Wie doet aan naverzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Wie doet aan naverzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 01:00

Ik controleer de hoeven en bij warm weer spuit ik ze af (zweetmes erover) en dan weer de wei in.
Borstelen doe ik niet te veel, vooral niet als er nog kans is op regen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 01:03

Eigelijk nooit... dekentje op en lekker eten/naar buiten.
In de zomer spuit ik hem wel helemaal af maar dat is meer omdat hij dan zoveel zweet ivm vliegen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 01:08

Roselie schreef:
Zweet eraf borstelen, dan kan ik uren wachten bij die van mij ;)

Ik ook. Het is veel effectiever om 'm even in de bak te laten staan en anders rolt hij wel in de paddock of op de wei.

Qua naverzorging: hoeven nakijken, als ik heb gereden krijgt hij een appel en verder krijgt hij z'n bak met muesli. En natuurlijk even kroelen.

Borstelen doe ik alleen wanneer hij verhaart, als hij erg vies is of als ik er toevallig net zin in heb.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 01:35

Naverzorging na het rijden deed ik eigenlijk nooit.. Laten rollen in de bak of afspoelen..
Na de wedstrijden was het een ander verhaal. En dag van te voren arnicagel op broek, lendenen en borstspieren, na de wedstrijd afsponzen met bodyliniment en vervolgens na het opdrogen weer insmeren met arnicagel.
Ik reed marathon met mijn pony en de reden dat ik dat na de wedstrijd wel deed en in de training niet is dat we marathon niet echt (kunnen) trainen, dus veel minder intensief aan de bak gingen.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:22

Ik doe ook altijd aan afverzorgen. In de zomer spuit ik hem helemaal af en mag hij daarna gaan rollen ( modder houdt hem koel) en natuurlijk zn hoefjes uitkrabben. IN de winter zet ik hem onder het solarium en verzorg ik zijn hoefjes en gaat hij naar stal. Op stal krijgt hij dan nog wat lekkers

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:34

Ik vind het altijd wel fijn om te doen...vooral hoeven even uitkrabben omdat ik met mijn vz paard buiten rijd en hij soms steentjes oploopt. En in de zomer spuit ik hem af of gooi ik (voorzichtig) een emmer water over hem heen, even het zweet wegspoelen. Poetsen erna doe ik soms, als hij onderweg heel vies is geworden. En fjordmans zelf, die heeft natuurlijk alleen interesse in zn eten :D

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:39

Ik laat hem altijd na het werk gelijk rollen in de bak als beloning en daarna poets ik altijd het 'zadel' eraf. Vind niet dat je na een dag of een paar uur mag zien dat een paard heeft gewerkt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:40

Altijd, maar de verzorging is verschillend afhankelijk van wat we gedaan hadden en wat er nodig is op t moment.

De hoeven doe ik altijd ook de controle ervan.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:40

Als ze bij mij heel erg hebben gezweet spuit ik ze af, maar als ze en klein beetje nat zijn wrijf ik er met een natte handdoek overheen, en als ze dan droog zijn even met de borstel er over heen..
En de hoeven invetten vind ik ook belangrijk. En als het paard klaar is maak ik het hoofdstel en de singel ook nog even schoon.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:41

Die van mij mag na het rijden altijd even los in de bak of paddock. Daarna borsteltje er over.
Na een buitenrit ook de hoeven, na een bakdagje niet, dan krab ik van te voren en niet er na, hoeven dan alleen maar over het gras en in de bak te zijn dus geen steentjes.

Als het erg warm is dan spuit ik haar even helemaal af, zweetmes er over, los in de bak of paddock om 'droog' te rollen en dan nog even het ergste zand er af met een borstel.

Op de manege worden alle paarden bij ons na het afzadelen even gepoetst of als het warm is afgesponsd. Dit is ook een regel, zowel voor als na het rijden verzorg je de paarden.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:42

Mijn pony krijgt altijd eten als ik terug kom in de wei. Ik krab altijd 2 x de hoeven uit.

Borstelen heeft bij mijne geen zin! Is altijd kort geschoren en stap alleen, hij is bijna niet bezweet. Hij rolt altijd meteen met exceemdeken

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:44

ik zorg altijd dat mn paard zonder hoofdstel en zadel plekken naar stal op naar t land gaat,
als ik bij een vriendin komt en ik zie dat haar paard met zweet plekken op t hoofd of lijf staat
zeg ik altijd, ach gosh pardje ben je met zadel en hoofstel om naar buiten gedaan?? :-)
ik heb een hekel aan vieze paarden, al heb ik ook een hekel aan peotsen...... ik was graag!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:47

Paard mag lekker rollen in de paddock en krijgt wat lekkers. Als ik buiten ben geweest controleer ik de hoeven op steentjes. Na de rol sessie borstel ik het zand er zoveel mogelijk af en doe (in de lente en zomer) haar exzeemdeken op.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:47

Ik rij op de manege .
En daar word het meestal/vaak niet gedaan.
Als ik klaar ben zet ik mn pony neer zadel af kijk of die gezweet heeft zo niet borstel ik niet zo wel borstel ik wel. en ik krap altijd de hoeven uit. En als die gezweet heeft pak ik ook altijd een dekentje.( die mag je daar geewoon pakken) en als je ziet dat een ander paard gezweet heeft dan mag je ook dekentje pakken als je de deken er maar na een half uur af doet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:49

Ja hier ook bij mij: opgedroogde zweet wordt er altijd afgepoetst. Ik hou er ook niet van om een vies paard te gaan zadelen en of weg te zetten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:52

Nu we eigen paarden hebben poetsen we altijd na het rijden, rollen in de piste hoort er ook bij... dan zijn ze lekker zanderig, dan even de borstel erover, koekje geven, hoefjes verzorgen, evt. benen afspuiten, ...

Maar ik kan me echt met de beste wil van de wereld niet herinneren dat we dat vroeger op de manege deden... Ervoor ja, maar toch echt niet de hoeven krabben hoor?! Veels te eng! En dan zo een vuile witte gevouwen doek erop, zadel erbovenop en hop weg waren we... Als je dat achteraf bekijkt is dat echt erg, maar zo was ik ja in die tijd, is me toen ook nooit anders geleerd, getoond of gezegd...

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:54

Het zweet poets ik de volgende keer voor het rijden weer af.
Mijn paard mag lekker paard zijn, inclusief zweetplekken, modderplekken, mestplekken lekker op de wei.
Voordat ik ga rijden poets ik hem weer flink.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:56

Irizz2 schreef:
Ik rij op de manege .
En daar word het meestal/vaak niet gedaan.
Als ik klaar ben zet ik mn pony neer zadel af kijk of die gezweet heeft zo niet borstel ik niet zo wel borstel ik wel. en ik krap altijd de hoeven uit. En als die gezweet heeft pak ik ook altijd een dekentje.( die mag je daar geewoon pakken) en als je ziet dat een ander paard gezweet heeft dan mag je ook dekentje pakken als je de deken er maar na een half uur af doet.
+:)+ heb ook echt niet de illusie dat ladingen bokters zich hier gaan melden met: zit liever snel in de kantine als me met die paarden hun verzorging bezig te houden... :D
Zie het gewoon om me heen veel en zeg er wel es wat van als ze erg bezweet achtergelaten worden.

maris76

Ik check altijd de hoeven op steentjes, spuit de benen koud af en bij warm weer ook waar het zadel zat of helemaal...verder borstel ik d'r nog even. Naverzorging hoort er ook bij vind ik.

moonfish13

Ik nooit, behalve met warm weer afspuiten.
Slecht, slecht, slecht.

Als ze op stal staat gaat ze liever staan eten, denk niet dat ze waarde hecht aan een zweetplek. :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 12:59

Hier oo de manee wordt het vaak niet gedaan. Als Ik toevallig kom bij lessen en ponys worden afgezadeld, pak ik even een borstel en haal het zweet eraf.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:01

moonfish13 schreef:
Slecht, slecht, slecht.

Als ze op stal staat gaat ze liever staan eten, denk niet dat ze waarde hecht aan een zweetplek. :D

Hier precies hetzelfde...wat een slechte mensen zijn wij toch. Die van mij gaan de paddock in en kunnen daar lekker rollen.
Mijn naverzorging is een half uur na de arbeid een lekker vol hooinet....
Zomers als ze erg hebben gezweet gaat de slang er wel even op.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:03

IlsjePilsje schreef:
moonfish13 schreef:
Slecht, slecht, slecht.

Hier precies hetzelfde...wat een slechte mensen zijn wij toch. Die van mij gaan de paddock in en kunnen daar lekker rollen.
Mijn naverzorging is een half uur na de arbeid een lekker vol hooinet....
Zomers als ze erg hebben gezweet gaat de slang er wel even op.

Dan zijn wel heel veel mensen slecht hoor :+
Ik deel jullie mening

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:04

Als mijn paardje gezweet heeft dan borstel ik haar eventjes als ze droog is, of als het lekker weer is: Lekker afspuiten. Daarna mag ze lekker gaan rollen en krijgt ze een paardenkoek als extra.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:13

Als het warm is , spuit ik hem wel af en stapt ie in de molen droog dat gaat veel sneller dan solarium.
Zijn voeten krab ik altijd uit, zonder hoef geen paard dus vind ik belangrijk.
Hij mag ook na het werk als er een paddock vrij is ff rollen ,daarna borstel ik hem natuurlijk wel ff af want zand scheurt onder de deken.

Maar om nou een half uur na verzorging te doen, nee.