opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:58

Mijn belangrijke punten zouden zijn:

Dagelijks weidegang, ook in de winter. min. 8uur, s'zomers liefst 24/7 buiten.
Wel min. met 1 ander paard.
Stallen min. 3 x 3m
Binnenbak en buitenbak met verlichting

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:52

Ligt er natuurlijk helemaal aan op wat voor klanten je je wil richten. Ik, als recreatieruiter met een trekpaard, hoef helemaal geen fancy binnenbak met solarium en weet ik 't wat. Voor mij is vnl. belangrijk dat de de stal betaalbaar is en dat er een leuke sfeer hangt met andere pensionklanten. (wat ik nu overigens ook heb)

Omdat ik mijn paard het liefst zoveel mogelijk buiten heb, zou ik daar dus graag aandacht voor hebben. Een wei alleen vind ik eigenlijk niet genoeg, ik zou graag zien dat de wei ook wat beschutting biedt. Met name tegen de zon, want wind en regen kunnen ze meestal wel hebben, maar zo in een hete zomer zou een simpele boom in de wei toch wel heel fijn zijn. Maar probeer dat maar eens te vinden.
Daarnaast zou ik in de winter graag willen dat de paddocks goed gedraineerd zijn.

Verder is een binnen en buitenzetservice en een grote zadelkast ook erg fijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:30

Wat ik belangrijk vind:
*Ruime goed geventileerde boxen
* Dat er goed hooi, voordroog en stro of vlas gebruikt wordt
*Paarden dagelijks overdag buiten komen. Zeker in de zomer dagelijks weidegang (liefst 24/7), met de winter paddock of weidegang.
* Dat de paarden niet bij iedere druppel die naar beneden komt op stal gezet worden.
* Dat ze niet alleen staan, maar ook geen hele grote groepen.
*Eigen krachtvoer. Zodat ik zelf kan bepalen wat en hoeveel ik geef (eventueel zelf klaarzetten geen probleem)
* Dat er op stal en paddock onbeperkt hooi gevoerd wordt.
* Droge paddocks, met een bestraat stuk.
*Een bak die het hele jaar door goed te rijden is en verlicht.
* Wasplaats met warm water.
* Toilet. Een luxe kantine hoeft van mij niet, al is er bv alleen maar een koffie/thee tafeltje.
* Ruime zadelkast, of de mogelijkheid om er zelf een neer te zetten.

Zaken als zelf mesten vind ik totaal geen probleem.
Maar als dit gedaan wordt, verwacht ik wel dat er dagelijks de drollen en natte plekken eruit gehaald worden. En eventueel begestrooid (indien nodig).
Dat er binnen en buiten gezet wordt. Geen problemen mee als het volgens een vast rooster gedaan moet worden.

Verder vind ik het belangrijk dat er controle is! Er gezien wordt als er iets niet in orde is, en dat je hierover ook gebeld wordt!

Wat ik dus niet zou willen:
* Dat ze bijna de hele dag op stal staan.
* Dat de paarden los gelaten worden op over het erf (wat vaak rennen wordt) naar de paddock of weide.
* Dat er in de paddock geen ruwvoer gevoerd wordt.
* Dat een stalbaas gaat bepalen hoeveel en wat voor soort krachtvoer mijn paard krijgt.
* Een zelf dokterende stalbaas

Billie1

Re: opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:40

Mijn belangrijkste punten:
- Veel mogelijkheid tot buiten komen, ruimte om de benen te strekken
- Flexibiliteit in de mogelijkheden, daarmee bedoel ik; dat het ook mogelijk is om mijn paard alleen 's ochtends naar buiten te doen of juist alleen 's middags, of maar een paar uur.
- Veel voerbeurten min. 4 per dag, en dan bedoel ik ruwvoer (hooi, geen kuil of tenminste de keuze hebben)
- Niet onnodig zuinig met stro/vlas/zaagsel.
- Mogelijkheid tot half-pension / vol-pension of all-in.
- goede, niet te zware buitenbak (binnenbak niet nodig)
- Genoeg paddocks om even los te gooien of te longeren, niet altijd bezet of hele wachtlijsten.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:45

Ik denk dat iedereen hier (en in het andere topic) al zat 'eisen' heeft genoemd, maar wat ik de TS wil mee geven:
Je kan nooit iedereen tevreden maken en houden!

Dus zet een stal op, met de eisen die JIJ aan een goede stalling hebt! En de eisen van de bokkers hier kan je als tips of aandachtspunten gebruiken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:09

Er zijn al heel veel dingen genoemd maar wat ik ook belangrijk vind:
Voldoende op ruim mogelijkheden voor je spullen. Zodat je niet de helft thuis hoeft te leggen.
Grote wasmachine en droger, Uiteraard tegen betaling lijkt mij zo fijn.
meer dan een poetsplaats

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:15

*\o/* Lekker aan het inventariseren.Top hoor,heel slim ook.
Je weet als je hulp nodig hebt,je hoeft maar een seintje te geven he ;-)
Ik zal je altijd steunen en weet zeker dat je het in je hebt een hele fijne stal weg te zetten.

Tis dat ik mijn eigen plekkie heb,anders wist ik het wel.Al komen wij natuurlijk wel tegen vergoeding in de winter gebruik maken van je overdekte rijbak he :')

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:18

wat ik belangrijk vind:
-dat de paarden het goed hebben: dat houdt voor mij in voldoende ruimte en buiten kunnen zijn, rust, regelmaat, sociaal contact, voldoende voerbeurten, goede kwaliteit hooi, mogelijkheden wat betreft ziekten (paard met peesblessure kan lopen op het harde, paard met insuline resistentie kan grazen op een arme weide, speciaal voer is mogelijk en medicijnen worden goed gegeven)
-goede faciliteiten, dat betekent voor mij geen luxe binnenbak als wel dat de bak goed onderhouden wordt, er geen zwerfafval ligt, er geen gevaarlijke situaties voor de paarden zijn, zoals een wei die bij de slootkant niet goed is afgezet of stroomlint wat niet aan staat of een terrein waar ze zo de weg op kunnen, de wei goed wordt bijgehouden qua mest maar zeker ook qua onkruid.
-en voor mij, dat er een toilet is, heldere afspraken die worden nagekomen, overleg bij verandering en geen gezeur over elkaar.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:26

wat ik belangrijk vind:
-Dat zakelijk en prive gescheiden worden gehouden.
-Een goede bak, ga er niet van uit dat na een vries nacht erop kan rijden maar wel na klein regenbuitje nog steeds
-goede kwaliteit hooi
-Veilige stal
-Voldoende voerbeurten, en altijd water ter beschikking
-en een goede omheining, als me paard zich gaat vervelen ook al heeft ze vriendjes, beukt ze zich zo door omheining door. ze vind de zwakke plekken wel of ze rolt of springt er gewoon over heen :D laatste jaar niet meer gebeurt, dus gelukkig voelt ze zich goed in de kudde

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:32

Ik heb de ideale plek ;-)

- In de winter groepshuisvesting in grote paddocks. Gedeelte zand en gedeelte verhard + overdekt.
- Onbeperkt ruwvoer
- Zomers 24/7 weidegang (ze mogen ook 's nachts naar binnen)
- Overdekte rijbak met windgaas
- Voldoende speelmateriaal zoals tonnen, ballen, balkjes etc.
- Een grote en wat kleinere round pen
- Speelweide met waterpoel
- Kantine met klein keukentje en toilet
- Afgesloten zadelkamer

Er zijn ook een paar grote stallen. De paarden/pony's die daar staan worden 's winters overdag buiten gezet.
Het enige wat ik "mis" is een wasplaats, dat gebeurt nu buiten met alleen koud water. Maar daar valt prima mee te leven :-)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:26

Kijk eens om je heen wat andere stallen aanbieden en wat je zelf hebt gezien kwa stalling.

Mijn advies is vooral doe het zo als je het zelf wil hebben en zoals jij je eigen paarden wilt houden. Als je naar alle wensen van klanten moet gaan luisteren kun je het beter niet doen. Geen enkele pensionstalling is perfect maar zolang jij tevreden bent dan komen de klanten vanzelf wel.

Nog een tip wees wel selectief wat je als klant aanneemt.
Ik heb liever tegenwoordig liever een stal leeg dan een betalende klant die boel loopt te verzieken maar dat is iets wst je leert door de tijd heen.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:30

Iedereen bedankt voor de input!
Heel fijn om zoveel reacties te krijgen!!
De wensen en eisen van elke klant apart inwilligen zal idd moeilijk tot niet haalbaar zijn.... Maar een richtlijn zoeken met de dingen waar de meeste zich wel in kunnen vinden is wel makkelijk.
Het is voor mij ook puur een richtlijn. Weet zelf ook wel wat ik zelf wel en niet zou willen als pensionklant.

Zie wel heel veel dezelfde dingen voorbij komen. Ook dingen waar ik niet aan gedacht had...

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:41

Mijn wensen voor een stal lijken zo simpel, maar zie je helaas veel te weinig.
Ik zou 24/7 buiten, in een ruime paddock met schuilstal met wat soortgenoten en onbeperkt ruwvoer. De paddock moet zowel zand als beton bevatten.
En niet geheel onbelangrijk een goede rijbak en een kast voor m'n spullen.

Verder mogelijkheid tot weidegang, maar daar zou ik mijn pony's niet de hele zomer op willen hebben, want dan kan ik ze na enkele weken rollen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:53

Ik vraag mij wel af wat mijn mede bokkers over ruime stallen verstaan.
In advertenties zie ik ook altijd ruime stallen aangeboden van 3x3 meter. Maar als ik daar een paard van 1.70 inzet is die box niet zo ruim meer.

Ik ga nog steeds voor het HiT-actief systeem. Mijn paarden worden niet gelukkig in een box en een van de 2 word gewoon vervelend dan.
Verder zou ik graag een ruimte hebben om te longeren, waar mijn kar droog kan staan, wc, kleine kantine en een terrein wat schoon en normaal begaanbaar is.
Tevens belangrijk een eigenaar waar je op kan vertrouwen en afspraken nakomt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:06

Wat ik belangrijk vind voor mijn paarden en mijzelf:
- Ruime stallen minimaal 3½ x 3½
- Luik naar buiten voor frisse lucht, eventueel luik naar het gangpad mits deze breed genoeg zodat paarden niet gebeten worden in het voorbij lopen.
- Hele jaar door weidegang
- Buitenbak met goede bodem
- Longeerruimte met goede bodem
- Ruime zadelkast of mogelijkheid tot het mee brengen van eigen kast
- Toilet
- Mee brengen van eigen hoefsmid, instructie en dierenarts
- Veiligheid d.m.v een opgeruimd terrein en omgeving waar de paarden komen
- Goed gereedschap om de stal te kunnen mesten
- Zeer ruim ruwvoer van goede kwaliteit
- Brok van goede kwaliteit
- Duidelijkheid wat betreft de stalregels, deze moeten ook op bijv. een infobord hangen.
- Poetsplaats om je paard te kunnen poetsen en eventueel af te spuiten
- Voldoende toezicht op de paarden
- Kundig iemand die met de paarden om moet gaan bij het buiten zetten, binnen zetten.
- Paarden aan de hand naar buiten gebracht en weer opgehaald (slechte ervaring met paarden massaal naar buiten jagen!)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:07

Cowgirl schreef:
In advertenties zie ik ook altijd ruime stallen aangeboden van 3x3 meter. Maar als ik daar een paard van 1.70 inzet is die box niet zo ruim meer.

Klopt helemaal, onze Willem is 1.84 en die heeft echt een ruime stal nodig!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:25

@Cowgirl wat is een HiT-actief systeem??

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:38

ik vind 3x4 pas ruim... :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:11

Cowgirl schreef:

Ik ga nog steeds voor het HiT-actief systeem. Mijn paarden worden niet gelukkig in een box en een van de 2 word gewoon vervelend dan.
Verder zou ik graag een ruimte hebben om te longeren, waar mijn kar droog kan staan, wc, kleine kantine en een terrein wat schoon en normaal begaanbaar is.
Tevens belangrijk een eigenaar waar je op kan vertrouwen en afspraken nakomt.

hahahaha, ik verbaas me ook altijd over die advertenties met "ruime stallen" en dan de standaard maat 3 bij 3, die voor veel paarden aan de kleine kant zijn. Voor een pensionstal die adverteert met "ruime stallen" verwacht ik eigenlijk een maat van minimaal 3,50 bij 3,50 of 3 bij 4. groter mag ook :D
Volgens mij kun je beter vragen waarom stalhouders adverteren met ruime stallen als ze standaardmaat stallen hebben... Zijn er zoveel onwetende paardeneigenaren die daar in trappen?
Tuurlijk, kan vast altijd kleiner ;)

Mijn stallen zijn, als ze opgesplitst zijn in boxen, stallen van net iets meer dan 3 bij 3,50/3,70 Voor een pony is dat een "ruime" stal. Voor een paard van 1,70 of hoger niet. Ze hebben wel halve tussenwanden en een luik, stalraam of halve deur die open kan, maar nadeel van die halve tussenwandjes is dat de paarden het wel met elkaar moeten kunnen vinden. Anders krijg je gedoe over de wanden heen.
Maar goed, ik heb er voor gekozen om mijn individuele stallen iets kleiner te houden ten gunste van een overkapping buiten waar ze onder kunnen schuilen, en meestal zijn de schotten er uit en worden de stallen gebruikt als inloopstal. De paarden lopen zoveel mogelijk het hele jaar door zelf in en uit tussen stal en paddock met bestrating, verwarmbare drinkbak, ruwvoerbakken en zandpaddock.
Zoveel nachten hoeven ze niet in een box door te brengen over het jaar genomen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:12

ubimone schreef:
@Cowgirl wat is een HiT-actief systeem??

Dit meen je serieus? Succes met je bedrijf dan! :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:32

Wij zijn net een pensionstal begonnen (augustus 2011) dus als je vragen hebt.....

Wat wij merken wat belangrijk is, zijn bijvoorbeeld paddocks, vaak voeren (wij voeren 4 keer per dag kuil, 3 x brok) mogelijkheid tot longeren, binnenbak, ruime stallen, douche met warm water etc.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:52

Ik woon in de regio, en ik ben erg benieuwd waar de stal mogelijk komt en wat jouw eigen ideeën zijn. Of is dat nog geheim? Wens jou in ieder geval heel veel succes!

- Ruime stallen
- Luik naar buiten voor frisse lucht, eventueel luik naar het gangpad.
- Hele jaar door weidegang
- Buitenbak met goede bodem en binnenbak of overdekte buitenbak
- Ruime zadelkast of mogelijkheid tot het mee brengen van eigen kast
- Toilet
- Mee brengen van eigen hoefsmid, instructie en dierenarts
- Veiligheid d.m.v een opgeruimd terrein en omgeving waar de paarden komen
- Goed gereedschap om de stal te kunnen mesten
- Zeer ruim ruwvoer van goede kwaliteit
- Brok van goede kwaliteit (inspraak welk voer, bijv. bij noodzaak speciaal dieet)
- Duidelijkheid wat betreft de stalregels, deze moeten ook op bijv. een infobord hangen.
- Poetsplaats om je paard te kunnen poetsen en eventueel af te spuiten
- Voldoende toezicht op de paarden
- Kundig iemand die met de paarden om moet gaan, ook met het buiten zetten, binnen zetten.
- Paarden aan de hand naar buiten gebracht en weer opgehaald
- Wil best zelf mesten en voer klaar zetten, maar zou het wel fijn vinden als ik dit deels (tegen betaling uiteraard) uit kan besteden als ik niet kan)
- Goede mogelijkheden om buiten te rijden (niet in de berm van een weg).
- Geen luxe stal, maar gewoon, goed.
- Afspraken nakomen (wederzijds uiteraard) en op een nette manier met elkaar communiceren.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:11

Nog even een tip, maak RUIME paddocks waarin de paarden ook gerust een sprintje/rondje kunnen rennen. Hier in de omgeving (randstad) zijn maar 2 stallen die buitengang aanbieden in de winter, bij beide stallen staan de paarden een dagdeel in een 'postzegelpaddockje' waar ze niet eens de mogelijkheid hebben echt de benen te strekken. (en je ze dus net zo goed op stal zou kunnen laten staan, bij wijze van spreken)

Ik zou het overigens geen probleem vinden als mijn paard maar een dagdeel in een paddock zou staan tijdens de winterperiode, zolang ze maar voldoende ruwvoer hebben tijdens het dagdeel dat ze wel op stal staan. Maar het moet maar net haalbaar zijn natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat buitengang in de winterperiode moeizaam is op een grotere pensionstalling (50> paarden)

Boxen van minimaal 3x3 zijn echt een must! Ik heb nu een box van 3x4 voor mijn paard van 1,63m en dat vind ik al niet ideaal.
Nog een puntje; de mestput/hoop. Als je een mesthoop hebt, is het erg handig als deze minimaal 1x per dag aangeschoven/gestapeld kan worden zodat het mest echt op een hoop komt en niet over het hele erf. Bij een mestput; zorg ervoor dat het veilig is voor zo min mogelijk ongelukken, een stevig hek om de mestput is echt een pre. Een echte afrader zijn van die mestaanhangers waar klanten zelf hun mest op moeten gooien.. dat is absoluut geen handig systeem en worden klanten op den duur spuugzat (ik spreek uit ervaring :+ )

Ik ben benieuwd voor welke omgeving je deze pensionstalling op wilt gaan richten en voor op welke schaal. :j

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:02

@Ruitje bedankt voor je opmerking. Sorry dat ook ik nog bij moet leren..... Jammer dat je direct zo over mij oordeelt.....

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:13

Sjolvir schreef:
Droom stal, maar onbetaalbaar.
Stallen met uitloop eventueel koppelbaar zodat meerdere paarden bij elkaar kunnen.
(van verschillenden dan wel dezelfde eigenaar)
Goed geventileerde stallen, alle paarden dus uitloop als dat er niet is minstens luik!!
Tevens het liefst tussen de paarden geen dichte muren.
Mogelijkheid tot 24/7 weidegang in groepen van max. 5 a 6 paarden, die niet zomaar wissellen.

bodembedekking stro of hennep afh. van de wensen van het paard.
Keuze voordroog of hooi en altijd meer dan voldoende ruwvoer, zeker voor de paarden die niet op stro staan.
Minstens 5 x per dag ruwvoer voeren.
automatische drinkbakken (verwarmd zou leuk zijn, scheelt hoop gedoe in de winter).

Buitenbak 20 x 60, binnenbak 20 x 60, longeer circel (hoeft niet overdekt, wel goede bodems.)
Indien hele grote stal, dan 2 longeer circels.
Paddocks (meerdere afh. van aantal paarden op stal) minstens 15 x 30 meter zodat je je paard los kan gooien.
Stapmolen, zodat niet iedereen bij de eerste 2 regendruppels in de bak komt wandelen.
Wasplaats (of meerdere afh. van hoeveel paarden op stal staan) met warm water.
Poetsplaatsen zodat niet alle paarden midden in het gangpad geparkeerd worden.

Trailer stalling en menwagen stalling (mag onoverdekt, maar moet wel mogelijk zijn.)
Voor de ruiter, kantinetje of koffie hokje (oke, thee/chocomelk), toilet en wasbak voor je handen.
Zadelkast die ruim genoeg is in goed afgesloten betonnen kluis.

En dan ook nog heel belangrijk, betrouwbare stalbaas, die aan de paarden ziet als ze anders zijn dan anders
en dan ook contact opneemt met de eigenaar. Stalbaas die afspraken nakomt en voldoende kennis in huis heeft.

Kortom.. utopie... maar blijven dromen kan en mag.

(sta nu zonder bak (alleen losgooi bakje) zonder toilet, zonder kantine, met 1 paard in stal met uitloop en vriendje
en andere paard in gewone stal met tralie zijkanten en open luik aan voorkant. Sta dus niet op de ideale plek,
maar concessies moet je doen in het leven. Stond voorheen met mijn ene paard in stal met bovenluik (buiten),
met binnen en buiten 20 x 60 bak, kantine, toilet, paddock etc. maar ben blij dat ik verhuisd ben, paarden er stuk
op vooruit gegaan. Zeker in de zomer, dan kunnen ze 24/7 buiten.)

Ik sta dus op zon stal, alleen geen vrije uitloop stal, maar wel grote zeer lichte box!
Voor mij geen utopia maar werkelijkheid
Betaal 250 per mnd
En dan word ze er ook nog uit gezet iedere dag
Nu nog in de paddock, straks op t land
O en we hebben een solarium en vitafloor :D