Dat hangt helemaal af van je paard. Ik bel om de 10 weken de hoefsmid want dan zijn de ijzers versleten. Heb ook een paardje die maar 1 a 2 x per jaar bekapt wordt. Je moet gewoon goed kijken naar de hoef van je paard, als deze snel groeit of begint te scheuren moet je de hoefsmid laten komen.
met ijzers doen we er ongeveer tussen de 5 en de 8 weken mee en moet gedaan worden. Zonder ijzers wisseld enorm. Nu al weer 18 weken geleden. Ik kijk naar de hoef. Ze staat wel altijd buiten en dat scheelt ook enorm voor de hoef. Geen flares of iets te bekennen, gewoon netjes.
kimberly1995
Geplaatst: 14-05-12 10:05
nicky_rilana schreef:
bij mij gaat mijn paard om de 8 weken ongeveer. hij staat de hele dag buiten en savond op stal.
Iedere 8 weken, hij staat hele dag buiten en 's nachts op stal.
mijn paardje gaat om de 8 weken , ze is met pensioen maar wandel wel elke dag met haar over de straat en in het bos, is nooit zo heel hard nodig maar wel weer heel fijn als de hoeven weer bekapt zijn
Hangt van je paard af en of hij beslagen is. De mijne (groninger paard) eens per jaar dan wordt er eens door mij goed bekeken. Toen ik hem kreeg ben ik gaan bekappen volgens de Strasser-richtlijnen. Tussen de bekapbeurten kwam steeds meer tijd te zitten, doordat de natuurlijke slijtage steeds meer goed begon te werken. Mocht het te lang worden dan is een drafje over grof asfalt meer dan genoeg. Ik heb hem nu 7 jaar en is nog nooit een dag kreupel geweest (afkloppen). Ik rij dressuurwedstrijden zonder ijzers op M-nivo.
De 2 ijzerloze ongeveer rond de 10/12 weken denk ik. En die met ijzers blijft er voorlopig ook op. Tot de beschadigingen van de hoefzweren weg zijn.. Deze denk ik om de 6/8 weken nieuwe ijzers.
spagelleti
Geplaatst: 15-05-12 17:36
Ik vijl ze zelf bij
Mijn beide paarden staan 24/7 buiten, met een gedeelte verhard. En eigenlijk hoeft er nooit echt iets aan de hoeven gedaan te worden. Ik heb een aantal bekap cursussen gevolgd, en doe het nu helemaal zelf. (Met 1s in het jaar een controle van een gediplomeerde smid, om de hoefstand te controleren, of ze netjes staan. Hij heeft eigenlijk nooit hoeven corrigeren ).
Ik vijl ze zodra de hoefwand wat langer word. (Wat langer is dan hooguit een mm). Dit is zo eens in de maand/zes weken. Ook de straal snijd ik iets bij als het wat ruiger groeit.
Als ik tussentijds werkelijk niets aan de hoeven doe moeten ze ongeveer om de 2 maanden (dan beginnen de eerste brokkeltjes te komen, maar vind ik de hielen wel al te lang). Ik houd ze echter om de 1 of 2 weken bij, even veiltje erover, zo blijven ze tenminste mooi en worden ze nog beter!