Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:24

half uurtje per dag red :+ ik alleen de volgende dag is het anderhalf uur :') , om ook de troep van de dag ervoor op te ruimen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:24

momo_lover schreef:
half uurtje per dag red :+ ik alleen de volgende dag is het anderhalf uur :') , om ook de troep van de dag ervoor op te ruimen

Nou, precies! En dan denk ik altijd: ik doe het voortaan wel gewoon elke dag 'goed', dat is minder werk dan het 1 dag laten versloffen..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:30

Het plaatje dat ik nu in mijn hoofd heb is het volgende. Mijn vriend en ik werken beiden fulltime. Ik zou wel proberen om iets thuis te kunnen doen, en mijn vriend ook. Dus dat je bijv. 1 dag in de week thuis werkt.
Ik heb op dit moment twee paarden, en ik wil er niet meer. Verder zou ik gaan voor een huis, met bak stallen en een stukje land. Met onze inkomens in deze regio is dat prima te doen.
Waar ik vooral tegenaan hik is dat ze overdag in de wei lopen en er dan niemand thuis is. Stel dat ze losbreken?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:31

Volgende dagdroom, hebben jullie ook kinderen?

edit: paarden tellen niet mee! ;)
Laatst bijgewerkt door Barbara88 op 08-05-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:32

Ja, dat halve uurtje werk per dag heeft ze een béétje te positief ingeschat :D

Ik was al weet ik hoe lang kwijt om de omheining na te lopen 's morgens. Daar was ik heel streng op, bijna elke dag dat rondje gemaakt (1,5 ha) sinds pony een aantal keer is uitgebroken en de wei lag direct naast een weg waar ze veels te hard reden. Dan was het kiezen: elke of om de dag de wei schoonmaken of dat niet doen en in het weekend daar 4 uur mee bezig zijn en er 20 kruiwagens uithalen. Paarden stonden 's nachts op stal, dus elke dag 4 boxen uitmesten. Hooi in de bakken op de wei verdelen, watertonnen schoonmaken en weer vullen. Daar was ik toch wel even mee bezig hoor, zo in mijn eentje. En dat zijn dan de dagelijkse dingen, dan heb ik de bijzondere dingen nog niet eens meegeteld (hekwerk repareren, nieuw stuk van de wei afzetten, inzaaien, bemesten, maaien, hooi bestellen en een uur bezig zijn met de hooibalen op de hooizolder te sjouwen en te stapelen). En als ik dan 5 minuten over had heerlijk een borstel over je dieren heen halen en ze beloven dat je van het weekend écht wat met ze zou gaan doen. Wat dan natuurlijk niet ging lukken, of maar met twee van de vier. :D

Over de natte herfst en de winter wil ik het niet eens meer hebben....

Nee, (goede) pensionstal daar zweer ik bij, tenzij ik ooit niet meer hoef te werken.

Capriootje

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:43

Wij hebben ook de paarden aan huis, nu bijna 7 jaar. En we hebben er nu 9 staan.

Mijn vader werkt van 05:00 tot 18:00 en doet eigenlijk alleen het onderhoud, mestbak legen, hekken repareren etc.
Mijn moeder heeft een eigen bedrijf en werkt meestal van 10:00 tot 17:00, 1 dag vrij om les te geven.
Ik zit fulltime op school en werk 10 á 15 uur per week bij.
wel hebben we gelukkig wat pensionklanten/vrijwiliggers die het helemaal niet erg vinden om te helpen en te voeren maar het is soms lastig en heeel goed plannen. Vaak moet ik dingen laten want ; de paarden moeten hooi, de paarden moeten uit de wei etc.

Wij voeren 5x per dag en ze staan dag en nacht buiten in loopstallen.
's morgens om 8uur; ik of mama biks voeren + kippen/konijnen/honden/katten voeren
's morgens half 10; hooi geven ik of mama, ligt eraan hoelaat ik naar school moet etc.
's middags 3uur; hooi geven, meestal ik, soms een pensionklant als ik nog op school zit.
's avonds 6uur; biks voeren, wie er thuis is, mama of ik dus weer.
's avonds 11uur; ligt eraan wie er vroeg uit moet.

Het is goed overleggen, communicatie is erg belangrijk; hoelaat ben je thuis, hoelaat moet je weer weg, wanneer moet je werken etc. En dat valt echt niet altijd mee, maar ik denk als je allebei fulltime werkt het verdomde lastig word om het samen te doen. Overdag zullen ze ook een keer hooi oid moeten hebben.
Dan nog het uitmesten, uit-in de wei, rijden, longeren, lesgeven. 's winters als de waterbakken bevriezen, moet je emmers water slepen en 's zomers continue de waterbakken vullen omdat ze veel drinken. Er komt wel veel bij kijken.

Je moet er hard voor willen werken, en het niet erg vinden om om 10uur 's avonds zeiknat binnen te komen als je al de hele dag gewerkt hebt. Maaar.. ondanks alles is het wel erg leuk en heeft het zijn charmes.
Dagjes weg etc zijn ook lastiger, dus dan is het handig als je iemand kan vragen om te voeren.

Heb je weer wat denkvoer ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:44

Ervaring gehad en ik ben blij dat ik pensionstalling kan betalen

OMG wat een ellende.. paard stond half uurtje fietsen gelukkig werd ie s'morgens gevoerd elke dag op fietsie naar paard, hooi geven mesten, paddock mesten voer klaar zetten, voeren en in de avond kwam dezelfde persoon het paard weer hooi geven.

Wat me het meest bij gebleven is, het werk erom heen en iedereen was de sjaak. Hooien, hooi opslaan, slootkanten schoonmaken, bak sleepen, land inzaaien... voor mij nooit meer.

Bang zijn met wind/regen/hagel/omweer... de eenzaamheid... :n

Bovendien is er weinig controle....

Ik heb hartelijk bedankt we nemen wel kippies aan huis en varkens :D

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:45

[quote="Barbara88"]Het plaatje dat ik nu in mijn hoofd heb is het volgende. Mijn vriend en ik werken beiden fulltime. Ik zou wel proberen om iets thuis te kunnen doen, en mijn vriend ook. Dus dat je bijv. 1 dag in de week thuis werkt.
Ik heb op dit moment twee paarden, en ik wil er niet meer. Verder zou ik gaan voor een huis, met bak stallen en een stukje land. Met onze inkomens in deze regio is dat prima te doen.
[b]Waar ik vooral tegenaan hik is dat ze overdag in de wei lopen en er dan niemand thuis is. Stel dat ze losbreken?[/quote][/b]

Als je zorgt dat jeje land goed omheint en er genoeg stroom opzet hoef jeje daar niet al te veel zorgen om te maken, mijn 3 hengsten zijn nog nooit uitgebroken en staan, wel op afstand maar goed te zien, merries in de buurt. Bovendien hebben wij, als dat wel mocht gebeuren, nog hekken bij de uitgangen dus zeg maar bij de oprijlaan ed zodat ze daar nog eens tegen gehouden worden dan moet het wel gek lopen willen ze weg kunnen. Kan natuurlijk gebeuren maar moet zeggen dat er hier vrij veel paarden in de buurt staan maar ik er eigenlijk nog niet van gehoord heb dat die uitbraken naar een ander zijn terrein.
Kinderen heb ik niet dus kan ik je niks over zeggen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:45

tita schreef:

OMG wat een ellende.. paard stond half uurtje fietsen gelukkig werd ie s'morgens gevoerd elke dag op fietsie naar paard, hooi geven mesten, paddock mesten voer klaar zetten, voeren en in de avond kwam dezelfde persoon het paard weer hooi geven.

Wat me het meest bij gebleven is, het werk erom heen en iedereen was de sjaak. Hooien, hooi opslaan, slootkanten schoonmaken, bak sleepen, land inzaaien... voor mij nooit meer.

Wij hebben de ervaring dat het niet heel veel goedkoper is om je paard aan huis te hebben, ligt er ook aan op wat voor pensionstal je staat natuurlijk. Maar het scheelt geen tientallen euro's per maand..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:46

Barbara88 schreef:
Het plaatje dat ik nu in mijn hoofd heb is het volgende. Mijn vriend en ik werken beiden fulltime. Ik zou wel proberen om iets thuis te kunnen doen, en mijn vriend ook. Dus dat je bijv. 1 dag in de week thuis werkt.
Waar ik vooral tegenaan hik is dat ze overdag in de wei lopen en er dan niemand thuis is. Stel dat ze losbreken?

Als mijn paarden zouden losbreken vertrouw ik erop dat mijn buren mij wel even bellen. Maar ben er eigenlijk niet zo snel bang voor, we hebben een goede omheining en ze blijven toch in de "kudde", dus bij elkaar.

En nee, ik heb geen kinderen (antwoord op je volgende vraag). Bedoel je full time werken, kinderen en paarden aan huis? Dat lijkt mij eerlijk gezegd wel zwaar, alleen de paarden vind ik wel genoeg. ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:47

Geen kinderen hier, hoe je dat organiseert is voor mij wel een raadsel :D

De paarden staan hier ook een hele dag op de wei zonder toezicht. Zorgen dat je omheining goed in orde is en stroom erop. Regelmatig controleren en zo blijven ze meestal wel op hun stukje. Daarnaast heb ik wel gewoon metalen hekken aan onze oprit e.d. zodat als ze eventueel van de wei terug op de paddock geraken, ze niet zo maar de hof af kunnen.

Ik wil niet anders meer dan mijn paarden thuis, veel werk ok, maar ik maak mij anders toch maar druk in hoe ze het op de pensionstal doen want dat is dan niet volledig zoals ik het zou doen en ja, na een tijdje raak je wel gefrustreerd :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:47

Ik betaal 620 euro per maand denk wel dat het goedkoper kan....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:49

Voorheen wel hoor, ik was per paard 5 jaar lang echt geen 250 euro kwijt! Toen was hooi en stro en vlas nog goed te betalen. Ik denk dat ik per maand voor 4 paarden hetzelfde betaalde als nu voor 1 paard in pension.

pmarena

Pardon dames die denken dat dat half uurtje dromerig uit een dikke duim gezogen is :P ik denk dat ik toch zeker zelf wel weet hoe veel tijd ik nodig heb voor de paardjes :P

Is geen kwestie van inschatten maar van jarenlange ervaring ;)

Als je alles goed inricht dan is het prima te doen met een half uurtje per dag, maar dan moet je wel wat voorbereidingen treffen en er voor zorgen dat je in het weekend alles in orde maakt en zoveel mogelijk voorbereidt voor de rest van de week.

Zeker als je ook met iemand samen voor de paardjes zorgt (zie voorbeeld met een pensiongast aan huis) of zoals ik voorheen had met samen gehuurde weides, dan kun je doordeweeks met weinig tijd de paardjes prima goed er bij hebben staan :j

Ter voorbeeld: we hebben hier verschillende hooinetten hangen en als we die allemaal vullen, dan hebben ze daar in principe voor een week genoeg aan. Kak weghalen is een kruiwagen per pony per dag, terwijl je kak weghaalt kun je de waterbakken vullen, daar hoef je niet naast te blijven staan, we hebben daar stromend water naartoe aangelegd.

Ponies kunnen altijd lekker buiten lopen omdat we een paar flinke vrachten zand hebben aangesleept waar ze op kunnen als het rotweer is, en bij goed weer kunnen ze op een pad rondom de weides lopen waar ook weer hooinetten staan. Mogen ze op de wei dan is het een kwestie van een poortje open zetten van de wei waar ze op mogen.

Het dagelijks weghalen van de kak kost de meeste tijd, in het weekend kunnen we in principe alle klussen doen: hooinetten vullen, kak wegbrengen, vegen en schoonmaken, weideonderhoud, nieuwe hooirol open maken....

Als het nodig is kunnen we dus prima met een half uurtje per dag doordeweeks klaar zijn :)

Tja rijden zit er dan niet in natuurlijk. En meerdere paarden waarbij je alleen zelf alleen alles wilt doen en meer wilt sollen de hele dag, wordt wel wat lastiger natuurlijk :)

Nu is het zo dat we er wel meer tijd aan besteden vanwege allerlei extra klussen om het geheel nog wat efficienter en fijner voor de paarden (en ons :P ) te maken, maar als je goed kunt plannen en er tijd in wilt stoppen om zaken goed te regelen, dan hoef je echt geen uren en uren bezig te zijn elke dag :)

Het is maar net wat je er voor over hebt en hoe je het graag wilt :)

GeraldineVD

Verhaal van mijn zus en zwager met 2 paarden op 8 km van huis:
's morgens oude broek over nette werkpanty en laarzen aan: paarden voeren, buitendekens op en naar buiten. Wanneer het heel slecht weer is of wordt ga ik in lunchpauze met autootje paarden binnen (of juist buiten bij onverwacht mooi weer) zetten. Op het werk kleed ik mij om in de wc en rij naar de stallen. Dan ga ik uitmesten en rijden, vervolgens voeren. Ben rond 20 uur thuis waarna we gaan eten. Manlief doet niks met paarden en heeft er niks mee. Ook ik heb weleens half overgevend en bibberend van koorts door de stallen rondgesjokt, vooral s'winters denk je dan: wat een ellende! Wij hebben overigens heel goed omheiningen én sloten want ik wil geen losgebroken paarden. Buren hebben wel mobiele nummer mochten ze iets 'geks'zien. Tip; geef je buren met feestdagen presentje want een goede buur is heel belangrijk!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:51

En wij hebben allemaal jarenlange ervaring dat je het NIET redt met een half uurtje per dag :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:51

tita schreef:

Ja, maar dan heb je hem ook niet aan huis staan... ;)
Ik ben juist blij dat ik de deur uitloop en bij de paarden ben, zou er niet aan moeten denken om eerst nog een half uur op de fiets te moeten.

Overigens kopen we het hooi, dus zelf hooien doen we niet. Slootkanten hebben we niet, land inzaaien is eenmalig lijkt me, als je een weiland wil, dus dat herken ik verder niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:55

pmarena schreef:
Het is maar net wat je er voor over hebt en hoe je het graag wilt :)

Nee, dat gaat dus niet altijd op. Je kunt er álles voor over hebben, het dólgraag willen, maar gewoonweg geen mogelijkheid hebben. Dat slaat dus nergens op.

En bovendien hebben wij onze paarden graag schoon en veilig staan, alleen daarmee ben je al behoorlijk tijd kwijt, dat kan niet anders als je je paarden er behoorlijk bij hebt staan. Alleen al het hóói op het land rijden en in de bakken verdelen voor 4 paarden was ik al 20 minuten mee bezig, met de kruiwagen.

tita

@ pinto het gaat niet om het fietsen gaat om al het werk eromheen en wat voor mij zowat ontzettend zwaar telt is de eenzaamheid die ik toen heb ervaren. Ik was toen overigens ook een jong meisje.
Toen ik in 2010 van pensionstal veranderde heb ik 3 maanden alleen gestaan met de eigenaar.... vreselijk ik heb echt sociaal contacten nodig..praten of raad vragen

Mijn schoonzus heeft haar paard op 200m van huis staan soms doen we haar paard als ouders en zij met vakantie zijn... tenminsten lief voert dat paard... en ik denk iedere x weer :n mij niet gezien paarden aan huis.

kippies en varkens :D daar blijft het bij

Nou land inzaaien moet wel want kale kapotte land wordt omgeploegd en opnieuw gezaaid
Laatst bijgewerkt door tita op 08-05-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Barron

Leuk om te lezen dat er meer mensen met kruiwagens in de modder vaststaan en klompen of laarzen verliezen. Heb afgelopen winter ook al eens op mijn sok in de derrie gestaan. Leuk hoor paarden aan huis. Nee, ik vind het echt super, maar ik denk dat je ook moet kunnen genieten van het buitenwerk en niet uitsluitend van het paardrijden, want dan ben je het gauw zat.

Mijn pony van vroeger heb ik toen ik studeerde een tijd bij een pensionstalling gehad, omdat ik toen de mogelijkheid niet had ze thuis te hebben. Wat ik daar altijd zo jammer vond was dat ik ook altijd met mensen moest praten en goedbedoelde adviezen kreeg waar ik niet op zat te wachten. Mijn werk is dat ik de hele dag tussen de mensen ben en vind het dan juist heerlijk om even met mijn dieren te klooien zonder te hoeven kletsen. Ook kun je je paarden precies zo houden als je wilt en alle gekke dingen uithalen die je niet zou doen met mensen om je heen. Of gewoon lekker met een bakje koffie je paarden in de wei zien scharrelen, een prima beloning voor het werk wat je net hebt gedaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:56

GamblersCup schreef:
En wij hebben allemaal jarenlange ervaring dat je het NIET redt met een half uurtje per dag :D

Nou helemaal mee eens ze staan nu in pension en mesten...vegen....voerbak/ drinkbak schoonmaken en controleren kost me al 45 min en dan klets ik amper

Half uur per dag red ik niet eens

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:58

GamblersCup schreef:

Dat is toch prima dat het veel mensen in veel situaties niet lukt? Dat weet ik ook wel en zal ik ook niet ontkennen :)

Maar wees dan a.u.b. ook zo netjes om mij niet voor gek uit te maken als ik zeg dat het wel kan :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:59

Je wordt er wel creabea van, die paarden thuis stallen :P Ik was eens een keer na het stappen naar de paarden gegaan op mijn goede schoenen. Hadden ze een draad gemold (ze kwamen wel netjes toen ik ze riep, maar ik moest dus door de derrie om de draad weer aan elkaar te knopen. Toen heb ik strotouwtjes aan 2 voeremmers gemaakt, daar met mijn voeten in gaan staan om mijn schoenen schoon te houden en zo over de modder heen gelopen :D

Een pensionstal lijkt me heerlijk, alleen leuke dingen doen en geen klusjes waar je weleens geen zin in hebt. Anderzijds ben je nu helemaal vrij om je paarden zo te houden als je zelf wilt. Dat is ook veel waard.

Half uurtje red ik wel als ik enkel voer en water geef. Met mesten red ik het wel in 3 kwartier (mits ik iedere dag uitmest).

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:02

Barbara88 schreef:
Volgende dagdroom, hebben jullie ook kinderen?

edit: paarden tellen niet mee! ;)

Hier mijn mannen bij huis staan.
Ze gaan straks de weide op 24/7, njaar weer terug bij huis.
Heb 2 kinderen, straks 3 (sept. verwachten wij ons 3e kindje)

Sinds okt. vorig jaar staan ze bij huis.
Financieel gezien goedkoper om er 3 te hebben dan 1 op voll. pension (en dan stond ik niet eens zo heel duur). Ik vind het heerlijk, slaapkamerraam open, en dan gelijk uitkijk op de stallen.
Als er wat is (vb. vastliggen) ben je er meteen..
Zo waren we vorige week er binnen paar tellen bij mijn draver, die een acute slokdarmverstopping heeft gehad. Konden dus direct handelen!

Mijn man werkt normaal fulltime (zit nu, dankzij de leuke crisis thuis).
Ik werkte fulltime, alleen mag ik niet meer werken vanwege mijn rug, en verlamming die plots optreden.
Dus nu is het wel fijn, om de beurt te doen.
Voor het rijden heb ik een bijrijdster, die ook wel dingen wil gaan doen in de stallen (uitmesten).
Straks op het weide, controleert ze ook de waterbakken, en vult ze zonodig (al controleren we wel 2x daags). En na de bevalling pak ik het zelf ook weer op, en ga ik lanzaam bezig om mijn hafje te beleren, laten wennen.

Mijn kinderen gaan naar de basisschool, en de jongste gaat binnenkort naar de peuterspeelzaal.
Dus die tijden heb ik er dan ook bij..

Vind het een verrijking dat ze bij huis kunnen staan. Mag een stukje grond lenen van de achterbuurman, daar staan ze in het najaar tot aan 24/7 widegang op. Bij nat weer staan ze in de bak, en bij echt nat weer of hevige vorst blijven ze op stal, of laten we ze even op het grasveldje (speelveldje van de kinderen) even grazen, benen strekken.
Ze hebben erg grote stallen (4,5 bij 5,5), dus al meer ruimte dan een gemiddelde stal.

Ik zou niets anders meer willen.

Bij uitbreken (zijn al uit stal gebroken toen ze er net stonden) heb ik gelukkig alerte buren/buurtbewoners, die ons direct waarschuwen, en de paarden in de gaten houden om ze naar huis te begeleiden/sturen.
Gelukkig is dit 1x gebeurd, de andere 2 keren stonden ze net uit hun stal, en bleven achter het huis.\
Vanaf dit najaar kunnen zij ook niet meer achter het huis weg (gaan een hek plaatsen, die op slot gaat).
Dan is de enige optie, of de bak in, of de stallen in.

Ben blij dat wij dit hebben kunnen realiseren, ondanks dat het wel wat werk en geregel is (hooi/stro, voer etc.) krijg je er toch wel heel wat voor terug...
Ik kan elk moment van de dag als ik wil even naar ze toe, om te knuffelen, borstelen of weet ik wat..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:03

Barron, in droge tijden vond ik het werk ook heerlijk om te doen, ik ben nog steeds graag met paarden bezig, op allerlei andere manieren dan rijden. Ik rij wel, maar zelfs met paard op pension reed ik maar een paar keer per week. Werk nu ook op onze pensionstal, vrijwillig op zondagochtend vroeg opstaan om 15 boxen uit te mesten, 25 paarden te verzorgen en op het land te gooien. En doordeweeks binnenhalen en voeren. Zodat pensionhoudster (goede vriendin van me) het niet allemaal alleen hoeft te doen. Alleen in de winter... dat ging me echt de keel uithangen. En gewoon niets met je paarden kunnen doen, ook niet even leuk grondwerk doen, of een wandeling maken. 's morgens was het nog donker, nat, koud, blubber tot aan je knieeen, veel werk wat nóg zwaarder is door het weer, extra veel zwaar werk (water sjouwen ivm vriezen). Tijdens winter nummer 5 heb ik besloten dat ik er geen zin meer in had en begin Februari stond mijn paard op een pensionstal.

Maar goed, bij mij was het gewoon niet goed te combineren met mijn baan.