Probleem met manen trekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Probleem met manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:06

Knippen is niet lelijk als je de tijd neemt.
Bij mijn merrie zag echt niemand dat het geknipt was, kreeg zelfs complimenten dat het netjes was.
Ik knip inderdaad ook met de schaar in de haarrichting en knip aan de achterkant/halskant omhoog.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:09

gebruik je dan een normale schaar, of een uitdunschaar? Je weet wel, zo'n schaar met aan een kant een kammetje.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:11

Manen trekken na het rijden, helpt echt. De mijne was altijd panisch tijdens het trekken en ik deed het altijd zonder kam. Gewoon een beetje spuug tussen je duim en wijvinger ( zodat je vingers stroef worden ) en dan rustig plukje voor plukje er uit trekken en zeker niet te veel en te snel willen.

Succes, het resultaat was altijd er mooi bij ons alleen moet je wel oefenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:21

s6801881 schreef:
gebruik je dan een normale schaar, of een uitdunschaar? Je weet wel, zo'n schaar met aan een kant een kammetje.

Een gewone schaar, maar wel goed scherp en niet zo'n grote joekel.
Ik had een kappersschaar van de drogist.

Met een uitdunschaar vind ik vaak minder mooi, maar dat zal ook oefening zijn.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:17

Ik heb me altijd afgevraagd waarom manen moeten worden getrokken? Het is voor een paard hoe dan ook geen plezierige bezigheid. Ze reageren er niet voor niets op.
Ik hou de manen kort door ze met een schaar op handbreedte af te knippen. Uiteraard komt daar wel een beetje "oog" en gevoel voor recht knippen bij kijken en waarom zou dat lelijk staan? Moet je een paard dan maar pijn doen voor het zogenaamde mooie?
De manen blijven wel wat dikker, maar zijn nog steeds prima in te vlechten (goed nat maken met een spons) en eenmaal ingevlochten zie je toch niet of ze zijn geknipt of getrokken. Een snijkammetje kan ook idd uitkomst bieden, of een uitdunschaar.
Iedere ruitershop zal je daarin kunnen adviseren.
Succes !

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:15

Sizzle schreef:
s6801881 schreef:

Een gewone schaar, maar wel goed scherp en niet zo'n grote joekel.
Ik had een kappersschaar van de drogist.

Met een uitdunschaar vind ik vaak minder mooi, maar dat zal ook oefening zijn.

Kappersschaartje heb ik nog wel liggen bij 't paard, misschien is dat indd een idee :j
Gewoon met de 'vorm' van de manen meeknippen neem ik aan? (ik ben zó slecht in dingen inschatten, straks wordt 't nog oerlelijk! :+ Maargoed, gewoon rustig aan beginnen en oefenen dan maar :P )

@de rest, bedankt voor de reacties!! :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:33

Ik trek heeeel veel manen en het is echt per paard verschillend hoe ze daar op reageren. Ik denk dat het bij de een gewoon meer pijn doet als bij de ander.
Een praam kan een oplossing zijn, hoewel ze daar ook doorheen kunnen komen.
Na het rijden trekken scheelt ook echt. En als het echt niet lukt doe ik een combinatie van knippen en met een uitdunschaar. Grote nadeel vind ik dat het dan minder goed te vlechten is.

Mijn eigen paard was zo panisch voor manentrekken dat ik het deed als ze onder verdoving was nadat haar tanden waren gedaan door de dierenarts.
Nu ben ik manentrekken "leuk" aan het maken. Ik doe elke keer een paar plukjes en als ze netjes stilstaat geef ik haar een stukje wortel. Dat werkt best goed moet ik zeggen. Maar dat is dus wel een lange termijn oplossing :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:48

Tilmar schreef:
D

Heb je mijn stukje daarover gelezen? Ik vind de praam dus echt geen oplossing voor manen trekken. Ben blij dat je zelf toch voor een veel vriendelijkere oplossing kiest...
Hoewel ik knippen en uitdunschaartje zonder enige twijfel het meest humaan vindt

Het is toch een beetje van de gekke dat paarden pijn hebben en zelfs een praam wordt gebruikt om uiterlijk vertoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:00

Mijn idee ook :j
Om de een correctieve tik wordt soms al ophef gemaakt hier op bokt, maar manentrekken met praam is wel in orde. Snap de logica daarvan niet.

Knippen moet je echt oefenen. Als de manen nu flink te lang zijn dan kun je eerst proberen om ze netjes 1cm korter te krijgen, is dat gelukt dan ga je rustig verder, mislukt het totaal, dan heb je tenminste nog ruimte voor correctie :D
Het is lastig uit te leggen in text, maar probeer maar hele kleine beetjes tegelijk in de haarrichting te knippen (omhoog dus) met de punt van je schaar. Met de uitdunschaar word het vlechten inderdaad vaak lastiger, dus die neem ik meestal niet. Bij dik haar moet je het wat langer laten om goed te kunnen vlechten.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:14

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:18

Anda123 schreef:
Ik hou de manen kort door ze met een schaar op handbreedte af te knippen. Uiteraard komt daar wel een beetje "oog" en gevoel voor recht knippen bij kijken en waarom zou dat lelijk staan? Moet je een paard dan maar pijn doen voor het zogenaamde mooie?

Ik knip de manen van mijn paarden ook altijd keurig recht af en vind dat stukken mooier dan trekken. Heb een hekel aan manen trekken. Veel paarden vinden het niet plezierig..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:27

Sizzle schreef:
Mijn idee ook :j
Om de een correctieve tik wordt soms al ophef gemaakt hier op bokt, maar manentrekken met praam is wel in orde. Snap de logica daarvan niet.

Knippen moet je echt oefenen. Als de manen nu flink te lang zijn dan kun je eerst proberen om ze netjes 1cm korter te krijgen, is dat gelukt dan ga je rustig verder, mislukt het totaal, dan heb je tenminste nog ruimte voor correctie :D
Het is lastig uit te leggen in text, maar probeer maar hele kleine beetjes tegelijk in de haarrichting te knippen (omhoog dus) met de punt van je schaar. Met de uitdunschaar word het vlechten inderdaad vaak lastiger, dus die neem ik meestal niet. Bij dik haar moet je het wat langer laten om goed te kunnen vlechten.

Huh? :o? Omhoog knippen met de punt v/d schaar? (ik kan totaal niet logisch nadenken, dus hoe word dan het haar korter als ik het als het ware 'inknip'? :o Wordt het dan niet alleen maar dunner?)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:31

Ohjaa, ik zou een foto uploaden :P
Nou... Hier is ie :) Win is een week geleden geknipt door een stalgenootje
Afbeelding

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:32

Ziet er netjes uit!
Maar nog wel aardig dikke manen volgens mij?
Vlecht dat niet lastig? :P

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:33

Hij heeft inderdaad nog dikke manen, vond het wel meevallen met het vlechten, maar ik ben ook eigenlijk alleen dikke manen gewend :P

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:34

Ah oke :P Tja als je dat gewend bent is dat niet zo lastig kan ik me voorstellen. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:39

UMD, ik ben bang dat ik het niet beter in text kan uitleggen helaas :D

Ik vind dikke manen mooier met vlechten trouwens. Lastiger vind ik het ook niet, je kunt ook gewoon een kleiner plukje nemen indien nodig.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 15:26

Mm okay, nou bedankt voor de suggestie iig. :)
Ik ga het gewoon proberen en ik zie wel wat het beste uitpakt.
Zoals iemand eerder al gezegd heeft in het topic, ik doe eerst 1 cm en als 't dan goed gaat wat meer en als 't fout gaat heb ik nog wat ruimte om 't te 'repareren'. :+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:33

Liljebo

Wat een onzin sorry, maar echt onzin.. Heftige pijn van een praam? Ik weet niet hoe strak die mensen hem aandraaiden. Maar hier kun je bij de paarden die gewoon rustig zijn een praam opzetten en dan is er niks aan de hand hoor. Er komt inderdaad dan endorfine vrij.
En ik heb er nog weinig paarden van in de stress zien raken. Misschien 1 in het jaar die het er met de praam niet mee eens is.

Ik ben het wel met je eens dat als een paard al over de zeik is, dat je dan met een praam niks meer op gaat lossen.
Maar voordat ik begin met manen trekken en het paard staat rustig, kan je makkelijk een praam opdoen, vastmaken aan het halster. En dan is er niks aan de hand. Bovendien houden wij het goed bij, en ben je dus ook nooit lang bezig met trekken.

Ik vind een praam een erg fijn middel voor kleine probleempjes. En als ze echt zo verschrikkelijk zouden vinden, zou je hem 1 maar nooit geen 2e keer meer om krijgen. En ze laten het elke keer gewoon weer toe. Snoepje er achter aan en niks aan de hand.

En die learned helplessness?? Het is geen mens zeg, kom op. En beschadigingen van de zenuwcellen in de lip? Ik weet niet hoe lang en hoe strak je hem dan doet. Maar toch anders dan de gemiddelde mens..
Echt weer een stukje overtrokken informatie.. Mensen die dagelijks met paarden en heel veel paarden werken, weten wel beter.

Je doet net of ze dat ding 4 uur lang loeistrak om die lip gebonden krijgen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:38

Tilmar schreef:

Waarom zou je voor iets dat voor de mooi is in hemelsnaam een praam willen gebruiken?

Mijn pony heeft altijd een hekel gehad aan manen trekken, kwam recht overeind uit protest. Snijden of knippen is een stuk makkelijker & duidelijk minder pijnlijk.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:42

Anda123 schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom manen moeten worden getrokken? Het is voor een paard hoe dan ook geen plezierige bezigheid. Ze reageren er niet voor niets op.
De manen blijven wel wat dikker, maar zijn nog steeds prima in te vlechten (goed nat maken met een spons) en eenmaal ingevlochten zie je toch niet of ze zijn geknipt of getrokken. Een snijkammetje kan ook idd uitkomst bieden, of een uitdunschaar.
Iedere ruitershop zal je daarin kunnen adviseren.
Succes !

9 van de 10 paarden reageren helemaal niet op manen trekken hoor.. Weet niet waar je die informatie vandaan haalt?
Het zijn de mensen die het vaak verkeerd doen en dan doet het pijn ja, mensen die veel te grote plukken pakken, of er aan gaan hangen. Het ligt dus gewoon aan je eigen handigheid daarin.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:50

Doubtless schreef:
Tilmar schreef:

Waarom zou je voor iets dat voor de mooi is in hemelsnaam een praam willen gebruiken?

Mijn pony heeft altijd een hekel gehad aan manen trekken, kwam recht overeind uit protest. Snijden of knippen is een stuk makkelijker & duidelijk minder pijnlijk.

Dan heb je waarschijnlijk niet de vaardigheid om het goed te doen, want manen trekken indien het goed gedaan word, doet helemaal geen pijn. De paarden die er een hekel aan hebben, zijn waarschijnlijk door niet zo handige eigenaren getrokken.. Want als je gewoon kleine plukjes pakt en snel werkt is er niets aan de hand. De mensen die aan die manen gaan hangen en te dikke plukken pakken doen ze inderdaad pijn ja, en dan gaan ze zo vechten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:57

Tsja, die pony is de enige die er moeite mee had. Het is natuurlijk het makkelijkste om te zeggen dat ik het fout doe en de mogelijkheid dat het wél pijn doet zo wegwuiven, maar lijkt mij nu niet juist. Ik kom dit gedrag bij andere paarden dus niet tegen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:01

Ik kom heel veel op verschillende stallen, en zie soms mensen manen trekken, en dan denk ik, ja dat doet pijn ja..
Dikke plukken om die kam draaien en dan met het volle gewicht eraan gaan hangen. En dan gek vinden dat ze zo'n staakgedrag bij manen trekken gaan vertonen.
Er zijn paarden die het echt niet fijn vinden, maar van die paarden mag je vaak ook niet aan de oren/neus/lip e.d zitten.
Niet elk paard vind het fijn om mee getut te worden.

Mijn ervaring is dat paarden manen trekken niet erg vinden indien GOED gedaan. En heel veel mensen hebben het gewoon nooit goed geleerd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:03

Ik trek nooit manen, vind het zó sadistisch en onnodig!

Ik knip de manen en werk het vervolgens af met uitdunschaar of mesje.