van stal meteen 3 weken 24/7 weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:12

Ik heb op een stal gestaan waar de paarden in principe 24/7 op stal stonden. Soms paar uur in de paddock, als die begaanbaar waren en als je hem er zelf inzette. Ik ben toen in de zomer voor twee maanden naar een stal gegaan waar ze hele dagen het land opging. Vanaf dag 1 stond ze hele dagen want ik had begrepen dat je in de zomer niet meer hoeft op te bouwen omdat er dan niet zoveel fructaan meer in het gras zit. Of dit waar is weet ik achteraf gezien niet, maar ik heb het toen wel gedaan en er geen problemen van ondervonden. Wel ging mijn paard snachts op stal. De overgang naar 24/7 buiten is nl veel te groot, dat zijn ze niet gewend. Veel paarden van die stal gaan in de zomer een maand 24/7 op het land omdat de eigenaren dan op vakantie gaan. Ik ben er gaan kijken en vond ze er slecht uitzien. Mijn da raadde ook sterk af om die overgang te maken, niet vanwege het gras maar omdat de paarden niet gewend zijn 24/7 bloot te staan aan het weer.
Inmiddels staan mijn paard op een stal waar half maart het weideseizoen is begonnen en inmiddels staat ze 24/7. Maar dit is dus over langere tijd opgebouwd en wordt straks in het najaar ook weer afgebouwd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:38

*\o/* *\o/* *\o/* wat een aangename verassing had ik toen ik vandaag op stal kwan *\o/* *\o/* *\o/*
er was een weide vrijgekomen en staat hij al een paar dagen samen met zijn maatje op de weide :D
dag en nacht en er zijn zelfs 2 inloop stallen
ze mogen er de komende tijd blijven staan *\o/* *\o/* goed nieuws voor paardlief alleen nu moet ik iedere dag van de wei naar de stal heen en weer lopen :') maarja liever paard gelukkig dan dat ik minder moet lopen *\o/*

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:48

ik vind het een beetje een raar verhaal dat een jaarling nieuwe paarden verrot zou schoppen.
in theorie zou een jaarling dat namelijk niet doen en zou hij onderdanig moeten zijn..
het kan zijn dat de jaarling zich wat stoerder voelt en wat hard kennis maakt/speeld, maar nieuwe paarden verrot schoppen lijkt me sterk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:53

Neonlight schreef:
Wat je ook kunt doen is nu gras maaien met een bosmaaier en die opvoeren in de paddock. Went hij toch alvast aan het gras.
Op dit moment staan ze bij ons ook niet in de wei, die moet nog eerst een keer gemaaid worden (net gezaaid). Wij reserveren nu een stuk wei waar we van maaien en dit voeren we op. De rest wordt gehooid, na het hooien nog even bij laten trekken en dan mogen ze er op. Tegen die tijd zijn ze al goed aan het gras gewend.

Dat is juist vragen om koliek. Nooit versgemaaid gras geven, tenzij het een hele lange gras is, kan je wel wat van geven, een beetje dus.

Maar dat vervangt niet het wennen en opbouwen van op t land gaan staan.

Het is vooral een traktatie voor tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-06-12 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Re: van stal meteen 3 weken 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:55

ik hoop dat jullie hebben gelezen wat ik hierboven neer had gezet ?
hij staat sind ruim een week weer lekker op het land,
samen met het paard waarmee hij al tot zijn 3e jaar mee buiten heeft gestaan
2 mooie inloop stallen er bij en ze vermaken zich goed
staan met regen en snachts uit zichzelf in de stal :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:16

Zet je paard alsjeblieft ergens anders neer, een paard heeft toch geen leven als hij altijd binnen staat op rijden, losgooien en stapmolen na :n

ontopic; zoek een leuke andere stal waar hij met soortgenootjes in een wei/paddock kan staan. Laat hem dan nu alvast wennen tot je op vakantie gaat door langzaam op te bouwen, en geef hem op je vakantie een graaskorf zodat hij geen koliek/hb kan krijgen :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:17

little_birdy schreef:
ik hoop dat jullie hebben gelezen wat ik hierboven neer had gezet ?
hij staat sind ruim een week weer lekker op het land,
samen met het paard waarmee hij al tot zijn 3e jaar mee buiten heeft gestaan
2 mooie inloop stallen er bij en ze vermaken zich goed
staan met regen en snachts uit zichzelf in de stal :)

Wat fijn :D Ik neem wat ik in de vorige post heb gezegd terug.

little_birdy

Re: van stal meteen 3 weken 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:24

:+ ik wou het net zeggen :=