waardeloze pensionstallingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:57

Ik vind onze stal geen slechte stal (duh).
Ze staan altijd met halster in de wei en met langdurige vrieskou moeten ze het doen op de keren dat we water aanbieden. :j

JohanK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:13

Ach ja, mensen klagen, maar durven vaak niets te vragen. Er is veel leed in de paardenwereld! Vaak komt dit door onkunde , onwil en/of winstbejag van de pensionhouder. Ga je op zoek naar een (andere) stal, maak dan eerst je wensen- en eisen pakket, ga meerdere keren naar de stallen die je voorkeur hebben en kijk naar de paarden hoe ze erbij staan, maar ook hoe ze uit hun ogen kijken en hoe ze zich gedragen... schilder je eigen paard daartussenin en vergelijk.... En vraag veel, heeel veel an de mensen die hun eigen paard daar hebben staan!
succes!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:15

Ik sta ook op een plezierige stal.
Vrijwel alles is aanwezig, verwarmd drinkwater, 2 keer per dag hooi en krachtvoer, in de winter paar uur op de paddock en zomer overdag weidegang, binnen en buitenbak, eigen zadelkast voor iedereen. Totale plaatje.

En mensen die het geen prettige stal vinden gaan vaak weg omdat het aan hun ligt (dat zullen ze nooit zeggen ;)).En dat zullen ze ook echt niet aangeven.
Voor de paarden wordt goed gezorgd.
Mensen gaan weg omdat ze problemen krijgen met bepaalde verwachtingen van de eigenaar. Als je paard ergens poept ruim je het op, bakdeuren dicht doen, je rommel achter je kont opruimen en zorgen dat je paard er fatsoenlijk bij staat (hoefsmid en DA op tijd).
Als je daar gewoon in schikt (wat in mijn ogen niet meer dan normaal is) dan is het een geweldige stal, maar dat is voor veel mensen heel moeilijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:22

Bij mijn laatste pension betaalde ik 175 per maand, weinig denk je....geen brok,voor eigen rekening, graszaadhooi 2 voerbeurten om7 u en om 17.00 u met gelijk brok. Weinig stro, tot bijna niet, slecht uitgemest. Afspraak hele dagen buiten , werd al snel maar 2 uur omdat de stalbaas had besloten dat beweging voor de eigenaar is......, al ras stallen erbij en te veel paarden op een kluitje.

Na 2 jaar ziek paard, gratenmager.....was mijn eigen schuld.....hierna paarden aan huis, hebben minder te besteden, heb het er dubbel en dwars voor over

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:26

norski schreef:
Ik sta ook op een plezierige stal.
Vrijwel alles is aanwezig, verwarmd drinkwater, 2 keer per dag hooi en krachtvoer, in de winter paar uur op de paddock en zomer overdag weidegang, binnen en buitenbak, eigen zadelkast voor iedereen. Totale plaatje.

En mensen die het geen prettige stal vinden gaan vaak weg omdat het aan hun ligt (dat zullen ze nooit zeggen ;)).En dat zullen ze ook echt niet aangeven.
Voor de paarden wordt goed gezorgd.
Mensen gaan weg omdat ze problemen krijgen met bepaalde verwachtingen van de eigenaar. Als je paard ergens poept ruim je het op, bakdeuren dicht doen, je rommel achter je kont opruimen en zorgen dat je paard er fatsoenlijk bij staat (hoefsmid en DA op tijd).
Als je daar gewoon in schikt (wat in mijn ogen niet meer dan normaal is) dan is het een geweldige stal, maar dat is voor veel mensen heel moeilijk :+

Nu ja, iedereen heeft weer andere wensen hè?
Over het vetgedrukte zou ik vallen, maar dat weet je uiteraard van tevoren.

Veeeel vragen voordat je besluit ergens je paard te stallen.
Ik heb enorm veel stallen in de (ruime) omgeving bekeken/gesproken voordat ik de huidige stal vond. Geen enkele stal is helemaal perfect, maar bij deze stal doe ik graag wat concessies qua bak en afstand omdat de rest zo fijn is.

Afspraken die niet nagekomen worden zijn wel heel kwalijk. Dat zou ik ook heel vervelend vinden en snel weg zijn als dat niet verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:27

JohanK schreef:
Ach ja, mensen klagen, maar durven vaak niets te vragen. Er is veel leed in de paardenwereld! Vaak komt dit door onkunde , onwil en/of winstbejag van de pensionhouder. Ga je op zoek naar een (andere) stal, maak dan eerst je wensen- en eisen pakket, ga meerdere keren naar de stallen die je voorkeur hebben en kijk naar de paarden hoe ze erbij staan, maar ook hoe ze uit hun ogen kijken en hoe ze zich gedragen... schilder je eigen paard daartussenin en vergelijk.... En vraag veel, heeel veel an de mensen die hun eigen paard daar hebben staan!
succes!

De meesten hebben geen idee hoe een verzorgd moet worden ,dan zijn er die niets meer durven te zeggen omdat het overal hetzelfde is, afspraken worden alleen de eerste 6 weken nagekomen, als je dan achterover hangt, wordt alles steeds minder tot zelfs ineens helemaal niets meer....na 8!
Pensionstallen geloof ik er niet meer in, tot zelfs 300 per maand betaald met apart voor buiten zetten maar werd niet buiten gezet..
Mensen met paard praten niet, dan zelfs maken ze je zwart bij eigenaar, geen rotter volk dan paardenvolk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:30

Ik heb het idee dat mensen ook geen idee hebben wat de kosten zijn van een paard.
Hoe kan je nu verwachten om voor een bedrag minder dan 200 euro een adres te krijgen met echt hoogwaardig krachtvoer, onbeperkt goed hooi en ook nog eens goede faciliteiten?

Als jij echt goed hooi geeft in een goede hoeveelheid, ruime bodembedekking wilt en ook nog eens echt goed voer, dan ben je al snel 200 euro kwijt. Uiteraard zal die kostprijs goedkoper kunnen, maar dat gaat ten koste van. Zoiets moet je in mijn ogen dan ook niet de stalhouder aanrekenen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:35

Heb er ook al heel wat gehad.En nu sta ik goed maar die hiervoor ben ik zo niet over te spreken !!!!Dat ik dat ook niet meer onder stoelen of banken steek.Jammmer genoeg màg je dat niet zo op internet zetten.Waar je tevreden over bent,dàt mag wel.Naam en toenaam geen probleem.....maar owee als je ergens niet blij mee bent?!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:36

Ik heb ook een korte tijd op een grote stal gestaan. Er werd te weinig hooi gevoerd en te veel biks. Mijn paard at de vlas uit de stal. Over op stro mocht niet omdat ze te schoon was. Ik denk dat ze per maand een baal vlas opat.
Zelf hooi bijvoeren mocht niet.
Stal was ook niet al te schoon (uiteindelijk stond ze te soppen in stal). Ook geen centraal ontwormsysteem.
Geen drinkwater op het land, dit wilde de staleigenaar ook niet hebben.
In de winterperiode 1 uurtje buiten in het paddock met nog 8 andere paarden (moest jezelf doen).
In de zomer gingen de stallen open en werden ze het land opgejaagd (hond jaagde ze op).
Op een gegeven moment hadden ze een pony uit stal gehaald die had het prikkeldraad nog om de benen zitten, waarschijnlijk de avond ervoor zo naar binnengehaald en niets gemerkt. Arme beest had dus de hele nacht op stal gestaan met prikkeldraad.

Daarna ben bij een boer gaan staan, wel minder luxe maar beter verzorgt en geregeld. Nu heb ik het aan huis.

Sammie

Re: waardeloze pensionstallingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:57

Hoe lang moet een paard in de stapmolen staan wil het aan te veel beweging overlijden ?? Lijkt mij dat het overlijden eerder ergens anders aan heeft gelegen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:22

ik heb ook eerst op een stal gestaan waar de paarden niet echt regelmatig eten kregen.
als je dan s'morgens op stal kwam omdat je op wedstrijd moest dan hadden de paarden nog geen voer gehad.
de stallen waren vies,en als ik dan zei dat ik de stal zelf wel wou doen dat mocht ook weer niet.
de deuren van je zadelkasten moest je echt op slot doen want anders was je iets kwijt,of het was plotseling stuk.
de waterbakken in het weiland werden niet eens gecotroleerd,soms zette ik mijn paard gewoon een halve dag op stal zodat hij even kon bijkomen,dan kreeg hij wat bijvoer en kon hij water drinken.
toen ik op een gegeven moment ook nog eens de schuld kreeg van dingen waar ik niks van af wist,ja,toen ben ik op gestapt.toen nog een half jaartje ongeveer bij vrienden gestaan,daar zijn de paarden echt weer opgeknapt,en nu lekker alles voor mij zelf.
ik heb ook een kleinschalige pensionstal,kijk, je hebt altijd ook wel mensen er tussen die zeuren. er is net een pensioklant van mij vertrokken,die stond hier al 2 jaar op stal,ineens was de verlichting van de bak niet goed,ineens was de stal zo vies.(ik mest om de dag uit en andere dagen strooi ik op)en in die 2 jaar is er niks verandert,tja dan heb ik ook zoiets van,sodemieter maar op.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:30

een stal 100% naar je zin vind je niet zeldzaam. toch denk ik dat sommige pensionstallen een cursus moeten gaan volgen en niet zo maar van varkens de paarden in gaan .

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:39

Ik stond eerst ook bij een boer. Opzich niet heel erg, maar hij moest natuurlijk wel winst maken, dus af en toe als we hooi voor de volgende dag hadden klaargelegd, werd maar de helft gegeven. Ook in de winter als de waterleidingen het niet meer deden hadden ze alleen drinken als we het gaven (en dat deden wij dan 1x en de boer 2x, 3x drinken op een dag vind ik toch wel een beetje weinig). In de wei was soms ook geen drinken, stonden ze de hele dag in de zon. In de winter moesten ze 's nachts naar binnen, maar daar had ik dus voor een paard van 1.70m een stal van 3x3...
Gelukkig sta ik nu bij iemand anders, die het gewoon als hobby heeft. De paarden staan buiten op een betegeld stuk en een paddock, en 's avonds gaat de schuilstal open zodat ze daarin ook kunnen (of als het in de zomer heel erg warm is). De paarden hebben de hele dag drinken tot hun beschikking en er wordt ongeveer 3/4 keer per dag ruwvoer gegeven (behalve als ze op de wei staan). Vind dit toch een stuk fijner, ook de paarden worden er rustiger van.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:46

montoya schreef:
een stal 100% naar je zin vind je niet zeldzaam. toch denk ik dat sommige pensionstallen een cursus moeten gaan volgen en niet zo maar van varkens de paarden in gaan .

helemaal mee eens,er zijn pensionstallen die hadden eerst allemaal koeien of varkens en gaan dan zomaar over op paarden,enkel en alleen om maar geld binnen te krijgen,en de stallen weer vol te krijgen.
en die cursus ook,helemaal mee eens.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:56

een oplossing met het te veel ente weinig eten zet het gewoon klaar de dag van te voren geen gedoe meer of ie nou te veel of te weinig krijgt :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:23

Rambogirl schreef:
Gentlegiant schreef:
Ik heb op verschillende stallen gestaan en ook die beruchte problemen mee gemaakt

Maar een stal zoals bij ons heb ik nog nooit gezien en dat is ook echt waar
Paarden krijgen zoveel krachtvoer als de eigenaar wilt worden op vaste tijden gevoert
2 keer perdag strooien we ruim op in overleg met de eigenaar meer of minder
2 keer perdag hooi hoeveel heid in overleg met eigenaar
Eigenaar mag eigenvoer kopen en klaar zetten word gevoert met de rest vd paarden

Geen brok van ons betekend bedrag van stal geld af zo ook als je geeb stroo wilt maar zelf bodembedekkinf inkoopt

Op vrijdag tussen 2 en 4 word gemest dmv de uitschuifbare wanden

Elk paar heeft zn eigen weide bespreek je met n andere eigenaar dat er paarden bij elkaar gaan dus 2 paarden 2 weides enz enz

Ontwormings plan en word gezorgt voor verschillede kuren
2 keer perjaar deken was service

Stal waar je werkelijk alles open en bloot kan laten liggen 4 maanden alles open gehad van ons zelf kasten enz niets weg ook pension klanten kunnen alles zo laten liggen 4 maanden later licht het er nog

De rij hal word gesleept en gesproeit na staat van bodem mooi optijd en kunt er altijd super in rijden

In de zomer worden de weides beregent na begoefte van t land savonds zo hebben we altijd fijn gras

In overleg is alles mogenlijk! Maar dan ook echt alles
Is je paard drachtig kun je op stal slapen hb je thuis moeilijk heden ze staan vor je klaar
Is je paard ziek en je hebt even geen mogenlijkheid on na n kliniek of iets te gaan geen probleem we brengen je gewoon zelfs snachts

Kortom n pensionstal van goud!
Ben op veel stallen geweest maar dit heb ik nog nooit gezien

Ook de pension klanten onderling geen geroddel geen geklier
Iedereen staat voor elkaar klaar als je aan 10 mensen vraagt kun je me paard los gooien in de hal
Word je paard er 10 keer uit gelaten
Zelfs dekena wisselen peesbeschermers en springschoenen worden om/af/verwisseld

Moet je hoefsmid komen maar er is iets tussen gekomen dan word e wek gezorgd dat er iemand van ons bij is

Nee de pensionklanten en paarden staan hier echt op nummer 1
Iedereen mag komen kijken want zn stal als hier vind je nergens
En dit kan alleen maar iedereen bevestigen

Sorry voor mn spelfouten typ dit op de iphone

En wat betaal je dan wel niet aan stalgeld?

230 zonder buiten luik 235 met paarden hebben wel boven open allebij de kanten

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:47

ik heb ook al op meerdere stallen gestaan
en gelukkig nu een hele fijne stal waar mijn paard goed word verzorgt
en waar ik er ook echt van op aan kan dat alle afspraken ook na gekomen worden

helaas heb ik ook op stallen gestaan waar mijn paard broodmager was omdat er gewoon weg veel te weinig werd gevoert
en de stallen verschikkelijk smerig waren

en een stal die gewoon weg zijn afspraken niet na kwam

een halster om in het land heb ik geen problemen mee
halster om in stal vind ik wel een probleem

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:52

[PP] Zoveel jaren, zoveel stallen

Ik heb dit toppic daar al eens over gemaakt.
En ja na 18 jaar paarden heb ik het allemaal meegemaakt.
Te weinig voer, vieze stallen met amper stro, slecht krachtvoer of teveel of te weinig.
Te grote groepen op te kleine weides of zelfs paddocks, stallingen die ineens 25% de lucht in schieten en ga zo maar door.
Momenteel sta ik op een super stal, hopelijk blijft dit ook zo.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:12

1e stal:
- niet voldoende ruwvoer
- binnen en buiten zetten moest je zelf doen
- 's winters kwam paard niet buiten
- op de weide was geen sprietje gras te vinden
- geen schuilmogelijkheden op de weide
- kleine, donkere stal. lamp was stuk en nooit vervangen. toen hij wel nog werkte stond hij nooit aan.
- veel te kleine zadelkast, een dressuurzadel mocht je vergeten, want daarvoor was de kast niet hoog genoeg.
- op de wasplaats geen warm water tijdens de zomer, enkel ijskoud
- in de winter werden de buitenpistes niet gesleept, dus verplicht in de binnenbak, maar daar was bijna altijd les
- meer dan eens aan een gesloten deur gestaan en dus niet bij mijn paard geraakt.
- als je iets liet liggen, zelfs een zweepje op de bakrand wanneer je aan het rijden bent, alles verdween.
Al bij al stond ik daar graag gestald, de sfeer was aangenaam enzo... maar toen de 2é winter voor de deur stond toch van stal veranderd omdat ze anders weer een paar maanden niet zou buiten komen.
Ben hier nog regelmatig te vinden voor een lesje of een clubdag.

2e stal:
Op zich een droomstalling... maar het management was er niet naar.
- geen eigen box, maar grote loopstal die altijd open was => op zich niets mis mee.
- amper uitmesten, tenzij in het weekend door de "meisjes" die daar kwamen slapen.
- strooisel in de loopstal? euh... 2mm vlas? paarden stonden dus gewoon op de beton en op natte dagen dus geen droge ligplaats
- te weinig eten voor een te grote groep paarden
- te weinig gras voor de hoeveelheid paarden
- paarden stonden soms 2 dagen zonder eten, moesten het maar redden met de paar sprietjes gras die er nog stonden
- geen krachtvoer
- ruwvoer was natte koeienkuil, dat heel de kudde slappe mest had was meer regel dan uitzondering.
- duidelijk zieke paarden in de kudde, die niet de nodige medische zorg kregen (bijvoeding, ontworming, schimmel)
- steeds wisselende kudde waardoor er een constante strijd was om de rangorde
- 1 grote roddelbende
- rommelboeltje bij en rond de stal
Stal had ENORM veel potentieel, kon werkelijk een droomstalling zijn... maar ik ben er nog net niet huilend en gillend weg gelopen met een mottig paard die nergens nog de fun van inzag.

3e stal:
hier heb ik niets te klagen. Paard kan heel het jaar binnen en buiten met andere (vriendelijke!) paarden.
meer dan voldoende eten, alles is mogelijk in overleg, meer voeding, minder voeding, krachtvoer geven wanneer ik zelf niet kan of paard heeft wat extra nodig,... super plekje!
Alleen jammer dat er geen piste is, wel een graspiste maar die is vaak te glad om te galopperen.
Nuja, paard is happy, dus ik ook :)

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:49

Ik heb ook op verschillende stallen gestaan, maar de ergste was toch de eerste waar ik stond:

- Paarden zouden iedere dag in de wei komen staan met een vaste groep: Paarden kwamen nooit buiten.
- Als de paarden toch naar buiten gingen, lieten ze alles in 1 keer los en het door een gang galoperend zo de weide in. In de gang stond poetskisten, uitmestgereedschap,... en regelmatig lag er een paard met zijn benen open.
- Paarden en pony's kregen gemiddeld 5 kg brok 's morgens, geen hooi. 's avonds 1 klein plakje hooi. Voor de rest niks.
- Stallen mesten moest je zelf doen: Je kreeg 1 pak vlas per 3 weken. Meer bijkopen mocht niet.
- Kinderen (ik toendertijd) mochten alleen op woensdag, zaterdag en zondag komen (stal werd dus ook maar 3x per week gedaan)
- Stallen waren overduidelijk te klein: pony van 1.50 stond in een stal van 2 op 1,5
- Jou spullen werden gewoon gepakt en niet teruggelegd (ook je zadel. ph vond dit normaal ?! )
- Er werd, zonder jou toestemming, op jou paard gereden door vreemden in de les.
- bij koliek (iets wat wekelijks gebeurde) werd de eigenaar niet gebeld, en werd er pas over ingelicht toen de DA rekening binnen kwam

Vreselijke stal was dit...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:05

Ook met zelf doen heb je nog niet altijd de ideale situatie...
Een zware bak of te natte bak is soms een lastig op te lossen probleem en vraagt vaak een grote financiele bijdrage die niet iedereen kan dragen...

En inderdaad, op bijna elke pensionstal is wel wat.
Niet omdat elke pensionstal slecht is, maar gewoon omdat er zoveel wensen en zoveel klanten en zoveel verschillende paarden zijn, en het moeilijk, zo niet onmogelijk is, om het iedereen naar de zin te maken.
Daarom moet je een stal zoeken die past bij je ideeen en de voorzieningen heeft die je zoekt (en vervolgens ook beschikbaar zijn naar wens :P )

Over je lijstje kun je veel of weinig zeggen, maar daar zitten ook een aantal persoonlijke voorkeuren bij die niet helemaal bij de "esssentiele" verzorging horen...

Daarbij is elke volpension stal anders. Vooral in de Randstad hoort het dagelijks buiten zetten, zeker in de winter, daar vaak niet bij. Dat moet je vaak zelf regelen of bijbetalen om het te laten doen.
Net als extra diensten als dekens wisselen en medicijnen geven.

Even persoonlijk:
te veel eten: paarden leven hier in een groep, paarden hebben verschillende behoeften en het is dus moeilijk om precies de juiste hoeveelheid te geven. Meestal geef je zoveel dat het paard met de grootste behoefte in elk geval genoeg krijgt zodat die niet te mager wordt... Met als gevolg dat anderen mogelijk te veel binnen krijgen.

Daarnaast is het moeilijk een balans te vinden tussen voldoende tijd eten, maar toch niet teveel geven... Paarden die snel te dik worden, moeten ook niet te lang zonder eten staan. Dat geeft weer andere problemen met gezondheid of gedrag. (mijn merrie krijgt erg voernijd en wordt gemeen naar andere paarden als ze honger heeft)

Schrikdraad aan/uit is gezamenlijke verantwoordelijkheid en ook afhankelijk van de paarden. Hier kan gerust een tijd de stroom er af zonder problemen, maar zou er een uitbreker tussen staan, dan moet iedereen er heel goed op letten dat de stroom er op blijft.

te weinig voerbeurten: het gaat niet zozeer om het aantal voerbeurten, maar meer in combinatie met hoe lang ze zonder voer staan. Sommige stallen voeren maar 2x per dag, maar dan zo'n hoeveelheid dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben. Andere stallen hebben de paarden vriijwel de hele dag op het land staan en hoeven alleen voor de nacht nog een keer bij te voeren. Hoeveelheid en aantal beurten krachtvoer is heel persoonlijk... Sommige mensen voeren kilo's en liefst in 6 beurten, anderen willen juist helemaal geen krachtvoer!

Hoeveel paarden er op hoeveel m2 staan kan verschillen. De een vind 8 paarden op een ha veel, de ander 8 paarden op een halve ha en weer een ander 8 paarden op een stukje van 800m2
Of het kan hangt af van de groep...

Ben zelf geen fan van zelf in en uit de stallen rennen, maar heb wel een paddock paradise constructie van paddock met inloopstal en paden naar de wei. Als ze zelf mogen kiezen kunnen ze dus ook zelf heen en weer rennen... Met mijn merrie met peesblessure niet ideaal, maar normaal gesproken in een stabiele en gezonde groep zou het niet uit moeten maken als de paden ruim genoeg en veilig zijn.
Maar er is inderdaad wel eens een pony onderuit gegaan omdat die op de stenen door rende en de bocht om wilde...

Hoeveel uur zonder water vind jij te veel? Moeten ze continue kunnen drinken? Of mogen ze 2 uurtjes zonder water? Of 4 uurtjes? Of 8 uren? En met wat voor weer? Was er in de natuur ook continue drinkwater op de plek waar ze gingen eten? Nee toch? Dus waar ligt de grens?

Het is een kleine moeite om te zorgen voor drinkwater op de wei, maar soms wordt het bewust niet gedaan. De tijd op de wei is bijvoorbeeld erg kort, of de paarden moeten zelf uit de wei terug komen naar de paddock om daar te drinken (Actiefstallen en paddock paradise bijvoorbeeld)

Centraal ontwormbeleid prima, alles tegelijkertijd standaard ontwormen wordt tegenwoordig juist afgeraden. Juist ontwormen op maat, dus alleen de paarden waarbij het nodig is, dat is het nieuwe advies... Moet het wel regelmatig bij elk paard gecheckt worden natuurlijk!

Verder is het natuurlijk wel erg belangrijk dat een ziek of gewond paard zo snel mogelijk geholpen wordt en de eigenaar zo snel mogelijk gewaarschuwd wordt...

Maar goed, als je heel precies bent, en hoge eisen/standaard, dan zal er inderdaad bijna overal wel iets zijn wat niet naar je zin is of niet past...

maaike2800 schreef:
Hebben jullie dat nou ook dat er op elke pensionstalling wat is en dan bedoel ik niet de ruzie of het gekwebbel onderling, maar echt in de essentiële verzorging voor je paard.
Ik heb al vanalles meegemaakt bijvoorbeeld:
-paarden kregen niet of te weinig te eten
-paarden kregen te veel te eten
-onveilige situaties in het weiland van spullen in het weiland tot schrikdraad wat niet in orde was
-te veel paarden op een te kleine ruimte
-paarden die in en uit de wei komen rennen (dus niet met touwtje en halster van en naar de wei)
-te weinig voerbeurten
-paarden die uren in de wei staan zonder drinkwater
-paarden die met halster aan in de wei staan
-geen centraal ontwormingsbeleid
-afspraken voor medicijnen die niet worden nagekomen
-dusdanige zware bak dat er peesblessures ontstaan
-dierenarts/eigenaar die niet gebeld wordt bij ernstig ziek paard

enz enz.

Barst los, ik ben inmiddels zover dat ik het liefst alles zelf doe.
Ben ook benieuwd hoe jullie dat oplossen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:22

Ik sta nu op mijn perfecte stal,
paarden krijgen 2 keer per dag brokken, als ze op stal staan hebben ze altijd hooi, elke dag worden de stallen uitgemest en 1 keer per week moet je het gewoon zelf even doen, als de leidingen bevroren zijn dan loopt de stalbaas een stuk of 6 keer per dag met emmers, en in de wei hebben ze een automatische drinkbak. En het zijn ook nog eens topmensen die je overal mee willen helpen :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:36

Jeetje wat een klaagzangen. Het is ook nooit goed of het deugt niet :') Wat ben ik blij dat ik die van mij lekker aan huis heb staan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:45

Ik begrijp van sommige hier niet waarom ze überhaupt naar bepaalde stallen zijn verhuisd. Veel dingen vraag je toch van tevoren of zie je als je gaat kijken bij een stal? Je vraag toch op zijn minst hoeveel de paarden buitenkomen, hoe groot de stallen zijn, hoeveel ruwvoer en krachtvoer er wordt gegeven, hoe de paarden worden buitengezet en hoe het met water is geregeld? En je ziet wel of er schone boxen zijn, voldoende buitenruimte is, warm water aanwezig is etc?

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:47

Sammie schreef:
Hoe lang moet een paard in de stapmolen staan wil het aan te veel beweging overlijden ?? Lijkt mij dat het overlijden eerder ergens anders aan heeft gelegen.

Dit paard heeft de hele nacht in de stapmolen gestaan, hoe het is gekomen weet ik ook niet.. het is daar zo super groot dat je van voor niet weet dat er van achter nog geleefd wordt.. nou geloof me als je een hele nacht misschien wel 8/9 uur in zon stapmolen staat gaat t niet zo best met je hoor!!