Dik paard + jeuk aan manen en staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:34

Wat paarden nodig hebben is hooi en gras. Paarden maken hun eigen vitamines aan en mineralen krijgen ze binnen via hooi, gras en liksteen, meer hebben ze niet nodig.
Alles wat wij extra geven is een belasting voor het lichaam oom kwijt te raken.
Ik ben jaren aan het rommelen geweest met mijn mini shetlandmerrie, ze had gebitsproblemen, was erg mager, brak haar spieren te snel af (bleek ook uit bloedonderzoek, maar was ook echt zichtbaar), had veel huidproblemen (schilfers, bultjes waar steeds wondvocht uit kwam en een soort gelig exceem-achtige plekken en jeuk!!, vooral langs de manenkam en op de staart had ze veel jeuk) en had daarnaast constant extreme honger!!
Dat was niet leuk om mee te maken. Na veel adviezen van allerlei (ervaren?!?) paardenmensen, dat ik biologische granenmix moest voeren en meer mineralen en vitamines, speciale supplementen voor haar spieren (bestond voornamelijk uit suiker!!), enz enz.
Het werd alleen maar erger! Tot ik het boek "Paard Natuurlijk" las, dit komt van de website www.paardnatuurlijk.nl en daarin stond precies het probleem beschreven wat mijn merrie had en dat het veroorzaakt werd door krachtvoer, teveel aan suikers, granen (paarden zijn geen graneneters!!, het zijn cellulose eters), enz. Het ergste vond ik wel te lezen dat door het eten van de onnodige rommel (granen, biks, suikersupplementen (ja zo noem ik ze maar), de darmflora veranderd en daardoor word de opname van ruwvoer geblokkeerd. Dan kán het paard zijn ruwvoer dus niet meer goed verteren en niet meer opnemen en dat is nou juist het voedsel wat hij nodig heeft!
Ik ben met mijn merrie accuut gestopt met al die rommel, wel wat spannend om een dun paardje geen krachtvoer meer te geven, maar natuurlijk wel non-stop ruwvoer geven (gras en hooi).
Vanaf dag 1 werd haar buik rustiger, ze had minder darmgassen en stond er een stuk minder opgeblazen bij! De eerste dag viel ze weer af in spieren, haar billen waren in 1 dag een maat kleiner, ik had moeite niet gelijk naar de bikston te lopen.
Na een week begonnen die billen een beetje te groeien, ze voelde zich duidelijk beter en kon duidelijk beter haar gras verteren.
Haar huid begon langzaam op te knappen, de bultjes die er zaten genazen langzaam en er kwamen geen nieuwe bultjes meer bij. Ze schuurt zich ook veel minder en minder fanatiek als eerst dus de jeuk neemt duidelijk af.
Haar hele energie lijkt tot rust te komen, ze is veel rustiger, ligt nu vaker wel eens een dutje te doen samen met haar vriendin, waar haar vriendin eerst altijd alleen sliep en zij altijd aan het dooreten was (honger!), de honger lijkt echt een stuk minder te zijn geworden.
Ze had eerst nog wel eens wat voedselnijd, maar dat lijkt ook minder geworden.
Mocht je hier meer over willen weten, ga dan eens lezen op de site van paardnatuurlijk.nl, daar staat heel veel nuttige informatie over van alles en nog wat.
De dierenarts wist niets te doen met mijn pony, na bloedonderzoek wisten ze alleen te zeggen dat alle organen in orde waren en dat ze te snel haar spiermassa afbrak, waarom dat was en wat er aan te doen was wisten ze niet. Ze adviseerde me om meer brok te gaan geven (merriebrok), maarja ja dat had ik jaren geprobeerd en dat hielp niet. Als ik haar meer brok gaf, viel ze nog meer af.
Haar hele lichaam was uit balans geraakt en de enige manier hoe je dat terug krijgt in balans, is terug te gaan naar de natuurlijke staat. In de natuur eet een paard heel arm voedsel, en wij stoppen juist heel rijk voedsel in onze paarden.
Een paard krijgt ook eerder teveel, dan dat het een tekort heeft. Vitamines geven aan een paard resulteerd meestal in een overschot wat het paard niet kan afvoeren en daardoor kan het allerlei klachten krijgen.
Hopenlijk kan mijn verhaal weer iemand inspireren die met hetzelfde probleem zit en geen oplossing kan vinden, of misschien ken je iemand die een paard heeft met dit soort problemen.
Als je overstapt op natuurlijke voeding, verwacht dan niet gelijk dat alles in een paar weken opgelost is, het kan wel meer dan een jaar duren voordat het paard zijn lichaam eindelijk herstelt heeft van al die rommel die wij erin gestopt hebben. Het schijnt zelfs dat na ongeveer 2 jaar op natuurlijke voeding (gras en hooi en liksteen) staart en manen exceem helemaal kan genezen! Moet je natuurlijk wel om denken dat je ook geen snoepjes voert waar suikers in zitten.

Zinzi_jewel

Re: Dik paard + jeuk aan manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:44

Mijn paard wordt gevoerd zoals bovenstaand ... Was niet geheel voldoende .
En haar zomereczeem is helaas niet verdwenen .
Voor de mensen die hun paard , paardnatuurlijk gaan houden , lees jezelf eerst goed in .
Het klinkt simpeler als het is ! Het hele plaatje moet kloppen , huisvesting , beweging , voeding ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:58

Zinzi_jewel schreef:
Mijn paard wordt gevoerd zoals bovenstaand ... Was niet geheel voldoende .
En haar zomereczeem is helaas niet verdwenen .
Voor de mensen die hun paard , paardnatuurlijk gaan houden , lees jezelf eerst goed in .
Het klinkt simpeler als het is ! Het hele plaatje moet kloppen , huisvesting , beweging , voeding ...

Dat ben ik met je eens. Het is volgens mij ook afhankelijk van het soort gras. En wat je van je paard vraagt. Ik geloof best dat teveel toevoegingen aan het rantsoen niet goed zijn, maar onze paarden zijn nu eenmaal geen paarden meer "uit de natuur".