Shetjes horen te dik??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Re: Shetjes horen te dik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:12

Shetlanders horen niet Te dik te zijn, net als ieder ander paard of mens is Te dik niet gezond.
Dat shetlanders bijvoorbeeld net als Fjorden snel geneigd zijn om wat dikker te worden kom het vaak voor.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is of zo hoort, een beetje body is ook niet verkeerd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:41

je hebt slank, schraal, stevig en dik...
Een mens heeft niet gelijk overgewicht bij een beetje vet. een bepaald vetpercentage hoor je te hebben voor je gezondheid.
Maar te veel vet is niet gezond.
Zo is het ook met paarden. Je hebt magere tot schrale paarden, slanke paarden, normale paarden en paarden die iets tot veel te dik zijn. Te dik is niet goed, maar een beetje vet is niet zo erg.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:40

Mijn pony staat op een heel schrale wei en wordt bijgevoerd, omdat ik niet wil dat hij nog slanker gaat worden dan dit. Dikker hoeft van mij ook niet overigens. Ik vind dikke shetlanders een beetje dommig staan, vind ik niet leuk.
Dit is mijn pony NU

Afbeelding
Afbeelding

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:13

Mijn shet van 14 is een stevig mannetje maar zolang zijn nek niet dik of hard wordt is dat okee. Hij is nu eenmaal geen mini paardje. Krijgt genoeg hooi en buikvulling maar zelden brok,( hooguit een handje vitaminenkorrel).
Ik denk dat het ook link is je mini of shet te willen zien als sportmodel paardje , kom je al snel aan het uithongeren. 'Te' is niet goed in dun of dik .

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:10

mijn pony heeft een buikje maar die gaat binnenkort verdwijnen, ik ben weer begonnen met mennen. Hij krijgt een half blikje muesli 's ochtends en 's avonds een half blikje biks. Het zijn van die kleine blikjes, 's middags staat hij op de wei en hij krijgt dan 's avonds ook een klein beetje hooi.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:42

jouw pony ziet er gezond uit brendaaaa !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:54

Het valt me op dat het vooral jonge bokkers zijn die dat roepen dat shetten te dik horen te zijn. Dat horen ze niet, want dat brengt allemaal risico's met zich mee.

Die van mij waren vroeger te dik, Grietje is daardoor bevangen geworden, dus ik ben nu heel gefocust op hun gewicht. Momenteel heeft ze een flinke hooibuik en oogt ze dik, maar de rest van haar lichaam is gewoon goed in vorm en je voelt haar ribben. Ze heeft altijd een buikje gehad. Hans vind ik er goed uitzien en mijn welsh ook.

Afbeelding
Afgelopen zomer

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:53

capopjekop schreef:
. Momenteel heeft ze een flinke hooibuik en oogt ze dik, maar de rest van haar lichaam is gewoon goed in vorm en je voelt haar ribben. Ze heeft altijd een buikje gehad.

Daar gaat het volgens mij om inderdaad, de buik lijkt dik maar is gewoon van de buikvulling. paarden horen gewoon eten (gras/hooi) in hun darmen te hebben.

Dus dikke buiken moet je bij je oordeel of een shet te dik is niet mee te nemen. als die van mij een paar uur op het gras heeft gelopen is het model er gelijk uit.

Wat ik een beetje eng vind aan deze discussies is dat ik mensen ken die hun mini's heel schraal zetten om maar een mooi paardje te hebben staan.
Dan gaat er krachtvoer in en amper hooi . Volgens mij het recept om je pony om zeep te helpen.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:39

Beetje hetzelfde geval als bij een trekpaard
'jeetje wat een dikke knol'... nouja, ik heb nog nooit een 'slank' trekpaard gezien overigens.
Bouw van het beestje! Heel erg liefbaar trouwens! <3
Hetzelfde lijkt mij voor shets, het zijn lieve/grappige/leuke gezelschapsbeestjes en hoeven wat mij betreft echt geen topsport-paard spieren te hebben en 2m hoog moeten kunnen springen! (zou wat zijn!)

Afbeelding

Dan heb je pas een probleem :Y)

Ik had gelezen dat als je de ribben gewoon nog zou kunnen voelen dat niets aan de hand is! :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:42

Shetten moeten net als eender welk paard in conditie gehouden worden.
Vaak worden ze als grasmaaier gebruikt waardoor ze dus te dik worden...

Geef mij maar een shetje dat goed staat!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:00

Ribben is een onderdeel waar je naar kijkt slakkenrace, verder kijk je naar de manenkam, schouders, rug, kont of daar vet wordt op geslagen. Zoek op youtube maar eens op fatscore a horse. Interessante filmpjes kom je dan tegen. Slanke shetten zijn er wel gewoon hoor, tuurlijk zit er verschil in als je hem naar een fijner ras zet, maar kijk naar de punten die ik net opnoemde en dan zie je dat er gelukkig ook slanke shetten bestaan.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:04

Shetjes moeten ook gewoon op gewicht zijn, maar dat is niet altijd zo te regelen. Mijn ruintje is keurig op gewicht, mijn merrietje is bij tijd en wijle net een hangbuikzwijntje en ze staan echt allebei op hetzelfde kale land, dus hoe dat nou kan ???

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:36

vrouwelijke hormonen :P kan er over meepraten :D hahaha.
Elk paard is anders, qua stofwisseling, qua eetlust en hoe actief ze zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:18

Ik snap niet dat mensen hun Shetten altijd te dik laten worden. Ik heb een Shetje dat altijd heerlijk slank is (nu zelfs een beetje te mager) en dan zijn die diertjes zoveel mooier en actiever.