Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:Ik vraag mij wel af wat mijn mede bokkers over ruime stallen verstaan.
In advertenties zie ik ook altijd ruime stallen aangeboden van 3x3 meter. Maar als ik daar een paard van 1.70 inzet is die box niet zo ruim meer.
Cowgirl schreef:Ik vraag mij wel af wat mijn mede bokkers over ruime stallen verstaan.
In advertenties zie ik ook altijd ruime stallen aangeboden van 3x3 meter. Maar als ik daar een paard van 1.70 inzet is die box niet zo ruim meer.
Ik ga nog steeds voor het HiT-actief systeem. Mijn paarden worden niet gelukkig in een box en een van de 2 word gewoon vervelend dan.
Verder zou ik graag een ruimte hebben om te longeren, waar mijn kar droog kan staan, wc, kleine kantine en een terrein wat schoon en normaal begaanbaar is.
Tevens belangrijk een eigenaar waar je op kan vertrouwen en afspraken nakomt.
Sjolvir schreef:Droom stal, maar onbetaalbaar.
Stallen met uitloop eventueel koppelbaar zodat meerdere paarden bij elkaar kunnen.
(van verschillenden dan wel dezelfde eigenaar)
Goed geventileerde stallen, alle paarden dus uitloop als dat er niet is minstens luik!!
Tevens het liefst tussen de paarden geen dichte muren.
Mogelijkheid tot 24/7 weidegang in groepen van max. 5 a 6 paarden, die niet zomaar wissellen.
bodembedekking stro of hennep afh. van de wensen van het paard.
Keuze voordroog of hooi en altijd meer dan voldoende ruwvoer, zeker voor de paarden die niet op stro staan.
Minstens 5 x per dag ruwvoer voeren.
automatische drinkbakken (verwarmd zou leuk zijn, scheelt hoop gedoe in de winter).
Buitenbak 20 x 60, binnenbak 20 x 60, longeer circel (hoeft niet overdekt, wel goede bodems.)
Indien hele grote stal, dan 2 longeer circels.
Paddocks (meerdere afh. van aantal paarden op stal) minstens 15 x 30 meter zodat je je paard los kan gooien.
Stapmolen, zodat niet iedereen bij de eerste 2 regendruppels in de bak komt wandelen.
Wasplaats (of meerdere afh. van hoeveel paarden op stal staan) met warm water.
Poetsplaatsen zodat niet alle paarden midden in het gangpad geparkeerd worden.
Trailer stalling en menwagen stalling (mag onoverdekt, maar moet wel mogelijk zijn.)
Voor de ruiter, kantinetje of koffie hokje (oke, thee/chocomelk), toilet en wasbak voor je handen.
Zadelkast die ruim genoeg is in goed afgesloten betonnen kluis.
En dan ook nog heel belangrijk, betrouwbare stalbaas, die aan de paarden ziet als ze anders zijn dan anders
en dan ook contact opneemt met de eigenaar. Stalbaas die afspraken nakomt en voldoende kennis in huis heeft.
Kortom.. utopie... maar blijven dromen kan en mag.
(sta nu zonder bak (alleen losgooi bakje) zonder toilet, zonder kantine, met 1 paard in stal met uitloop en vriendje
en andere paard in gewone stal met tralie zijkanten en open luik aan voorkant. Sta dus niet op de ideale plek,
maar concessies moet je doen in het leven. Stond voorheen met mijn ene paard in stal met bovenluik (buiten),
met binnen en buiten 20 x 60 bak, kantine, toilet, paddock etc. maar ben blij dat ik verhuisd ben, paarden er stuk
op vooruit gegaan. Zeker in de zomer, dan kunnen ze 24/7 buiten.)