Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Thirty schreef:kr1985 schreef:ik zal waarschijnlijk tegen heel veel schenen nu aanschoppen, maar teveel weidegang of beter gezegd teveel warmte/zon kan zeker effect hebben op de sportprestaties van een paard. we hebben het nu niet of het beter voor het paard is en/of paardnatuurlijk (dat is een andere discussie)
bij ons op stal staan er zat sportpaarden die als ze de dagen ervoor in de brandende zon buiten hebben gestaan minder presteren, ze zijn minder heet en voorwaarts. sommige presteren beter als ze op de dag zelf of de middag ervoor op een koele stal hebben gestaan als in de brandende zon. maar ook hier geldt, alles kan maar met mate..
heb je een paard wat daardoor minder loperig wordt, kan je hem nog steeds weidegang aanbieden alleen voor minder uren of op het heetst van de dag binnen halen.
Op stal kunnen ze hun energie niet kwijt. Dat is dus geen normaal energieniveau, maar overtollige energie.
noukie175 schreef:kr1985 schreef:ik zal waarschijnlijk tegen heel veel schenen nu aanschoppen, maar teveel weidegang of beter gezegd teveel warmte/zon kan zeker effect hebben op de sportprestaties van een paard. we hebben het nu niet of het beter voor het paard is en/of paardnatuurlijk (dat is een andere discussie)
bij ons op stal staan er zat sportpaarden die als ze de dagen ervoor in de brandende zon buiten hebben gestaan minder presteren, ze zijn minder heet en voorwaarts. sommige presteren beter als ze op de dag zelf of de middag ervoor op een koele stal hebben gestaan als in de brandende zon. maar ook hier geldt, alles kan maar met mate..
heb je een paard wat daardoor minder loperig wordt, kan je hem nog steeds weidegang aanbieden alleen voor minder uren of op het heetst van de dag binnen halen.
brandende zon is ook niet zo lekker nee, maar dan is er nog een andere oplossig: snachts naar buiten! Bij ons gaan ze altijd naar buiten, en als het over dag 30 graden is gaan ze savonds op de wei en smorgens weer naar binnen en staan ze overdag lekker in een koele stal ipv snachts.
Maar dit verschilt per paard. Sinds ik mijn pony elke dag hele dagen buiten heb is ze juist veel vrolijker en dat is ook belangrijk, heet in de mate van vrolijk of heet in de mate van verveling dat ze eindelijk wat mogen doen is ook een verschil..
noukie175 schreef:kr1985 schreef:
brandende zon is ook niet zo lekker nee, maar dan is er nog een andere oplossig: snachts naar buiten! Bij ons gaan ze altijd naar buiten, en als het over dag 30 graden is gaan ze savonds op de wei en smorgens weer naar binnen en staan ze overdag lekker in een koele stal ipv snachts.
Maar dit verschilt per paard. Sinds ik mijn pony elke dag hele dagen buiten heb is ze juist veel vrolijker en dat is ook belangrijk, heet in de mate van vrolijk of heet in de mate van verveling dat ze eindelijk wat mogen doen is ook een verschil..
bij ons is dat helaas niet mogelijk, dus had niet aan die oplossing gedacht met snachts buiten zetten. ik merk ook zeker wel dat mijn paard de wei boven zijn stal prefereert, maar dan heb ik het over het algehele welzijn, paardnatuurlijk en fijnst voor de paarden gedacht..
maar het gaat hier over sportprestaties, dus niet aaw wat zielig gooi maar op de wei, nee heel zwart wit, kan weidegang de sportprestaties beinvloeden van een paard. ja dat kan, maar dat hoeft niet.
TS, schadelijk zal het nooit wezen voor een paard om buiten te staan (uitzonderingen daargelaten) maar het kan de prestatie beinvloeden, je komt er vanzelf achter en dan is het aan jou om te beslissen hoe belangrijk jij resultaten vind en wat je ervoor over hebt. om hoger te komen in de sport moet je soms wat meer moeite doen om er te komen, denk aan ander voer, beweging, training, maar dus ook weidegang.
kr1985 schreef:bij ons op stal hang je je halster aan de deur als ze naar buiten mogen, hangt je halster er niet, dan mag je hem voor 12 uur nog zelf erop zetten daarna is het pech hebben. dit om onrust in de kudde te voorkomen.
kr1985 schreef:ben ik het niet mee eens, mijn tinker is een voorwaartse merrie maar niet rennerig. ze reageert goed op de hulpen en heeft weinig extra aansporing nodig. als ik wedstrijd heb en de dag ervoor heeft ze in de brandende zon gestaan, is ze niet vooruit te branden. nou scheelt het dat ze ook nog is zwart is dus erg warm wordt. heeft ze de dag ervoor op de wei gestaan, dezelfde uren, dus dezelfde beweging maar met minder warm weer kan ze me makkelijk bij houden en is ze haarzelf. nogmaals je paard geeft het vanzelf aan, het hoeft niet het kan...
IndianLady schreef:kr1985 schreef:bij ons op stal hang je je halster aan de deur als ze naar buiten mogen, hangt je halster er niet, dan mag je hem voor 12 uur nog zelf erop zetten daarna is het pech hebben. dit om onrust in de kudde te voorkomen.
Onrust? Als de paarden altijd in dezelfde kudde staan dan is er geen onrust hoor als er 1 later bij wordt gezet
Klinkt in mijn oren als een zweverige stal.
Zavanellixx schreef:De eigenaren vand pensionstal zijn eigenlijk best lui, ze willen bijna niks veranderen, dus zavanelli kan niet wat eerder weer binnen worden gezet.
Thirty schreef:Zavanellixx schreef:Alleen het was voor een klein halfuurtje, en mijn pony is zo'n beetje de rustigste van de hele stal, en die geeft er niet veel om. en trouwens, iegnlijk ging het hier helemaal niet om.
Dat jij graag op concours wilt hoeft je pony niet onder te lijden. Lekker zoveel mogelijk naar buiten, blijven ze ook nog eens fris van in 't koppie.