Mallootje schreef:Jullie zouden dan opteren voor helemaal geen grasweide, en alles als paddock gebruiken?
Nee, ik niet.
Je schrijft dat die 1400m2 over is als je rijbak en opslag etc. er al af is.
Als je je rijbak ook als uitloop wilt gebruiken, wat prima kan met maar 1 paard en een pony, dan kun je prima de rest van je grond grasland houden. Zorg dat je het erf voor/om je stal bestraat en netjes omheint, dan kunnen ze daar met slecht weer altijd droog staan en droog eten.
Je pad voor je mini pp zou ik niet ten koste van je gras doen. Eventueel wel van je rijbak Als je een iets grotere rijbak laat omzetten of aanleggen, bijvoorbeeld 25 bij 50, kun je daaromheen je vaste omheining zetten met eventueel een doorgang naar je weide, en dan binnenin de omheining van je eigenlijke rijgedeelte. Aan de voorkant zou je het pad aan je bestrating kunnen laten liggen, maar je kunt ook kiezen het zandpad geheel rondom je bak te laten lopen. De hoeken gelijk afronden is voor zowel je bak als je pad dan fijn.
Een indeling met je erfje met een paddock en dan een zandpad naar je bak zou ook een optie kunnen zijn.
Op zo'n manier houdt je 1 of 2 weitjes over om je dieren regelmatig te kunnen laten grazen. En ook al is het maar 2 of 3 uurtjes per dag in het zomerseizoen, je maakt je paard er heel erg blij mee!
Ik kende een Fries paard die alleen stond (wel ernaast de wei van de buren met een shetlander), en zij hadden bij huis een bakje van zo'n 17 bij 30 schat ik en dan nog 3 stukjes wei van ook ongeveer die grootte, en hun paard kon daar echt heel wat uurtjes grazen. Ze hadden dan nog wel een kleine halve ha aan de overkant van de weg, maar daar hadden ze zoveel gras van dat dat regelmatig gemaaid werd door een geitenboer