Schuiltent voor paarden, iemand die daar iets vanaf weet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Schuiltent voor paarden, iemand die daar iets vanaf weet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:53

Een tent met nieten stevig vastzetten kun je wel vergeten. De tent die ik heb staat al beschut, maar ik ken iemand die had hem in een open weiland staan en die is met een storm opgetild en 6 meter verder neergezet.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 11:32

DubbelDun schreef:
Een tent met nieten stevig vastzetten kun je wel vergeten. De tent die ik heb staat al beschut, maar ik ken iemand die had hem in een open weiland staan en die is met een storm opgetild en 6 meter verder neergezet.

Maar het is geen framewerk natuurlijk ,het tentzeil wordt bevestigd aan de palen, desnoods maak je een golfplaten dakje, achterste palen wat lager zodat het water weg kan lopen en rondom het tentzeil spannen. Ik denk dat het zou kunnen werken. Heb de engelse site bekeken ze hebben idd tenzeil te koop, misschien is er op MP ook wel wat te vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:36

mysa schreef:
Volgens mij mag het wel, als hij maar mobiel is. Als ze vervelend willen zijn kunnen ze je verplichten hem eens in de zoveel tijd 50m. Te verplaatsen.

Ligt denk ik aan de gemeente en wat voor een grond je hebt. Bij ons mag dat iig ook niet, omdat hij dus gewoon een permanente functie heeft ondanks dat je hem verplaatst.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:47

TS ik heb zo'n 'tent' die je bedoeld,alleen is deze om de zadelkasten droog te hebben staan en andere spullen.Ik heb 4 ronde tuinpalen in de grond,een houten frame met groen zeil erop als dak.Ook de zijwanden [2x] zijn van hetzelfde zeil.Ik heb het zeil vast gezet met een bepaald soort spijkers,ze zijn kort en hebben een grote platte kop.De tent staat bij windkracht 8/9 nog steeds!hij staat op het zuiden met de opening.

Nu ga ik ook zo'n afdak maken,hiervoor gebruik ik 6 vierkante palen [geimpregneerd],zet ze vast met cement.Dan maak ik een frame van [veranda] houten planken,doe het zeil erop vast spijkeren en leg er nóg een houten frame overheen [dubbel dus].Frame vast schroeven op de palen,ik maak alleen de achterkant dicht met hetzelfde zeil,dan hebben ze 3 uitgangen om te kunnen vluchten.Stel ze worden in een hoek gedreven? kunnen ze niet vluchten.Ook komt er aan de achterkant een dikke plank halverwege in de breedte,voor als ze tegen het zeil aan drukken,dan drukken ze tegen de plank aan.
Ik heb wel een foto van de 'tent' waar de zadelaksten onder staan.Deze tent word opnieuw gemaakt,ik wil hem iets groter hebben.En op de bodem [nu zand] wil ik een groot pallet leggen.

p.s ik heb dat groene zeil van de Lidl.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 12:17

@Goya: Dacht dat ik het wiel had uitgevonden maar jij was me nog even voor:) Die klein spijkertjesm zijn wel een goede tip, ik denk als je ze in 1 lijn naar beneden met het tenzeil vastzet dat er weinig kan gebeuren. Zeker als je de uinpalen er goed inzet kan het denk ik niet zomaar omwaaien. Verkoopt de Lids ook dat soort artikelen dan> Nooit geweten. maar zal niet elke week in het assoortiment zitten denk ik. Maar het idee kan dus werken. Ben wel benieuwd naar een foto van jouw 'tent'' goya!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:57

Een beter idee is het om het zeil niet zelf vast te spijkeren maar die via een houten lat te doen. Die zet je op het zeil en die spijker je vervolgens vast. Dan heb je een grotere treksterkte op het zeil.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 13:02

Goed ideeDubbeldun! Zeker ee open weiland vang ook heel wat wind natuurlijk...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:32

DubbelDun schreef:
Een beter idee is het om het zeil niet zelf vast te spijkeren maar die via een houten lat te doen. Die zet je op het zeil en die spijker je vervolgens vast. Dan heb je een grotere treksterkte op het zeil.

Dat bedoelde ik ook,maar eerst het zeil vast spijkeren en dan er nóg een plank overheen doen.Dan zit het dubbel zo sterk vast.
Die spijkers hebben ze bij de Gamma.
Dat zeil hebben ze niet altijd te koop,dat is een paar keer per jaar te koop.
Het is een groot zeil,ik dacht iets van 4x5m.en ze kosten maar weinig,rond de € 10,-.
Ik heb er toen 4 stuks gekocht.
Hier een foto van mijn tent.
Afbeelding
Er staat 1 paal scheef maar dat komt omdat iemand 1 plank heeft vervangen voor een balk,bleek die balk te kort en trok dus de paal scheef.De middelste paal hoort er niet bij,maar het zeil zat niet strak meer door die scheve paal.
Het staat nu nog vrij rommelig,maar het word helemaal verbeterd.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:41

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:55

Wij hebben al een paar jaar zo'n tent, gekocht in Duitsland en idd niet goedkoop. Hij staat alleen aan de voorkant aan 1 plek vast aan een houten paal en staat toch als een huis. Het is ook best een zwaar ding die je niet zomaar even afbreekt of verplaatst. De paarden staan er graag in met slecht weer en we hebben er een hooiruif in staan. We hebben nog winddoek op de wanden gedaan en rubber matten op de grond.
Dit is hem.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:34

@Tinka : heb je de achterkant bij de boog ook dicht ?? Ik heb daar nl van winddoek zelf een afdichting voor gemaakt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:36

Alleen dat zeil op die boog zat erbij, verder heb ik winddoek. De bovenkant van die boog is open.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:39

Ik heb mijn tent ook alleen gekocht met dakzeil en de rest zelf gemaakt. Dat spul laat zich makkelijk onder een naaimachine doorhalen en ze vroegen toen voor die dakpunt (ik heb een puntdak :D ) 95 euro.
Aan materiaal was ik nog geen 20 euro kwijt :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:00

DubbelDun schreef:
die is met een storm opgetild en 6 meter verder neergezet.

verplaatsbaar dus! en dan 'mag het'! :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:03

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:08

Dubbeldun: Ik ben erg nieuwsgierig hoe die van jou eruit ziet. Klinkt alsof het in ieder geval wel werkt. Waar heb jij je tentzeil vandaan?
@Tinka: Ziet er erg mooi uit hoor!! Dat zou ik graag neerzetten maar ja daar hangt wel een prijskaartje aan he.
@gohya: Is wel wat er op lijkt alleen dan wat ruimer tenslotte moeten alledrie de merries erin passen , en dan zonder de balk in het midden want die lopen ze er misschien anders uit. Blijven je spullen goed droog zo? Is wel een oplossing om je zadelkast onder te zetten maar ik begrijp dat je er ook eentje voor je paarden wilt maken..?
@badida: Ik ga nu even kijken wat ze daar kosten.Bedankt voor de tip!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:13

leoenpat schreef:
Misschien een domme vraag maar wat is een bouwblok>? Ik denk dat het zomaar zou kunnen dat het in Duitsland goedkoper is. En zo te horen is er geen orkaan die het ding omver krijg:Als ik het zo lees best een stevige constructie. Zeker met dit weer, en het regent in Nederland nogal eens, een prettig idee als mijn merries kunnen schuilen.

Ik was er aanvankelijk ook heel tevreden over, ik had er 2 staan.
Eind 2010 (dacht ik) hebben we een echt zware storm gehad en eerst ging de een, met bevestigingsrails en al, de lucht in, de andere helft van de tent was blijven staan maar natuurlijk compleet verbogen en niet meer te gebruiken. De ander ging een paar weken later ook, de sloot doorgewaaid, de weg op, gelukkig stonden mijn paardjes er niet in.
Ik heb ze 2 jaar ofzo gehad, maar met wind schudden ze wel altijd flink heen en weer hoor, het frame dan he? En ik had ze echt supergoed verankerd in de grond. Zeilen waren wel super, ik heb er extra groen zeil overheen besteld, dat maakte het nog steviger. Helaas, ik dacht ook altijd dat ze niet om konden maar ze zijn echt compleet de lucht in geslingerd.
Ik heb het nietover de tent van Tinka hoor, die is een stuk massiever en steviger, ik had de boogstallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:52

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:01

Maar die van Tinka staat ook heel beschut, dat is anders dan wanneer je hem in een open gebied zet. Ik heb net zoiets, alleen dat de vierkante, echt zwaar materiaal, en toch ging hij om.

@Tosadog: had jij hem aan houten palen vaststaan of met ijzeren grondankers, ofzo?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:03

Met ijzeren grondankers, de pinnen die erbij geleverd waren (die door het frame heen de grond in gaan) en extra verzwaring. Een deel van de railing op de grond is ook blijven staan hoor, dat zat wel goed vast, maar het frame was gebroken en als de wind daar eenmaal vat op krijgt is het gebeurd; een heel deel is afgebroken en weggewaaid.
Ik had dit ook echt niet verwacht.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:06

Die van mij staat aan 3 kanten idd beschut, maar de open kant niet, staat op het westen en daar komt de wind meestal vandaan, toch staat ie al 4 jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:10

Die van mij staat met de rug tegen de zijkant van de paardenstallen aan. De zijkant steekt net iets uit. Hij staat dus ook beschut. De opening zit N/NW.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:33

De zadelkasten tent word groter gemaakt,ik heb nog een heel stuk zeil over van het dak zeg maar.
Zoiets ga ik ook maken voor de pony's om te schuilen [wat ze toch niet doen] en om de baal kuil erin te zetten.Het afdak heb ik dan in ieder geval om kuil droog te houden.
Het hout is vandaag geleverd,6 vierkante dikke balken van 4 meter lang,ik wil ze 1 meter in de grond doen.
Hout voor het frame heb ik ook al.Nu nog wachten op goed weer en weinig wind.
Als het klaar is zal ik een foto maken en hier neer zetten TS.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 20:56

Ja Gohya..dat zou ik heel leuk vinden ben erg beieuwd!!! Zou zo;n schuilstal ook tegen dazen beschermen als ie aan 1 kant open is of zou het niets helpen. Denk dat ie dan echt dicht moet zijn he.

Errug mooi DubbelDun..!! ZOiets zou ik ook wel willen!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:19

Ik weet niet of het ook tegen dazen beschermd,ik heb hier op de wei weinig tot geen last van dazen.
Maar met 1 kant open beschermt het volgens mij toch wel wat hoor tegen dazen.