boterbloemen: maaien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:10

Sybelle schreef:
Focussed schreef:
MCPP kun je halen bij Agradi.nl of Boerenbond/welkoop. Het is een chemisch bestrijdingsmiddel wat het gras niet doodt maar wel een groot aantal onkruiden zoals klaver, zuring, brandnetel en boterbloem! Flesje kost 20 euro ca, mengen met water en spuiten maar!
Hoe lang de paarden er daarna niet op mogen weet ik zelf ook niet, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Spuiten kan gewoon met een rugspuit die je ook hebt voor achtertuinen voor het onkruid.

Kalk voor weides kan je op internet bestellen en vast ook wel in de winkel. Beste periode om te strooien is geloof ik het najaar, en dan een tijd niet bemesten.

Als je er aan kan komen dan is het wel handig om het juiste middel in te zetten.
Voor boterbloemen (en o.a. paardenbloemen, distels, weegbree, madeliefjes) moet je MCPA hebben.
Voor klaver, zuring en brandnetels MCPP.

Wij strooien kalk in maart, kan je gewoon bij de boerenbond kopen.

Waarom staat er op de Agradi site dan dat MCPP ook voor boterbloem is?
Maar is dus sowieso aan te raden MCPP en MCPA te mengen als ik t zo lees. Ik wil het ergens van de zomer doen. Nu is het gras op de meeste plekken hoger dan de zuring, netel en boterbloem. Dus laat m'n paard eerst de boel maaien zodat t onkruid mooi bloot ligt en dan spuiten. }>

nynke55

Re: boterbloemen: maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:56

Ik heb zojuist een mailtje van Luxan gekregen. De Dicamix-G blijkt langer te duren voor het afgebroken is. Men adviseert dat, als ik het hele weiland gespoten heb, de paarden er 2 maanden niet op te laten. Als ik pleksgewijs gespoten heb, wat ik dus gedaan heb, moet ik de plekken maaien en mogen de paarden er na 2 weken weer op. Dat was toch al het plan.
Desalniettemin, niet handig van ze om het niet even op de verpakking te zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:15

Dan heb ik nog een vraag. Ik las in dit topic dat van kalk en bemesting dat de boterbloemen daar niet van houden. En als je dan die plekken waar boterbloemen staan met paardenmest bewerkt en dan met kalk? Zou dat helpen tegen verminderen of moet je juist geen paardenmest erop gooien? Het voordeel van hier is dat juli-augustus extreem droogte is dus vandaar mijn gedachte dat dit misschien wel zal helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:22

Geen paardenmest! Paardenmest maakt het juist extra zuur!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:26

Focussed schreef:
Geen paardenmest! Paardenmest maakt het juist extra zuur!

OK. Kreeg gisteren via mail de volgende tip. Maaien (en opvangen) de boterbloemen voordat ze in de bloei komen en in mei of juni als het regent kalk op de grond doen dit jaar. Volgend jaar kalken voordat de boterbloemen op komen. Als je dit consequent elk jaar doet dan wordt het minder. Zo ga ik het hier doen want spuiten vind ik heel lastig want niemand spuit hier zijn weiland vandaar dat er ook veel plantjes in het gras zitten die wel goed en lekker zijn voor de paarden zoals b.v. paardenbloemen. Tevens is dit advies wel haalbaar want terrein is te groot om ze er uit te trekken.
Op internet las ik wel dat het handig is om zo min mogelijk gaten te laten vallen in het gras. Tja dat is met paarden die rollen en schrapen ook een lastige. Maar toch een goede tip.