Combinatie paard/werk/gezin Hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:56

Ik heb 1 kind (3,5 jaar) en ben zwanger van de 2e.
Alles is mogelijk als je het echt wil.
Tot aan mijn eerste zwangerschap reed ik naast mijn fulltime baan ook nog eens 2 paarden per dag. Ik ging om 19.00 uur de deur uit en kwam rond 22.30 weer thuis.
Na de geboorte ben ik met 1 paard verder gegaan.
Zodra ze op bed ligt ga ik rijden, dit doe ik 3x per week en 1 dag in het weekend. Soms kan ik 4x per week, ligt eraan of mijn man thuis is of niet.
Soms moet je het nemen dat je gezin ook tijd nodig heeft en dan ga ik minder.
Nu ik weer zwanger ben, ben ik begonnen aan een nieuw paard. De oude wordt gereden door een bijrijdster en daarnaast rij ik gemiddeld 1x per week. De nieuwe rij ik gemiddeld 4x per week.
Ik heb wel mazzel dat ik in het onderwijs werk. Ik werk ook op de woensdag en dat houdt in dat ik 's middags vrij ben en mijn dochter op het kinderdagverblijf hierdoor heb ik wat tijd voor mezelf.
Ik heb zelfs ook nog een hele tijd les gegeven.
Als je het echt wilt is alles te realiseren maar je hebt wel een meewerkende man nodig, en je moet ertegen kunnen dat je niet altijd kunt terwijl je dat wel in je planning had zitten. Ik ga ook weer wedstrijden rijden maar naar mijn mening kun je met 4x per week trainen best B/L starten ga je hoger kom je er wel met 5x per week. Alle paarden die ik heb gereden trainde ik nooit vaker dan 5x per week vind het echt niet nodig om vaker te trainen.

Veel succes met je keuze maar denk dat je het al weet want je beslist op een juiste manier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:22

Ojajoh schreef:
Duhelo schreef:
edit: thuis heb ik dan nog een kat + hamster + een kitten op komst + een vriend die veel aandacht wil.
dus de dagen zijn behoorlijk gevuld

Ik mis de kinderen :+

die heb ik gelukkig nog niet, en ALS er al komen dan blijft het bij max 1.
dus dat valt nog relatief makkelijk in te plannen met slaapuurtjes/oppassen
heb ook de mazzel dat mijn ouders dicht bij de paarden wonen, dus zou in principe de kleine daar kunnen afdroppen, gaan rijden, en terug ophalen :D

Janski

Re: Combinatie paard/werk/gezin Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:35

Alles kan als het moet, maar ik denk wel dat het een voorwaarde is dat de man in kwestie achter de keuze staat want die zal moeten faciliteren dat jij naar stal kan als je kids hebt. En je meot een stal hebben die daar ook bij past, als je echt iedere dag moet mesten en zorgen dat je paard buiten komt wordt het een aardige toestand is mijn ervaring.

en ... niet vervelend bedoeld, maar centjes zijn ook wel belangrijk, je wil toch een wat luxere stal met goede verzorging en waar je op kunt rekenen. Het gaat, hoe dan ook, gebeuren dat je kindje ziek is en je man moet werken en je bijrijder nét met vakantie is.. Dan is het fijn als je paard door de stal buiten of in de molen gezet kan worden en je niet hoeft te mesten. :)

Rondom kinderen is het soms lastig plannen dus je paard is (tot ze naar school gaan) wel een beetje een bijzaak, maar ook je uitlaatklep en de tijd die je even voor jezelf hebt om even aan het gezinsleven te ontsnappen. Voor en nadelen.

Ik ken meerdere meiden die het goed weten te comineren, maar niet een daarvan die dat iedere dag leuk vind, dus het is wel een concessie. Als je het van te voren weet dan zoek bij voorkeur een paard dat een dagje (of twee) stil kan staan en dan zijn rondje gewoon lekker blijft lopen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:37

Wat goed dat je er eerst over nadenkt en je oriënteert, heb het helaas ook wel eens anders gezien.

Ik ben 33 jaar, woon samen en werk 5 (lange) dagen per week en het lukt me goed dit te combineren met mijn paard.
Het helpt als je een goede (pension)stalling hebt waar je paard gevoerd & gemest & buitengezet wordt zodat je niet twee keer per dag naar je paard moet.

Waar je aan kunt denken:
- Plannen & organiseren! Alles moet je gaan plannen en hier ook behoorlijk streng in zijn voor jezelf (geld overigens ook voor kinderen :D )
- Je partner moet er ook achter staan, anders kan het je relatie kosten en neem aan dat je dit niet wilt ;)
- Goede pension stalling zodat je niet persé iedere dag naar je paardje hoeft
- Wil je ook wedstrijden rijden? Anders een betrouwbare bijrijder proberen te vinden, wel zo handig met bijvoorbeeld zwangerschap of kleine kids
- Hoe flexibel ben je als je paard ziek is/ kreupel is/dagelijks medicijnen nodig heeft? Ben je bereid dagelijks dan naar je paard te gaan?

Overigens krijg je er wel superveel voor terug!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:30

Ik werk 3 dagen, vaak hele lange dagen. Heb een (autistische) zoon van 12 een hond, 4 katten en fok af en toe een nestje raskatten en heb 1 paard. Heb zelfs nog een tijd 2 paarden gehad, maar mijn oude pony is helaas overleden. Daarnaast begeleid ik mijn nichtje met haar pony en er komt dus ook wat zorg en verantwoording van haar pony op mij terecht. Ik sta op een doe-het-zelf stal, dus zelf mesten ed en voeren/buiten zetten/ binnen halen doen we om toerbeurt. Ga 7 dagen per week naar stal muv af en toe een weekendje weg. Ik train met mijn paard voor de sgw en rij dan ook 5 dagen per week om hem goed in conditie te houden. Is prima te doen! Goed plannen is wel een must. En ik heb een hele fijne vent die mij mijn passie gunt. Ik laat hem ook vrij in zijn hobbies. 'T is een druk bestaan, maar ik vind het het zeker waard. Maar ik ben al vanaf mijn tiende gewend om een pony in mijn dagplanning mee te nemen, dat maakt het wel makkelijker dan er later aan beginnen denk ik.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:38

Je kids gewoon gelijk paarden gekken laten maken werkt heel veel dat heb ik ook gedaan en ze vinden het geweldig. smorgens om 6 uur staan ze bij me bed met hun paardrij laarsjes aan gaan we naar tanja? Nee schatjes jullie moeten eerst nog naar school :z oke.. middag pauze.. mam gaan we nu? :(:) nee eerst nog een x naar schooltje hahaha. Maar het is wel een hele opgave ben ik het wel mee eens. Bij ons werkt het ook wel dat de stalling heel veel doet ( buiten,binnen zetten mesten voeren. ) Dus als ik maar een uur ga dan is het ook niet erg, alleen door dat het een fjord is met veel pit en als die een dag niet gereden is echt gewoon iedereen omver wil lopen. verplicht ik mij 7 dagen in de week te gaan behalve als we naar ons veulen gaan dan heeft ze een dagje rust, of als ik ziek ben. maar voor de rest gaan we altijd. Voor de rest ben ik overdag wel thuis voor het huishouden de dieren uitmesten hier in huis. Maar zit nooit stil. doe van alles en nog wat dus savonds tegen 12 uur gaan me luikjes ook echt wel dicht. gelukkig heb ik een prive wekker die uit drievoud bestaat. Maar wel een tip eventjes denk er goed overna. Want het is niet niks:) Ook al is het heel leuk. En jij werkt er nog bij dan dus nog minder tijd. Ik kan gewoon niet eerder doordat ik de auto hier niet heb, en ze toch wel 25 km verderop staat:)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:37

Ik heb een pony, en een gezin met een inmiddels een dochter van 10. Ik werk 3 dagen in de week in wisseldiensten. Dit betekend dat ik vaak ook smorgens naar stal ga, zodra dochterlief op school zit. Ik moet er niet aan denken dat ik 5 dagen per week zou werken, en dan savonds ook nog naar stal zou moeten. Wanneer zie je je kinderen dan? Die van mij gaat wel mee, de pony is ook voor haar, maar toch, het is een kind en ze heeft vaak zat geen zin. Het is gewoon echt supermoeilijk te combineren als je werkt erbij.
Zolang je kind nog niet op school zit, ben je volkomen afhankelijk van je partner, en andere vormen van opvang. Ik ben er dus ook pas aan begonnen nadat mn dochter op school zat. Denk er idd nog eens drie keer over na of je daar nu aan wilt beginnen; ik zou een paard zoeken op bij te rijden, 1 of 2 keer per week, of op les gaan/blijven, en pas als je kind naar school gaat, eraan beginnen (als je dan tenminste niet 5 ochtenden werkt)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:15

Ik werk ong. 3 dagen in de week, zit op school en heb momenteel drie paarden staan. Het is druk, maar zeker te doen :) Dagen dat ik werk ga ik meestal 's ochtends vroeg heen om er 1 te rijden, dan na het werk even eten en dan de volgende rijden en de kleine pony verzorgen/longeren/loswerken... Dagen dat ik op school zit ga ik vaak na school heen en doe ik ze alledrie. Daarnaast ook nog het huishouden. Nu staan mijn paarden alle op de wei, wat ook met een haf heel goed kan, en dat brengt wel heel veel voordelen met zich mee! Ik kan ze zo een dagje laten staan en dan hebben ze wel hun beweging... Heb dan geen kind, maar wel een vriend die ook nog aandacht verlangt. Gelukkig is hij vaak laat thuis, of is hij in het buitenland voor zijn werk :) Volgend jaar ga ik studeren, en dan wordt het helemaal druk!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:03

Ik heb een zoontje van anderhalf. Mijn man werkt thuis.
Zodra de kleine op bed gaat voor een middagdutje ga ik naar m'n paardje.
:j

petra74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:35

ik ben 38 jaar en heb 3 dochters (7,14, 16 jaar).werk gemiddeld 20 uur per week.
dit is onder schooltijd, dus ideaal.
ik heb een paardje bij een nichtje staan op 5 km afstand, ze staat daar bij haar thuis.
samen met mijn dochter van 14 doen we leuke dingen met Uk, zij rijd er op 3 x per week op en 1 uur les op vrijdag.
de jongste vind het ook leuk, maar speelt vooral in de wei met allerlei beestjes die daar leven... :P
elke dag gaan we er samen heen, meestal s'avonds na het eten.
als het winter is dan ga ik er meestal heen als de meiden op school zitten, want in het donker is het ook niet veel.
en ik ben s'avonds graag thuis als het donker en koud is....
gelukkig heb ik een partner die ook alles wel leuk vind en begrijpt waar ik mee bezig ben, anders zou ik het niet kunnen doen.
als het slecht weer is, is hij thuis met de jongste, en ga ik even alleen naar Uk en doe alles even snel.
als het mooi weer is gaan ze gewoon mee, en mijn partner gaat dan ook vaak mee voor klusjes zoals wei maaien, bak vlakken enz.

dus als je alles goed thuis op de rit hebt, en er een partner is die ook alles wel leuk vind, dan is het een geweldige hobby.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:34

ook 38 jaar, ook 3 dochters die op school zitten, 3 paarden en een baan van 3 dagen. op mijn vrije dagen ga ik sowieso en er is een dag bij dat ik standaard 's avonds werk, 's ochtends kan ik dan nog even naar de paarden toe.

riekje38

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:51

Hoi, 40 jaar zoontje van 2,5 die 2 daagjes naar het kinderdagverblijf gaat. Samen met mijn man een eigen bedrijfje dus werken we iets meer als 40 uur per week. Mijn man is gelukkig erg gek met/op paarden maar desondanks toch een tijd geleden besloten ons paardje te verkopen. Nu alleen de shetten nog thuis en dat is goed te doen. Nu pas zijn we zover dat we weer aan een paard durven te denken en waarschijnlijk ook hebben gevonden, alleen gezien ons drukke leventje wil ik haar niet meer thuis hebben, hoe onlogisch het ook klinkt. Simpelweg omdat een bijrijder niet te vinden viel maar er op een stal voor je gemest/gevoerd wordt dus er meer tijd overblijft om haar te laten bewegen. Ik hoop wel dat dat in de toekomst veranderd maarja voorlopig moet het dan maar zo.
Kortom het gaat wel alleen vraagt heel veel planning en dan is het heerlijk als je je partner mee hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:06

Ik denk dat vooral de soort stalling veel kan helpen.
Mijn fjord staat 9 maanden per jaar 24/7 buiten en swinters snachts binnen.
Hij staat full pension, dus ik hoef niks anders te doen dan met hem bezig zijn.
ik kom nu al niet iedere dag, momenteel 3-4 per week. Paardje heeft het prima, en ik heb ook graag tijd voor andere dingen. Heeft hij eens wat dagen of een week vrij is dat geen probleem.
Partner die je steunt lijkt mij ook een must en vind ik ook logisch. Je bent samen een gezin.
Daarnaast is het belangrijk om nog iets 'van jezelf' te hebben. Afspraken als 2 avonden voor jou naar stal, 2 avonden voor je partner zijn hobby en 3 avonden samen bijvoorbeeld..

Daarnaast wil ik ook zeggen, dat je nooit niks zeker weet.. je bent nog zo jong en het leven kan zoveel wendingen nemen.. als jij nu makkelijk het geld en de tijd hebt, ga er dan gewoon voor. Zou toch zonde zijn om zoiets moois als een eigen paard hebben mis te lopen, omdat je misschien ooooit in een situatie komt dat dat lastiger of onmogelijk wordt. Goed nadenken en voorbereiden is niets mis mee, maar je leeft nu en niet over 10 jaar. :)

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:13

Zorg voor een goede pensionstalling! Eentje waar de paarden bijvoorbeeld het hele jaar door buiten worden gezet. Eventueel met de mogelijkheid om het paard ook binnen te laten zetten. Daarnaast is het handig dat ook het voeren wordt gedaan. Ik heb gemerkt dat de tijd niet in het uitmesten gaat zitten. Zelf werk ik 24 uur per week, mijn man meer dan 40 uur per week en wij hebben een dochter van 8 jaar die drie keer per week naar de buitenschoolse opvang gaat. Met wat passen en meten lukt het mij om ongeveer 3 keer per week te rijden en mijn man 2 keer per week. De rest brengt ons paard door op de wei. (Ik ben wel elke dag op stal te vinden om uit te mesten, want ons paard gaat 's avonds naar binnen.)

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:19

Ik heb een dochtertje van 2 jaar en een fjord en moet soms onverwachts accepteren dat ik niet naar mijn paard kan gaan. Overdag ga ik niet omdat ik het te gevaarlijk vind om met mijn dochtertje tussen de paarden te gaan zitten. Ik probeer elke avond te gaan, maar het komt regelmatig voor dat mijn vriend moet overwerken en ik dus thuis moet blijven voor de kleine. Op mijn vorige stal vond ik dat erg moeilijk en rottig omdat ik altijd snel iemand moest regelen om haar toch even beweging te geven of in de paddock los te laten. Op die stal stonden ze namelijk weinig buiten. Sinds januari ben ik naar een stal verhuisd waar ze 's winters overdag een aantal uur buiten komt en vanaf mei alweer dag en nacht buiten staat. Hierdoor voel ik mij niet schuldig als ik een dag niet kan langs gaan.
Financieel kun je nooit in de toekomst kijken. Er kan namelijk in een paar weken tijd enorme veranderingen in ieders financiele toestand komen, ik vind dat je daar nu niet aan moet denken. Als je het nu kunt betalen en graag wilt, dan moet je het gewoon doen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:27

Hier een zoon van 3, getrouwd, een hond, 3 paarden, eigen huis en fulltime baan... Man studeert nog.

Overdag werk ik van 9 tot 6, eenmaal thuis snel eten koken, stofzuigen, dweilen, zoontje spelen, hond uit laten. Eten met het gezin, kind in bad, kind naar bed en als hij dan eenmaal slaapt rond 9 uur dan ga ik me omkleden om naar stal te racen. Op de extreem drukke dagen mest ik de paarden uit, gooi ze los en doe wat vrijheidsdressuur. Op de rustigere dagen zadel ik ze om de dag. Meestal ben ik dan rond 12 uur weer terug thuis.

Strijk en was doe ik altijd in de weekenden, evenals de grote poetsbeurt van de badkamer en toiletten. Scheelt dat ik een man heb die het niet erg vind om s'avonds op ons slapende kindje te passen, maar als er straks nog een baby'tje bij komt wordt het managen me teveel en ga ik mijn hobby inkrimpen naar maximaal 2 paarden :)

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:38

Interessant topic!
Ik heb bewust nu een paard gekocht en niet over een paar jaar, wanneer m'n kinderwens een grotere rol gaat spelen. Ik heb nu naast mijn werk alle tijd voor mijn paard. Mijn paard staat op een fijne stal, komt niks tekort als ik een dagje niet zou komen. Mijn vriend vindt het prima om over een paar jaar 's avonds thuis te blijven als ik naar m'n paard ga. Valt het toch allemaal niet te plannen dan zou mijn moeder mijn paard misschien wel willen rijden.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:48

Ik had al een paard toen ik zwanger was, toen mijn zoontje 6 weken was heb ik hem in moeten laten slapen.
Omdat ik naast moeder zijn ook gewoon mijn eigen "ding " wil ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paard en heb deze nu sinds december 2011. Ik vind het vies tegenvallen om werk, gezin en paard te combineren. Ik heb een bijrijdster moeten nemen terwijl ik eigenlijk het liefste alles zelf doe. De stal waar ik sta is half pension, moet zelf uitmesten en zelf zorgen dat hij buiten komt. Ik heb het er wel naar mijn zin dus van stal verhuizen... tjsa.
Nu moet ik 4 a 5 keer naar mijn paard, het is een jonkie dus hij hoeft niet alle dagen gereden te worden dat scheelt. Het is heerlijk om er even uit te zijn, maar dan moet ik mezelf wel een schop onder mijn kont geven want ik wil ook graag bij mijn zoontje zijn, zeker als ik van 07.30 tot 17.00 heb gewerkt. daarnaast is onze zoon vanaf de geboorte al een slechte slaper :(

Ik denk dat het handiger is om pas met een paard te beginenn als kinderen iets ouder zijn.
Ga hem niet weg doen natuurlijk, uiteindelijk komt ook hier de balans wel.

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:06

Ik combineer het nu ruim 6 jaar.
Voordeel is dat ik mijn eigen stal heb, kids gaan altijd mee, hebben hier hun speelgoed etc.
Op de dagen dat ze mee zijn rijd ik niet, ga 2 avonden rijden en in t weekend.
Paarden zijn gewend 3-4 dgn te rijden, s winters zijn dat er vaak maar 2 maar ook geen punt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:12

Ik werk 32 uur, ben aan het afstuderen en ben getrouwd.
Officieel deel ik mijn paardje met een vriendin, maar we gaan meestal samen dus qua tijd maakt dat niets uit.

Hij staat op een pensionstal met 24/7 weidegang en een schuilstal. Ik ga gemiddeld 4x per week naar stal en de rest staat hij lekker op de wei. :)
Als je geen wedstrijdambities hebt dan gaat dat prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:59

Ik heb geen kinderen, wel een paard dat een soort van kind is :D
Ik denk dat je moet afwegen hoe je in elkaar zit. Ik wil namelijk alles graag zelf doen met mijn paard. Ik heb daarom geen bijrijder en ga regelmatig twee keer per dag naar stal. Mijn paard heeft ook veel blessures gehad en dan was het nog intensiever om met haar bezig te zijn: 3 x per dag medicijnen geven, 5 tot 6 keer per dag stappen. Ik zou niet "half" een paard willen hebben, dus dat ik maar drie of vier dagen ga en voor de rest een bijrijder heb. Ik vind het nu soms al lastig plannen, heb ook een baan (32 uur) en een hond die niet mee kan naar stal. Mijn vriend werkt lange dagen. Ik wil mijn hond niet de hele dag alleen laten maar wil ook niet altijd weg zijn als mijn vriend thuis is om op te passen. Het is dus voortdurend plannen en schipperen om de drie schatten de aandacht te geven die ik vind dat ze nodig hebben en verdienen. Ik zou er absoluut niet ook nog een kind bij kunnen hebben. Ik voel me nu al vaak genoeg schuldig dat ik er één te kort doe. En uit gaan doe ik vrijwel nooit. Veel vrienden zijn paarden-vrienden en afspreken doen we vaak op stal...

Maar als je daar anders mee om kunt gaan, en je het prima vindt dat je paard op een stal staat waar veel voor hem gedaan wordt zodat jij alleen een uurtje hoeft langs te komen om te rijden en niet alle dagen omdat je prima bijrijders hebt, dan lijkt het me wel te combineren.
Ik denk dat je je er bewust van moet zijn dat het op de één of andere manier altijd inleveren is. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, maar bedenk wat je er voor over hebt. 's avonds een keer lekker rustig thuis voor de buis hangen en niets hoeven is ook heerlijk...

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:23

Ik zou niet volledig van bijrijders uit gaan, er zijn veel goede maar ook veel mindere en die kun je de verantwoording niet geven.
Je moet er dus vanuit gaan dat je het zelf doet samen.met pension eigenaren.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:54

Ik heb ook verschillende bijrijdsters gehad, maar dat werkt niet echt. Je moet er dus echt vanuit kunnen gaan dat je een goede terug val op de staleigenaar hebt als jezelf niet kunt.
Ook heb ik gemerkt dat de combi met een ziek paard erg lastig kan zijn. Vorig jaar september was mijn paard erg ziek en dan moet je de da afspraken soms voor laten gaan met het slapen van je kind enz. Gelukkig is mijn dochter makkelijk en heeft ze die periode zich super gedragen maar die 5 weken dat ze in de kliniek stond was het wel een heel geregel en gesjouw met kind en bezoek paard.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:32

Ik vind dit ook een interessant topic,
Als ik sommige reacties lees....zo'n leven zou ik persoonlijk niet willen leiden hoor :o ( 'dagelijks werken, kind naar de creche en dan savonds naar de paarden tot een uur of 0:00???')
Ik heb een hele lieve dochter van 3.5 en ben 4.5 maand zwanger van ons tweede wonder.
Ik werk onregelmatig in de zorg ( 24 uur per week) en mijn man heeft twee winkels ( wat heel hard bikkelen is met de recessie)
We hebben een paard, die in een dorp verderop bij mensen aan huis staat.
Een fijne plek, hij heeft een uitloop en veel vrijheid, wel zelf mesten.( en een toltunnel voor mij)
Het liefst heb ik mijn paard aan huis, dat zou ook vanuit praktisch oogpunt veel beter zijn. maar gezien wij regio gebonden zijn ivm de zaak, zit verhuizen er echt niet in voor nu.
Ik zal na mijn verlof waarsch minder moeten gaan werken, dit omdat de opvang nauwelijks nog te betalen is, ik zou dan een groot gedeelte aan opvang moeten afdragen ( hoewel ik ook niet wil klagen, want kinderopvang is heel duur en je krijgt natuurlijk al een gedeelte terug)
In mijn omgeving passen mijn ouders natuurlijk wel op, maar die werken ook allebei, en dat geldt eigenlijk ook voor vrienden etc
En straks zit ik met een schoolgaand meisje en een baby, een huis en hond en zaak om schoon te houden, een onregelmatige baan en een pony
Iemand tips?
De stal is verder echt bij mensen thuis, dus geen manege voorzieningen, en ik ga geen reiswieg zomaar ergens neerzetten
En ja, ik heb een lieve bijrijder.
Maar ik vraag mij meer af hoe de mensen uit dit topic met twee kinderen en een paard niet aan huis, alles combineren ( ook financieel ..dit gezien ik minder moet gaan werken zoals het er nu uitziet)
Alvast bedankt voor het delen van ideeen en tips en je eigen leventje ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:39

Ik ben gestopt met de paarden toen ik kinderen kreeg. Inmiddels is het 20 jaar later en de jongste is 10. Nu pas (sinds twee jaar geleden ongeveer) heb ik weer de rust en ruimte in mijn leven voor een paard....

Als ik sommige verhalen van moeders hier lees wordt ik alleen al moe van het lezen....!