Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
s6801881 schreef:gebruik je dan een normale schaar, of een uitdunschaar? Je weet wel, zo'n schaar met aan een kant een kammetje.
Sizzle schreef:s6801881 schreef:gebruik je dan een normale schaar, of een uitdunschaar? Je weet wel, zo'n schaar met aan een kant een kammetje.
Een gewone schaar, maar wel goed scherp en niet zo'n grote joekel.
Ik had een kappersschaar van de drogist.
Met een uitdunschaar vind ik vaak minder mooi, maar dat zal ook oefening zijn.
Tilmar schreef:Een praam kan een oplossing zijn, hoewel ze daar ook doorheen kunnen komen.
D
s6801881 schreef:kom zowaar een doodgewone trekkam voor ruim 100 euro tegen
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... kam-1.html
Kon het even niet laten mijn verbazing te delen
Je hebt ook metalen "trekkammetjes" gecombineerd met mesjes, die kon ik niet vinden, wel deze: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... blauw.html
Anda123 schreef:Ik hou de manen kort door ze met een schaar op handbreedte af te knippen. Uiteraard komt daar wel een beetje "oog" en gevoel voor recht knippen bij kijken en waarom zou dat lelijk staan? Moet je een paard dan maar pijn doen voor het zogenaamde mooie?
Sizzle schreef:Mijn idee ook
Om de een correctieve tik wordt soms al ophef gemaakt hier op bokt, maar manentrekken met praam is wel in orde. Snap de logica daarvan niet.
Knippen moet je echt oefenen. Als de manen nu flink te lang zijn dan kun je eerst proberen om ze netjes 1cm korter te krijgen, is dat gelukt dan ga je rustig verder, mislukt het totaal, dan heb je tenminste nog ruimte voor correctie
Het is lastig uit te leggen in text, maar probeer maar hele kleine beetjes tegelijk in de haarrichting te knippen (omhoog dus) met de punt van je schaar. Met de uitdunschaar word het vlechten inderdaad vaak lastiger, dus die neem ik meestal niet. Bij dik haar moet je het wat langer laten om goed te kunnen vlechten.
Tilmar schreef:Een praam kan een oplossing zijn, hoewel ze daar ook doorheen kunnen komen.
Anda123 schreef:Ik heb me altijd afgevraagd waarom manen moeten worden getrokken? Het is voor een paard hoe dan ook geen plezierige bezigheid. Ze reageren er niet voor niets op.
Ik hou de manen kort door ze met een schaar op handbreedte af te knippen. Uiteraard komt daar wel een beetje "oog" en gevoel voor recht knippen bij kijken en waarom zou dat lelijk staan? Moet je een paard dan maar pijn doen voor het zogenaamde mooie?
De manen blijven wel wat dikker, maar zijn nog steeds prima in te vlechten (goed nat maken met een spons) en eenmaal ingevlochten zie je toch niet of ze zijn geknipt of getrokken. Een snijkammetje kan ook idd uitkomst bieden, of een uitdunschaar.
Iedere ruitershop zal je daarin kunnen adviseren.
Succes !
Doubtless schreef:Tilmar schreef:Een praam kan een oplossing zijn, hoewel ze daar ook doorheen kunnen komen.
Waarom zou je voor iets dat voor de mooi is in hemelsnaam een praam willen gebruiken?
Mijn pony heeft altijd een hekel gehad aan manen trekken, kwam recht overeind uit protest. Snijden of knippen is een stuk makkelijker & duidelijk minder pijnlijk.