Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Re: Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:43

kan je neit een plastic plaat over de staldeur doen? zo kan hij naar buiten kijken maar niet schuren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:25

Ik zou dan inderdaad voor een halve deur zonder weef rek gaan

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:52

Wat bedoel je nu precies met een weefrek? Een opening tussen de tralies waar hij zijn hoofd door kan doen of een constructie de daadwerkelijk op het lijf zit waardoor hij zijn nek niet meer geheel vrij kan bewegen? Dit is geen kritiek maar een vraag om de situatie goed voor me te zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:25

Een paar harde borstels ophangen, ik heb er een net voor de opening van de deur, daar is het even aan schuren heerlijk, maar zij manen gasn niet so mskkelijk stuk, als ze niet te hard drukken, hebben de borstelharen lekker veel prikkracht

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:35

Als hij wel enigszins last heeft van knutten zou ik hem niet dichter bij de deur naar buiten plaatsen, dan krijgt hij er toch alleen maar meer last van lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:59

Knutten zijn buiten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:17

Ahumm schreef:
Bedankt voor jullie input. Maar hoe goed bedoeld jullie suggesties ook zijn, ze gaan allemaal een andere kant op dan ik vraag. Het voedingsschema, rijschema, zijn bezigheden, stalmanagement, zijn smakelijk zijn voor de knutten ZONDER dat hij allergisch is ervoor is staat allemaal niet ter discussie en hoeft niet ter discussie te staan. Zijn weefrek begint lager dan je normaliter ziet, dus hij kan met zijn lange nek echt 180 graden rondkijken en dat doet hij ook. Ik ontneem hem niet alle mogelijkheden in de stal om te schurken als hij jeuk heeft, maar hij hoeft niet de deur te ontzetten, dát wil ik voorkomen. Hij heeft nu één staldeur redelijk vervormd. Er is een stal dichter bij de deur vrijgekomen en dat lijkt met voor hem leuker. Daar kunnen en willen we naartoe, maar ik wil de staleigenaar niet met nog een kromme deur opzadelen. En dat is de reden waarom ik benieuwd was naar suggesties met betrekking tot de constructie, vorm en uitvoering van de deur. Want zoals ik aangaf denk ik zelf aan een halfhoge deur en dan zonder weefrek. Maar wellicht dat iemand op een stal een andere goede en mooie oplossing heeft of heeft gezien.

Iemand merkte dit voor jouw post van hierboven op:
Citaat:
Heeft geen zomer-eczeem, schrijf je, waarom mag je paard dan niet buiten in het "knutten-spitsuur"(?) dus wordt je paard ook niet gek van de knutten, die dit (ondraaglijke jeuk) veroorzaken, lijkt mij

Dit is ook wat bij mij verwarring veroorzaakt, ik begrijp niet precies of het paard nu wel of geen eczeem heeft.

Los daarvan denk ik dat je een aantal zaken moet uitsluiten. Een paard stelt zich niet aan, dat zei ik omdat ie dus wel echt een signaal afgeeft en je opmerking niet kon plaatsen. Ik ben er namelijk zeker niet op uit om je af te kraken of je beleid af te kraken.
En hoewel ik zelf zaken misschien anders zou aanpakken, stel ik zelf juist zoveel vragen omdat ik denk dat eczeem iets is, wat van binnenuit komt of in elk geval van binnenuit aangepakt dient te worden. En dáárom denk ik dat zaken zoals voer júist een belangrijke rol spelen. (Daar zegt Sonja bijvoorbeeld al wat over.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:37

Mijn paarden krijgen ook jeuk van die vliegen, hebben geen zomer exceem.....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:56

even off topic.hoe weet je nu dat het geen zomerexceem is???????want last in de mnd maart/tot oktober van mugjes waardoor jeuk en schuren komt=voor mij zomerexceem
russel schreef:

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:45

@ Janouk, die stalband is inderdaad een leuke optie.
Knutten zijn inderdaad buiten en gelukkig hebben we zeer veel zwaluwen, zelfs meer tien nestjes, in de stal, dus zelfs geen vliegen en muggen en dat is erg prettig.
@Turdus Merula en Keona. Het ene paard wordt nu eenmaal eerder gestoken dan het andere en hij blijkt aantrekkelijk. Maar hij reageert er niet extreem op, dus gewoon een kwestie van zorgen dat hij niet teveel gestoken wordt. Dat hij gestoken wordt is normaal en dat het enigszins jeukt ook. De voorbeelden van extreme reacties en aanhoudend schuren kennen we allemaal wel. Zoals eerder gezegd heeft mijn paard een prachtige staart en dito manen.

weefrek is zoals als je in google afbeeldingen weefrek ingeeft, een V vorm.
een mooie lange niet te harde borstel hangt er ook al.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:09

als een paard niet vaak genoeg de stal uitgaat dan krijgen ze rare trekjes zoals weven of dit dan misschien :? ik zou het proberen met vaker op de wei zetten :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:13

Als je de oorzaak niet wegneemt zal hij blijven schuren/jeuk blijven hebben. Dan kun je wel aan symptoombestrijding doen, maar daar help je je paard niet mee.
Er zijn hier prima suggesties gegeven maar die wuif je weg omdat dat niets is wat je wilt horen. Erg jammer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:17

Ahumm schreef:
nou, dat ben ik ook weer niet met jullie eens. Klein vogeltje grote reactie, grote trekker geen reactie. Zit toch iets onlogisch in... :))

Paard is een prooidier, de mens niet... dat maakt het hele grote verschil!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:20

Er zijn genoeg paarden die schuren vanwege teveel voer. Wat mij betreft klinkt het als een paard dat schuurt vanwege het voer. Dat TS dat niet wil horen is jammer voor het paard. Veel paarden kunnen maar matig omgaan met krachtvoer en er zijn verschillende manieren waarop zich dat uit. Dik worden is eigenlijk de gemakkelijkste, je ziet het direct en kunt de hoeveelheid direct aanpassen. Jeuk en verzuring zijn minder voor de hand liggend, maar net zo zeer een symptoom van teveel voer.
Er zijn echt maar heel weinig paarden die genoeg werken om 3 kg brok echt te verwerken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:24

Wat zijn 'knutten'? Exceemvliegjes?

Ik heb het idee dat je paard niet genoeg buiten komt. Anderhalf uur vrije beweging en trainen is niet voldoende voor een paard. (Dit heb ik opgemaakt uit één van je posts). Hoevaak komt je paard op een 'normale dag' buiten?

En als het inderdaad zomerexceem is: regelmatig wassen met Tea Tree, Calendulan, deken op en lekker naar buiten doen :)
Je mag mij pb'en, ik heb een paard gehad met exceem.

Paarden stellen zich niet aan. Paarden geven signalen af. Het is aan ons mensen de taak om die op te pikken en zo, zo goed mogelijk, voor ons paard te zorgen. Je paard wil duidelijk iets zeggen: JEUK!
En ga nu niet de symptomen bestrijden, zoals zorgen dat hij niet meer kán schuren, maar pak de oorzaak aan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:32

Waratje schreef:
Er zijn genoeg paarden die schuren vanwege teveel voer. Wat mij betreft klinkt het als een paard dat schuurt vanwege het voer. Dat TS dat niet wil horen is jammer voor het paard. Veel paarden kunnen maar matig omgaan met krachtvoer en er zijn verschillende manieren waarop zich dat uit. Dik worden is eigenlijk de gemakkelijkste, je ziet het direct en kunt de hoeveelheid direct aanpassen. Jeuk en verzuring zijn minder voor de hand liggend, maar net zo zeer een symptoom van teveel voer.
Er zijn echt maar heel weinig paarden die genoeg werken om 3 kg brok echt te verwerken.

Toch wel heel vreemd dat de paarden bij mij op stal behoorlijk in het voer staan en ik er nooit geen problemen mee heeft ,of heeft gehad!
Stef de Haflinger krijgt normaal voer, en ik denk dat heel veel bokkers het echt veels te veel zullen vinden!
Geen speciaal voer, biks en in de middag zijn "hapje" dan gewoon voordroog net als al de paarden hier op stal.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:34

@ Aerdenhout1
Mag ik vragen hoeveel je haflinger krijgt? Puur belangstelling :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:49

Paard schuurt uit verveling, paard schuurt door externe invloeden óf paard schuurt door interne invloeden. Níet omdat hij zich aanstelt. Als je niet open staat voor oplossingen bij de kern van het probleem, lijkt het me handig dat je zijn weefrek volledig afsluit en rondom in zijn stal een stuk of 3 schrikdraadjes spant, zodat hij daar ook niet meer aan kan schuren. ;)

Mijn paard reageert trouwens weldegelijk op voeding, ze reageert al wanneer er íets veranderd in de samenstelling in het gras. Laat staan wanneer ze suiker- en eiwitbom van 3KG krijgt. Dat wil niet zeggen dat je paard geen 3KG nodig heeft, maar je kunt wellicht je horizon verbreden en rond kijken naar ander (wellicht geschikter) voer om te kijken of dat wat uithaalt tegen het schuren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:18

keona schreef:
even off topic.hoe weet je nu dat het geen zomerexceem is???????want last in de mnd maart/tot oktober van mugjes waardoor jeuk en schuren komt=voor mij zomerexceem
russel schreef:

Omdat ik de wolk,vliegjes zie die op hun staart zitten....ik doe dan ook,altijd even hard met de borstel op de staartwortel en manen als ik ze binne zet..

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:42

nog een keer, het paard heeft wel eens jeuk en schuurt wel eens wel eens dus niet steeds, veel of vaak. Geen huidbeschadiging, uitgeschuurde staart of manen. Om me dan allerlei onzorgvuldigheden en niet willen horen aan te willen rekenen gaat me echt te ver. Dat arme stakkertje van mij komt elke dag én buiten in de paddock én in de wei én ik doe er nog iets mee van rijden, longeren, wandelen, whatever. We hebben het dan totaal over een uur of vijf-zes per dag. Me dunkt. Het is alleen jammer dat ALS hij schuurt, het weefrek er niet tegen bestand is.
Meelevendheid is fijn, maar al te snel conclusies trekken levert niet veel op vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:07

Jouw staldeur is gewoon niet deugdelijk...dat is niet jouw probleem, maar probleem van stalbaas, hij moet zorgen dat weefrel goed is bevestigd

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 21:13

@russel, daar heb je wel een punt, qua sterkte is het inderdaad op ponies berekend en niet op zo´n leo van dik 1,70. En dus molt hij een volgende stal zo weer en dat was nu net wat ik niet wil. Gelukkig is de stal grootte niet op pony maat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:29

Wellicht heeft jouw paard niet genoeg aan vijf tot zes uur per dag uit stal? Ik begrijp dat je al heel veel met hem doet en het is dan ook geen aanval, maar het kan zo zijn dat het voor hem toch onvoldoende is.
Mbt die weefrekken: je paard kan daar echt niet helemaal relaxed staan rondkijken, ook een groot paard niet. Als je weet hoe een paard ziet dan snap je dat hij niet kan focussen.
Bovendien is het ontzettend slecht voor zijn rug om veel in die houding te staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:36

TS om op je vraag te antwoorden. Als je het bovenste deel vande staldeur zou verwijderen dan schuurt je paard gewoon langs de deurstijlen. Dus het schuurprobleem blijft. Onze stallenhebebn alelmaal een weefrek in de deur en geen enkel paard heeft dat als vervormd zelfs niet diegene die geprobeerd heeft erdoor te springen en enige tijd klem gezeten heeft.