heb ik hier goed aan gedaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:34

tamary schreef:
kimmie1 schreef:
Het gaat niet om harde stukjes maar om het uitzetten van de pulp. Maar zelf weten, voorschrift staat niet voor niets op de zak.

Uitzetten = water opnemen en daar wordt het zacht van.

Na het zacht worden (uit elkaar vallen), neemt het product nog vocht op.

Meel is ook zacht, maar neemt ondanks "geen harde stukjes" heel veel vocht op.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:37

Ik lees even mee, want mijn paarden staan voor het eerst ook weer 24/7 op het land. Mijn ruin is super sociaal en vermaakt zich wel, mijn merrie is erg op zichzelf en gelukkig laat iedereen haar nu ook met rust. Nadeel is wel dat ik haar wanneer ik ga kijken ('s ochtends vroeg en 's avonds en evt. tussendoor als ik tijd heb) ze of voor het draad staat te hangen, of heen en weer loopt te ijsberen voor het draad. Duidelijk ook wat 'stress' dus.

Ik denk wel dat jouw paard het nu fijner gaat hebben 's nachts, omdat de groep beter samen gaat. Met bijvoeren zou ik gewoon nog even wachten, totdat je iets aan je paard merkt.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:25

hoi jongens, het is goed gegaan vannacht! heb voor de zekerheid nu al een vliegendekentje opgedaan.
helaas komt ze niet echt aan van het gras.. dat zei de eigenaar van de manege ook al.. wel jammer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:02

rosja1 schreef:
hoi jongens, het is goed gegaan vannacht! heb voor de zekerheid nu al een vliegendekentje opgedaan.
helaas komt ze niet echt aan van het gras.. dat zei de eigenaar van de manege ook al.. wel jammer.

En dat weet je al na 1 nacht? :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:28

xxMaxx schreef:
joyce B schreef:
vliegendeken of eczeemdeken kan heel veel rust geven. Eventueel nog even de buik en benen inspuiten met vliegenspray/anti-mug geeft nog iets meer rust.

Hier ook veel kleine steekmugjes dus met warmer weer loopt mijn pony ook al weer een tijdje met deken. Er zijn er echt veel dit voorjaar! Meer dan vorig jaar!
Ze lopen hier rondjes door de paddock en de stal en een heel zandspoor op de stenen. Helaas, niets aan te doen.

Als je pony het fijn vind in die groep en niet opgejaagd wordt en er voldoende gras staat, dan zou het toch moeten kunnen? Regendekentje met langdurige regen scheelt ook in afvallen...

In deze tijd van het jaar is een gevoerde deken echt niet nodig. Eerder te warm!
Doordat een regendeken de wind tegen houdt, en een stilstaande luchtlaag tussen paard en deken in heeft staan, koelt het paard minder af door de wind en heeft het sneller warm.

Een paard kan het er zeker koud van krijgen omdat hij zijn haren niet meer op kan zetten. Zo'n deken blokkeert dat, en als het dus koud is kan het paard verkouden worden.

Dat is voor mij achterhaalde informatie.
mijn praktijkervaring is anders. Een goede lichte regendichte ademende deken werkt echt ook tegen het koud hebben. Uitgezonderd misschien vrij flinke vorst en wanneer de deken doorslaat of van binnen nat is geworden door inregenen.

Maar het is nu voorjaar, en te koud vanwege te nachttemperatuur, zal een paard het nu niet meer snel hebben.

Batlow

Re: heb ik hier goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:38

Ik heb een regendeken met fleecevoering. Dat is wel ideaal voor koudere nachten, maar mijn pony staat snachts nooit buiten, ik ben er 2 á 3 x per dag en doe zijn regendeken op als het gaat regenen. Dit meestal omdat ik daarna ga rijden en het niet fijn is voor mijn pony om een zadel op zijn natte lichaam te hebben. Ga ik niet rijden maar wel slecht weer? Dan krijgt hij een lekkere douche.

Het liefste doe ik gewoon geen deken op. Dat is het goedkoopst en het beste. Blijft je pony hard van, krijg je niet zo'n mietje. Met uitzondering van oudere pony's die hun vacht moeilijk kunnen beheersen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:44

Ja ze kunnen van de stress erg afvallen.

Ik had ooit een verzorgdraverruin en zijn 3 zussen stonden ook op zelfde stallen, en echt hij kreeg echt van alles Dubbele soms wel 3 dubbele aan krachtvoer en ruwvoer en dan nog was hij te dun. Terwijl zijn zussen perfect op gewicht waren en in vorm en eentje net wat aan te dikke kant, puur van de stress en zenuwen.

Het is een zeer nerveuze dier, maar ontzettend leuk

Dus er zijn hier al goede tips om je paard dikker te krijgen mocht hij weer magerder worden.

En ongevoerde regendeken doe ik alleen om als het 24 uur non stop regent met een flinke wind erop, of anders dekenloos savonds op stal.

Maar als het rond de 20 graden is en het regent dan laat ik m zonder deken staan hoor op t land, t wordt anders echt te warm.