Hoe broeien voorkomen (grote foliebaal voor 1 paard..)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:19

Ik heb hier van de week ook zo'n grote pak (ong. 400 kg) net op tijd helemaal losgegooid in een lege stal omdat hij broeide! Ik was er nog net op tijd bij. Maar dan heb je een megabult los hooi. Als je te laat bent heb je een groot probleem; zie zo'n grote rotte baal maar weer op te ruimen! Als dit op is voer ik de zogende merries met kleine baaltjes als ze 's avonds op stal gaan.

Odysseus

Re: Hoe broeien voorkomen (grote foliebaal voor 1 paard..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:29

Ja daar zit je natuurlijk wel mee , als t eenmaal rot dan is t een hoop om weg te gooien :+

Net een boertje aan de lijn die had 25 kg baaltjes voor 4,50.... Dus aantrekkelijke prijs, ga daar zeker even naar kijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:54

GamblersCup thanks!
Heb net 33 balen gereserveerd , 22 kg hooi baaltjes voor 4,50 euro. :) genoeg voor de zomer.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 06:59

Focussed schreef:
lili266 schreef:
Ninia: Klinkt wel goed, maar wel als heel veel werk haha. _O- Even kijken of dat haalbaar is.

Dat valt heel erg mee hoor en je houdt je baal er prima mee. Succes maar!

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:20

Een grote baal kan wel maar dan moet hij ZEER DROOG in het pak gekomen zijn.
En dat kleine pakjes duurder zijn is logisch! Maar als je van een groot pak veel moet weggooien en van de kleintjes (wel of niet in folie) wat is dan duur?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:07

Bernette ik snap niet helemaal wat je met bollen bedoeld. Heb je een foto van zo'n bol met zak erover?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:49

Ronde baal zal ze bedoelen, die je afwikkelt. Naar die zakken ben ik ook wel erg benieuwd.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:20

wij doen ongeveer 20 dagen met 350 a 400 kilo balen.
wij schudden het inderdaad nu wel weer uit, door de tempratuur krijg je toch iets van broei.
wij kregen de tip wollen dekens eroverheen en tot nu toe gaat dit super, nu moeten we de zomer wel nog meemaken..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:23

ik laat het 300 kilo pak voordroog altijd van folie ontdoen vóórdat de boer hem op de pallets parkeert. Dat scheelt een heel stuk met broeien.
Verder heb ik er een zeiltje overheen en met warm weer maak ik daar een soortement tentje van met prikpaaltjes, zodat de wind er onderdoor kan waaien en het niet afsluit.
Ik doe 2 weken met een pak (paard/pony/ezel) en dat gaat prima, zomer en winter

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:41

[***] schreef:
Pff, jullie geven mij ook weer goede hoop :+
Ik heb de vorige baal al net kunnen redden door alles open te gooien, heb nu sinds vandaag een nieuwe staan maar ik vrees ervoor :( Hier ook 'maar' 2 paarden (grote pony's) dus ja ... Wel staat de baal nu in een schuurtje, de vorige lag buiten (met een zeil erover) maar heb gelukkig de pensioneigenaresse zover gekregen dat hij nu in het schuurtje mag :+ Maar toch vrees ik ervoor ... Weet je, financieel is het niet zo erg als een halve baal weg moet, dat is nog steeds goedkoper dan die behoefte qua eten opvangen met kleine baaltjes (hier voordroog €10 per 25 kg := ), maarja, het is dan wel een berg afval .... Toch nog maar eens met de pensioneigenaresse praten of ik toch niet van haar baal kan nemen. Ze vond dat in eerste instantie niet zo geweldig omdat die van mij teveel vreten volgens haar ( :+ ) maar steeds een halve baal weggooien zal ook niet interessant zijn :=

Maar dus om een lang verhaal kort te houden: grote baal voor 2 grote pony's krijg je nooit goed in de zomer? Ook niet met uitschudden en dergelijke? (niet dat daar zoveel ruimte voor is :+ ).

Kun je niet de ene keer een baal van haar nemen om samen te voeren en de andere keer een baal van jou? Dan voer je de baal sneller en hoeven jullie ook niets weg te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:44

Neen, dat gaat niet, want van haar baal wordt heel de stal zowat gevoerd, daar ligt om de 2 dagen ofzo een nieuwe baal :+

Maar we gaan het zien, heb er vandaag over gepraat en volgens haar moet het lukken met die baal op die plaats voor de periode dat ik hem nodig heb (zo'n 3 weken tot een maand). Dus als zij dat zegt zal dat zo wel zijn, zij voert al jaren & jaren die balen, ik ben pas in de winter begonnen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 13:34

Hier zijn net in totaal 36 balen afgeleverd!
Heb nog korting gekregen omdat de boer zelf de kwaliteit niet goed genoeg vond ( waren wat droge en oudere balen, beetje graszaadhooi idee , niet voedingsrijk). Dat was juist wat ik zocht dus voor mij perfect. Verder mooi grof en langstrengelig, niet stoffig en roken ook nog lekker.
Heb ze gekregen voor 2.70 euro per baal (20-25 kg) Dus echt een koopje.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:26

Hee, super!! :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:33

hier ook 2 d ponys en 1 baal van 250 kg.doen we 2 weken mee. Wij hebben °ook steeds broei, en schudden een net aangebroken rol bij voorbaat kos. Maar door het gewicht zakt het weer in, en gaat het alsnog broeien. helaas lastig, want met de zomers die we hebben in nl zal het moeilijker zijn om echt droog spul te krijgen. Jaar eerder hadden we er geen last van, toen was de zomer beter, en kon gras langer drogen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:53

Hopen op een aantal weken (tijdens maaitijd) écht droog weer, dan is er weer hooi in overvloed. Maar met dit klimaat weet je het nooit....
Voor kleine (privé) stallen is al die voordroog in grote balen niet te doen gewoon. En ook al hebben wij 25 paarden en ponies staan, wij willen geen voordroog voeren, alleen hooi. Toen dat hier niet meer te krijgen was, hebben we zelfs hooi uit Canada geleverd gekregen. Duur geintje, dus ook wij hopen op een droge tijd (maar daarna wel weer regen, zodat na het maaien het gras weer flink gaat groeien natuurlijk! :D ).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:36

fijn dat je nu kleine baaltjes hebt kunnen krijgen tegen schappelijke prijs :j dat is toch makkelijker met 1 paard.

Overigens schrik ik echt van de hoeveelheden ruwvoer hier, 2 maanden met 1 baal per paard? of 3 weken tot 1 maand met 1 baal op 2 paarden? ik voer 3/4 tot 1 baal (350 tot 400 kg) per paard per maand :+ En daarnaast 10-12 uur weidegang gemiddeld (korte dagen in de winter 7 of 8 uur, lange dagen in de zomer van zonsopgang tot zonsondergang)

[***] schreef:
Neen, dat gaat niet, want van haar baal wordt heel de stal zowat gevoerd, daar ligt om de 2 dagen ofzo een nieuwe baal :+

Maar we gaan het zien, heb er vandaag over gepraat en volgens haar moet het lukken met die baal op die plaats voor de periode dat ik hem nodig heb (zo'n 3 weken tot een maand). Dus als zij dat zegt zal dat zo wel zijn, zij voert al jaren & jaren die balen, ik ben pas in de winter begonnen.

Sabine; als je uitgaat van 3 weken met 1 baal, dan zou je dus 9 balen per halfjaar gebruiken. Dan zou je dit ook zo met haar af kunnen spreken dat je voor 9 balen per halfjaar (gedeeld door 6 maanden = ) aan haar betaald en dan gewoon van haar hooi voert. Leg het rekensommetje even voor, ze zal dan 9 balen meer moeten halen maar die krijgt ze ook betaald dus wellicht dat ze hiermee accoord wil gaan. Dat is wellicht makkelijker voor je. Je kunt nog even doorrekenen en bekijken hoeveel je in de zomermaanden gebruikt en hoeveel in de wintermaanden, alles bij elkaar in 1 jaar gedeeld door 12 maanden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 14:30

Ik ben van plan zon 2 tot 8 kg te voeren per dag! Ze staat dag en nacht op de weide, dus dan doe ik gewoon 2 kg in de paddock leggen, ter aanvulling op t gras.
Maar met slechte dagen blijft ze dag en nacht op de paddock en krijgt ze 8 kg! Dus zodoende kwam ik uit op zon 300 kg (1 baal) per 2 maanden.
Ik hoop dat dat voldoende is (denk het wel want in de winter krijgt ze onbeperkt en eet ze zon 7 kg en wat stro), anders even kijken of ik wat stro kan overkopen van de stalhouder en dat kan voeren erbij! Helaas wordt ze heel snel te dik, dus van meer dan 8 kg hooi wordt ze echt morbide obees :+

Wij voeren hier op een kleine stal trouwens voordroog (heel droog, t is eigenlijk hooi maar dan in folie) en kuil. Staan zon 25 paarden en denk dat 1 baal zon 1,5 dag meegaat. Ik denk dat (iig overdag in de paddock) ze bijna allemaal onbeperkt hebben en veel savonds ook. Dus dan gaan ze vlotjes op!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:11

wij hebben helaas een pak voor 3 kwart weg kunnen gooien. Broei, schimmel enz. gelukkig is onze leverancier een topkerel, en vergoed het gewoon!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:04

Fijn dat je kleine balen hebt kunnen vinden, das toch handiger voor een paard. Wij hebben dit jaar voordroog van eigen land laten rollen. Ik heb nu in de schuur een groot zeil liggen en daar gooi ik het hooi op dat ik helemaal uitpluis. Na een paar dagen is het net zo droog als hooi. Zo kan ik het goedhouden.

Mijn 2 shetten en welsh eten denk ik 20 kg hooi per dag op. Even een schatting, dat komt neer op 4 grote hooinetten per dag.

Josjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:11

Wij hebben ook een 400 kilo baal gehad en daar deden we een seizoen mee zonder dat ze echt heel erg zijn gaan broeien. En de slechte stukken die een beetje muf waren hebben we ook gewoon gevoerd, de echt hele slechte stukken hebben we weg gegooid.. En ik kan zeggen dat dat niet heel veel was. Wij hebben de balen op een pallet staan met een plastic dekzeil erover, ik weet niet of dat gunstig is voor het hooi maar dat van ons blijft redelijk lang goed!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:15

Afgelopen winter ronde balen gehad van zo'n 400kg. Hiermee voerde ik 2 paarden ongeveer 3 weken. Baal stond droog en luchtig, heb hem steeds een stukje afgerold, waardoor hij wat droger werd, maar geen last gehad van broei.