zaken te rangschikken, een slowfeeder is wellicht net zo'n goede verbetering als een uitloopje. Je kunt niet zeggen dat 1 van de 2 eerst moet op die "welzijnsladder". Doe je ze allebei, dan vergroot je het welzijn meer dan wanneer je er maar 1 zou doen, dus dan zou je ook beter moeten scoren.

Dat wordt wel erg ingewikkeld denk ik om dat in je website lay-out te verwerken :)

Misschien is het dan het beste om dat onder verschillende kopjes uit elkaar te trekken, zodat je bvb. dingen naast elkaar zet in de zone van "minimaal" (niveau van voorkompaardenleed.nl) "redelijk" , waaronder dan bvb. een klein uitloopje vallen, maar ook schoftkriebel-contact en een slowfeeder op stal (enz.), "gemiddeld"
(wat is een betere benaming hiervoor zeg :P ) wat dan is bvb. een dagdeel / minimaal bvb. 4 uur per dag naar buiten , samen staan met minimaal 1 ander paard....enz. enz. en dan nog de categorie goed en zeer goed.

Maar hoe bepaal je wat waar onder valt :)
En het is natuurlijk wel leuk als bvb. een niet-sociaal paard, toch naar de "goed" kan schuiven,
hij voldoet dan wel niet aan het samen staan met andere paarden in de "goed" , maar dan wel aan een bepaalde tijd vrije beweging, bijvoorbeeld. Dat werkt dan toch stimulerend hopelijk voor die eigenaar.

Maar hoe je die score moet benoemen dat weet ik eigenlijk niet zeker, sterren? Kleuren? Benamingen...?
Suggesties gevraagd :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:13

Probleemherkenning:

Stalproblemen.
Wanneer een paard veel op stal staat kunnen zich er allerlei problemen voor doen.
Dit kunnen lichamelijke problemen zijn maar ook geestelijk.

Voorbeelden van lichamelijke problemen.
Lichamelijke problemen zijn te herkennen aan problemen met het lichaam van het paard. Ze zijn aan het uiterlijk zichtbaar, hoorbaar, voelbaar.

- Stalbenen. De benen lopen vol met vocht en zijn dik.
- Stijf. Als een paard de hele dag op een stal staat kan hij niet veel meer doen dan rondjes om zijn eigen as draaien. Door weinig beweging wordt het paard stijf. Dit merk je aan het uit de stal komen of met rijden. Je hebt dan het gevoel dat je paard niet lekker loopt, kreupelt, enz. Dit gaat meestal over als je paard is losgelopen en opgewarmd.
- Hoesten, kuchen. Als een paard op een stoffige bodembedekking (stro, vlas, zaagsel) staat en hij eet van de grond dan komt er veel fijnstof in de luchtwegen van het paard. Dit zorgt voor hoesten maar kan op termijn ook chronische aandoeningen aan de luchtwegen veroorzaken.

Voorbeelden van geestelijke problemen.
Geestelijke problemen ontstaan vaak als een paard veel stress of juist verveling ervaart op stal.
Stress kan ontstaan door veel onrust op stal maar ook door niets te doen te hebben. Paarden gaan dan zelf dingen bedenken om die stress te doen verminderen. Geestelijke problemen zijn hardnekkig van aard en als ze er eenmaal inzitten gaan ze niet meer over.
Alle stalondeugden die we kennen vallen onder geestelijke problemen. Vaak ontstaan er vanuit geestelijke problemen ook allerlei lichamelijke kwalen.

- Weven (het hoofd van links naar recht bewegen) Hierbij ontstaan er vaak problemen aan de voorbenen doordat het paard steeds van het linker op het rechterbeen staat. Ook problemen in de nek komen voor.
- Spinnen (nonstop rondjes draaien in de stal) Hierdoor belast het paard zich vaak eenzijdig doordat hij enkel links of rechtsom beweegt. Hierdoor ontstaat er ongelijke bespiering en wordt het paard dus scheef.
- Luchtzuigen. Paarden zetten hierbij hun boventanden op een object en zuigen lucht naar binnen. Naast dat het slecht is voor het gebit, worden ook de maag en darmen zwaar belast. Het paard kan last krijgen van maagzweren omdat door de lucht de zuursamenstelling in de maag verkeerd raakt, de lucht in de darmen zorgt voor veel winderigheid en kan koliek veroorzaken.
- Voedselnijd. Dit ontstaat als het paard te weinig voedsel krijgt of niet rustig kan eten.
- Schrapen. Dit doet een paard met zijn voorbeen of beide voorbenen. De ooraak is vaak een stressmoment zoals een voerbeurt of een buurpaard wat van stal gehaald wordt. Doordat het paard overdreven zijn hoef belast schuurt deze af. Gevolg zijn afgeschuurde hoeven die kunnen lijden tot kreupelheid maar ook in de sport kun je dit merken. Het paard kan zijn hoef niet afrollen waardoor hij bijvoorbeeld geen middendraf kan tonen.

Problemen bij het rijden.

Veel van deze problemen werken door wanneer je het paard wilt berijden. Paarden kunnen tijdens het rijden probleemgedrag gaan tonen. Denk aan bokken, steigeren, wegrennen, bit vast pakken, kreupelen, stram en stijf zijn, enz. Wanneer er zich problemen bij het rijden voordoen zul je dus eerst moeten uitzoeken waardoor deze ontstaan. Paarden zijn niet zomaar stout. Door in onze ogen probleemgedrag te laten zien proberen ze ons eigenlijk duidelijk te maken dat er iets niet goed is met hun.
Ga dus op zoek naar de oorzaak voordat je je paard hard aanpakt en hij zijn plezier in het rijden verliest.

Er zijn allerlei mensen die er hun beroep van hebben gemaakt om jou te helpen met problemen met je paard.
Een dierenarts helpt je bij medische problemen, een hoefsmid zorgt voor een optimale werking van de hoeven. Want wanneer een paard goed op de hoeven staat kan hij beter presteren. Hoe hoger je ion de sport komt hoe belangrijker het wordt.
De meeste mensen kennen de hoefsmid en de dierenarts wel maar er zijn nog tal van andere therapeuten die kunnen helpen.

Voor spierproblemen kun je een fysiotherapeut benaderen, deze kan spieren die vastzitten weer losmaken, hierdoor komt je paard beter in zijn vel te zitten en wordt zijn hele gesteldheid zowel lichamelijk als geestelijk beter.

Ook zijn er tegenwoordig steeds meer osteopaten. Deze mensen kijken naar het hele paard. Door te voelen kunnen zijn problemen opsporen, denk aan scheve botten en blokkades. Deze problemen zorgen vaak ook voor dieper liggende problemen. Zo kan een blokkade in de rug problemen geven met de organen die daarbij in de buurt liggen. Is je paard bijvoorbeeld veel aan de diarree dan zou het maar zo kunnen zijn dat hij een probleem met zijn rug heeft in het gebied van de achterhand.

De tandarts. Ook paarden krijgen problemen met hun gebit, het slijt te hard of juist niet, wolfskiesjes die in de weg zitten of haken die irriteren.
Problemen in de mond zorgen voor problemen in de aanleuning. Schudden met het hoofd, bit vast pakken, sterren kijken of achter de teugel wegduiken.
Gebrekkige controle op het gebit kan ook tot ontstekingen leiden, gewichtsverlies doordat eten niet lukt of pijn doet. Aangeraden wordt om net als mensen minimaal 1 keer per jaar naar de tandarts te gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:43

pmarena, misschien is het dan inderdaad handig om hier eerst kort een lijstje te maken met het onderste niveau, of het bovenste, kunnen we van daaruit verder? Ik zit nu op mijn telefoon, wil vanavond wel een opzetje maken :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:46

Om te scoren is het wellicht handiger om situaties te schetsen. Een paard wat de hele dag in een weiland staat klinkt ideaal, 5 sterren maar als hij de hele dag alleen staat is het niet meer dan 1 ster want je voldoet niet aan de eisen van het paard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:47

Afbeelding

Deze wordt gebruikt voor mensen maar kan omgebogen worden naar paarden.

Op die manier zou je categorieën kunnen verdelen en daarbinnen een sterrensysteem maken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:35

pmarena schreef:
Ruitje: Als we nu eerst eens de lay-out uit kunnen werken (ideeën / voorbeelden zijn HEEL erg welkom!!! :j )

Door je pb had ik de gedachte gekregen dat je al een ontwerper had gevonden, maar zo te zien nog niet? ik heb een grafische achtergrond en zal eens kijken of ik wat voorbeelden van websites voor je kan schetsen die overeen komen met wat je zoal al schreef. Het uiteindelijke ontwerp en de webdesign zal iemand anders moeten doen (heb ik de tijd niet voor) maar als je denkt dat het iets toevoegt, wil ik best wat ruwe ontwerpen voor je op papier zetten :j

Ook meteen een vraag, heb je al aan beeldmateriaal en de uitstraling gedacht, wat je daar precies voor wilt? wil je bijvoorbeeld voor een enigszins komische uitstraling met getekende figuurtjes a la Rakker uit de Penny zodat het ook kinderen met verzorgpony's aanspreekt, of zou je voorkeur gaan naar strakke foto's voor een professionele look? gewoon wat dingen om o.a. over na te denken :) ik zal in elk geval wat ideeën voor je op papier zetten.

Vind dit een heel mooi initiatief van TS en ik wil best een steentje bijdragen :j

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:51

geweldig initiatief, ben heel benieuwd hoe dit gaat worden en zal het zeker volgen.

Mijn eigen paard staat 24/7 buiten, het gehele jaar door. Ze is overigens een 2 jarige ijslander en niks anders gewend. Is er volledig gelukkig mee. Op haar vorige stal was er een afdak, maar mevrouw stond liever ernaast. Nu op deze stal is er geen afdak (wel beschutting) en lijkt ze happy-er dan ooit.
Ken echter ook een ijslander die werd gehouden op een soort paddock paradise, die kwam 's avonds altijd in de inloop stal staan. Die was juist absoluut niet happy met alleen buiten.....

Goed dus als er aandacht is aan verschillende omstandigheden / mogelijkheden.

Zelf vindt ik een paddock paradise, indien mogelijk natuurlijk, het meest ideaal. zijn meerdere fijne websites over:
http://www.paddockparadijs.nl/
http://www.paddockparadise.com/
http://successful-natural-horsecare.com/
http://www.aanhcp.net/

Wil als er behoefte aan is best eens informatie van deze (en anderen) websites bundelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:19

Mooie eerste bijdrage, bedankt !! +:)+

belle_boef schreef:
Probleemherkenning:

Stalproblemen.
Wanneer een paard veel op stal staat kunnen zich er allerlei problemen voor doen.
Dit kunnen lichamelijke problemen zijn maar ook geestelijk.

Voorbeelden van lichamelijke problemen.
Lichamelijke problemen zijn te herkennen aan problemen met het lichaam van het paard. Ze zijn aan het uiterlijk zichtbaar, hoorbaar, voelbaar.

- Stalbenen. De benen lopen vol met vocht en zijn dik.
- Stijf. Als een paard de hele dag op een stal staat kan hij niet veel meer doen dan rondjes om zijn eigen as draaien. Door weinig beweging wordt het paard stijf. Dit merk je aan het uit de stal komen of met rijden. Je hebt dan het gevoel dat je paard niet lekker loopt, kreupelt, enz. Dit gaat meestal over als je paard is losgelopen en opgewarmd.
- Hoesten, kuchen. Als een paard op een stoffige bodembedekking (stro, vlas, zaagsel) staat en hij eet van de grond dan komt er veel fijnstof in de luchtwegen van het paard. Dit zorgt voor hoesten maar kan op termijn ook chronische aandoeningen aan de luchtwegen veroorzaken.

Voorbeelden van geestelijke problemen.
Geestelijke problemen ontstaan vaak als een paard veel stress of juist verveling ervaart op stal.
Stress kan ontstaan door veel onrust op stal maar ook door niets te doen te hebben. Paarden gaan dan zelf dingen bedenken om die stress te doen verminderen. Geestelijke problemen zijn hardnekkig van aard en als ze er eenmaal inzitten gaan ze niet meer over.
Alle stalondeugden die we kennen vallen onder geestelijke problemen. Vaak ontstaan er vanuit geestelijke problemen ook allerlei lichamelijke kwalen.

- Weven (het hoofd van links naar recht bewegen) Hierbij ontstaan er vaak problemen aan de voorbenen doordat het paard steeds van het linker op het rechterbeen staat. Ook problemen in de nek komen voor.
- Spinnen (nonstop rondjes draaien in de stal) Hierdoor belast het paard zich vaak eenzijdig doordat hij enkel links of rechtsom beweegt. Hierdoor ontstaat er ongelijke bespiering en wordt het paard dus scheef.
- Luchtzuigen. Paarden zetten hierbij hun boventanden op een object en zuigen lucht naar binnen. Naast dat het slecht is voor het gebit, worden ook de maag en darmen zwaar belast. Het paard kan last krijgen van maagzweren omdat door de lucht de zuursamenstelling in de maag verkeerd raakt, de lucht in de darmen zorgt voor veel winderigheid en kan koliek veroorzaken.
- Voedselnijd. Dit ontstaat als het paard te weinig voedsel krijgt of niet rustig kan eten.
- Schrapen. Dit doet een paard met zijn voorbeen of beide voorbenen. De ooraak is vaak een stressmoment zoals een voerbeurt of een buurpaard wat van stal gehaald wordt. Doordat het paard overdreven zijn hoef belast schuurt deze af. Gevolg zijn afgeschuurde hoeven die kunnen lijden tot kreupelheid maar ook in de sport kun je dit merken. Het paard kan zijn hoef niet afrollen waardoor hij bijvoorbeeld geen middendraf kan tonen.

Problemen bij het rijden.

Veel van deze problemen werken door wanneer je het paard wilt berijden. Paarden kunnen tijdens het rijden probleemgedrag gaan tonen. Denk aan bokken, steigeren, wegrennen, bit vast pakken, kreupelen, stram en stijf zijn, enz. Wanneer er zich problemen bij het rijden voordoen zul je dus eerst moeten uitzoeken waardoor deze ontstaan. Paarden zijn niet zomaar stout. Door in onze ogen probleemgedrag te laten zien proberen ze ons eigenlijk duidelijk te maken dat er iets niet goed is met hun.
Ga dus op zoek naar de oorzaak voordat je je paard hard aanpakt en hij zijn plezier in het rijden verliest.

Er zijn allerlei mensen die er hun beroep van hebben gemaakt om jou te helpen met problemen met je paard.
Een dierenarts helpt je bij medische problemen, een hoefsmid zorgt voor een optimale werking van de hoeven. Want wanneer een paard goed op de hoeven staat kan hij beter presteren. Hoe hoger je ion de sport komt hoe belangrijker het wordt.
De meeste mensen kennen de hoefsmid en de dierenarts wel maar er zijn nog tal van andere therapeuten die kunnen helpen.

Voor spierproblemen kun je een fysiotherapeut benaderen, deze kan spieren die vastzitten weer losmaken, hierdoor komt je paard beter in zijn vel te zitten en wordt zijn hele gesteldheid zowel lichamelijk als geestelijk beter.

Ook zijn er tegenwoordig steeds meer osteopaten. Deze mensen kijken naar het hele paard. Door te voelen kunnen zijn problemen opsporen, denk aan scheve botten en blokkades. Deze problemen zorgen vaak ook voor dieper liggende problemen. Zo kan een blokkade in de rug problemen geven met de organen die daarbij in de buurt liggen. Is je paard bijvoorbeeld veel aan de diarree dan zou het maar zo kunnen zijn dat hij een probleem met zijn rug heeft in het gebied van de achterhand.

De tandarts. Ook paarden krijgen problemen met hun gebit, het slijt te hard of juist niet, wolfskiesjes die in de weg zitten of haken die irriteren.
Problemen in de mond zorgen voor problemen in de aanleuning. Schudden met het hoofd, bit vast pakken, sterren kijken of achter de teugel wegduiken.
Gebrekkige controle op het gebit kan ook tot ontstekingen leiden, gewichtsverlies doordat eten niet lukt of pijn doet. Aangeraden wordt om net als mensen minimaal 1 keer per jaar naar de tandarts te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:24

ruitje schreef:
pmarena, misschien is het dan inderdaad handig om hier eerst kort een lijstje te maken met het onderste niveau, of het bovenste, kunnen we van daaruit verder? Ik zit nu op mijn telefoon, wil vanavond wel een opzetje maken :)

Dat lijkt me zeker handig ja :j

Ik denk dat we ons voor nu echt even op de allereerste basis moeten concentreren:

- de lay-out, home-page opzet met de links naar de onderdelen van welzijn die ingevuld moeten worden
- lay-out van de onderdelen. Bovenaan stukje tekst waarin heel uitgekleed de bewezen behoeftes, daaronder de tips en waardering daarvan. Hoe weergeven?
- per onderdeel een lijstje maken van verbeteringen t.o.v. de minimale basis. En die dan ook waarderen hoe groot die verbetering is.

Gaandeweg zien we dan wel of het zo "makkelijk" te waarderen is :)

We heben dus zowel het lijstje nodig per onderdeel, als een ontwerp / manier om dat te waarderen, die er een soort van spel-element aan geeft waarin mensen toch een soortemet van punten kunnen verzamelen op een hele simpele, duidelijke manier :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:30

belle_boef schreef:
Om te scoren is het wellicht handiger om situaties te schetsen. Een paard wat de hele dag in een weiland staat klinkt ideaal, 5 sterren maar als hij de hele dag alleen staat is het niet meer dan 1 ster want je voldoet niet aan de eisen van het paard.

Ik weet niet of situaties schetsen wel zo overzichtelijk is eigenlijk, want ben bang dat je dan al snel hele verhalen krijgt?

En teveel (lange) teksten wil ik eigenlijk zoveel mogelijk voorkomen, omdat veel mensen daar gewoonweg niet aan beginnen helaas.

Als je bij mij op de website (Barefoot) al kijkt hoe veel informatie daar op staat. Mensen willen bvb. een bepaald zadel bestellen dus ze kijken daar al heel gericht naar...en dan nog krijg ik toch vrij suffe vragen, waarop het antwoord zelfs gewoon al in de artikelomschrijving staat, maar die is dan al te lang om te lezen blijkbaar -O- Ze lezen de artikelomschrijving al niet, laat staan dat ze even in de menu's kijken en de matentabellen vinden, of de FAQ... en dan gaat het dus om zaken die ze wèl al willen kopen en willen weten :=

Ik denk dus dat we het echt een laagdrempelige Jip & Janneke website moeten houden, met zeer compacte en makkelijke hapklare brokken.
Dus iets van een laddertje ofzo waarlangs je steeds hoger op kunt klimmen per onderdeel van dierenwelzijn. Met zo min mogelijk tekst maar eventueel wel dat elke korte tip dan nog aangeklikt kan worden voor extra info :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:31

belle_boef schreef:
[ Afbeelding ]

Deze wordt gebruikt voor mensen maar kan omgebogen worden naar paarden.

Op die manier zou je categorieën kunnen verdelen en daarbinnen een sterrensysteem maken.

Ja, zoiets dus, met een plaatje (of kleuren, sterren...enz.) of iets werken, dat makkelijk en overzichtelijk is :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:37

Telpeva schreef:
pmarena schreef:
Ruitje: Als we nu eerst eens de lay-out uit kunnen werken (ideeën / voorbeelden zijn HEEL erg welkom!!! :j )

Door je pb had ik de gedachte gekregen dat je al een ontwerper had gevonden, maar zo te zien nog niet? ik heb een grafische achtergrond en zal eens kijken of ik wat voorbeelden van websites voor je kan schetsen die overeen komen met wat je zoal al schreef. Het uiteindelijke ontwerp en de webdesign zal iemand anders moeten doen (heb ik de tijd niet voor) maar als je denkt dat het iets toevoegt, wil ik best wat ruwe ontwerpen voor je op papier zetten :j

Ook meteen een vraag, heb je al aan beeldmateriaal en de uitstraling gedacht, wat je daar precies voor wilt? wil je bijvoorbeeld voor een enigszins komische uitstraling met getekende figuurtjes a la Rakker uit de Penny zodat het ook kinderen met verzorgpony's aanspreekt, of zou je voorkeur gaan naar strakke foto's voor een professionele look? gewoon wat dingen om o.a. over na te denken :) ik zal in elk geval wat ideeën voor je op papier zetten.

Vind dit een heel mooi initiatief van TS en ik wil best een steentje bijdragen :j

Nee hoor, nog geen ontwerper, ik heb wel een hengeltje uitgeworpen naar een websitebouwer, of die er iets in ziet om dit te maken en ook een idee heeft hoe al dit vage gebral omgezet kan worden in een functionele website zoals ik die heel graag zou willen :)

Ik hoop dat diegene of een andere bokker met een soort creatief opzetje voor de lay-out wil komen, zelf weet ik wel wat ik ongeveer wil en hoe het aan moet voelen, maar ik kan dat niet effectief naar een goed aansprekend en functioneel ontwerp omzetten, daar ligt mijn grens :o

Dus ik ben echt heel hard op zoek naar de juiste lay-out / ofwel "smoel" voor de website.

Om dat dan te bouwen dan kan iemand anders dan wel weer, maar dan moeten we wel eerst weten wàt we nu precies willen bouwen :)

Ik wil zelf graag een professioneel ogende website die sympathiek èn professioneel over komt, dat zowel een enorme snob er kan kijken voor een tip tegen verveling op stal, als een penny-meid, als een boerenmeid, als een manege-ruiter, als...enz. Dat mensen zich niet snel afgeschrikt voelen door het 1 of ander, vrij neutraal dus maar wèl sympathiek / aansprekend. Niet te stoffig zeg maar, niet te veel tekst, niet te ingewikkeld....echt lekker laagdrempelig en overzichtelijk :)

Als je suggesties hebt: SUPER graag :j

Domein is inmiddels van mij en ik zou kunnen gaan bouwen.

Nouja, als ik een lay-out heb....en een website-bouwer om dat in elkaar te zetten zodat ik zelf in principe alleen nog de invulling qua teksten hoef te doen zeg maar :)