cindybijl schreef:ik zou absoluut stoppen met het krachtvoer.
Daar zitten veel te veel extra in wat een paard dik maakt, zo ook pavo koeken, erg veel suiker!!
daarvoor in de plaats kun je heel goed wiesencobs(marstall) of geweekte grasbrok bijvoeren om genoeg vitaminen en mineralen te verstrekken (ipv het krachtvoer dus)
2e snede hooi is vele malen beter dan 1e snede en let ook op de hoeveelheid fructaan in het hooi.
let op dat een paard continue eten in de darmen moet hebben, dus maximaal 4 uur zonder eten kan staan. zo kun je kijken of je misschien iets kan minderen van hoeveelheid van het hooi.voeren in een slowfeeder met kleine mazen (5cm of kleiner!)
Je zou het eventueel nog kunnen weken in water, zodat de meeste suikers eruit zijn, maar de vitaminen en mineralen blijven.
een goede liksteen (paardnatuurlijk blok) zeer zeker aanbieden en veel meer (aktief) trainen, zo ga je dit paard af laten vallen.
liksteen hooi en water zo ver mogelik uit elkaar zetten zodat het paard aangezet wordt tot meer bewegen
Het worden steeds minder uren dat een paard zonder eten mag staan, als een dik paard zijn hooi snel opeet ondanks elke maatregel kan het zijn dat die een paar uur zonder staat.
Gewoon maar blijven voeren is denk ik ook geen oplossing.
En ik vind de reacties wel erg licht gedacht van sommige.
Sommige paardjes worden echt dik van lucht en ik vind 4x in de week beweging toch al wat er zijn heel wat paarden die helemaal niks doen.
Bij ons op stal staat een pony als je ziet hoe weinig die maar mag krijgen, daar zou menig paard binnen een maand van omkiepen van uithongering.
Als het hooi op is, pech gehad dan kan ze nog stro knabbelen.
Het is en blijft heel moeilijk.