Verwaarloosd land naast t huis pachten, hoe pak ik dit aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:35

Ons land is in de zomer prima te gebruiken, maar in de winter niet. Dus als je land nu al zacht is met natte plekken, moet je niet te veel verwachten voor in de natte perioden. Bij leem raakt je bovenlaag verzadigd en word daardoor zo zacht dat ze er bij elk pas doorheen zakken. Hier in stap al 20cm, maar als ze iets meer afzetten of vaker over hetzelfde stuk lopen ploegen ze het in no time zwart... Eveneen paar keer langs de draad heen en weer rennen voor een paar minuten is al goed voor een spoor van 40 cm diep omgeploegde modder. Ik heb 3ha grond voor de paarden, maar ze lopen er in de natste maanden (december/februari) echt niet op... 1e jaar geprobeerd en gelijk afgeleerd...
Alleen het hardste (niet eens hoogste , maar wel stevigste zodat ze er niet gelijk doorheen zakken) stukje mogen ze dan nog even op als ze rustig blijven stappen en wat grazen.

Als het zo soppig en zacht wordt, dan vriest het ook niet goed vast in de winter, dus zelfs met flinke vorst is het dan niet zo goed te gebruiken.

Draineren is erg kostbaar bij een niet-doorlatende ondergrond omdat je de sleuven dicht op elkaar moet leggen en moet vullen met drainagezand. Hier hadden we een offerte voor €4,- per meter exclusief BTW en dan moest het om de 5 meter. Reken maar uit...
Dan nog je gedraineerde zandpaddock of bak, je schuilstal met liefst stukje bestrating er omheen en pad naar jullie erf... Je bent zo vele duizenden euro's verder...

Bij goede droge zandgrond heb je al die kosten niet!
Dus als je kunt kiezen, zou ik zeker gaan voor goede grond en anders gewoon in pension laten staan ergens waar ze goede grond hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:54

Voor het oog kan je ee wei mooi maken, gooi er paarden in en dan heb je naaldhakken op een houten vloer....gaan ze rennen, dan is je wei kaduuk.

Even zand storten is niet even, dat is een collone zandwagens met een dikke spaarrekening.
Op natte grond zul je snel onkruid krijgen wat daar makkelijk en sneller gedijt dan gras, ik heb den stuk wei dat altijd onder water staat in de winter, groeit voornamelijk onkruid....blijft heel lang nat. Ze mogen het van mij kapot lopen, dus dat is wat ji wil.

Weet wel dat je het eerste jaar behoorlijk in de kosten komt te zitten. Palen zijn duur, je zult hoge palen moeten nemen, vriendenprijsje is 3 euro, tel eerst maar eens hoeveel palen en hoeveel rollen lint je nodig hebt, een stroomklok op Accu? watervoorzining met jerrycans? Of toch dat vennetje verder uitgraven en daar laten drinken...of een grondpomp slaan, je zal op weinig diepte water hebben.

Staan ze heel het jaar, moet je een winter paddock maken, anders heb je niet genoeg gras. Je moet bij voeren, komen je rollen ook nog bij...hoe lang geld je pachtcontract, hoe oud is die boer? Hoe is het bestemmingsplan bij de gemeente? Allemaal dingen om over te denken

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:55

Wel eens gedacht aan het aanleggen van een paddock paradijs? zie www.paddockparadijs.nl voor meer informatie. Je legt dan een gedeelte verhard pad aan, gedeelte zandpad, zet de waterbak aan de ene kant, de ingang van het weiland aan de andere kant, en zo stimuleer je de paarden om van het ene punt naar het andere punt te trekken. Dan kunnen de paarden hun natuurlijke gedrag vertonen, hun instincten volgen, daar worden ze helemaal happy van, daarnaast geven ze zichzelf beweging!
Door de vele beweging worden paarden veel soepeler, gespierder en geestelijk tevreden, en dat doen ze helemaal zelf! Ook het lopen op het verharde zorgt ervoor dat het hoefmechanisme zijn werk kan doen waardoor de afvalstoffen goed uit de hoeven weg gepompt worden, zo hoef je ook niet bang te zijn voor hoefbevangenheid of slechte hoeven (de hoeven worden er keihard van en de straal gezond en sterk, nooit meer rotstraal!!), als je je paarden dan ook nog op een natuurlijke bekapping (zie www.hoefnatuurlijk.nl, onderdeel van website paardnatuurlijk.nl) zet, dan maak je ze helemaal blij.
Hoe dichter bij de natuur, hoe gezonder het paard. Paarden die op een paddockparadijs lopen worden ook niet snel dik door de vele beweging, omdat ze gewoonweg minder gras eten dan wanneer ze alleen in het gras staan.
Het aanleggen is even werk, kun je zelf doen, er is ook een bedrijf wat het voor je kan doen. Heb je geen geld? Op advertentie sites kun je zoeken naar gratis stoeptegels of grindtegels, het pad zet je af met schrikdraad (is het makkelijkst en het goedkoopst, je kunt het dan ook makkelijk verplaatsen als je later nog iets wilt veranderen).
Voordeel is dat je in hele natte periodes het weiland kunt afsluiten en dan lopen de paarden alleen op het pad (verhard en zand), zo blijft het gras goed.
Succes ermee! :)

Re: Verwaarloosd land naast t huis pachten, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:19

Thnx Thalitha! Dat is ook nog een heel mooi idee! Ik ga er even goed over nadenken. Heb zelfs nog heel veel tegels liggen bijvoorbeeld :)
Maar moet het land dan niet geëgaliseerd worden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:13

ja, en tegels kun je niet zomaar leggen, zul je eerst moeten verhogen en dan zand en rechttrekken en dan tegels erop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:00

Ik wil graag even foto's plaatsen, hoeveel zou ik er mogen plaatsen?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:42

LA_Woman schreef:
Hoe weet ik of het gras eiwitrijk productiegras is?

Verdeeld over het land een aantal monsters nemen en opsturen naar agrarisch laboratorium. Die kunnen de belangrijkste gehaltes voor je bepalen. Belangrijkste zijn: droge stof/ruwe vezel, zetmeel, eiwitten en suikers. Eerste wil je zoveel mogelijk, is goed voor de darmfunctie, de laatste 3 zo weinig mogelijk ivm. te dik worden, risico op hoefbevangenheid en ZE-gerelateerde klachten/jeukerigheid. Vitaminen/mineralen/sporenelementen wil je ook weten, maar die zijn op zich van ondergeschikt belang. Wat daar eventueel tekort van in het gras zit, kun je namelijk via goed afgestemde krachtvoergift of supplementencomplex aanvullen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:55

Ik zou op mijn eigen tuin een bak aan laten leggen door een goeie loonwerker die dat vaker in de omgeving heeft gedaan (ga bij bakken in de omgeving kijken op soortgelijke grond en als de bak je aanstaat, vraag dan wie hem aangelegd heeft). Daar kun je ze winters ook in zetten en zomers met mooi weer zet je ze in de wei. Daar hoeft niet het meest geweldige gras in te staan, wel zorgen dat ze niet dik worden en dat er geen giftig planten in staan. Desnoods laat je het eerst door iemand maaien, zodat ze niet teveel krijgen.
Succes ermee!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:28

TS, hier onze weide, even grote oppervlakte als de jouwe, zelfde bodemgesteldheid, na twéé regenbuien in de herfst:
Afbeelding

Mijn tip, als je ermee door wilt gaan: laat een stuk ophogen/draineren als paddock, en zet de paarden daar op bij nat weer. Als het dan vriest, kan de weide egaal aanvriezen en kunnen ze daarna de weide op: de bodem kunnen ze toch niet stukmaken als die hard bevroren is en het ligt niet hobbel-de-bobbel omdat ze eraf gebleven zijn met nat weer.

Zo komen wij de herfst/winter door: bij nat weer onherroepelijk op de paddock, bij droog weer en vriesweer op de weide en paddock. In de lente en de zomer is het goed te doen, stuk is groot genoeg en het gras groeit goed. In de herfst en de winter is het echt om te huilen. Oja, onze inloopstallen zijn aangesloten op de paddock, dus ze kunnen altijd binnen staan als ze willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:44

Wauw, hier heb ik wat aan mensen! Bedankt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:49

mijn zachte verzopen stuk wei vriest ook met langere tijd -15 niet zo hard op dat de paarden er op kunnen lopen... Ze zakken door de bevroren bovenlaag heen...

Zandgrond die bevriest is wel hard. Ik denk klei grond ook, maar moerassige grond (zoals bij ons veen op leem en zand) bevriest echt veel minder goed...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:59

Hier kleigrond en dat bevriest idd superhard!