Paard zonder papieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geen papier, kopen of niet?

Ja
82 (82%)
Nee
18 (18%)

Totaal aantal stemmen: 100

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:16

Nou, je hebt toch zelf ook een stel ogen in je hoofd? Je kunt toch zelf ook naar dat gebit kijken? Tuurlijk is het minder nauwkeurig dan als het op zijn papier staat, maar je kunt echt wel zeggen of een paard rond de 10 is of nog ouder. En als je dat zelf niet kunt, is dat misschien wel een ideetje om eens te gaan leren, het is nl niet echt heel erg moeilijk.
En bij oudere paarden maakt 1 jaar ook niet meer echt uit, dat is bij jonge paarden meer van belang.
Maar goed, ik hoef zelf ook geen handelspaarden en ik hoef ook geen topsprot te verwachten van een paard voor het bedrag wat ik uit kan geven aan een paard, dus kan het me niet schelen. Ik ken paarden genoeg zonder papier die het prima doen in de basissport e waar mensen dan ook heel veel plezier mee beleven.
Als ik dus een paard tegenkom dat datgene heeft wat mij aanspreekt in een paard en het dier heeft wel of geen papieren, dat ik het toch wel zal kopen, als het binnen mijn budget past en als het dier klinisch (en evt. röntgenologisch) goedgekeurd wordt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:42

Hai

Ik heb op de poll gestemd, ik heb op Nee gestemd.
Waarom:

Wij nemen zullen zelf geen paarden kopen zonder papieren.
Aangezien we er toch ooit een veulen uit willen hebben Haha!
En wij zijn toch wel fan van de keuringen en bloedlijnen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:29

de papieren zijn voor mij eigenlijk ook niet belangrijk.

maar mickey heeft wel erg goed papier,dat vind ik ergens toch wel handig. (met de verkoop ooit eens,niet dat ik haar ooit verkoop Haha! en als ik straks bijvoorbeeld een veulen wil van haar)

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:32

Bij een merrie heb ik liever papieren, in verband met het fokken en zo. Maar bij een ruin zijn papieren niet zo belangerijk vind ik.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:54

Op papier kun je niet rijden. Overigens zou ik het paard nog wel met argusogen bekijken. Misschien zou ik toch laten kijken of ie ook gechipt is. Is't een goeie dan kan papier me niet boeie....

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:20

Mij maakte het niet uit of mijn paarden papieren hadden of niet.
Ik wil alleen maar recreatief gaan rijden met af en toe een wedstrijdje op een plaatselijke manege.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:47

annebel heeft wel papier, maar daarom hebben wij haar niet gekocht.
We gingen voor een paard met een goed karakter, papier maakte niet uit.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:00

Moet wel met papier, anders zouden we niet kunnen fokken of koersen. Dravers moeten nou eenmaal geregistreerd staan.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:22

Ik heb ook op Nee gestemd.
ik wil gewoon graag weten waar hij vandaan komt, de ouders enz. Ik zou daar niet tegen kunnen als ik maar ongeveer weet hoe oud ie is Knipoog

Papier is natuurlijk geen garantie voor een goed paard, maar ik vind het zelf er prettig als ik weet waar een paard vandaan komt, daarom zou ik niet snel een paard zonder papieren kopen...

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:28

Ik heb ook op Nee gestemd.

Vind het fijn op sommige dingen specifiek te weten.
Zoals; Leeftijd

En op deze manier weet je zeker dat hij NIET gestolen is.

Ik weet ook dat je niet op een papiertje kan rijden.
Maar het is ook niet leuk dat er bijv. na een jaar iemand voor je staat van "Dat is mijn paard en ik wil hem terug".

Dit is gebeurt bij een kennis van mij.
En dan heb je geen voet om op te staan.

Ze heeft hem echter wel mogen houden, maar toch.

Ik zou dus niet zo snel een paard kopen zonder papieren.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:51

Even een vraagje voor de mensen die denken dat je de leeftijd van het paard ook kan zien aan uiterlijke kenmerken...

Hoe oud denken jullie dat deze merrie is?

Afbeelding

Ik zou zelf geen paard kopen zonder papieren, je weet nooit waar ze vandaan komen enz...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:58

ik heb mijn paard dus wel gekocht zonder papieren heb hem laten
keuren, tandarts erbij voor de leeftijd en de oude eigenaar opgezocht
ook ik stel geen hoger eisen aan mijn paard maar zou toch wel willen weten wie zijn moeder en vader zijn gewoon omdat ik nieuwsgierig ben!

het paard van mijn vriendin heeft wel papieren en daar de vader is een
groot springer en die zn vader ook, bij dit paard zit het er dus helemaal niet in he dus papieren zeggen niet alles maar toch zal ik bij mijn volgende paard als ik die ooit krijg wel gaan zoeken naar een paard met papieren of een veulen met papieren denk ik.

zie in mijn profiel naar mijn paard is toch een schatje kan je echt niet
zomaar voorbij lopen en dan maakt dat snippertje papier ook geen donder uit toch heb ik ook een tijd lopen zoeken hoor of tie een papiertje had maar helaas hij is als veulen verkocht op de paardenmarkt in den bosch en had geen leuk leven gehad er is veel met mijn paardje gebeurt, nadat hij bij Wenny is gekomen (oude eigenaresse ook hier op bokt) is hij verkocht op de paardenmarkt in heenvliet hij was door de politie in beslag genomen dus hij heeft veel meegemaakt begrijp je en ik denkt dat veel
papierloze paarden hetzelfde meemaken dus wat gestructureerder fokken lijkt me geen slecht idee...???!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:13

Oei, da's lastig schatten van een foto Feetje. Helaas heeft ie een vliegennetje maar aan de rug te zien is het zeker geen jonkie meer. Ik gok ca. 25???

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:10

Bijna Haha!
Ze schatten haar 22.
Helaas zijn haar papieren kwijt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:20

Je hoeft tegenwoordig toch geen papier te hebben om te weten hoe oud een paard is. Alle paarden hebben toch een paspoort? Weliswaar staat daar geen precieze datum op, maar wel het geboortejaar.

De enige reden waarom ik een papier bij een paard zou willen is het feit dat ik kan zijn wat zijn ouders hebben gepresteerd. Waar zijn karakter, talent of bouw vandaan komt.
Op papier kan je idd niet rijden . Wel ben ik van mening dat het beter verkoopt. De 1e vraag die men stelt is 'wat voor een papier heeft hij/zij'. Dat geeft gewoon een behoorlijk indicatie wat het paard zou moeten kunnen presteren.

Nicolai heeft geen papier. Paps was een klophengst en mama was al 12 jaar, en omaatje van 80 wist niet wat ze aanmoest met een veulen in de wei. Voor hem is dus nooit een papier aangevraagd (beide ouders wel KWPN) omdat oma het bejaardentehuis in ging en de kids niet wisten wat ze met hem moesten.
Ik vind het jammer dat ik niet weet wie zijn papa en mama zijn en waar hij zijn talent van heeft (wat dat heeft hij wel zeker Haha! ) maar dat doet geen afbreuk aan zijn geweldige lieve, knuffelige en werkwillende karakter.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:36

Het paard dat ik (normaalgezien) binnen een week ga kopen heeft ook geen papieren, en dat kan me helemaal nix schelen.
Het is een schat van een paard, braaf met rijden en we mogen haar zoveel als we willen laten keuren.
Mijn ouders willen nu eenmaal niet zo veel betalen voor de aankoop en ben super blij dat Ushi geen papieren heeft,
anders zou ze zoizo veel te veel kosten want ze is echt een super paardje dat volgens mij nog veel kan berijken.
Het is altijd leuk om de ouders te kennen maar je laat een super paard toch niet staan omdat er geen stuk papier bij zit?
En aan de tanden en uiterlijk kan een ervaren veearts ofzo echt wel zien hoe oud een paard ongeveer is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:09

Voor een ruin of hengst zou het mij niet uit maken. Voor een merrie wel. Waarom? Een ruin kan geen nakomelingen krijgen. Bij een merrie weet ik haast zeker dat het bij mij gaat kriebelen en dat ik toch een keer een veulentje wil, en dan heb je(in mijn ogen) een papiertje nodig(want zonder papier fok ik niet). Bij een hengst vind ik het alleen belangrijk als hij echt de kans heeft om goedgekeurd te worden, anders word een hengst bij mij al snel een ruintje. En de kans dat een hengst goedgekeurd word is meestal niet zo heel groot.

Maar als ik een paard zou zoeken om te rijden dan zou het mij minder uit maken. Maar ik weet zeker dat, als ik een merrie zou hebben, ik ooit een veulentje zou willen fokken. En vind dat er al te veel paarden rond lopen zonder papier dus wil er daar niet nog een van op de wereld laten zetten.