veel teken in wei, hoe voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:58

Wat je kan doen is een mailtje sturen naar Tickb903@uu.nl om te vragen naar een "Tickbusterspakket". Dan krijg je wat formulieren en buisjes opgestuurd. Als je dan een teek van je paard (of hond in mijn geval) afhaalt en die naar de UU verstuurd, dan wordt ie onderzocht op ziekten. Kost je alleen wat postzegels, verder niet, maar je weet dan wel of de teek wel of niet besmet was.

(http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... %20TvD.pdf)

loulou

Re: veel teken in wei, hoe voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:07

wat interessant, krijg je dan altijd te horen of hij besmet was?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:45

dat is idd erg handig!! bedankt

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:52

Controleer zowel hond als paard elke dag en moet zeggen dat ik er meerdere vind...
Met de hond ga ik wel naar het bos.. Paard trouwens ook maar die heeft ze ook als die gewoon op de wei staat (geen bomen)
Trek ze er gewoon uit met een 'tekentang' (kruitvat € 1)
Nu controleer ik de beestjes wel elke dag goed maar wat gebeurt er als er een meer dan 24 uur blijft zitten?
(zag er vandaag een op mijn hond zijn ballen en realiseerde me dat ik daar dus niet elke dag kijk, teek was nog klein en hij is eruit!)
Zuigt zich vol en laat los? Als die de ziekte van lyme heeft wordt je beest ziek? zo niet, dan niet?
Wil best de teken opsturen naar de UU maar het is bij mij traditie dat ze de fik ingaan als ik ze te pakken heb gehad
}:)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:57

gebruik zelf weer endure (dood ook teken) en heb er nu ook geen meer gezien bij de paarden.
Ben nu gewoon steeds preventief aan het sprayen om de 14 dagen ofzo, maar dat gaat dan meer om de vliegjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:38

Lynn_Nikita schreef:
Dat Lyme pas na 24 uur kan komen is niet waar, mijn man heeft dus vandaag de diagnose gekregen en antibiotica en de teek hebben we 2 uur na de boswandeling 2 weken geleden gevonden en meteen weggehaald.
Hij krijgt nu 10 dagen antiobiotica

ik heb 2 klinieken gebeld en beide zeiden gewoon op wei zetten. Ze zitten vooral in de struiken en ze zouden paarden minder aantrekkelijk vinden dan honden. Beide gaven dus advies niks preventief gebruiken, mocht er een teek op komen gewoon met tekentang weghalen. herb extra scond opinium gevraagd bij andere kliniek en die zei dus exact hetzelfde

Ty[pisch voorbeeld van de onderschatting van teken in Nederland.

De antibiotiakuur van je man is tekort om er zeker van te zijn de de Borellia-bacterie weg is. Daarvoor is minimaal 6 weken AB nodig. Helaas zijn de richtlijnen van de Nederlandse artsen nogal verouderd. Kijk voor meer info even in het ziekte van Lymetopic bij mensenwezijn.

Teken kunnen wel degelijk op punten van hoog gras zitten en meestal zitten ze niet in struiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:34

ze hebben er van gisteren tot vanmiddag gestaan en nog geen teken gezien. Helaas heb ik ze al naar huis moeten brengen omdat 1 van de 2 te onrustig werd en uitbrak door een houten omheining en schrikdraad na een harde knal. De harde wind en ritselde bomen en struiken waarmee de hele wei omheind zijn werken niet mee en ze was echt te hyper en durfde niet meer op de wei en wilde voor 2e keer uitbreken.
ik heb ze dus weer naar huis gehaald.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:54

Mijn paard had dus vanmiddag een teek!
Kunnen paarden hier veel last van krijgen? Ik heb hem netjes verwijdert, maar kunnen ze er ziek van worden of iets?