tips voor het kopen van een pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: tips voor het kopen van een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:26

Ik vertrouw de mensen hoor. Het is van een particulier, oudere mensen van rond de 70 met kleinkinderen (die er geen belangstelling voor hebben). Vooral omdat ik de pony na een maand terug kan brengen als er iets mee is of als het niet klikt geeft mij het gevoel van vertrouwen.
Het zijn geen handelaren o.i.d., dan zou ik inderdaad voorzichtiger zijn.

Ik ben erg aan het twijfelen, omdat ik eigenlijk een pony/paardje wil kopen waar ik ook op kan rijden. Ik ben 174 lang en weeg ong 70 kilo. Ik ben bang dat de haf net iets te klein is (1.40).
Mjn dochtertje is nu 10 en ong 155 lang. Ik denk dat zij over een jaar of drie ook mijn lengte heeft en om dan de pony al weer weg te doen..... Dat gaat me dan ook aan het hart, dat wil ik niet. Als ik een pony/paard koop dan koop ik hem in principe voor het leven. Ik vind de paarden die iedere paar jaar van eigenaar wisselen altijd een beetje sneu....

Ik weet dus niet of het wel slim is haar te kopen, hoewel het een hele geschikte kinderpony is en de maat voor mijn dochtertje nu prima is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:28

Ik zou niet als eerste pony voor zo'n jong meisje aan een haflinger beginnen, maar eerder aan een oudere pony die al veel ervaring heeft.
Haflingers zijn erg sterk en eigenwijs.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:35

Kinderen groeien nu eenmaal en daar hoort het 'vervangen' van een pony bij ;) al klinkt dat wel wat onaardig, maar het kind heeft niks aan een grote, sterke pony. Een pony op de groei kopen is onverstandig. Koop er 1 die gewoon poepbraaf is en waar je dochter zich helemaal mee kan redden en waar ze ook goed op past.

Wij hebben van de zomer een D pony gekocht die heel braaf zou zijn. We wilden haar voor de lessen van onervaren kinderen gebruiken en dat hebben we de verkoper duidelijk en meerdere malen verteld. Volgens die vent was dit ee- heel geschikte pony en ze was inderdaad de eerste 2 weken erg braaf! Maar.. toen kwam ineens de aap uit de mouw en dat dier ging steeds aan de kletter zonder aanwijsbare reden. De verkoper ontkende alles en zei zelfs dat wij de pony vast vernield hadden. Zo naar!!

Ik wil alleen maar zeggen: pas alsjeblieft heel goed op. Er zijn maar weinig écht brave ponies!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:45

bedankt voor je tips Pietje.
Je zegt wel dat een pony "op de groei" kopen onverstandig is, maar dat vraag ik me af.... Over het algemeen zijn paarden (daar bedoel ik mee v.a. 1.47 cm) volgens mij niet zo eigenwijs als kleinere pony's en iets minder pittig misschien. Ik zie bv op de manege dat net beginnende kinderen eerder op paarden dan op pony's worden gezet omdat die over het algemeen iets relaxter zijn...

Omdat ik graag een paardje wil waar ik ook op kan zal het toch een iets grotere moeten worden (2 paarden/pony's kan ik namelijk niet betalen en ik wil zelf toch ook graag blijven rijden).

Ik rijd al een hele tijd een KWPN merrie van 1.65 en mijn dochtertje rijdt er ook wel eens mee (denk aan uitstappen en een beetje draven) en inderdaad is ze nu nog wat aan de kleine kant, maar over 2-3 jaar zal ze er prima op passen. Het voordeel is wel dat de merrie door en door betrouwbaar is en mijn dochtertje haar ook zelfstandig uit de stal kan halen en kan poetsen/hoeven krabben, alles. De merrie zal nooit gek doen! De merrie is 15 jaar. Ik zou haar kunnen kopen, ik ben daar over aan het nadenken..... (voordeel is ook dat ik de merrie door en door ken, en mijn dochtertje ook)