iemand tips om het hooi van een baal wat losser te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:28

wij zetten altijd 2 (ronde en vierkante) balen opelkaar en dat werkt heel goed, en idd plak voor plak + alle touwtjes goed doorsnijden. Dat werkt het beste.

Bandaloe

Re: iemand tips om het hooi van een baal wat losser te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:50

Ik herken het idd, wat een pokkewerk is dat zeg! Kost mij altijd veel moeite om het los te krijgen.. Hoop dat ik wat aan de tips hier heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:55

aerdenhout1 schreef:
Ik vind dat ze daar eens een hele goede oplossing voor moeten uitvinden!

Als je pak hebt waarvan je al kunt voorspellen dat-ie omvalt/de eerste plak al gevallen is: spanband (of 2) om de bovenkant van het stuk dat nog staat en strak aanspannen. Plakken weghalen die gevallen zijn. Spanband losmaken, volgende plak laten vallen, spanband weer aansjorren. Etc...

Voorkomt ook dat het losgesneden plastic gaat wapperen en bij regen kan je de boel nog een beetje netjes dichtgevouwen houden.

Geldt voor vierkante pakken trouwens, maar dat was wel duidelijk denk ik :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:01

Ibbel schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik vind dat ze daar eens een hele goede oplossing voor moeten uitvinden!

Als je pak hebt waarvan je al kunt voorspellen dat-ie omvalt/de eerste plak al gevallen is: spanband (of 2) om de bovenkant van het stuk dat nog staat en strak aanspannen. Plakken weghalen die gevallen zijn. Spanband losmaken, volgende plak laten vallen, spanband weer aansjorren. Etc...

Voorkomt ook dat het losgesneden plastic gaat wapperen en bij regen kan je de boel nog een beetje netjes dichtgevouwen houden.

Geldt voor vierkante pakken trouwens, maar dat was wel duidelijk denk ik :D

Ja leuk idee natuurlijk, maar wel veel werk! Ik moet 3/4 keer per dag 4 grote kruiwagens vullen en dan elke keer zo'n spanband erom.........???

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:06

Die laat je gewoon zitten.
Eén keer spannen, en dan alleen maar losmaken en weer aantrekken. Je maakt 'm los om een plak te laten vallen en zet 'm meteen weer strak (anders lazert de rest alsnog om natuurlijk).
Kost mij geen tijd iig.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:10

de pak op zijn zij leggen. kan je beter de plakken optillen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:12

Ibbel schreef:
Die laat je gewoon zitten.
Eén keer spannen, en dan alleen maar losmaken en weer aantrekken. Je maakt 'm los om een plak te laten vallen en zet 'm meteen weer strak (anders lazert de rest alsnog om natuurlijk).
Kost mij geen tijd iig.

Bij mij vallen dan direct meerdere plakken om! Misschien een idee om in de baal meerdere touwtjes te doen, dus elke 1/4 van de baal b.v??
Maar als het daardoor nog duurder word, neem ik het wel voor lief! :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:12

Wat voor mij altijd werkt: open snijden tot 3/4 deel aan beide zijkanten en dan naar voren, zodat je op het platte stik als het ware een omgekeerde T krijgt. Dan het plastic gaas en de draadjes loshalen. Aan de zijkant zie je plakken van het rollen. Je moet proberen één zo'n plak los te krijgen en afpakken. Dat is het lastigste Makkelijk is om helemaal horizontaal de plak los te pulken en dan links en rechts afklappen. Dit doe je voor de eerste 8-10 plakken, afhankelijk van hoe dit de plak. Dan zit je meestal zo dicht op het oog van de rol dat je het oog eruit kan duwen (beetje wiebelen en aan de kant waar je hem eraf wilt moeten de plakken natuurlijk weg zijn gehaald). als het oog er eenmaal uit is kan je de plakken die nog liggen makkelijk afpakken en in de krui gooien. Het komen tot het oog zodat je hem eruit kan duwen, dat is nogal een klus voor de krachtpatsers onder ons :=

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:14

Zo doe ik het ook, met een spanband, is weinig werk.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:22

zorgen dat je de onderkant bi de hoeken goed opensnijd. Dat zit er vaak zo strak in, als je die maar los hebt, het eerste plak. Dan pak je het volgende plak er zo af en dan heb je maarzo je kruiwagen vol.Niet met jevork beginnen gelijk, eerst voorzichtig plak oppakkn. Gaat alleen bij de eerste wat moeizaam. Haha, en idd alle touwtjes goed los snijden.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:24

zorg ervoor dat je elk plak er helemaal afhaald, anders krijg je weer problemen met het volgende plak.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:02

Chaos schreef:
Als de onderkant van een plak (of plakken) is blijven zitten en dan helemaal vast zit en de baal staat zo dat ik er goed bij kan dan pak ik de viertand en ga ik wrikken. :')

Ja, precies! Dat doe ik ook! Maar dan met de drietand. :P