Weide goed voor sportpony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

olilly123

Re: Weide goed voor sportpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:33

Het kan wel hoor ik rijd wedstrijden en doe dat ook.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:33

Thirty schreef:
kr1985 schreef:
ik zal waarschijnlijk tegen heel veel schenen nu aanschoppen, maar teveel weidegang of beter gezegd teveel warmte/zon kan zeker effect hebben op de sportprestaties van een paard. we hebben het nu niet of het beter voor het paard is en/of paardnatuurlijk (dat is een andere discussie)

bij ons op stal staan er zat sportpaarden die als ze de dagen ervoor in de brandende zon buiten hebben gestaan minder presteren, ze zijn minder heet en voorwaarts. sommige presteren beter als ze op de dag zelf of de middag ervoor op een koele stal hebben gestaan als in de brandende zon. maar ook hier geldt, alles kan maar met mate..

heb je een paard wat daardoor minder loperig wordt, kan je hem nog steeds weidegang aanbieden alleen voor minder uren of op het heetst van de dag binnen halen.

Op stal kunnen ze hun energie niet kwijt. Dat is dus geen normaal energieniveau, maar overtollige energie.

ben ik het niet mee eens, mijn tinker is een voorwaartse merrie maar niet rennerig. ze reageert goed op de hulpen en heeft weinig extra aansporing nodig. als ik wedstrijd heb en de dag ervoor heeft ze in de brandende zon gestaan, is ze niet vooruit te branden. nou scheelt het dat ze ook nog is zwart is dus erg warm wordt. heeft ze de dag ervoor op de wei gestaan, dezelfde uren, dus dezelfde beweging maar met minder warm weer kan ze me makkelijk bij houden en is ze haarzelf. nogmaals je paard geeft het vanzelf aan, het hoeft niet het kan...

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:38

noukie175 schreef:
kr1985 schreef:
ik zal waarschijnlijk tegen heel veel schenen nu aanschoppen, maar teveel weidegang of beter gezegd teveel warmte/zon kan zeker effect hebben op de sportprestaties van een paard. we hebben het nu niet of het beter voor het paard is en/of paardnatuurlijk (dat is een andere discussie)

bij ons op stal staan er zat sportpaarden die als ze de dagen ervoor in de brandende zon buiten hebben gestaan minder presteren, ze zijn minder heet en voorwaarts. sommige presteren beter als ze op de dag zelf of de middag ervoor op een koele stal hebben gestaan als in de brandende zon. maar ook hier geldt, alles kan maar met mate..

heb je een paard wat daardoor minder loperig wordt, kan je hem nog steeds weidegang aanbieden alleen voor minder uren of op het heetst van de dag binnen halen.

brandende zon is ook niet zo lekker nee, maar dan is er nog een andere oplossig: snachts naar buiten! Bij ons gaan ze altijd naar buiten, en als het over dag 30 graden is gaan ze savonds op de wei en smorgens weer naar binnen en staan ze overdag lekker in een koele stal ipv snachts.
Maar dit verschilt per paard. Sinds ik mijn pony elke dag hele dagen buiten heb is ze juist veel vrolijker en dat is ook belangrijk, heet in de mate van vrolijk of heet in de mate van verveling dat ze eindelijk wat mogen doen is ook een verschil..

bij ons is dat helaas niet mogelijk, dus had niet aan die oplossing gedacht met snachts buiten zetten. ik merk ook zeker wel dat mijn paard de wei boven zijn stal prefereert, maar dan heb ik het over het algehele welzijn, paardnatuurlijk en fijnst voor de paarden gedacht..

maar het gaat hier over sportprestaties, dus niet aaw wat zielig gooi maar op de wei, nee heel zwart wit, kan weidegang de sportprestaties beinvloeden van een paard. ja dat kan, maar dat hoeft niet.

TS, schadelijk zal het nooit wezen voor een paard om buiten te staan (uitzonderingen daargelaten) maar het kan de prestatie beinvloeden, je komt er vanzelf achter en dan is het aan jou om te beslissen hoe belangrijk jij resultaten vind en wat je ervoor over hebt. om hoger te komen in de sport moet je soms wat meer moeite doen om er te komen, denk aan ander voer, beweging, training, maar dus ook weidegang.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:50

noukie175 schreef:
kr1985 schreef:

brandende zon is ook niet zo lekker nee, maar dan is er nog een andere oplossig: snachts naar buiten! Bij ons gaan ze altijd naar buiten, en als het over dag 30 graden is gaan ze savonds op de wei en smorgens weer naar binnen en staan ze overdag lekker in een koele stal ipv snachts.
Maar dit verschilt per paard. Sinds ik mijn pony elke dag hele dagen buiten heb is ze juist veel vrolijker en dat is ook belangrijk, heet in de mate van vrolijk of heet in de mate van verveling dat ze eindelijk wat mogen doen is ook een verschil..

bij ons is dat helaas niet mogelijk, dus had niet aan die oplossing gedacht met snachts buiten zetten. ik merk ook zeker wel dat mijn paard de wei boven zijn stal prefereert, maar dan heb ik het over het algehele welzijn, paardnatuurlijk en fijnst voor de paarden gedacht..

maar het gaat hier over sportprestaties, dus niet aaw wat zielig gooi maar op de wei, nee heel zwart wit, kan weidegang de sportprestaties beinvloeden van een paard. ja dat kan, maar dat hoeft niet.

TS, schadelijk zal het nooit wezen voor een paard om buiten te staan (uitzonderingen daargelaten) maar het kan de prestatie beinvloeden, je komt er vanzelf achter en dan is het aan jou om te beslissen hoe belangrijk jij resultaten vind en wat je ervoor over hebt. om hoger te komen in de sport moet je soms wat meer moeite doen om er te komen, denk aan ander voer, beweging, training, maar dus ook weidegang.

Ik ben ook geen penny die alles zielig vind. Maar vind wel dat elk paard de mogelijkheid moet hebben een aantal uur per dag buiten te zijn. Dan 'trainen' ze zelf ook een beetje omdat ze wel lopen en niet stilstaan in de box. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid. En dit bevorderd per paard verschillend de prestaties.
Jou laatste stuk naar TS sluit ik mij helemaal bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:58

Een pony kan nooit teveel buiten staan. :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:46

Als een sportpony minder zou presteren als ie in de zon heeft gestaan , is het dan wel een sportpony ? wat wil dat eigenlijk zeggen sportpony , een pony is een pony , en hij heeft veel of weinig looplust , met beiden kun je wedstrijden rijden , wat hem dan meteen het stempel sportpony geeft .
Ik vind het allemaal onzin , een pony moet niet te dik worden op de wei omdat het niet gezond is , niet omdat hij een lintje of wp moet winnen .Of het nou een witte pony een zwarte pony of een sportpony is maakt geen drol uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:49

maar wel teveel op het gras...
en een paard kan wel sloom en soezerig worden na een lekker warme dag grazen in de zon. Als je daarna een wedstrijd moet rijden met een volgegeten soezende pony, zullen de prestaties niet optimaal zijn.

Alternatief is zelf je pony wat eerder uit het land halen zodat die alvast wat uit kan buiken voor je moet trainen.
Wedstrijden zijn meestal 's ochtends of 's middags, dus op de dagen dat je wedstrijd hebt, zal die vast niet (zo lang) op het gras komen omdat je toch op tijd moet poetsen en vlechten en op tijd weg moet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:22

Uiteraard is het beter dat je pony buitenkomt, wat beweging, buitenlucht en licht zijn essentieel voor een goede gezondheid. Ik zou wel oppassen dat hij niet teveel eet, zeker voor wedstrijd, dikke grasbuik komt zn prestaties niet ten goede meestal. Ook even informeren of je pony wel met andere buiten kan, sommige hebben altijd alleen gestaan en dan kan gelijk in de groep wel even goed mis gaan. dus rustig aan opbouwen. voor wedstrijd zou ik hem persoonlijk smorgens ook niet buiten willen. maar dat zal dan wel weer persoonlijke voorkeur zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:45

kr1985 schreef:
bij ons op stal hang je je halster aan de deur als ze naar buiten mogen, hangt je halster er niet, dan mag je hem voor 12 uur nog zelf erop zetten daarna is het pech hebben. dit om onrust in de kudde te voorkomen.

Onrust? Als de paarden altijd in dezelfde kudde staan dan is er geen onrust hoor als er 1 later bij wordt gezet :+

Klinkt in mijn oren als een zweverige stal.

kr1985 schreef:
ben ik het niet mee eens, mijn tinker is een voorwaartse merrie maar niet rennerig. ze reageert goed op de hulpen en heeft weinig extra aansporing nodig. als ik wedstrijd heb en de dag ervoor heeft ze in de brandende zon gestaan, is ze niet vooruit te branden. nou scheelt het dat ze ook nog is zwart is dus erg warm wordt. heeft ze de dag ervoor op de wei gestaan, dezelfde uren, dus dezelfde beweging maar met minder warm weer kan ze me makkelijk bij houden en is ze haarzelf. nogmaals je paard geeft het vanzelf aan, het hoeft niet het kan...

Tinker is een koudbloed en kunnen dus al veel slechter tegen de zon. Mijn fjord is in de zomer niet vooruit te branden, hij kan slecht tegen >20 graden, in het voorjaar, najaar en in de winter is hij heerlijk voorwaarts.

bengel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:02

Weidegang is goed voor elk paard. Dus waarom niet voor een sportpony?
Dat het een sportpony is moet niets uitmaken. Gewoon op de wei zetten dus!

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:03

ik zeg ook, weidegang is belangrijk voor een paard/pony dus zeker doen!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:29

ook sportpaarden en pony's zijn gewoon paarden en pony's
en hebben de zelfde behoeftes etc als niet sport dieren
lekker naar buiten dus

en als ze hem niet binnen willen laten staan , (wat ik me kan voorstellen, het is gewoon een risico om ene paard allkeen binnen te houden als de rest naar buiten gaat , hoe rustig een dier ook is )
zeker als het maar voor een half uurtje is, dan ga je toch een half uurtje eerder ?

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:58

als hij te veel gras binnen krijgt kan je een graasmasker overwegen...
verder denk ik dat het voor je pony juist heerlijk is om buiten te staan, lekker sociaal te leven met andere paardjes.
Dan is je paard gelukkig en presteert om die reden al beter...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:07

IndianLady schreef:
kr1985 schreef:
bij ons op stal hang je je halster aan de deur als ze naar buiten mogen, hangt je halster er niet, dan mag je hem voor 12 uur nog zelf erop zetten daarna is het pech hebben. dit om onrust in de kudde te voorkomen.

Onrust? Als de paarden altijd in dezelfde kudde staan dan is er geen onrust hoor als er 1 later bij wordt gezet :+

Klinkt in mijn oren als een zweverige stal.

Ik vind hier niks zweverigs aan. Stel dat de paarden om 9 of 10 uur naar buiten gaan, in een groep van bv 15, en 5 andere blijven achter uit die groep, niet elk paard loopt op zn sloffen de wei in, als dit elk half uur gebeurt dat een compleet jolig paard weer door de groep heen rent omdat hij blij is om buiten te zijn, dan kan ik me voorstellen dat er zo'n regels zijn. De ene stal is de andere niet en het ene paard ook het andere niet. plus op die pensionstallen is er ook toch vaak wat overloop van nieuwe paarden. kun je best alles in een keer buiten zetten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:14

Zavanellixx schreef:
De eigenaren vand pensionstal zijn eigenlijk best lui, ze willen bijna niks veranderen, dus zavanelli kan niet wat eerder weer binnen worden gezet.

:=
Hopelijk komt deze uitspraak niet bij die mensen terecht.
Een sportpony is ook een pony, lijkt me ideaal dat 'ie buiten komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:15

Hoe doen ze dat dan als je midden op de dag een lange buitenrit wilt maken, mogen ze daarna dan de wei niet meer in vanwege onrust? Een erg aparte regeling, ik heb nog nooit meegemaakt dat in een groep er onrust ontstaat als er een bij wordt gezet.Ze rennen hooguit even blij heen en weer.

Wat betreft de vraag van ts. Onze pony s stonden zomers dag en nacht buiten en hadden lange wedstrijddagen omdat we ook nog naar de wedstrijd moesten rijden onder het zadel (vaak 2 uur heen, wedstrijddag daar en weer 2 uur terug). Alleen de nacht voor de wedstrijd stonden ze op stal om schoon te blijven. Nooit problemen gehad met een slome pony zolang we er maar voor zorgden dat ze niet vet werden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:22

Buiten dat het prettiger is voor je pony is het ook nog eens heel gezond. Het hart is een spier en als je pony 20 uur op stal staat per dag, word zijn hart weinig getraind. Het is veel beter voor zijn conditie om veel buiten te lopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:42

Dat de prestaties van een paard beinvloed worden door de omstandigheden van de dag is niet zo gek natuurlijk. Een volle dag in 30 graden heeft natuurlijk invloed op het paard, netzoals het invloed heeft op jou. Dat is gewoon een gevolg van de omgeving, is nogal onzin om ervoor te kiezen ze dan niet op het land te zetten. Denkend vanuit sportprestaties wel te verstaan. Als het op stal koeler is, tuurlijk, lekker even binnen houden dan buiten bakken. Netzoals je ervoor kan kiezen om met regen toch een regendekentje op te doen zodat ze volgende dag de rugspieren niet zo zijn verkrampt door de kou van de regen.
Maar om nou een paar binnen te houden vanwege het weer omdat ze de dag erna moeten presteren, wat een onzin..

Daarnaast beweegt een paard op de wei ook nog eens de hele dag en zorgt dat ervoor dat de spieren soepel blijven, het bloed goed door het lijf wordt gepompt en de afvalstoffen afgevoerd worden. Alleen maar pluspunten, zeker voor een sportpony.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:57

Thirty schreef:
Zavanellixx schreef:
Alleen het was voor een klein halfuurtje, en mijn pony is zo'n beetje de rustigste van de hele stal, en die geeft er niet veel om. en trouwens, iegnlijk ging het hier helemaal niet om.

Dat jij graag op concours wilt hoeft je pony niet onder te lijden. Lekker zoveel mogelijk naar buiten, blijven ze ook nog eens fris van in 't koppie.

een pony lijdt heus niet om een half uurtje in de stal te blijven. wel jammer dat de staleigenaren niet mee willen werken. Ik zou het ook niet op prijs stellen dat mijn pony als die op wedstrijd moet (neem aan schoon gewassen en gevlochten) de wei in wordt gegooid.