wijziging regels omtrent vliegenbestrijdingsmiddelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: wijziging regels omtrent vliegenbestrijdingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:54

Lees mijn post nog een keer ;) Ik zou juist verwachten dat ze in die laatste 2 maanden nog van die voorraad af willen komen, maar de grote webshops verkopen nu al niet meer.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:00

Achterlijke maatregel. Dan ga ik wel naar Belgie of Duitsland om het te halen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:06

Falona schreef:
Lees mijn post nog een keer ;) Ik zou juist verwachten dat ze in die laatste 2 maanden nog van die voorraad af willen komen, maar de grote webshops verkopen nu al niet meer.

Misschien hebben ze hun voorraden al verkocht aan de winkels of wisten ze het al en hebben na de zomer niks meer aangeschaft?
Geen idee misschien kan iemand van een webshop ons meer vertellen hoe het zit met de webshops.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:49

gewoon bestellen via internet en uit het buitenland laten komen. en ik verwacht van bepaalde winkels dat ik het nog onder de toonbank kan kopen :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:54

Een mooie aanleiding om een vliegenspray te ontwikkelen die wel werkt, lijkt me. Alle sprays werken in het meest gunstige geval maar een paar uur en bij een flink zwetend paard zelfs dat nog niet.

kleinvosje schreef:
Ik gebruik al jaren koeien-antivlieg, werkt heel erg goed, en is volgens mij nog steeds vrij verkrijgbaar...

Ben wel benieuwd welke jij gebruikt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:57

De vee rust werkt inderdaad tegen vliegen, tegen de dazen werkt dat niet is mijn ervaring.

Vraag me af hoe ik mijn mietjes nu moet beschermen tegen die akelige steekdingen. Was zo gelukkig met mijn 'rap weg plus'.
Waardeloze regel zeg, toch een geluk dat ik tegen duitsland aan woon.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:04

Wat is dat een stomme regel dat een groot deel van de anti-vliegen sprays straks niet meer verkocht mag worden.
Was net zo blij met m'n Bremse Bremse vliegenspray, toch maar eens kijken of er nog een winkel is die het verkoopt om een voorraad in te slaan.

Of preventief een voorraad inslaan van de geur- en vachtsprays die nu nog wel verkrijgbaar zijn en waarvan degene waar tea tree of hertshoornolie in zit straks ook niet meer verkocht mogen worden.

Anders wordt het toch de P.B.H. spray maar als alternatief gebruiken. Staat geregistreerd als anti-bijt maar is wel op basis van hertshoornolie en werkt ook prima tegen vliegen. Enigste nadeel is dat het spul wel flink stinkt en pony op afstand te ruiken zal zijn. :Y)

Gelukkig mag Veerust nog wel als anti-vlieg maar die vond ik stuk minder effectief werken dan m'n Bremse Bremse.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:17

ga morgen ook nog maar proberen wat te krijgen hier

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:52

Dit is helaas waar. En helaas: het testen/ registreren van een product is ZO enorm duur dat dit bijna onmogelijk is. Er wordt nu al streng op gecontroleerd/ bekeurd in Nederland. Ik verwacht dat de geregistreerde middelen vors duurder zullen worden ivm schaarste. Jammer dat het testen/ registreren zo enorm kostbaar is. In Duitsland speelt dit (nog) niet. Nederland loopt dus weer eens voorop in de race "braafste van de klas".

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:12

ik ga vandaag ook maar is 2 flessen inslaan.
jammer ik was donderdag net bij divoza daar zal het wel een stuk goedkoper zijn dan bij de plaatselijke ruiterwinkel :(

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:32

Ja raar dat ze hier moeilijk over gaan doen. Laat ze eerst maar eens de antibioticaresistentie in de veehouderij aanpakken! Dat lijkt me veel ernstiger dan vliegenbestrijdingsmiddelen

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:18

Dit gaat niet over resistentie, maar over de bescherming van het milieu. Biociden zijn schadelijk voor het milieu. Dit betreft dus ook niet alleen vliegenmiddelen voor paarden, maar ook andere bestrijdingsmiddelen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:38

heb net nog van grand national keep off extra kunnen scoren
weet alleen niet of deze straks ook niet meer te verkrijgen is.

welkoop wist nog van niks van de vliegenspul maatregel

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:42

Wat een rare regel weer :(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:51

astridastrid schreef:
Nederland loopt dus weer eens voorop in de race "braafste van de klas".

Natuurlijk. Wij lopen altijd voorop bij dit soort regelgeving...

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:33

Falona schreef:

Nee! Wij verkopen ze niet meer. Bij ons staan alle sprays achter in het magazijn. Want als de AID langskomt ben je nog niet jarig. Overigens de sprays van sectolin,Anky En Atex mogen nog wel worden verkocht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:23

Tja geen paardenbelasting, hoe zullen we de paardeneigenaar dan eens op kosten jagen.
Ook dat gezeik met die wormkuren is belachelijk.
Er zijn nu zoveel paarden die gewoon maar niet ontwormt worden.
Nog effe en je moet je zak biks nog bij de dierenarts gaan halen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:06

Ik had ook al zoiets gehoord, maar dit is dus een wet van 'bovenaf' en niet een nieuw regeltje van de knhs?
Dus als je nu 100 bussen inkoopt mag je de komende 10 jaar nog gewoon met dat spul op rijden?

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:21

:j
Rambogirl schreef:
Dan maar weer terug naar het oude vertrouwde citronella.

Wat een onzin is dit toch. Ik voorspel dit: Binnen 5 jaar moeten we belasting gaan betalen voor je paard.
:( geloof ik ook! ze doen er alles aan om geld in het laatje te krijgen.
groetjes,fra4hondtje

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:45

ik zal eens kijken bij de ruitersport zaak, en nog maar wat inslaan, heb op het lijstje niet meer toegestaane geen atex daas spray zien staan(of heb ik er overheen gelezen? :o )
ach als het niet meer te krijgen is, dan maak ik het idd wel weer zelf, eens kijken of ik het recept nog kan vinden, had een hele goede mix gevonden werkte best wel goed en lang, de groothandel(voor dierenwinkels) verkoopt de olien waar je het mee maakt gewoon los in kleine flesjes, per soort een verschillend aantal druppels en je hebt een perfect middel.

moet dus alleen nog mijn recept zien te vinden waarop op staat hoeveel druppels van wat....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:18

Citronella werkt niet. Kun je net zo goed niks gebruiken.
In Atex zit hertshoornolie, en dat middel wordt verboden.

Onze ruitersportzaak gaat ze nog tot 1 januari verkopen. Ben daar afgelopen weekend geweest. Helaas kun je geen voorraad voor 10 jaar inslaan want er zit een houdbaarheidsdatum op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:31

kleinvosje schreef:
Ik gebruik al jaren koeien-antivlieg, werkt heel erg goed, en is volgens mij nog steeds vrij verkrijgbaar...

Heb ik ook gebruikt, hielp in't begin super... daarna niet meer -O-

Hersthoornolie ergens in hoef ik niet, heb lichte paarden hier...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:35

Dat snap ik Melanie. Bij die ruitersportzaak waar ik altijd kom hadden ze ook spul staan met hertshoornolie wat blanco was. Was ook een stuk duurder. Gelukkig kom ik met dat bruine spul op mijn paarden goed uit.
Alleen je hebt die geur zo snel aan je handen zitten, en krijg het er niet af. Bah.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:42

Had ik dit eerder geweten, sjips mijn Stubben Care Rep Up met deet is nog genoeg voor een maand of 2. Dat is het enige dat goed werkt tegen dazen bij onze tinker. Nou ja eigenlijk belachelijk, dan lopen we dadelijk met ziektes die door steekmugjes worden overgebracht extra risico. Zouden er werkelijk zoveel andere insecten door doodgaan?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:55

Het staat iedereen vrij als particulier om iets op zijn of haar paard te spuiten, wij mogen het gewoon niet verkopen.
Op deze manier worden ook de bedrijven in Nederland weer eens heerlijk buiten spel gezet omdat iedereen tot 2014 gewoon alles in Belgie en Duitsland kan halen.
En er zijn idd bepaalde vliegensprays die het centraal zenuwstelsel van een daas/mug/vlieg aantasten als deze op het paard komt en vervolgens gaat het dood.
Als in 2014 voor heel europa de registratie gaat gelden zullen er veel sprays helemaal verdwijnen. Ik kan mij namelijk niet indenken dat bedrijven uit amerika zoveel geld gaan steken in een kleine afzet markt als europa voor een registratie van hun product.
Edit: een mooi voorbeeld is de Absorbine vliegenspray; in Duitsland hebben ze labels laten maken dat het een stalreinigings middel is en vooral niet op een paard gespoten mag worden. Op deze manier werken ze om regelgeving heen. Dit zal straks dus ook niet meer kunnen.