ikke schreef:Jawel, ik begrijp je punt volkomen.
Komt ie: ik heb twee paarden. De ene had een "typisch" sportpaardleven totdat ie bij mij kwam; moest daar erg aan wennen, maar is nu erg gelukkig met leven.
De andere had een prima leven (vond ie), voordat ie bij mij kwam, met overdag (van vroeg tot laat, 12 tot 16 uur per dag) buiten en 's nachts binnen. Die is niet echt blij met het leven, zomer 24/7 buiten en winter 's nachts binnen.
Twee paarden, twee keer hetzelfde leven, twee totaal verschillende reacties. Wie doet hier wat fout??
Tja, wat is fout? Ideaal zou zijn als het paard zelf kan kiezen en zelf heen en weer kan lopen.
Hier ook verschillende paarden met verschillende behoeften...
Daarom ben ik blij dat ik nu mijn nieuwe stal zo heb aangepast dat ze zelf kunnen kiezen... De pony die graag binnen wil staan of slapen kan naar binnen, het paard dat graag buiten in het zand wil liggen kan buiten liggen. Beschutting tegen weer en wind, schaduw en droge bodem altijd voor handen...
Nadeel is dat ze in de praktijk toch wel erg veel binnen gaan staan als ze niet op de wei lopen en het strooisel als toilet gebruiken

Maar ja, dat is kostentechnisch en qua werk en mestafval gewoon minder leuk voor ons. Daar hebben de paarden geen boodschap aan

De weidegang moet ik qua toegang helaas wel beperken ivm Insulineresistent paard en snel te dik wordende pony's.
Dat zelf kunnen kiezen tussen binnen of buiten lijkt me dus het meest ideaal, idealer dan verplicht 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid.
Zit ik persoonlijk vooral nog met verschillende voerbehoeften en nog wat krappe uitloopruimte die ik verder wil uitbreiden (had graspaden, maar wil zandpaden en extra paddocks), maar dan moet het eerst even heel goed zomer worden zodat er vrachtwagens zand over het land kunnen rijden

Maar goed alles kan beter.
Voor ons was het beter geweest als we naast de schuur nog een ruime kapschuur hadden mogen bouwen als extra inloopstal. GEwoon met zandbodem zodat ze daar lekker kunnen liggen en je geen vies strooisel krijgt. Meerdere zeer brede doorgangen of een geheel open voorkant zodat ze elkaar niet klem kunnen lopen en altijd vrij naar buiten kunnen rennen. Een grotere paddock die natuurlijker is aangekleed met bomen en struiken zodat je wat meer verschillende ruimtes krijgt die niet in 1x te overzien zijn waardoor het interessanter is voor de paarden, je natuurlijke schaduw en beschutting hebt enz.
oh ja, en nog een individueel voersysteem erbij zodat de paarden zelf hun extra portie voer op kunnen halen wanneer zij daar behoefte aan hebben en je ze daarvoor niet uit de groep hoeft te halen
Je bent toch wel gebonden aan de regelgeving van de gemeente en provincie helaas...