Paard wordt sober gevoerd, staat in training en TOCH te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:44

cindybijl schreef:
ik zou absoluut stoppen met het krachtvoer.
Daar zitten veel te veel extra in wat een paard dik maakt, zo ook pavo koeken, erg veel suiker!!
daarvoor in de plaats kun je heel goed wiesencobs(marstall) of geweekte grasbrok bijvoeren om genoeg vitaminen en mineralen te verstrekken (ipv het krachtvoer dus)

2e snede hooi is vele malen beter dan 1e snede en let ook op de hoeveelheid fructaan in het hooi.
let op dat een paard continue eten in de darmen moet hebben, dus maximaal 4 uur zonder eten kan staan. zo kun je kijken of je misschien iets kan minderen van hoeveelheid van het hooi.voeren in een slowfeeder met kleine mazen (5cm of kleiner!)
Je zou het eventueel nog kunnen weken in water, zodat de meeste suikers eruit zijn, maar de vitaminen en mineralen blijven.
een goede liksteen (paardnatuurlijk blok) zeer zeker aanbieden en veel meer (aktief) trainen, zo ga je dit paard af laten vallen.

liksteen hooi en water zo ver mogelik uit elkaar zetten zodat het paard aangezet wordt tot meer bewegen

Het worden steeds minder uren dat een paard zonder eten mag staan, als een dik paard zijn hooi snel opeet ondanks elke maatregel kan het zijn dat die een paar uur zonder staat.
Gewoon maar blijven voeren is denk ik ook geen oplossing.

En ik vind de reacties wel erg licht gedacht van sommige.
Sommige paardjes worden echt dik van lucht en ik vind 4x in de week beweging toch al wat er zijn heel wat paarden die helemaal niks doen.
Bij ons op stal staat een pony als je ziet hoe weinig die maar mag krijgen, daar zou menig paard binnen een maand van omkiepen van uithongering.
Als het hooi op is, pech gehad dan kan ze nog stro knabbelen.
Het is en blijft heel moeilijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:21

chipieke schreef:
Mijn paard is geen type tank, is eerder een sportief model dat gewoon wat vetjes te veel heeft ;)

Ik heb geen geldboompje hoor mensen, dus ga me ook echt niet 'vlug' eventjes een sulky aanschaffen en haar daarin trainen :')

Ik hoop woensdag van de dokter groen licht te krijgen dat ik haar zelf terug mag rijden,
maar momenteel moet ze het écht wel doen met die 4x beweging in de week :j

En die beweging is intensief hoor! Ze wordt écht wel aan het werk gezet.

Mijn hooi is kwalitatief zeer mooi hooi. Ze krijgt nu grofstengelig hooi, en het nieuwe hooi van dit jaar is van prachtige kwaliteit! Het is niet dat ze extreem te dik is, maar denk dat er toch wel 50 kilo af mag!

Ik ga overschakelen naar Subli dieetmix, maar aangezien dat niet in België te verkrijgen is moet ik nog even zien wanneer ik naar Nederland kan rijden.

Het is een eczemer maar momenteel heeft ze geen jeuk, godzijdank.

als ze sportief model is en niet idioot hoog (zeg tussen de 145 en de 150 dan zul je kwa gewicht van het dier echt wel onder de 400 kg blijven vermoed ik. ik ga even uit van die 400 kg, hoewel ik vermoed dat het eerder een 25 kg minder gaat zijn.

kwa droge stof opname zit je bij paarden op max 2 procent, dan zou ze om daar aan te komen een 9.6 kg hooi per dag , maar als ze iets te zwaar is zou je ergens op de 1,5% van het totaal gewicht kunnen gaan zitten , dan zit je op een 7,2 kg hooi per dag waarmee ze nog steeds voldoende ruwe vezel binnen krijgt , ipv handje brok of mueslie zou ik wel een vit/min korrel bij gaan geven , dan waarborg je wel de vit/min maar voeg je niets extra's toe kwa energie , vaak is een vit/min korreltje wel nodig omdat het bijna niet voorkomt dat er voldoende gegeten kan /mag worden om aan voldoende vit/min uit ruwvoer te komen.

(onbeperkt wat vaak geroepen word is leuk, maar bij veel soberdere types niet haalbaar)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:34

Dat is een hoop hooi en veel te weinig beweging.
Weeg het hooi eens, 0.8 kilo per 100kg lichaamsgewicht is sober, denk dat jij er ruim boven zit.
Een sober paard moet elke dag lopen om af te vallen, liefst meerdere uren per dag. Heb mijn pony toen ook laten meelopen in manegelessen, het was of dat of afwachten tot ze kwalen zou krijgen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:40

Ik heb hetzelfde probleem TS en ik lees daarom mee. Mijn Fries is altijd te dik maar wel een echte jojo-er. Ik vind 4x in de week beweging geven al prima, ikzelf rijd 2x in de week en longeer nog n keer. Ik voel me daar niet schuldig over aangezien ik een partner, kind en nog 1 paard en 2 pony's heb.
Die van mij staat wel samen met nog 1 op een afgegraasd stuk, ik heb een smaller lang stuk gras zodat hij wel veel beweging krijgt (ik zie hem regelmatig galopperen en draven met de anderen) en toch niet teveel gras krijgt. Maar t blijft moeilijk. Zelf heb ik geen beschikking over een bak of paddock dus hier moet ik t mee doen en gister kreeg ik toch te horen van mijn instructrice dat hij afgevallen is en dat moet ik dus zo houden! Ik gaf vorig jaar nog wel krachtvoer maar daar ben ik mee opgehouden aangezien ik denk dat alle kleine beetjes helpen om af te vallen. Dus nu krijgt hij stukje brood na t rijden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:46

Ik ga niet alles doorlezen, ik heb 1 advies wat ik merkte bij mijn merens (toen ik ze nog had) en dat was namelijk dat als ik ze geen krachtvoer gaf, ze dikker werden dan als ik ze wel krachtvoer gaf. Dit was een muesly voor sobere paardjes. Maar blijkbaar aten ze minder hooi/gras als ze hun vitamientjes uit de krachtvoeding haalden. Ik ben dit gaan uit proberen nav een tip op bokt.

Uiteraard met beleid uitproberen en het werkt niet na 1 dag...

joyce B

Re: Paard wordt sober gevoerd, staat in training en TOCH te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:05

hmmm, dat zou misschien verklaren waarom paarden op sportpensionstallen ondanks weidegang toch slank blijven. Of zou het toch meer de training zijn die die paarden over het algemeen meer krijgen dan onze recreatieve weide- en hobbypaardjes...
Lastig hoor!

Mijn insulineresistente merrie krijgt in elk geval geen echt krachtvoer. Alleen geconcentreerde mineralen/vitamine korrels en evt. handje dieetmix van subli met wat luzerne voor het idee.

Ik heb ook gelezen dat 1,5 kilo droge stof per 100kg gewicht normaal is (is 1,5%), maar voor afvallen moet je juist 1,5% (tot 1%) van het gewenste gewicht geven. En dat maximaal 50% van het ruwvoer mag stro mag zijn.Maar goed, die dieet ideeën en adviezen die je in artikelen leest die veranderen ook regelmatig als er weer een nieuw onderzoek is gedaan. (net als het aantal uren zonder ruwvoer)

Voor wat betreft aantal uren zonder ruwvoer moet je in dat geval de porties kleiner maken en meer verspreiden over meerdere voerbeurten. Hoe lastig dat ook is. Misschien is in dat geval een ruif met schuif en timer een idee. Een investering, maar daar heb je dan ook wel veel en lang plezier van en je hoeft niet meerdere keren per dag naar je paard om te voeren. Scheelt toch ook reistijd en kosten en biedt meer vrijheid terwijl je toch tegemoet komt aan de behoeften van je paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:08

TS als je nu 3/4 baaltje hooi per dag geeft, dan gaat dit toch meer dan 10kg zijn en zelfs eerder richting 12kg. Imo te veel voor een Haf die al neigt om te dik te worden/zijn. Dus zou toch iets minderen en eventueel een deel vervangen door stro.

Misschien is Marstall force (verdeler in Lommel) een idee om zeker te zijn of je haf alle nodige vitaminen en mineralen binnen krijgt zonder te veel extra energie. Via een muesli moet je toch al makkelijk 0.5-1kg/dag voeren om aan de nodige vitamines en mineralen te komen... Of St hippolyt sempercubes, daar heeft een kennis van mij goede ervaringen mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:47

chipieke schreef:
Mijn paard is geen type tank, is eerder een sportief model dat gewoon wat vetjes te veel heeft ;)

Ik heb geen geldboompje hoor mensen, dus ga me ook echt niet 'vlug' eventjes een sulky aanschaffen en haar daarin trainen :')

Ik hoop woensdag van de dokter groen licht te krijgen dat ik haar zelf terug mag rijden,
maar momenteel moet ze het écht wel doen met die 4x beweging in de week :j

En die beweging is intensief hoor! Ze wordt écht wel aan het werk gezet.

Mijn hooi is kwalitatief zeer mooi hooi. Ze krijgt nu grofstengelig hooi, en het nieuwe hooi van dit jaar is van prachtige kwaliteit! Het is niet dat ze extreem te dik is, maar denk dat er toch wel 50 kilo af mag!

Ik ga overschakelen naar Subli dieetmix, maar aangezien dat niet in België te verkrijgen is moet ik nog even zien wanneer ik naar Nederland kan rijden.

Het is een eczemer maar momenteel heeft ze geen jeuk, godzijdank.

Niet intensief genoeg, het is een sober ras en die moet je elke dag aan t werk zetten, en niet ff half uurtje longeren en of 3 kwartier rijden. Dat stelt niks voor.

Veel haflingers tot nu toe dat ik ken, alleen maar ellende bij de eigenaars ervan, spierbevangenheid en of te dik en hoefbevangenheid en te weinig beweging en of vervelende haflingers doordat ze te veel energie hebben en te weinig beweging krijgt.

Ik begrijp heel goed dat het een lastig probleem is. Mijn eigen paard wordt ook van bijna niks te dik, maar ik heb het goed in de hand door graskorf te gebruiken en beweging te geven en een ander paard van stalgenoot is gevaarlijk dik en toch veel beweging (veel stappen vooral en overal gras laten vreten tijdens de buitenritten terwijl ze al 24/7 op t land staat), want hele harde dikke mannenkam met veel vet erin. En een ander paard blijft slank en toch gewoon 24/7 op t land, maar daar wordt dan wel intensief endurance mee getraind.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:47

Ik heb gewoon niet de mogelijkheid om haar nog intensiever te gaan trainen :n

Ik denk ook niet dat het 'gebrek aan beweging' hier de grootste oorzaak is.
Ze heeft net 4 jaar compleet stilgestaan en kreeg toen zelfs nog méér gevoerd dan nu,
toen stond ze nog eens hele dagen op de wei ook. En toch stond ze toen heel goed qua figuur.

Daarom valt het me nu op dat ze is bijgekomen ook al staat ze niet op de wei én staat ze in training.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:02

chipieke schreef:
Ik heb gewoon niet de mogelijkheid om haar nog intensiever te gaan trainen :n

Ik denk ook niet dat het 'gebrek aan beweging' hier de grootste oorzaak is.
Ze heeft net 4 jaar compleet stilgestaan en kreeg toen zelfs nog méér gevoerd dan nu,
toen stond ze nog eens hele dagen op de wei ook. En toch stond ze toen heel goed qua figuur.

Daarom valt het me nu op dat ze is bijgekomen ook al staat ze niet op de wei én staat ze in training.

Opzich is dat volgens mij best te verklaren door het feit als een paard op de wei staat toch best wel in beweging is, zandpaddock is weinig te eten en dus zullen ze minder lopen zeker als het hooi gewoon op 1 plaats ligt eten ze alleen maar zonder een stap te hoeven verzetten.
Wat je kan doen is haar meer te doen geven in de paddock, hooi op verschillende plaatsen leggen goed verdelen, bv takken bijgeven en die ook weer ergens anders leggen zelfde met drinken zorgen dat ze goed in beweging blijven en zorgen dat niet alles bij elkaar ligt. Je zou op verschillende plaatsen slowfeeder kunnen zetten/hangen. Op verschillende plaatsen takken weg hangen/leggen. Water op 2 plaatsen aanbieden, liksteen op verschillende plaatsen. Afhankelijk van de grote van de paddock kun je ze daarmee best in beweging brengen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:05

Ik ga dit weekend een stuk weiland afzetten, goed laten kaalvreten door mijn niet-zomereczeempaarden en haar daar dan al beginnend een uurtje per dag opzetten :j

Er zit nog héél wat fructaan in het gras en ik kan het echt niet maken om haar er dus lang op te laten staan.

Drinkbakken zal ik al verzetten,
hooi krijgt ze nu in de slowfeeder in de stal omdat ze anders zeiknat geregend wordt,
liksteen ligt daar ook om dezelfde reden.

Aan takken heb ik ook al gedacht, maar heb er geen verstand van welke ze mag eten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:07

Wilgentakken vinden ze lekker en is ook goed voor ze verder weet ik ook niet precies wat je ze aan takken nog meer kunt geven. Wij hebben in ieder geval vorig jaar 8 wilgen gepland voor de shetten hier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:10

als een paard uitgegroeid is in de hoogte, gaan ze in de breedte groeien.

Een haflinger van 400kg zou per dag ongeveer 6 a 7 kg hooi moeten krijgen. (als je droge stof neemt kun je meer kilo's geven dan 1,5% aan hooi omdat hooi geen 100% droge stof heeft, maar altijd nog een deel vocht. Als een plak bij jou 1,5 a 2kg is, dan zie je dat je maar 3 a 4 plak hooi per dag hoeft te geven om daar aan te voldoen. Als je meer geeft, en je pony heeft al aanleg dikker te worden, dan moet dat extra voer ergens heen...

Overigens zijn er ook mensen die hun paarden in de paddock met graasmasker laten lopen en daar hooi mee laten eten. Zijn ze toch weer langer bezig.
Ikzelf doe het graasmasker wel af. Die uren in de wei vind ik lang genoeg en dan geef ik liever wat meer stro en wat minder hooi bij.

Maar het blijft lastig hoor, paard op gewicht krijgen en houden als je niet elke dag intensief met ze kunt trainen.
Voor vetverbranden is stappen in vlot tempo trouwens het beste. Wandelen aan de hand en stapritjes zijn dus ook prima!

wilgen, berk, vruchtenboomtakken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:18

jesito schreef:
cindybijl schreef:
ik zou absoluut stoppen met het krachtvoer.
Daar zitten veel te veel extra in wat een paard dik maakt, zo ook pavo koeken, erg veel suiker!!
daarvoor in de plaats kun je heel goed wiesencobs(marstall) of geweekte grasbrok bijvoeren om genoeg vitaminen en mineralen te verstrekken (ipv het krachtvoer dus)

2e snede hooi is vele malen beter dan 1e snede en let ook op de hoeveelheid fructaan in het hooi.
let op dat een paard continue eten in de darmen moet hebben, dus maximaal 4 uur zonder eten kan staan. zo kun je kijken of je misschien iets kan minderen van hoeveelheid van het hooi.voeren in een slowfeeder met kleine mazen (5cm of kleiner!)
Je zou het eventueel nog kunnen weken in water, zodat de meeste suikers eruit zijn, maar de vitaminen en mineralen blijven.
een goede liksteen (paardnatuurlijk blok) zeer zeker aanbieden en veel meer (aktief) trainen, zo ga je dit paard af laten vallen.

liksteen hooi en water zo ver mogelik uit elkaar zetten zodat het paard aangezet wordt tot meer bewegen

Het worden steeds minder uren dat een paard zonder eten mag staan, als een dik paard zijn hooi snel opeet ondanks elke maatregel kan het zijn dat die een paar uur zonder staat.
Gewoon maar blijven voeren is denk ik ook geen oplossing.

En ik vind de reacties wel erg licht gedacht van sommige.
Sommige paardjes worden echt dik van lucht en ik vind 4x in de week beweging toch al wat er zijn heel wat paarden die helemaal niks doen.
Bij ons op stal staat een pony als je ziet hoe weinig die maar mag krijgen, daar zou menig paard binnen een maand van omkiepen van uithongering.
Als het hooi op is, pech gehad dan kan ze nog stro knabbelen.
Het is en blijft heel moeilijk.

Het kan zomaar zijn - als ik het zo lees - dat je paard insulineresistent is. Het "dik worden van lucht" en huidproblemen/jeuk zijn daar wel indicaties van.
Vermijd dus alle suiker (ook appels en wortelen) en ipv hooi zou je beter voordroog kunnen geven (daar zit minder suiker in). Niets geven wat tot brok geperst is (geen Pavo summerfit koeken). Dieetmix van Subli is goed. Juist bij insulineresistente paarden is beweging (elke dag) van groot belang. Je kunt dit soort paarden niet met andere paarden vergelijken die dat niet hebben. Beweging in de vorm van meters maken niet per se zwaar in het werk zetten qua rijden. Minimaal 1,5 uur per dag bewegen (rijden, longeren of gewoon wandelen).
Als ze los staan staan ze veelal ook maar stil.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:42

Bekend probleem Chipieke!
Mijn pony staat op een schraal stuk land, krijgt geen ruwvoer bijgevoerd en alleen na het werk een handje (laag in energie staand) voer, en toch blijft ze dik!

Krijg regelmatig verwijten of opmerkingen er over, maar niemand die een oplossing heeft. :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:43

In de winter krijgt ze hooi/voordroog a volenté én 1kilo brok,
dan heeft ze geen jeuk of extra vetopslag, dus ik vermoed geen insulineresistentie?

Appels en wortels krijgt ze niet mede door de zomereczeem :-)

*edit: donderdag wordt er bloed afgenomen bij mijn paard, misschien dat er hier iets uitkomt :-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:00

het is trouwens ook wel zo dat het ook een beetje een natuurlijk cyclus is hoor, in de zomer een laagje aanmaken voor de winter
veel paarden worden in de zomer ietsje zwaarder voor de winter uit en als ze de winter uit komen zijn ze vaak weer in model.
zolang het de spuigaten niet uitloopt zou ik me er niet al te druk om maken , maar wel in de gaten houden dat het niet te erg word zeg maar

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:53

Als eerste zou ik gelijk stoppen met de muesli!!!! Een haflinger is een sober ras, deze paarden hoor je nooit bij te voeren met krachtvoer, dat slaan ze gelijk op in vet.
Alleen hooi, liksteen en gras en heel heel heeeeeeeeeeeellllllll veel beweging!!
Vaak is meer hooi voeren beter om af te vallen dan minder. Mijn vriendin heeft een shetlander ruin die veel te dik was, dus flink op rantsoen, flink laten bewegen en hij werd alleen maar dikker! Nog minder eten, hij kreeg op het laatst 's morgens een beetje hooi, tussen de middag een mini plukje en 's avonds een beetje. Inmiddels was zijn conditie afgezakt naar nul!!
Door informatie op de website http://www.paardnatuurlijk.nl kwam ik erachter dat hij veel te weinig kreeg en meer hooi vaak de oplossing is. Nu krijgt hij vele malen meer hooi, zijn conditie is enorm vooruitgegaan, hij krijgt veel beweging en hij is enorm afgevallen!! Nou dat is vreemd?!? Door meer eten afgevallen? Ja paarden hebben vaak, kleine hoeveelheden ruwvoer nodig, als je kunt zou het mooi zijn als je 5 keer per dag een beetje kan geven en dan voor de nacht wat meer neer leggen.
Krachtvoer bevat een té hoog energie gehalte en sobere paarden kunnen dat helemaal niet verwerken. Zo'n klein handje muesli word helemaal opgeslagen in vet. Muesli eruit en veel meer hooi geven, echt waar, het werkt echt!
Pas wanneer je met je haflinger endurance zou gaan rijden op topniveau, kun je eens aan krachtvoer gaan denken. Als je paardje normale beweging krijgt, is krachtvoer absoluut niet nodig, het doet juist meer slecht dan goed.
Succes!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:21

Talitha000 schreef:
Als eerste zou ik gelijk stoppen met de muesli!!!! Een haflinger is een sober ras, deze paarden hoor je nooit bij te voeren met krachtvoer, dat slaan ze gelijk op in vet.
Alleen hooi, liksteen en gras en heel heel heeeeeeeeeeeellllllll veel beweging!!
Vaak is meer hooi voeren beter om af te vallen dan minder. Mijn vriendin heeft een shetlander ruin die veel te dik was, dus flink op rantsoen, flink laten bewegen en hij werd alleen maar dikker! Nog minder eten, hij kreeg op het laatst 's morgens een beetje hooi, tussen de middag een mini plukje en 's avonds een beetje. Inmiddels was zijn conditie afgezakt naar nul!!
Door informatie op de website http://www.paardnatuurlijk.nl kwam ik erachter dat hij veel te weinig kreeg en meer hooi vaak de oplossing is. Nu krijgt hij vele malen meer hooi, zijn conditie is enorm vooruitgegaan, hij krijgt veel beweging en hij is enorm afgevallen!! Nou dat is vreemd?!? Door meer eten afgevallen? Ja paarden hebben vaak, kleine hoeveelheden ruwvoer nodig, als je kunt zou het mooi zijn als je 5 keer per dag een beetje kan geven en dan voor de nacht wat meer neer leggen.
Krachtvoer bevat een té hoog energie gehalte en sobere paarden kunnen dat helemaal niet verwerken. Zo'n klein handje muesli word helemaal opgeslagen in vet. Muesli eruit en veel meer hooi geven, echt waar, het werkt echt!
Pas wanneer je met je haflinger endurance zou gaan rijden op topniveau, kun je eens aan krachtvoer gaan denken. Als je paardje normale beweging krijgt, is krachtvoer absoluut niet nodig, het doet juist meer slecht dan goed.
Succes!

helemaal mee eens!!! _/-\o_

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 13:20

Maar een paard heeft met enkel en alleen gras toch lang niet de vitamines binnen die ze nodig hebben?
En je moet je vitaminesupplement toch kunnen geven? Alleen het supplement eet ze niet op hoor...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:27

TS 't feit dat het in de winter met 1kg brok wel gaat, is voor mij een teken dat er meer dan 1 factor speelt en dat dat handje muesli het niet zal maken. Al neem ik graag aan dat het beter zonder zou zijn...
Maar ik denk dat ik eerder een hand haver zou bijgeven in de hoop dat m'n paard er wat pittiger van wordt en meer uitzichzelf zou bewegen :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:54

Dat is het probleem niet :')

Dat maffe ding bokt, springt en steigert genoeg in het rond op haar paddock :D
Aan de longe is het ook 1 grote bom!
Onder het zadel is ze echt te sloom om te helpen donderen...
Dus na een bloedonderzoek komt volgende week zaterdag de osteopaat om haar eens goed te checken :-)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:53

chipieke schreef:
Maar een paard heeft met enkel en alleen gras toch lang niet de vitamines binnen die ze nodig hebben?
En je moet je vitaminesupplement toch kunnen geven? Alleen het supplement eet ze niet op hoor...

er staat niet dat een paard met enkel gras alle vitamines binnen krijgt.
Er staat dat een paard met een liksteen gras en hooi en heeeeel veel beweging prima vooruit kan.

even een uitleg:

Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer paarden lijden aan een Magnesium tekort, en één van de oorzaken is nu juist het teveel aanbieden van mineralen, waardoor er zoveel calcium beschikbaar komt dat magnesium niet goed meer kan worden opgenomen, ondanks de ruime beschikbaarheid.

Van alle vitamines is eigenlijk alleen vitamine E een kritische omdat het paard deze niet zelf kan maken en het in ouder hooi vrij snel achteruit gaat. In gras zit daarentegen voldoende vitamine E

Ruwvoer, zoals gras, is het beste wat je een paard kan geven. Alles zit er doorgaans voldoende in, behalve natrium, maar dat kun je met behulp van een liksteen aanvullen

Krachtvoer was ooit bedacht om in korte tijd veel energierijk voedsel door het paard te laten opnemen, zodat er meer tijd overbleef om te werken. Wie niet iedere dag zijn paard de hele dag laat werken hoeft dus geen fastfood te verstrekken. Dat is nog steeds niet nodig als je eens een endurance-wedstrijd rijdt, want op die ene dag na heeft je paard dan nog steeds voldoende tijd om voldoende ruwvoer te kunnen eten.

Wanneer je het krachtvoer weg laat zul je te maken krijgen met een overgangsfase. De darmflora moet herstellen, en dat zal enige tijd duren. Gedurende die tijd zal je paard wat moeite hebben om de voedingsstoffen uit het ruwvoer goed te kunnen benutten. Je zult hierdoor je paard dus veel, veelal onbeperkt, ruwvoer moeten verstrekken. Eventueel kun je -tijdelijk!- je paard extra ondersteuning bieden door een voedingssupplement te verstrekken dat vrij is van graanproducten, melasse, etc. en speciaal is gemaakt om als aanvulling te dienen op een ruwvoerdieet. Na verloop van tijd (en dat kan wel een jaar duren) zul je merken dat je paard steeds meer voedingsstoffen uit het ruwvoer weet te halen. Hij zal mooier in zn vel gaan zitten, en je kunt dan beginnen om zijn rantsoen te beperken.

Een ander overgangseffect waarmee je te maken kunt krijgen is dat de spieren van het paard zich moeten aanpassen. Ze zijn geoptimaliseerd geraakt om koolhydraten te verbranden, maar nu krijgen ze ineens vetten voorgeschoteld. Het zal dan een tijdje lijken alsof je paard minder energie heeft. In werkelijkheid heeft je paard voldoende energie, alleen moeten de spieren zich nog aanpassen om die energie efficient te kunnen benutten. Training, gecombineerd met een koolhydraatarm dieet, zal zorgen dat de spieren zich aanpassen en het paard mooi op gewicht komt en blijft.

Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:50

Hey saskia, ik lees hier voornamelijk dat je moet stoppen met krachtvoer te geven.
Dit zou ik echter niet doen, de paarden halen niet al de nodige voedingstoffen uit hooi.

Waar je wel mee moet oppassen is welk soort krachtvoer je geeft, aangezien die van jou ook een zomerexemer is, ik geef dotje eiwit arm krachtvoer van Verhaegen en daar doet ze het zeer goed mee http://www.verhaegenagro.com/Hippo-Verassortiment.html

verder heb ik me steeds laten vertellen dat hooi een echte dikmaker is, dotje krijgt nu ze op het gras staat enkel savonds een plak.

Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:37

chipieke schreef:
@belle_boef: ik heb momenteel zware rugproblemen, mijn paard is géén braaf paard, het is een heel temperament en ik ben al héél blij dat ik iemand gevonden heb die haar 2x per week wil rijden :-)

Dus al bij al ben ik héél blij met die 4x beweging per week.

Mijn paard heeft zomereczeem en aangezien het gras nu héél veel fructaan bevat kan ze gewoon niet op de wei,
ik heb geen afgevreten stuk waar ze opkan, anders had ik dat uiteraard al lang gedaan :-)

Heb je er wel eens aan gedacht je paard te laten beleren voor de wagen.
Ik rijd helemaal geen paard meer vanwege mijn rug. Mijn paard staat voor de wagen, zo kan ik km's rijden. Longeren doe ik 1x per week hooguit omdat het de dag erna een stijfe zere rug oplevert.