Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Leer jezelf en je paard niet aan om iedere pas te drijven. Hoe de bodem ook is, jij bepaalt het tempo en daarin leer je je paard lopen totdat je iets anders vraagt.
ambre schreef:Je hebt zwaar en zwaar.
Die van jou moet duidelijk ploegen.
Dit is niet alleen belastend voor de pezen maar je traint ook nog eens de verkeerde spieren.
Een paard kan in een hele zware bodem niet tot dragen komen.
Ik rijd ook in een paar wat zwaardere bodems,maar dat zijn geen bodems waar ze tot de kogels in wegzakken.
Je voelt niet dat ze er moeite mee hebben,maar ze zakken wel wat dieper in de bodem.
Ze hebben nooit overvulde benen en heb ook nog geen blessures gehad.
Ook met verkoop nog goed op de foto's.
Met verstand rijden dus,een peesblessure kan zich langzaam opbouwen en pas later tot uiting komen.
Benita schreef:Mijn pony heeft een peesontsteking opgelopen in een te zware bak. Nu is ze pas na twee jaar weer helemaal de oude. Ik rijd dus nooit meer in een te zware bak. Een ander paard die ook vaak in die bak reed kreeg ook een peesblessure.
Als je niet ergens anders kunt rijden, spoel dan na het werk de benen goed na met koud water. Als het paard zichzelf niet aantikt ook geen peesbeschermers omdoen.
joyce B schreef:Als een eb en vloed bak te zwaar is, dan staat het waterpeil te laag... Dat is handig met vorst, maar niet met droog weer...
Als hij met vochtig zand nog te zwaar is, dan is er het verkeerde zand gebruikt.
Zou toch eens vragen of ze hem wat anders af kunnen stellen zodat hij niet meer zo zwaar/mul loopt!
een goede eb en vloed bodem kan zo stevig zijn als de vloedlijn bij eb...
Verder is veel en intensief trainen op een instabiele bodem slecht voor pezen en banden.
Ik zou er zeker niet elke dag in rijden of longeren! En ook niet te lang. Voor en na de tijd stappen op harde bodem ter compensatie wordt inderdaad vaak geadviseerd.
Mijn pony was ook niet vooruit te branden bij een zware bodem. Daar liep hij niet lekker en stabiel in, en dat gaat ook ten koste van de ontspanning.
Mijn advies: gewoon overleggen met de staleigenaar/beheerder over die bodem en evt. samen met stalhouder en andere stalgenootjes kijken wat de fijnste bodem is voor jullie allemaal...