Zware rijbak, goed of slecht voor je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:50

Je hebt zwaar en zwaar.
Die van jou moet duidelijk ploegen.
Dit is niet alleen belastend voor de pezen maar je traint ook nog eens de verkeerde spieren.
Een paard kan in een hele zware bodem niet tot dragen komen.

Ik rijd ook in een paar wat zwaardere bodems,maar dat zijn geen bodems waar ze tot de kogels in wegzakken.
Je voelt niet dat ze er moeite mee hebben,maar ze zakken wel wat dieper in de bodem.
Ze hebben nooit overvulde benen en heb ook nog geen blessures gehad.
Ook met verkoop nog goed op de foto's.

Met verstand rijden dus,een peesblessure kan zich langzaam opbouwen en pas later tot uiting komen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:52

Heb een tijd eigenlijk alleen op zulke gronden gereden, nooit problemen mee gehad. Ik hield wel rekening met de lengte van de training, reed wel intensief maar stuk korter. (kwartier ipv. uur)
Zelfde geld voor asfalt, paarden moeten er echt aan wennen, maar doe het regelmatig en je zal niet snel problemen hebben. Ik ben daarom ook iemand die liever extra moeite doet om de hoeven slijtvaster te maken, dan overstappen op ijzers. Daarmee heb ik het ifee dat je dat hele systeem om zeep helpt. Maar dat is een mening gebaseerd op mijn ervaringen verder geen feit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:28

Kelly_ann schreef:
Leer jezelf en je paard niet aan om iedere pas te drijven. Hoe de bodem ook is, jij bepaalt het tempo en daarin leer je je paard lopen totdat je iets anders vraagt.

Ja dat klopt. Ik wil ook voorkomen dat ik nu op een andere manier ga rijden. Dank je wel, ik ga er even extra op letten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:30

loulou schreef:
lopen door water is echt niet te vergelijken met lopen door zwaar zand.
juist dat diep wegzakken is zo slecht voor de pezen.

ik ga er eens even bekijken hoe diep ze daadwerkelijk wegzakt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:32

ambre schreef:
Je hebt zwaar en zwaar.
Die van jou moet duidelijk ploegen.
Dit is niet alleen belastend voor de pezen maar je traint ook nog eens de verkeerde spieren.
Een paard kan in een hele zware bodem niet tot dragen komen.

Ik rijd ook in een paar wat zwaardere bodems,maar dat zijn geen bodems waar ze tot de kogels in wegzakken.
Je voelt niet dat ze er moeite mee hebben,maar ze zakken wel wat dieper in de bodem.
Ze hebben nooit overvulde benen en heb ook nog geen blessures gehad.
Ook met verkoop nog goed op de foto's.

Met verstand rijden dus,een peesblessure kan zich langzaam opbouwen en pas later tot uiting komen.

dank je, dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat ik de verkeerde spieren ga trainen. Mijn paard heeft geen overvulde benen en (nog) geen blessures.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:34

Benita schreef:
Mijn pony heeft een peesontsteking opgelopen in een te zware bak. Nu is ze pas na twee jaar weer helemaal de oude. Ik rijd dus nooit meer in een te zware bak. Een ander paard die ook vaak in die bak reed kreeg ook een peesblessure.

Als je niet ergens anders kunt rijden, spoel dan na het werk de benen goed na met koud water. Als het paard zichzelf niet aantikt ook geen peesbeschermers omdoen.

Mijn paard heeft nooit peesbeschermers om.
Afspoelen met koud water doe ik nooit. (tenzij het 30 graden is) Mijn da is daar geen voorstander van omdat je dan de doorbloeding stagneert. Ze staat uberhaupt nooit onder een koude douche... Zelfs als het warm is in de zomer spoel ik haar af met lauwwarm water. Een ijskoude douche vindt ze echt geen pretje (ikzelf ook niet)

Fryskehynder

Re: Zware rijbak, goed of slecht voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:45

Wanneer een bak erg zwaar of mul is dient er wel goed onderhoudt te zijn.
Goed slepen en de diepe kuilen er steeds uit halen. Na een flinke galop zitten er best wat diepe kuilen in.

Paarden hebben niet veel moeite met een zware ondergrond mits je goed opbouwt en verantwoord traint.
Is de bak was losser pas je training aan en rij iets korter.
Je zult zien dat ze vanzelf steeds sterker worden en beter gaan presteren.
Ze wennen er snel aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:59

De bak wordt wel elke dag gesleept en het is een eb en vloedbak, dus er is wel invloed op dat hij niet té droog wordt.
Dank je wel voor je reactie fryskehynder, ik hoop dat je gelijk hebt dat ze er vanzelf makkelijker mee om zal gaan.

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:40

@ Nikass, mijn paarden moesten in het begin erg wennen aan een wat zwaardere bak. Het blijft een wat losse bak op sommige plaatsen.
In draf leek het wel of ze lijm onder de hoeven hadden...met moeite kwamen ze vooruit.
Rustig gaan stappen en veel kleine stukjes draf.
Je kunt je stukjes draf steeds meer verlengen.
Wij rijden ook graag in het bos en nu merk ik aan de paarden dat ze dat ook makkelijker aankunnen.

Maar een eb en vloed bak is best goed te regelen toch. Die hoeft toch niet echt zwaar te worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:38

Als een eb en vloed bak te zwaar is, dan staat het waterpeil te laag... Dat is handig met vorst, maar niet met droog weer...
Als hij met vochtig zand nog te zwaar is, dan is er het verkeerde zand gebruikt.

Zou toch eens vragen of ze hem wat anders af kunnen stellen zodat hij niet meer zo zwaar/mul loopt!
een goede eb en vloed bodem kan zo stevig zijn als de vloedlijn bij eb...

Verder is veel en intensief trainen op een instabiele bodem slecht voor pezen en banden.
Ik zou er zeker niet elke dag in rijden of longeren! En ook niet te lang. Voor en na de tijd stappen op harde bodem ter compensatie wordt inderdaad vaak geadviseerd.

Mijn pony was ook niet vooruit te branden bij een zware bodem. Daar liep hij niet lekker en stabiel in, en dat gaat ook ten koste van de ontspanning.

Mijn advies: gewoon overleggen met de staleigenaar/beheerder over die bodem en evt. samen met stalhouder en andere stalgenootjes kijken wat de fijnste bodem is voor jullie allemaal...

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:38

ik wil er alleen mee aangeven dat voor je gevoel je paard ook langzamer gaat als je door het water rijd. dit gevoel kun je ook hebben in een zware bak. peesblessures krijg je doordat je het niet rustig hebt opgebouwd in een zware bak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:02

ook als je wel rustig op bouwt kun je peesblessures krijgen...
te zware en instabiele ondergrond is gewoon een extra belasting en kan acuut, maar ook over de langere duur problemen geven door overbelasting.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:36

joyce B schreef:
Als een eb en vloed bak te zwaar is, dan staat het waterpeil te laag... Dat is handig met vorst, maar niet met droog weer...
Als hij met vochtig zand nog te zwaar is, dan is er het verkeerde zand gebruikt.

Zou toch eens vragen of ze hem wat anders af kunnen stellen zodat hij niet meer zo zwaar/mul loopt!
een goede eb en vloed bodem kan zo stevig zijn als de vloedlijn bij eb...

Verder is veel en intensief trainen op een instabiele bodem slecht voor pezen en banden.
Ik zou er zeker niet elke dag in rijden of longeren! En ook niet te lang. Voor en na de tijd stappen op harde bodem ter compensatie wordt inderdaad vaak geadviseerd.

Mijn pony was ook niet vooruit te branden bij een zware bodem. Daar liep hij niet lekker en stabiel in, en dat gaat ook ten koste van de ontspanning.

Mijn advies: gewoon overleggen met de staleigenaar/beheerder over die bodem en evt. samen met stalhouder en andere stalgenootjes kijken wat de fijnste bodem is voor jullie allemaal...

Dank je wel, ik ga eens met de staleigenaar praten of de bak wat 'natter' kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:44

Je hebt zwaar en zwaar natuurlijk.Toen ik mijn paard verhuisde ging ik van een agterbergbodem naar een gewone buitenbak die vrij zwaar was maar welom te doen.De training werd iets zwaarder en natuurlijk paste je die aan. Maar als resultaat was we ldat als ik wedstrijd had in een op een agterberg bodem Blingh beter liep

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:51

Ik heb voor vakantie op een stal gestaan met een eb en vloed bak die was als strand langs de vloedlijn. Perfect vond ik dat. Als Joyce B zegt dat dat bij elke eb en vloedbak kan dan moet ik toch echt met de eigenaar gaan praten, want dat zou ik wel graag willen!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:44

Op onze stal hebben we ook een hele zware rijbak. Hij is erg groot en als het geregend heeft of hij is nat gespoten dan is hij wel goed te doen. Maar wij staan ook dichtbij de duinen en het strand dus onze paarden lopen al vrij veel door zwaar zand en ik heb ook het idee dat het steeds beter gaat in de bak. Mijn paarden zijn beide voorwaarts en je ziet de nieuwe paarden inderdaad even ploegen maar als je het rustig opbouwt is het volgens mij juist heel goed van je paarden. Je ziet hier dat de meeste paarden echt een mooie bespierde kont hebben en ze zijn juist erg sterk en gezond omdat de pezen en de doorbloeding hier goed gestimuleerd worden door de zware bak.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:58

Kunnen jullie er geen water op sproeien dan?