Paard niet graag op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:14

Er zijn ook nog factoren waar we als mens niet snel aan denken en dat zijn geluiden en geuren.
Paard kan bepaalde geluiden en geuren associeren met bepaalde dingen die het als onveilig ervaart, terwijl andere paarden dat helemaal niet doen. Dan kijk je als mens raar op dat 1 paard raar doet, maar feitelijk is het niet zo gek als je weet dat het op een geur of geluid reageert.

Overigens heb ik een pony die met regen opkomst niet naar buiten wil of als hij buiten is, weer naar binnen. Prima weermannetje. :D Alleen laat hij zich nu beinvloeden door de merrie die zich niks van het weer aantrekt. Nu wil hij gewoon bij haar zijn. Maar het kan dus zijn dat paard van TS misschien ook bepaald weer, waar het niet van houdt, voelt aankomen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-05-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:18

Mika11: Dat dacht ik ook, maar ze wil er net af, ze wil er niet op staan. Ik snap niet hoe dat dan verband zou kunnen houden.

Muppett: Ze kent de wei al 2 jaar, ze staat er ook op haar eentje rustig en onrustig op.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:19

Lusitana schreef:
Er zijn ook nog factoren waar we als mens niet snel aan denken en dat zijn geluiden en geuren.
Paard kan bepaalde geluiden en geuren associeren met bepaalde dingen die het als onveilig ervaart, terwijl andere paarden dat helemaal niet doen. Dan kijk je als mens raar op dat 1 paard raar doet, maar feitelijk is het niet zo gek als je weet dat het op een geur of geluid reageert.

Overigens heb ik een pony die met regen opkomst niet naar buiten wil of als hij buiten is, weer naar binnen. Prima weermannetje. :D Alleen laat hij zich nu beinvloeden door de merrie die zich niks van het weer aantrekt. Nu wil hij gewoon bij haar zijn. Maar het kan dus zijn dat paard van TS misschien ook bepaald weer, waar het niet van houdt, voelt aankomen.

:), Dat zou inderdaad kunne, maar dan kan ik dus niet veel aan doen om dit gedrag te ontwijken? :s

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:22

Het paard wat ik verzorgde zette ik vaak even in de paddock. Of na t rijden of er voor of gewoon ff lekker buiten staan.
Die kon er uren zich vermaken, maar als ze het zat was ging ze ook als een jekko de paddock door. Die maakte dan zulke rare sprongen en helemaal opgefokt.
Maar dat was vooral als de andere paarden al binnen stonden en het voertijd was. Of al geweest. Alsof het op een gegeven moment begint te dagen dat ze der hapje is mis gelopen.
Die werd dan ook pas kalm zodra ze in stal stond.

Nou vind ik 1.20 niet zo hoog voor een omheining eerlijk gezegd. Maar wel raar dat ze niet op jou wacht als je haar dan komt halen. Kan nog best zijn dat ze paniek voelde omdat jij kwam 'aangesneld'.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:22

Ik denk dat Gypsy gelijk had met haar adviezen in het begin van dit topic!
Maar omdat ze maar zo weinig uit de stal komt, zonder echte structuur, zul je die tips niet kunnen gebruiken.
Dat is wel jammer.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:24

Oh trouwens. Het weer kan wel zeker van invloed zijn. Onweer of regen op komst geeft bepaalde luchtdruk waar een paard op zou kunnen vluchten.
Stal is dan 'veilig', een open weide niet.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:29

Bzoem schreef:
Het paard wat ik verzorgde zette ik vaak even in de paddock. Of na t rijden of er voor of gewoon ff lekker buiten staan.
Die kon er uren zich vermaken, maar als ze het zat was ging ze ook als een jekko de paddock door. Die maakte dan zulke rare sprongen en helemaal opgefokt.
Maar dat was vooral als de andere paarden al binnen stonden en het voertijd was. Of al geweest. Alsof het op een gegeven moment begint te dagen dat ze der hapje is mis gelopen.
Die werd dan ook pas kalm zodra ze in stal stond.

Nou vind ik 1.20 niet zo hoog voor een omheining eerlijk gezegd. Maar wel raar dat ze niet op jou wacht als je haar dan komt halen. Kan nog best zijn dat ze paniek voelde omdat jij kwam 'aangesneld'.

Om vanuit stilstand zonder aanloopje voor een 5jarig paard over de springen? En ik kwam niet aangesneld, het was meer alsof ze niet snel genoeg naar haar zin uit die wei kon. Nadat ze erover gesprongen was kwam ze gewoon weer naar me toe gelopen zoals altijd.

mika11

Re: Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:34

Maar je paard heeft geen structuur en geen vaste maatjes of een kudde waarin ze zich veilig voelt.
Net hoe het uitkomt staat ze buiten, misschien niet eens altijd met hetzelfde paard.
Dat is gewoon niet hoe je paarden moet behandelen.
Misschien dat het ene paard er beter tegen kan en je er niet veel van merkt.
Maar jouw paard is er w.s. gevoeliger voor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:36

http://youtu.be/7mj9NQS_vHw

niet altijd heeft het te maken met leuke maatjes genoeg gras oid...ik ben echt van mening dat er paarden zijn die gewoon graag op stal staan,daar is mijn friesje er 1 van,die vindt in de wei best leuk..maar genoeg is genoeg...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:37

mika11 schreef:
Ik denk dat Gypsy gelijk had met haar adviezen in het begin van dit topic!
Maar omdat ze maar zo weinig uit de stal komt, zonder echte structuur, zul je die tips niet kunnen gebruiken.
Dat is wel jammer.

En ik denk ook best dat een bepaalde structuur mss wel goed voor haar zou zijn. Maar denk niet dat dit doorslaggevend voor haar zou zijn. Ze is blijkbaar wel voor iets gevoelig :s mss zoals hierboven gezegd is, het weer. Ik denk ook dat het feit dat ze deze keer effectief sprong was omdat ze eerst beweging moet hebben gehad.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:38

kimmie261 schreef:

niet altijd heeft het te maken met leuke maatjes genoeg gras oid...ik ben echt van mening dat er paarden zijn die gewoon graag op stal staan,daar is mijn friesje er 1 van,die vindt in de wei best leuk..maar genoeg is genoeg...

Idd denk ik ook dat mss wel van toepassing is. Genoeg is genoeg. Soms kan ze er lang opstaan en soms is ze het meteen beu.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 02:41

lilly_s18 schreef:
Ha, dat is zeker interesant maar spijtig genoeg is dit niet de reden, het was nog maar een uur of 6, hier word het pas donker tegen 9uur.

Doel je daarmee op de muggen?
Het is hier ook om 9 uur pas donker (duh) maar vanaf een uur of 5 beginnen de muggen al flink actief te zijn, op bepaalde dichter beboste delen kun je na 6 uur bijna niet meer rondlopen als paard zijnde.
Het zijn geen gewone muggen maar heel kleine en ze komen echt op de paarden af, als mens heb je er weinig last van.

Maar dan zou je wel in een bossige omgeving moeten wonen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 02:43

kimmie261 schreef:

Ik denk eerder dat dit komt omdat jij daar staat, je andere paard reageert er ook op.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 06:44

krijgt je paard wel steeds op dezelfde tijd eten? Omdat je ook schrijft dat ze onregelmatig van en op het land gezet wordt vanwege jouw schooltijden?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:10

kimmie261 schreef:

Mijn paard deed dit ook tegen voedertijd.. ik had zoiets: dat gaat wat worden wat als ze 24/7 buiten komen te staan. Ik heb toen paard op stal gevoerd en toen weer terug op de wei gezet. Hij was toen gewoon rustig en ging door met zijn dingetje. Dit heb ik misschien 2 of 3 dagen herhaald ('s ochtends en 's avonds) en daarna heb ik hem gewoon op de weide kunnen voeren en doet hij niet meer zo raar voor het hek :P
Misschien is dit ook het geval met jouw paard dat hij helemaal gefocust is op het eten in de stal en dat je hem daarna weer rustig terug kan zetten.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:06

Als je dr binnen haalt als ze zo raar staat te doen, krijgt ze dan in stal direct te eten?
Mischien ligt oorzaak gevolg nl wel andersom. Ze weet dat ze eten krijgt in stal en weet ook dat ze uit de wei wordt gehaald als ze zich zo gedraagd..

Mijn friesje gaat trouwens na een tijdje ook bij het hek staan omdat ie er klaar mee is. Doet verder niks hoor, staat daar gewoon rustig te wachten

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:23

niet direct voeren als ze uit het land komt kan een hoop helpen, dan is het binnen een stuk minder interessant.
Ook kan een wat grotere en stabiele kudde een hoop helpen. Mijn paard kan heel onrustig worden als in een kleine kudde van 3 of 4 er opeens 1 of 2 weg zijn, dus ookal staat ze dan niet alleen "mist" ze toch een aantal paarden. Dus voor de eerste weken samen erop en samen eraf kan ook rust geven, en geef regelmaat elke dag dezelfde tijd op het land en eraf.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 08:31

Voor we hier een heel debat krijgen over voeren als ze van de weide komen. Ze had al gegeten en er lag niets in haar stal of haar bak toen ik haar er in zette. Ze ging er ook niet naar opzoek. Mss moet ik toch eens proberen om haar wat meer regelmaat te geven maar het zou mij verwonderen als dit de reden is. Omdat ze bij de vorige eigenaar en bij mij erna ook op onregelmatige tijdstippen op en van de wei werd gehaald en hier nooit een probleem van heeft gemaakt. Ook baart het mij zorgen dat ze al na een kwartier op de wei onrustig heen en weer liep terwijl ze dit normaal pas doet als ze er langer dan een uur of een uur en half op staat. Ik zal vandaag haar eerst wat beweging geven, zien dat ze gegeten heeft en daarna op de wei alleen of met en paardje dat ze lang kent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:39

lilly_s18 schreef:
Inderdaad en dat is een uur tot 2 per dag, en ik weet dat dat niet veel is maar het zijn de regels van de manege. :s

Zoals mika terecht al opmerkte, ik denk dat hier de oorzaak van het probleem ligt. Paard staat de hele dag op stal, waar hij z'n buren kent, en zich veilig voelt door de routine van voerbeurten etc.
Dan word hij voor 1 of 2 uurtjes met een paard dat hij niet (goed) kent even de wei opgeslingerd. Niet wetende wat daar nu de bedoeling van is. Paard ervaart wsl een hoop stress, krijgt nooit de kans om te socializen, en nu moet hij zonder de veiligheid van een draadje ertussen maar even vriendjes worden.

Als je onze paarden pas later dan normaal van de wei haalt, bv als het al donker is, dan staan ze ook aan het hek te wachten hoor. Want dat hoort niet en dat klopt niet! Want het is echt niet dat ze hun paddock met hooi en schuilstal verkiezen boven de wei, laat het hekje openstaan en ze lopen gewoon weer terug die wei in hoor. Het gaat hen meer om de routine, rond de zonsondergang hoor je naar je paddock te gaan. :j

Dus we kunnen hier adviezen gaan geven, maar de ts moet gewoon aan goede weidemanegement gaan doen. De hele dag op stal en dan voor 2 uur even naar buiten gaan gooien, da's not done ts, echt. Je paard hoort overdag gewoon lekker buiten te zijn, welke misdaad heeft ie begaan om zo lang achter de tralies te moeten zitten?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:55

Ik ga iets heel mafs zeggen hoor...ik heb een aantal weides gehad, waarvan op 1 weide mijn merrie doodsbang was. Was erg jammer, want de locatie was erg mooi.
Het was zelfs zo erg, dat na anderhalve dag shaken, zij over bouwhekken sprong richting de weg.
Ik had haar al op de magnesium gezet, ze had een harde manenkam(dit kwam overogens door het voorjaarsgras) en was al heel gespannen.

Mijn vriendin gebeld die met trailer kwam, ze zette de laadklep open, mn merrie stond met dr hoofd in de bosjes van 'ik ben dr niet'..ze hoort de trailer opengaan, neemt een spurt en rent zo die trailer op.

Wat ik hiermee wil zeggen, het kan zijn dat ze zo onzeker is en zich niet veilig voelt daar, zonder dat wij onze vingers erop kunnen leggen.
Nu was ik in de mogelijkheid om haar meteen te kunnen verhuizen, maar dit kan niet iedereen en het is wel handig te weten waarom jouw paard zo doet he. Ze kent de weide al 2 jaar, maar was dit bij jou, of heb je haar verhuist en bij vorige eigenaren bij ander adres?

Ik hebhet met een merrie juist andersom, die komt de boxdeur over. Nu staan die van mij altijd buiten, weer of geen weer, winter of zomer..maar heel soms als het geschoren moet worden, moest ik voor elektra even naar een pensionstal, moest de ene dame o de andere wachten, nou ze sloopte de hele boel op stal. Dit omdat ze het dus niet gewend is en steeds tekort om er uberhaupt aan te kunnen wennen, het te begrijpen dat het nou eenmaal zo is.
Jouw paard komt zo kort op de weide en als het al een onzeker dier is, maakt dat de spanning alleen maar hoger.

Hoe is haar spierspanning? Is die erg hoog?
Structuur is idd voor dergelijke paarden van belang, om zelfvertrouwen te krijgen. Nu schrijf je dat ze het bij de vorige eigenaren niet had, dus het verbaasd mij dat ze het nu wel doet, vandaar dat ik het als plekafhankelijk zie en dat ze zich onveilig voelt.
Probeer te kijken wat er anders is nu.

Hier beginnen de mugjes rond 15uur al..echt vreselijk..wordt een naar eczeemseizoen dit jaar vermoed ik.

Succes..naar hoor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:24

anneliesdj schreef:
kimmie261 schreef:

Ik denk eerder dat dit komt omdat jij daar staat, je andere paard reageert er ook op.

nee hoor,ik heb nog een filmpje vanuit de tuin waar ze absoluut niet kon zien,op het geplaatste filmpje zag ze me ook nog niet,en ik heb een filmpje dat ze me wel ziet,hinnekt en dan komt de rest er ook aan,daarna nog 1 dat ik ernaartoe loop en dat zij als een debiel heen en weert en de rest gewoon staat te eten...

als het eraan ligt dat ze dit alleen maar doet als ze mij ziet had ik die oplossing ook allang bedacht...soms kom ik dan blijkt dat ze echt al heel lang aan het heen en weren is dan is ze wit van het schuim en ik heb haar zelfs al een keer of 3 overhit gevonden lichaamstemperaturen + 41 graden..

was de oplossing nu maar zo dat ze dit alleen maar deed als ze me zag...

michelleke,ze doet dit ook weleens om 1 uur,of om 2 uur smiddags....kan ook zijn dat ze tevreden is en het helemaal niet doet en z epas om 8 uur savonds naar binnen gaat...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:36

Dat is best apart, haha. Mijn paard haat juist de stal, brokken zijn okee, maar dan ook zo snel mogelijk weer terug naar buiten. Of ik moet zorgen dat hij de hele nacht door kan gaan met eten van hooi,

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:42

Maar anders een stal, met een weidegang, dan kan ze zelf kiezen of ze in de stal of weide staat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:51

Ik volg dit even....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:05

sommige paarden zijn gewoon wat vreemd. Mijn merrie hield ook niet zo van de wei. Zij had ook allemaal trucjes om toch het land af te komen.
Een van de meest bizarre: voor het hek gaan liggen en als iemand dan ging kijken of ze iets mankeerde, snel opspringen en naar stal rennen :')maar na vele jaren wennen en steeds uitbreiden ging het op het eind wel redelijk, maar langer dan een uurtje of 5 achter elkaar trok ze ook op het eind niet.
Bij haar hebben we ook gekeken waar het aan lag, verschillende plekken, verschillende maatjes (klein, groot, jong, oud etc), schuilplekken, geen verkeerd etc Ze liep ook altijd rechtstreeks naar stal, nooit naar voer oid. We hebben ook gedaan dat ze enkel haar voer op het land kreeg ipv in haar etensbak op stal... Ze was sowieso niet echt een vreetzak. Ook heeft een keer een hele nacht haar stal per ongeluk open gestaan, en daar was ze ook netjes met een open deur in blijven staan :')
Op een gegeven moment heb ik het geaccepteerd en deed ik soms in de ochtend en de avond wat uurtjes achtereen op het land en daartussen op stal.
We zijn er nooit echt achter gekomen wat het was, wellicht dat ze de stal als iets vertrouwds zag oid.