Luxe probleem...wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:51

Donja schreef:
Als je een dier erbij wilt waar je de eerste paar jaar minder mee hoeft te doen, maar later wel kan gebruiken als rijpaard, zou ik voor een veulen of jaarling gaan. Deze groeit dan mooi op met je eigen merrie, aangezien je ze bij huis hebt komt het geregeld in handen en je kan over een paarjaar lekker gaan beleren en hebt er dan een rijdier bij. Een veulen van dit jaar loopt over het algemeen tot sept. ongeveer bij de moeder, wil je er eerder een dier bij hebben, kan je voor een jaarling gaan.

Dat kan nu toch ook je kan toch gewoon een rijpaard aanschaffen en die de komende tijd stil laten staan en over een paar jaar gewoon oppakken met rijden. Het is toch niet omdat je een rijpaard koopt dat die perse gereden moet worden.
Een veulen is niet niets hoor, de opvoeding het latere inrijden wil je zelf laat je het doen, of laten doen, en wie weet klikt het onder het zadel niet. Ik zou dan eerder gewoon voor een paard gaan als je in de toekomst wel een rijpaard wil dat je gewoon stil kan laten staan en later terug op kunt pakken. Lekker ervaren dier zodat je weet wat je er aan hebt. Of zoals de TS zelf al zei een ouder dier is ook niet verkeerd toch.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:52

Het is misschien een dom idee...
Maar je kan misschien het voorstel aan je buren voorstellen om van jullie weiden één grote te maken?
Ik ken mensen die het zo hebben opgelost. Je leert meteen je buren kennen en er komen gezellige gezamenlijke poetsbeurten en buitenritten van... :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:54

Misschien kan je gewoon een shet van 100 euro er als 'grasmaaier' bij kopen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:57

Heb jij gelezen wat verschillende bokkers over "shets als grasmaaier" hebben geschreven?

Jorex

Re: Luxe probleem...wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:04

Ik zou voor een ouder paard gaan

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:39

blue_sky schreef:
Een veulen bij een volwassen paard laten opgroeien lijkt mij niet optimaal. Die kan beter in een groep leeftijdsgenootjes in de opfok. Ik zou kiezen voor een grasmaaier-pony.

Lekker zo'n kleuterschool zonder juf. Op mijn stal heb ik 2 van die onopgevoedde kleuters gezien waarbij het godzijdank uiteindelijk wel goed gekomen is maar vraag niet hoe. stress, dikke tranen, veel onbegrip en gewonde paarden.
De 3e is inmiddels ook gearriveerd en laat niks heel van andere paarden...een echte pitbull. Eigenaar al in tranen om die poedersuiker knol (ze heeft hem uit de opfok gekocht, was dus niet haar keus ) en paarden onder de wonden. Leuk hoor zo'n opfok +:)+
Het zal met deze uiteindelijk ook wel goed komen maar de zorg die je ervan hebt en het gevaar dat hij ergens door heen breekt.

Voor mij nooit en te nimmer een opfok.
Veulentjes dus lekker met mams in de groep en daar verder laten opgroeien.

on topic: Is een gepensioneerd paard niet iets voor je?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:21

GamblersCup schreef:
Heb jij gelezen wat verschillende bokkers over "shets als grasmaaier" hebben geschreven?

Nee :+
Ga ik nu doen :p.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:26

Ik zou eens met de buren overleggen en dan weer eens zien

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:29

Kan jou paard niet samen met die van de buren in de wei? Als die wei dan kaal is kunnen ze bij jou in de wei en kan die van de buren weer groeien. Zo heb je altijd een verse wei, het maatjes probleem is opgelost, je houd geld in je zak en tijd over. Probleem opgelost!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:08

Wow veel reacties :D
Paard samen met de buren zou inderdaad ook een optie kunnen zijn...maar toch denk ik dat ik voor een 2de zou kiezen.
Een jaarling komt inderdaad ook wat bij kijken, ik kan zelf het wel allemaal zelf gaan doen inrijden etc maar heb ook nog een ander jong dier dat gereden moet worden. Een iets ouder paard maakt niet uit of ik hem of haar paar weken laat staan.
Het 2de paard zou ideaal zijn als er af en toe iemand mee gaat op een rustig relaxed buitenritje...
Er worden heel veel oudere paarden aangeboden, keus genoeg :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:51

arual1213 schreef:
Licht aan het paard

Gloeilamp erop binden ofzo??