24/7 buiten: hooi vertrapt in de winter, oplossingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:11

Bestraten is een fijne optie. Betontegels kun je vaak gratis afhalen (kijk op marktplaats of luister of iemand in de buurt die heeft) en anders heb je ze voor een prikkie. Die leg je er gewoon op en de paarden trappen ze vanzelf de grond in. Als je het uit gaat graven en je hebt kleigrond verdwijnen ze over een aantal jaar diep in de grond. Gewoon op de modder leggen, even aanstampen dat ze niet wippen en dan is het goed.
Iedere dag het er uitgevallen hooi er af halen, anders krijg je een zooi van hooi, regen en modder op de tegels.

Polly
Moderator Algemeen

Re: 24/7 buiten: hooi vertrapt in de winter, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:34

Ik heb ze ook jaren in de klei gehad maar das geen succes. Ik heb nu ook een stuk bestraat maar wel met zand eronder.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:36

wij hebben "bestraat" met steenschotten, is wat goedkoper

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:43

Misschien meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden voeren, wij hebben ook hooiruiven en daar wordt echt niet geknoeid, ze eten alles tot het laatste sprietje op.
Als ik echt een enorme bult hooi erin doe, merk ik ook dat ze er mee gaan lopen "klieren" als ze de buik rond hebben :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:08

Noppert schreef:
Misschien meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden voeren, wij hebben ook hooiruiven en daar wordt echt niet geknoeid, ze eten alles tot het laatste sprietje op.
Als ik echt een enorme bult hooi erin doe, merk ik ook dat ze er mee gaan lopen "klieren" als ze de buik rond hebben :D

Dat gaat niet lukken. De pony's staan overdag op de track, ze staan dus alleen Snachts in de paddock waar dit topic over gaat. Ze krijgen savonds dus hooi voor de hele nacht.
Ze hebben onbeperkt hooi dus het is nooit echt op.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:31

Tsja, ben bang dat bestraten toch de enige oplossing is om het echt netjes te houden en om het geen blubberzooi te laten worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:35

Grindtegels :j vaak gratis af te halen via MP :-)

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:25

wij hebben een palletbox! super handig

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:23

Misschien moet je het probleem meer bij de bron aanpakken. Als ik naar de foto van jullie ruiven kijk zie ik dat jullie een model zonder voerhek hebben. Deze ruiven worden door de fabrikanten van ruiven aanbevolen voor rundvee en niet voor paarden. Voor paarden heb je ruiven met een speciaal voerhek waardoor ze het voer niet zo eenvoudig uit de ruif kunnen slepen. In combinatie met een net kan je zo het probleem bij de bron aanpakken.

Op onze site vind je hiervan een voorbeeld : http://www.cavalo.nl/weide/voerruiven/p ... erhek.html

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:27

Ik denk ook dat we de bron van het probleem moeten vinden.

Ik heb gisteren eens staan kijken ernaar en zie het probleem wel. Ten eerste zijn onze ruiven open aan de onderkant, waardoor al het losse kleine hooi er doorheen valt, dat komt er al onder te liggen. We halen iedere dag minstens 1 volle kruiwagen met los hooi weg, het meeste ligt eronder.

Dan het tweede, het net was bijna leeg, er zat nog een klein beetje hooi in. Paard trekt dit eruit, halve net komt mee omhoog, er dwarrelt meteen al hooi overal neer. Paard laat ook nog eens een lekkere pluk uit zijn mond hangen waarvan de helft al wegwaait en de andere helft uiteindelijk ook op de grond beland.

Ik denk dat we misschien al een heel eind komen met de ruiven dichtmaken zodat het in ieder geval niet eronder kan vallen, dat scheelt de helft al!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:44

De ruiven dichtmaken aan de onderkant is een goed idee, alleen is deze overdekt? Anders wordt het zo een erg natte bedoeling IN het hooiruif..

Ik zou ook denken aan bestraten of iets eronder inderdaad.. Dit lost het 'probleem' niet op, maar maakt vooral het opruimen makkelijker (en daarmee het zand minder zompig)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:51

De ruiven zijn niet overdekt, ik vraag me ook weer af of het handig is, want dan ligt al dat losse hooi dus op de bodem van de ruif en dat stapelt ook aardig op natuurlijk en is misschien lastiger weg te halen dan van de grond af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:56

Ik heb koeienroosters voor mijn stal liggen. Voor een klein prijsje heb ik die bij een boer opgehaald. Ze zijn wel zwaar, maar het blijft stevig liggen en ik ben er heel blij mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:57

gewoon dichtmaken en dan enkele gaten erin maken met een gatenzaag?