Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ze hoeven er dan uiteraard geen gebruik van teCitaat:Maar een hoefsmid is wel handig, bijv. dat die 1 x per week komt en dat de eigenaren zelf op t bord zet als je paard gedaan moet worden, dan moet het wel een goede hoefsmid zijn.
Je bepaald dus zelf hoe vaak en of hoe weinig je paard door een hoefsmid gedaan wordt.
Bij moeilijke gevallen of hoefziekten, natuurlijk een hoefsmid naar eigen keuze.
Laraax schreef:Hoelang blijven ze buiten? van 9 tot 16 of van 7 tot 22?(bijvoorbeeld) dat maakt nogal een verschil?
Verder ligt het aan de regio natuurlijk maar in mijn regio zou daar wel 250,- per maand voor gevraagd kunnen worden(tussen de 225,- en 250,-)
Hoeveel stallen komen er precies?
meggiemeg schreef:Hier op de Veluwe betaal je al snel rond de 200/250 per maand.
Vind het ook fair tegen wat er allemaal geboden wordt. Zeker gezien de ontworming erbij.
Ik zou duidelijk stellen wat jullie stalregels zijn en deze zichtbaar ophangen en overhandigen als mensen een box huren.
Wat betreft de entingen: alle paarden in eens is makkelijk, heb je ook meer controle dat de paarden daadwerkelijk gebeuren. Niet iedereen is er even precies in.
Is de trailerstalling gratis of is dat een extra?
Pletje123 schreef:Heb je al berekend wat het op moet leveren om het rendabel te maken? De klant betaalt het liefst zo min mogelijk en is daardoor een slechte raadgever als het de prijs betreft
Sluitingstijd zou ik wel hanteren.. zeker als de paarden bij jou thuis staan. Anders heb je nooit rust.
Izzy19 schreef:Inderdaad wel sluitingstijd, maar misschien niet om 21uVolledige sluitingsdagen vind ik ook not done, als eigenaar moet je toch elke dag bij je paard kunnen vind ik.
petitparis schreef:De pensionstallen die ik weet zijn met hooi en stro inbegrepen of anders (vermindering of toelage voor ander stalstrooisel of voordroog). Al denk ik dat inclusief het makkelijkst is en veel problemen voorkomt (stelen onder elkaar) en zowieso is het goedkoper als je in het groot kan aankopen. Je zal alleen goed moeten uitkijken wat een normale portie hooi is en eventueel zo'n weegding aanschaffen en als er een paard bij is dat echt veel meer nodig heeft, een toelage vragen. Zo'n paard zou de eigenaar ook meer kosten als die aan huis stond.
Bij mij op stal zit er buiten gebruik van de accomodatie niets in de stalprijs begrepen en ik betaal 150 euro/maand, tel daar maar stalstrooisel (voor een stal van 4x4), hooi en krachtvoer bij. Dan zit je aan de huidige prijzen makkelijk aan 250 euro/maand voor een sportpaard. zonder vaste kosten zoals hoefsmid, DA, ontworming en supplementen.
Jij kan waarschijnlijk goedkoper aan stro en hooi raken dan wij (per grote baal of kleine pakjes), maar je bied diensten en toezicht aan die toch ook wel wat waard zijn...
Ik kan soms nog om middernacht gaan voeren als ik bv een feestje gehad heb...
Dus dat brengt me tot het aspect sluitingstijd, ik heb nog nooit op een pensionstal gestaan waar een sluitingstijd is. Een sluitingsdag zou voor mij ook absoluut een no-go zijn. Zeker in de zomer zit iedereen om 22u nog op z'n paard en is alles pas afgerond tegen 23.30 ofzo. Onze stallen liggen ver genoeg van het woonhuis af en de opritten zijn gescheiden.
Katia_L schreef:@ Gini: ik zeg dit niet om je te liggen paaienmaar hier staan ze nu het zolang licht blijft tot ongeveer 22 uur op de weide maar
als het nu weer eerder donker begint te worden komen ze ook wel in. Mijn lieverds komen vanzelf naar me toe in de wei maar
wil dan gewoon vermeiden dat ik in het donker achter iemand zijn paard moet gaan lopen om het binnen te zetten.