Pensioen op 14 ha weide, zonder schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:44

jackyline schreef:
Heerlijk lijkt mij.
Zeker als je zelf ook mag komen kijken hoe het met hem gaat en de winter kan je afwachten hoe het gaat.
Mijn fjord(24) staat ook gewoon buiten met bomen en een muur als schuil mogelijkheid en ik heb voor in de winter nu een regendeken
gekocht omdat ze veel energie stopt in de wintervacht en daardoor wat schraal de winter uit komt.

Mijn pony komt altijd wel goed de winter door. Maakt een goede vacht aan, maar behoudt daarbij wel genoeg energie. Het is een welshje en een hele sterke pony. Hij is af en toe nog best druk, maar hij vind werken onder het zadel gewoon niet leuk meer. Elke dag als ik hem naar het weiland breng staat hij te popelen, en langzaam lopen kan hij dan niet. Voor mij een hint dat hij gewoon graag buiten wilt blijven. Als ik hem haal komt hij wel, alleen maar omdat hij weet dat er dan voer in zijn bak ligt. Het gras daar is niet veel soeps en mag ook niet dag en nacht buiten blijven, dus hij krijgt nu wel krachtvoer. Maar dat is daar niet nodig, neem ik aan alleen ruwvoer

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:46

aerdenhout1 schreef:
14 ha is inderdaad behoorlijk groot. Hoe zit het met toezicht? Woont er iemand vlak bij, of staan ze ook wel dagen zonder dat iemand gaat kijken?
Zeker in een groep moet er goed toezicht zijn en dat echt elke dag liefst 2 keer!
wat is b.v de omheining, sloten, schrikdraad of prikkeldraad, hout?? En hoeveel paarden lopen er op dat stuk, Is het verdeeld in meerdere stukken zodat als het gras kort word ze in een ander stuk kunnen?
45 euro is wel heel goedkoop!

Staat een huis bij, er is 24 uur per dag toezicht. Er staat natuurlijk niet iemand elkse seconde van de dag daar naar toe te kijken, maar ze lopen daar elke dag vaak rond en dan werpen ze even een blik naar de weide om te kijken of de paarden er nog staan, of ze niet kreupel lopen of geen gekke bewegingen maken en dat soort dingen.... Weide is omheind met glad schrikdraad, dus in principe gewoon goed...

Edit: er lopen momenteel 3 paarden :j

jongemama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:01

Had je toevallig op en wei in elshout gereageerd ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 15:35

Niet dat ik weet...

ElCamino

Re: Pensioen op 14 ha weide, zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:05

Je zegt dat er een rij bomen staat langs de kant.
Dat betekent dus ALLEEN maar schaduw wanneer de zon achter die bomen staat.
Je moet dus goed gaan checken waar de zon staat en wanneer ze schaduw hebben.
Als de zon zó draaikt dat hij niet of nauwelijks achter die bomen staat heb je dus niks aan die bomen als schaduwplek.

Staan de bomen óp hun weiland of langs de kant in een ander weiland ???En zijn ze hoog of laag.. Als ze er niet onder kunnen staan of de bomen hebben lange kale stammen heb je er dus ook niks aan....

Het is idd goedkoop...érg goedkoop lijkt me... Dus let er wel goed op dat die bomen wel een functie hebben als "beschutting"

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:54

en in de winter zijn de blaadjes van de bomen en dan kunnen ze niet meer schuilen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:02

Mist schreef:
en in de winter zijn de blaadjes van de bomen en dan kunnen ze niet meer schuilen.

Voor sneeuw hoeven ze toch niet echt te schuilen? In ieder geval, dat deed mijn pony nooit toen hij ergens stond op een plek met schuilstal...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:08

Batlow schreef:
aerdenhout1 schreef:
14 ha is inderdaad behoorlijk groot. Hoe zit het met toezicht? Woont er iemand vlak bij, of staan ze ook wel dagen zonder dat iemand gaat kijken?
Zeker in een groep moet er goed toezicht zijn en dat echt elke dag liefst 2 keer!
wat is b.v de omheining, sloten, schrikdraad of prikkeldraad, hout?? En hoeveel paarden lopen er op dat stuk, Is het verdeeld in meerdere stukken zodat als het gras kort word ze in een ander stuk kunnen?
45 euro is wel heel goedkoop!

Staat een huis bij, er is 24 uur per dag toezicht. Er staat natuurlijk niet iemand elkse seconde van de dag daar naar toe te kijken, maar ze lopen daar elke dag vaak rond en dan werpen ze even een blik naar de weide om te kijken of de paarden er nog staan, of ze niet kreupel lopen of geen gekke bewegingen maken en dat soort dingen.... Weide is omheind met glad schrikdraad, dus in principe gewoon goed...

Edit: er lopen momenteel 3 paarden :j

3 paarden op zo'n groot stuk... en 24 uur toezicht, nou ja mensen die erbij wonen....... mens waar wacht je nog op... direct doen!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:13

Hij gaat eind juli als het goed is, dan is mijn stal verlopen :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:18

Klinkt wel goed, even aankijken hoe de pony het er doet, verhuizen kan altijd nog :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:25

je kan altijd nog een winterdeken op doen, zo doe ik het ook met mijn oude paardje 24/7 buiten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:30

Waaauw, wat klinkt die plek goed!
Als ik dichterbij had gewoont, had ik het direct gedaan!

Zelfs voor een pony die niet met pensioen is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:04

Ik zou het alleen doen als die bomen ècht goede beschutting geven, en zo klinkt het eerlijk gezegd niet als ze maar langs een randje van de wei staan.

De prijs is leuk, die 17 hectare is leuk, dat het achter het spul van ervaren paardenmensen ligt is leuk...maar wanneer het heel erg warm is dan moeten ze wel een schaduwplekje hebben waar ze even uit kunnen puffen. Misschien dat dat wel goed zit als de bomen gunstig staan, maar het kan ook prima zijn dat die juist GEEN schaduw geven in die wei, op het warmste deel van de dag.

Verder dan de winter, er zijn weken dat het gewoon dagen of wekenlang koud, vies, nat rotweer is, waardoor de vacht tot op de huid doorweekt raakt en de snijdend koude wind er voor zorgt dat ze het echt niet fijn vinden om buiten te staan :n

Een paardje dat dan maar een dagdeel buiten staat dat kan weer bij trekken 's nachts op stal en die lijken er dan weinig om te geven. Maar dat is iets heel anders dan wanneer die er dag en nacht in moet staan zonder schuilmogelijkheden. Zeker oudere paardjes kunnen dat op een gegeven moment heel erg slecht gaan trekken, en worden dan mager en stijf.

Nu zou dat met een gezonde Welsh van 21 jaar in principe nog wel mee moeten vallen, die moeten makkelijk rond en gezond 30 kunnen worden :)

Maar ik zou het dus NIET doen, omdat ik het heel naar zou vinden en me heel schuldig zou voelen als ik lekker in mijn warme bedje lig in de winter met een extra deken omdat het zo gruwelijk snijdend koud is, het al een week bijna non-stop regent en hagelt, de wei soppig is en mijn paardje zonder schuilmogelijkheden staat te vernikkelen, een wat warmer / droger plekje zoekend (maar niet echt vindend) langs een bomenrij terwijl er een enorme onweersbui aan komt :=

En dan is het pas november en moet het beestje nog de hele winter :=

Nee dank je :P

Als je het wel doet dan zou ik er heel veel rekening mee houden dat het misschien niet gaat werken. Omdat je merkt dat het beestje het wel erg zwaar heeft om zich warm te houden. Mag / Kun je eventueel een goede waterdichte en ademende winterdeken op doen? Heb je de mogelijkheid om het diertje te verhuizen of trekt het budget het dan niet meer wanneer je een uiteraard duurdere plek nodig hebt voor deze pony, terwijl je zelf al een nieuwe op stal hebt staan die ook veel geld kost?

Dat zijn echt dingen om aan te denken :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:18

Ik heb sowieso nog dekens liggen, maar die gebruik ik niet meer omdat hij prima zonder kan. Je moet er wel aan blijven denken dat het een paard is en niet een mens en het dus niet kan vergelijken met: als wij lekker warm in bed liggen. Ik heb nog nooit in de tijd dat ik hem heb, gemerkt dat hij het koud heeft gehad. Als ik merk dat hij het koud krijgt, dan krijgt hij gewoon een deken op, maar ik denk dat dat geen probleem is, ik heb het alleen niet zo op dekens. Hij heeft een tijd geleden op een andere stal altijd in een buitenstal gestaan zonder deken en overdag ook buiten. Hij staat altijd te popelen om naar buiten te mogen, of het nou regent of niet. Ik kijk het natuurlijk eerst aan maar het liefst wil ik hem daar houden omdat dit het makkelijkste is voor mij maar ook voor hem. Gaat het dan écht niet werken, dan zal hij weer verhuisd moeten worden.

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:33

Ik zou het doen! Je zegt dat er bomen staan, dan kan hij daar gaan schuilen tegen wind, regen en hitte. Als hij zijn hele leven altijd op stal heeft gestaan zal het wel even wennen zijn voor hem, is er niet een mogelijkheid dat je hem het eerste jaar af en toe nog even binnen zet als het echt heel slecht weer is? Zo kan hij een beetje rustig aan afharden.
Paarden kunnen prima 24/7 buiten, als je ze er maar goed aan laat wennen. Een paard wat jong is zal zich sneller aanpassen aan de guurdere omstandigheden dan een ouder paard. Gewoon regelmatig gaan kijken om in de gaten te houden of hij er gezond uitziet. Ik denk dat je paardje een prachtig pensioen heeft in een kudde of zo'n groot stuk land!!
Hij heeft mazzel met zo'n lief bazinnetje :)

Enne Pmarena, dat noemen ze antropomorfisme, dat wij dieren gaan vergelijken met onszelf. Als wij rillen dan is dat een teken van onderkoeling, maar als een paard rilt dan is dat een teken dat hij zijn vacht opdracht aan het geven is om meer haar aan te maken, hij is dan nog verre van onderkoeling.
Je kan jezelf niet met de paarden vergelijken. Onze ideale temperatuur is 21 graden C, bij paarden is dat 10 graden C! Al die paarden die met 15 graden C nog steeds met dek om in de wei staan, dat is pure mishandeling! Die paarden hebben het bloedheet en door de deken kunnen zij er ook niets aan veranderen en dat alleen maar omdat wij het dan nog koud hebben!?! Dat kun je vergelijken met dat jochie wat van zijn moeder in de zomer nog zijn dikke jas aan moet én rits dicht, want straks word je ziek, arm kind, dat snappen we wel............... maar wie herkent het arme paard?
Nee, wij zijn de zwakke soort die snel ergens last van hebben, gelukkig zijn paarden veel sterker.
Zolang je regelmatig komt kijken of je paard er goed uitziet (niet te mager, glanzende vacht, heldere ogen, maakt een frisse indruk), dan is het allemaal prima hoor!
Wel zou ik de optie openhouden door bij heel slecht weer hem 's nachts in een stal te zetten, alleen in het eerste jaar dan, daarna zal hij waarschijnlijk al helemaal gewend zijn.
Bij langdurige regen hoort een paardenvacht niet tot op de huid doorweekt te raken, een paard heeft een natuurlijke vetlaag in de vacht zitten die dat voorkomt. Als je paard wel tot op de huid doornat word, dan heb je waarschijnlijk de vetlaag afgebroken door je paard te wassen, teveel te borstelen of door slechte voeding. Een paard is van nature gemaakt om buiten op open vlaktes te leven in woestijngebieden, daar is het overdag boven de 40 graden en 's nachts daalt het kwik onder nul! En dat allemaal zonder dekens.
Paarden zijn geweldig!! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:03

Zucht. Lieve schatten: Ik bedoel uiteraard ook niet dat dat paard ook lekker warm in bed wil liggen -O-

Maar dat ik als baasje niet lekker slaap vanwege een schuldgevoel als mijn paardje al dagen staat te verpieteren en klappertanden omdat die zo door-en-door nat is dat die vacht het niet meer trekt. Paarden zijn geweldig, zitten geweldig in elkaar....maar ze zijn niet 100% waterdicht :)*

Wat je allemaal vertelt aan ervaringen dat is hartstikke leuk en veelbelovend, maar zo te lezen zijn dat allemaal situaties waarin je beestje dus NIET hele dagen buiten in de regen stond, maar een dagdeel op stal of met een schuilstal.

Je hoeft me niet te geloven, maar dat is echt een TOTAAL andere situatie :)

Een paard dat tussentijds nog even ergens onder dak zijn vacht op kan laten drogen, heeft het natuurlijk veel makkelijker dan een paard dat dagenlang in de regen staat waardoor de vacht op een gegeven moment toch tot op de huid nat wordt....en niet meer droogt omdat het blijft regenen en het dier niet kan schuilen. De vacht heeft ook zijn grenzen :)

Het grootste deel van het jaar is het geen probleem zonder schuilgelegenheid, maar er zijn periodes dat een rijtje bomen aan de zijkant van je wei echt niet voldoet om het welzijn van je paard te waarborgen.

Ze gaan er niet dood aan, maar dat gaat een paard dat 23 uur per dag op stal staat, ook niet.

I.m.o. schieten beide eigenaars tekort :o

Paard moet voldoende vrij buiten rond kunnen lopen maar OOK voldoende schuilgelegenheid hebben. Bomen kunnen prima zijn, maar dan moeten wel die zo staan dat het paard er echt iets aan heeft :)

Paard moet gewoon uit de zon en uit de regen kunnen gaan staan, anders voldoet die plek voor mij niet genoeg om mijn paardje daar achter te laten.

Mag iedereen anders over denken, maar dan ligt je lat betreffende paardenwelzijn gewoon wat lager :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:41

Paard heeft meer in zijn leven dag en nacht buiten gestaan dan s nachts op stal..

Het is geen 'rijtje' het weiland is ontzettend lang en daar staat een hele rij dikke bomen. En ja hij kan er onder staan en ja het bied schaduw... Ik dacht dat ik dat al had vermeld, misschien mijn fout en verkeerd neer gezet. Ik kan wel zeggen dat er bomen in de buurt zijn maar daar heb je niks aan.. Dit zijn bomen waar hij wat aan heeft!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:14

Ook in de winter...? :)

Dan moet het wel kunnen normaal gesproken, zeker als je nog een goede deken achter de hand houdt voor het geval het echt dagenlang bar en boos wordt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:22

Doen! Mocht je paardje doorweekt raken kan je altijd een deken opleggen. Mijn pony heeft schuil mogelijkheid achter bomen, maar maakt daar nooit gebruik van.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:29

Doen! Als het niks is kan je altijd nog verhuizen. Lijkt me een prima plek! Jammer dat er geen stal is, maar misschien kan je er een oude trailer ingooien waar de bodem nog van goed is :) ?!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:16

pmarena....je denkt er EXACT zo over als ik....gelukkig ben ik niet de enige...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:25

Klinkt geweldig, echter zou ik wel een simpele schuilplek bouwen :)
Hoeft niet veel te kosten als het maar stevig is en je paard eronder kan schuilen.
Ik zou niet kunnen slapen als mijn paard geen schuilmogelijkheid zou hebben

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:06

ligt aan de pony of ik het zou doen , met onze pony kan het in de winter wel , maar in de zomer
zou hij veel en veel te dik worden , ook vind ik het bij vriezend zonnig weer te link ivm hoefbevangen
als het en schrale wei was , is het beter , maar vet hoog gras is meer voor koeien geschikt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:14

sjonnie48 schreef:
ligt aan de pony of ik het zou doen , met onze pony kan het in de winter wel , maar in de zomer
zou hij veel en veel te dik worden , ook vind ik het bij vriezend zonnig weer te link ivm hoefbevangen
als het en schrale wei was , is het beter , maar vet hoog gras is meer voor koeien geschikt.

Beter lang stengelis gras, dan kort gestrest gras. Daar zit meer fructaan op de oppervlakte, lang stengelig gras zit het meer verdeeld.
Over lang stengelig gras moeten ze meer kauwen, doen ze langer.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:08

niet voor ons paardje en dus ook niet voor elk paard er zijn paarden die niet onbeperkt op gras kunnen , lang of kort