Hulp gezocht: Is een van deze planten giftig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pien28

Re: Hulp gezocht: Is een van deze planten giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:27

In wat voor soort boom klimt de klimop/Hedra?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:37

kiki1976 schreef:
Hobby schreef:
Foto 9 doet me denken aan wolfsmelk of een keizerskroon. Voor de zekerheid zou ik die even verwijderen.

Foto 9 doet mij idd ook denken aan wolfmelk en het sap van wolfmelk is wel giftig

Dit is idd. ook de wolfsmelk en deze is zeker giftig.
Hij houd wel de muizen uit je tuin!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:24

haha nu staat er bijna niks meer in de tuin.

alles is platgetrapt en het gras en paardenbloemen zijn opgegeten.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:07

Is de paardenbloem niet giftig? ik hoorde dat dat wel zo was?Mijn paarden eten in ieder geval geen paardenbloem,net als de boterbloem,die eten ze ook niet.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 12:20

volgens mij niet. in de vorige wei aten alle paarden
ook paardenbloemen en die lopen er nog allemaal gezond en wel bij.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:11

Nederlands: Paardenbloem (Gewone paardenbloem, Paardebloem) Frysk: Hynsteblom ... Het melksap is licht giftig, gebruik de stengels daarom niet in salades.

Staat niet bij of dat voor paarden ook geld.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:18

hier eten ze ook alle paardenbloemen met smaak op...al jaren!

mss is het alleen voor mensen niet supergezond?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:35

Zou best kunnen dat alleen mensen niet tegen dit lichte gif kunnen en paarden wel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:12

Paardenbloem mankeert niets aan, mijn geiten zijn er wild op.
Hedra groeit op elke boom en op de gewolmaniseerde weide paaltjes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:22

fokkertje schreef:
volgens mij 3 ook. zie ik daaronder geen groene besjes/bolletjes? Zou best nachtschade kunnen zijn, of daaraan gerelateerd

Ik zie er ook besjes onder zitten, en de donkere steel, als dat inderdaad zo is (nu groene besjes, later worden ze zwart) dan zou het zwarte nachtschade kunnen zijn en dat is erg giftig.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:09

Ik lees ook even mee, aangezien in mijn weitje ook redelijk wat onkruid staat. (paardebloem, boterbloem, distel, iets wat lijkt op jkk)
Uit al de reacties heb ik twee conclusies getrokken, graag hoor ik even of die juist zijn ;)

- zolang er voldoende gras staat, laten paarden in principe de giftige planten staan
- een onverhoops enkel hapje van t een of ander niet-grassigs zal geen directe fatale gevolgen hebben

Om het onkruid uit te roeien zal er vermoedelijk rigoreus iets moeten gebeuren aan mijn landje, wanneer is hiervoor de beste periode? En hoe lang kan je je land dan niet gebruiken?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:38

Paardenbloem is niet giftig voor paarden. Het is goed voor de lever van de paardjes. Mijn paardjes eten ze met smaak op. Ik heb zelfs ooit de raad gekregen van een dierenarts om zo veel mogelijk paardenbloem te voeren aan mijn toen past gekochte paard, Winnie. Winnie had toen enorme slechte leverwaarden.
Hedera (klimop) heeft twee maand geleden een Fries van mijn buurman geveld. Er stond geen eten meer op de weide, en Fries ging eten van de klimop (Hedera) Paard is gestorven aan een vreselijke koliek. De DA had gezegd om (na inspuitingen) "even aan te kijken" en paard heeft een vreselijke doodstrijd geleverd. Normaal blijven paarden van Klimop af, als er voldoende gras/eten is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:16

pearlie schreef:
Ik lees ook even mee, aangezien in mijn weitje ook redelijk wat onkruid staat. (paardebloem, boterbloem, distel, iets wat lijkt op jkk)
Uit al de reacties heb ik twee conclusies getrokken, graag hoor ik even of die juist zijn ;)

- zolang er voldoende gras staat, laten paarden in principe de giftige planten staan
- een onverhoops enkel hapje van t een of ander niet-grassigs zal geen directe fatale gevolgen hebben

Om het onkruid uit te roeien zal er vermoedelijk rigoreus iets moeten gebeuren aan mijn landje, wanneer is hiervoor de beste periode? En hoe lang kan je je land dan niet gebruiken?

Dit is echt heel erg soort afhankelijk!
Van sommige planten is een heel klein beetje al heel gevaarlijk en kan tot acute problemen (koliek, spierslapte/zenuwaandoening/coordinatieproblemen, ademhalingsproblemen of de dood leiden.)

Planten als Zwarte nachtschade, Heermoes, vingerhoedskruid en taxus wil je echt niet in je paard hebben... En zo zullen er wel meer zijn.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:38

joyce B schreef:
pearlie schreef:

Dit is echt heel erg soort afhankelijk!
Van sommige planten is een heel klein beetje al heel gevaarlijk en kan tot acute problemen (koliek, spierslapte/zenuwaandoening/coordinatieproblemen, ademhalingsproblemen of de dood leiden.)

Planten als Zwarte nachtschade, Heermoes, vingerhoedskruid en taxus wil je echt niet in je paard hebben... En zo zullen er wel meer zijn.

Dat weet ik, ging me vooral om de planten die TS op de foto heeft gezet ;)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:48

foto 3 is vogelmuur, dit is niet giftig, vogels vinden het vaak lekker, ook kippen