Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:29

Nelleke, als de rangorde duidelijk is, bijten ze elkaar niet zo vaak hoor. Vaak is waarschuwen met de oren in de nek of ander nonverbaal voldoende om de ander zijn plaats te wijzen. Bij mij komen de bijtplekken vooral van het spelen. En dan heeft de ranghoogste net zo goedbijtwonden als de ranglagere

Hier een paar filmpjes van spelende Sammy en Jones. De bonte is de ranglaagste en de bruine de ranghoogste (hoewel dat nu soms wat onduidelijk is als de schimmel van mijn dochter thuis is, die overigens zelf de haflingermerrie als ranghoogste ziet)

Zet vooral bij het tweede filmpje het geluid even aan na een minuut, dan hoor je hoe 'voorzichtig' ze met elkaar zijn met het spelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:53

Loes, ik heb je een pb gestuurd! :)

Sammyoo, wat een pok zeg, in dat tweede filmpje :') Ik ben ook niet zo bang voor bijtwondjes hoor, maar ik heb eerder op een stal gestaan met een paddock van 15 bij 20 en aangrenzend een rijbakje van 20 bij 30. De hooiruif stond in de paddock in het midden. Er stonden 12 pony's, dat was echt veel te veel voor een veel te kleine ruimte, dus dat ging helemaal mis. Continu klooien bij de hooiruif.

Nog een kleine week, begin best 'zenuwachtig' te worden. Eerder gezonde spanning :) Moet nog een trailer regelen... := (Dus als iemand nog iets weet in de buurt van a'dam..)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:26

nav post Sammyoo over de rangorde: paarden kennen geen rangorde van 1 tot 10 zeg maar, maar per twee. Dus stel dat nummer 1 dominant is over nummer twee en nummer twee dominant over nummer drie dan kan nummer drie best dominant zijn over nummer 1. Snap je wat ik bedoel?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:36

Nikass, dat schrijf ik ook in mijn post. De schimmel is tov de bruine hoger in rang, de de haflinger is hoger in rang dan de schimmel, maar de bruine is weer hoger in rang dan de haflinger :D
De bonte is als jonkie voor allemaal wel echt de laagste in rang. Gelukkig is hij brutaal genoeg en komt niks tekort.

Nelleke, ze moeten inderdaad wel voldoende ruimte hebben, vooral in de buurt van het eten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 19:39

Zo, vandaag was de dag dat Rowan naar de HIT-actief is verhuisd dus ik heb een klein verslagje:

Het was ontzettend noodweer vanmorgen, harde wind en stortregen. Ro stond al in het land toen ik op stal kwam. Spulletjes in m'n auto geladen. Ik was doodzenuwachtig. Ben ik normaal nooit en ik weet ook niet waarom. M'n vader (de beste chauffeur ever) zou Ro komen halen. Ik heb zelf een E-rijbewijs maar geen auto die een trailer kan trekken en als ik zo zenuwachtig ben ben ik ook niet zo'n briljante chauffeur. :o

Paarden stonden al wat onrustig in het land door het slechte weer, en Ro wilde al niet graag mee het land uit. Eenmaal bij de trailer aangekomen was ie een enorme bonk spanning. Normaal gesproken is Rowan echt de meest coole kikker op de trailer, loopt erin, gaat eten, deurtje dicht en op plaats van bestemming is z'n eten op en wandelt ie er weer rustig uit. Je raadt het al, hij wilde niet laden. 2x geprobeerd maar hij was echt te gespannen.

Even een 'break' in de paddock genomen. Rowan ging zo ontzettend uit z'n stekker dat ie onderuit ging := Letterlijk zandhappen. Z'n hele hoofd zat onder het zand. Even wat grondwerk en z'n focus wat meer op mij. Toen ie weer goed aanvoelde terug naar de trailer, hij liep er in 1x in maar was me nog te gespannen. Dus er weer uit. Weer opnieuw erin, dit keer was ie beter. Nou op weg dan maar, m'n vader met Rowan vooruit en ik erachteraan in m'n eigen auto.

Rit liep voorspoedig, geen files of andere gekkigheid. Echter bij aankomst begon Ro ontzettend te stampen. Voordeurtje open, komt er gelijk een pony uitvliegen. Heeft mnr. voorstang + achterstang gedemonteerd. Gelukkig is pony helemaal heel maar m'n hart zat in m'n keel. Ben flink geschrokken.

Toen naar het land, mnr moest in piaffe naast me lopen natuurlijk. :D De andere nieuwelingen waren er al en stonden allen rustig te eten. Ro er bij, 2 rondjes rennen en toen was het klaar. Het land is enorm en het gras is hoog dus Rowan is daar in de zevende hemel. De eerste dag met elkaar in het land gaat in elk geval goed. :)

Ik ben enorm hartelijk ontvangen. De sfeer voelt goed. Ik hoor wel van veel mensen dat er een tweedeling is tussen de 'stal'mensen en de 'hit'mensen maar dat is prima. :)

Morgen ga ik voor het eerst bij de voerstations kijken, vandaag mag ie lekker z'n buikje rond eten op het land en nieuwe vriendjes maken en een beetje ontstressen. Kan ik dat ook doen :')

Marloes__

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:53

Oef balen van het weer vandaag! Ook voor Rowan, zo zijn eerste nachtje! Fijn dat het verder goed is gegaan. Ben benieuwd hoe hij de voer stations vindt morgen. Wel foto's maken (en plaatsen!) he!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:07

Ga ik doen! :) Was van de stress vergeten foto's te maken. Me camera heeft de hele tijd werkloos in m'n auto gelegen. :=

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:08

Nu gaat het dus echt gebeuren! Fijn dat hij goed door de andere nieuwe paarden is ontvangen.
Hoe had je Rowan hiervoor gestald staan? En de volgende keer wel foto's maken hoor!!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:48

Fijn dat het goed is gegaan, ben benieuwd naar fotos.
mijn paard staat zelf ook in een hit actief stalling, helaas blijft zij wel veel trap en bijtwonden houden en veel kreupel. maar bij jullie komen er maar 1 x per jaar nieuwe bij zo te lezen?
Heerlijk dat die nu lekker op de weide staat. bij ons komt als het goed is ook land :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:53

Wat leuk , ik heb 25 jaar geleden op deze stal gestaan, toen waren het nog allemaal boxen maar ik herken wel nog wat dingetjes. Geweldig dat deze stal op dit systeem over is gegaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:29

-O- Ik ben m'n camera kwijt. Ik was in de veronderstelling dat ie in de auto lag, maar daar lag ie dus niet. Hele huis door gezocht, nergens te vinden. Nu is er nog een mogelijkheid dat m'n vriend 'm naar Belgie (die is een weekend weg) mee heeft genomen maar die krijg ik niet te pakken. Morgen neem ik me SLR mee.

Daarnaast wel heel goed nieuws, met Rowan gaat het supergoed. Heb vandaag lekker met 'm over het nieuwe terrein gescharreld en geoefend in de voerstations. Ik had een emmertje muesli en appelpartjes klaargezet en Rowan losgezet bij het station. Hij was heel relaxed en snuffelde en keek een beetje rond. Toen het emmertje een beetje gerammeld en in het voerstation gezet. Rowan loopt daar natuurlijk zonder twijfelen in. Super pony, was al zo trots! *\o/*
Maar Rowan moest natuurlijk z'n wangedrag van gister even goedmaken en z'n beste hoefje voor zetten, dus even gevraagd of ie wat meer kon laten zien, dus het voerstation uit aan de voorkant en het deurtje tegen z'n flank laten vallen. Ro vertrekt geen spier. Weer terug het station in (nog steeds loslopend) en weer aan de voorkant eruit, nu het deurtje tegen z'n borst laten vallen. Natuurlijk is dat helemaal niet eng of interessant of boeiend. :+
Leadrope aan z'n touwhalster en voor 'm uit het station in gelopen, zelf snel door het deurtje geglipt en met lichte druk aan de leadrope gevraagd of Rowan daar ook zelf door wilde komen. Beetje twijfelachtig duwde Ro helemaal zelf het deurtje open. Knappe pony!! <3
Daarna nog 2x het station door gelopen (elke x natuurlijk wel een hapje hooi eten tussendoor in het station), 2e x door het deurtje bedacht Rowan om met z'n hoofd laag door het deurtje te gaan, waardoor z'n oor (volgens mij, ging wat rap) tegen het stroomdraadje kwam, waardoor ie z'n hoofd heel hard tegen het deurtje stootte. Ik dacht oh, ik ben te ver gegaan voor vandaag, na 1x had ik moeten stoppen, nu is ie overstuur.
Maar nee, Ro overtreft zichzelf en mijn verwachtingen en gaat als een nuchtere koudbloed gewoon de 3e x door het deurtje zoals het hoort, met z'n borst. :)

Ben supertrots op m'n knappe pony. <3 Hij is voor zover ik weet de eerste in deze groep die het deurtje al zelf door gaat. :) Morgen krijgt ie een halsband, daardoor gaat ook het hekje achter 'm dicht en schuift de daadwerkelijke schuif open. Als we dat gehad hebben dan zijn we alweer klaar met oefenen :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:35

Sammyoo schreef:
Nu gaat het dus echt gebeuren! Fijn dat hij goed door de andere nieuwe paarden is ontvangen.
Hoe had je Rowan hiervoor gestald staan? En de volgende keer wel foto's maken hoor!!

Hij heeft vorige zomer 24/7 in een paddock + land gestaan met onbeperkt hooi. Toen ben ik verhuisd naar een paddock paradise, echter was ik daar niet helemaal op m'n plek (Ro was wel in z'n sas) en ben ik voor 4mnd naar een traditionele stal gegaan. Wel overdag 2x in de paddock en afgelopen mnd overdag op het land. Hij heeft dus wel veel in een groep en buiten gestaan. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:31

Goed geoefend Nelleke +:)+ . Wat braaf dat hij zo makkelijk door het deurtje liep.
Succes morgen met het oefenen met de schuif!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:24

Wat super dat het zo goed gaat! Ik wil ook ooit naar zo'n stal.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:40

Fijn dat het zo goed met hem gaat!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:51

Fijn, mooie omgeving. Wat zijn de stallingskosten voor een paard/pony?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:30

Ayla, op de website staan de prijzen. :)

Nou heb een paar fotootjes van het oefenen van vandaag. Er lag een band voor Rowan klaar om te gaan oefenen met de schuif. Dat resulteerde in een stuk of 10 van dit soort foto's:
Afbeelding
We liepen samen het voerstation in, schuif ging open, Rowan's ogen werden groot, niet in de zin van 'ohw eng' maar meer 'wow wat een hoop eten!!' en meneer viel aan... :')

Natuurlijk gaat de schuif ook een keer dicht, wat resulteert in:
Afbeelding
Nog even de laatste sprietjes van de grond eten, stel je voor dat je 24/7 op het gras staat en je honger krijgt...

Ook nog even een foto van z'n mooie koppie en z'n rondgegeten buik :=
Afbeelding

Ik ben in principe al klaar met oefenen. Ik laat 'm nu lekker 1 of 2 dagen met rust. Kan ie alles van de afgelopen dagen een beetje verwerken. Vind 'm op het terrein verder nog vrij gespannen voor zijn doen dus wil geen dingen pushen. Bovendien zijn de andere paarden nog lang niet zo ver dus heb ik de ruimte om wat tijd te pakken om het even te laten rusten. :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:43

Jippieeeeee wat leuk dat het goed gaat !!

Wat een trailerervaring, zul je altijd zien, gelukkig is er niets ernstigs gebeurt :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:02

Dat eerste filmpje dat ze beide gaan knielen, mooi om te zien :-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:23

_Nelleke_ schreef:
Sammyoo schreef:

Hij heeft vorige zomer 24/7 in een paddock + land gestaan met onbeperkt hooi. Toen ben ik verhuisd naar een paddock paradise, echter was ik daar niet helemaal op m'n plek (Ro was wel in z'n sas) en ben ik voor 4mnd naar een traditionele stal gegaan. Wel overdag 2x in de paddock en afgelopen mnd overdag op het land. Hij heeft dus wel veel in een groep en buiten gestaan. :)

Wat fijn dat het goed gaat! Stoer paardje hoor!
Welke stallen waren dat, waar je hebt gestaan?

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:53

Wat heerlijk dat het zo goed is gegaan! leuke foto´s :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:10

Leuk die foto's! Knappe haf heb je trouwens :). Wel goed dat je hem even zijn rust geeft. Ik merkte aan mijn merrie ook dat ze echt even de tijd nodig had om dingen te verwerken, zo'n nieuwe stal geeft echt een hoop indrukken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:55

Wat leuk om je verslag zo te lezen. Wat een goed leven heeft je haf zo, heerlijk ! :)
Komt vast en zeker helemaal goed als ze bij de rest van de groep mogen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:01

Marloes, normaal is hij niet zo van een verplaatsing onder de indruk maar nu op een of andere manier wel. Misschien omdat ik altijd op kleinschalige stallen heb gestaan en ik nu op een plek met 90 paarden ben.

Siemxfunny, ik doe m'n best om 't Rowan een beetje naar z'n zin te maken inderdaad, leuk om te horen dat anderen dat ook zien :D

Ze zijn gister voor het eerst met alle hit-paarden bij elkaar in het land geweest. Ging supergoed, zo'n 2u hebben ze samen gestaan en toen gingen de hit-paarden weer naar de hit en de nieuwe weer terug naar hun eigen weiland. Ik zal kijken of ik daar vanmiddag nog wat foto's van kan maken.

De planning is dat ze vanaf zaterdagmiddag ook de hit-stal in gaan. :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:21

Spannend zeg! Fijn ook als ze met zijn allen in de hit gaan