Ik zoek een oplossing om 3 paarden appart te voeren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:02

Aukelizzy schreef:
zap schreef:
Je ruin blijft toch gewoon in de wei als je pony niet wegloopt? Dan is je probleem toch opgelost als je de pony vastzet? Simpeler kan je het niet maken denk ik.

Dat lijkt mij ook de beste oplossing. En als je gewoon flink stroom op de draden zet blijft die pony er ook wel achter. Heb je de spanning wel eens goed opgemeten? Vaak verlies je veel stroom door slechte aarding, slechte isolatoren en zwakke plekken of knopen in de draden. Als je pony steeds op dezelfde plek door de draden loopt kun je daar de grond ook eens goed nat maken..Geleidt hij beter en komt de klap harder aan. :Y)

Of pony wassen, niet afdrogen en loslaten }> . Is bij mijn pony eens gebeurt (uiteraard niet expres) en schrok zich een oelemetoet (ik ook, want ik had ook natte armen/handen).

Mijn pony was overigens altijd degene die weggejaagd werd en ook nog eens het langzaamste at van iedereen. Oplossing was simpel: mijn pony aan de andere kant van hek vastbinden, of in een leeg weiland gezet tot ze het op had :j.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:08

Aukelizzy schreef:
zap schreef:
Je ruin blijft toch gewoon in de wei als je pony niet wegloopt? Dan is je probleem toch opgelost als je de pony vastzet? Simpeler kan je het niet maken denk ik.

Dat lijkt mij ook de beste oplossing. En als je gewoon flink stroom op de draden zet blijft die pony er ook wel achter. Heb je de spanning wel eens goed opgemeten? Vaak verlies je veel stroom door slechte aarding, slechte isolatoren en zwakke plekken of knopen in de draden. Als je pony steeds op dezelfde plek door de draden loopt kun je daar de grond ook eens goed nat maken..Geleidt hij beter en komt de klap harder aan. :Y)

Geloof mij... We hebben alles geprobeerd. ;) Draad waar de stieren nog niet doorheen durven, en daar vliegt meneertje weer...
Inprincipe is het niet zo erg want het gaat alleen maar om de middellijn. De rest is allemaal gaas en hengstenhekken. (Langs de weg laat maar zeggen)
Maar zoals ik al zei is dat een totaal andere discussie. En daar hebben we inmiddels wel het een en ander op gevonden (oftewel, mee leren omgaan en hem dus slimmer af zijn. := )
Maar het is zo'n gedoe die pony op z'n plek te houden. Ik denk dat ik vanavond gewoon met de emmers voor de ruin en pony doe proberen. Als dat niets is, kijken of de pony vast mag / kan staan. Dan kan het draad gewoon weer dicht en blijft de ruin ook op zijn plek...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:08

en als het met de emmers niet lukt, misschien eerst brok voeren en erbij blijven en daarna lucerne? heeft je merrie in ieder geval haar merriebrok op.

DuheloJarig

Re: Ik zoek een oplossing om 3 paarden appart te voeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:19

ik zou dan idd het ponygeval gewoon ofwel vastbinden, ofwel zon emmer rond zen hoofd knuppen, dan kan die nog wel heen en weer banjeren, maar niet meer de merriebrok opeten, en zou je ze in principe gewoon alledrie samen kunnen voeren. pony en ev de ruin emmertje errond, en merrie zo laten staan :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:26

nog meer stroom erop.. loopt er nergens stroom weg? via lek paaltje.. gecotroleerd dat het helemaal rondom erop staat..

hier hebben we een nieuwe pension pony.. die eigenaar vroeg steeds loopt ze niet door dat draadje heen ??? (ene kant kapot getrapt anders kant gras..)

nee.. want hier staat genoeg stroom erop.. geen een die er door loopt..

maar zodra ik de draden aan het maken ben en het stroom er eventjes.. is het wel raak.. sommige hebben dat meteen door..

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:31

ik heb er vier staan, ieder eigen plek gewend op enkele meters van elkaar maar eentje eet erg snel (en krijgt het minst...)en gaat vervolgens de rest weg jagen (die langzaam eten), zolang we erbij staan doet ze niets, zodra we in de auto stappen begint ze met jatten....wij doen nu water bij haar voer, scheelt weer tijd, moet ze dus slobberen. Ook wel wortels erbij gedaan en zelfs spoor van brokjes op de grond rond haar voer plek, is ze weer een tijdje aan het zoeken. Wij voeren 's morgens voor we naar ons werk gaan en hebben geen tijd op erbij te blijven....misschien iets door het voer waardoor je paard lekker lang de emmer uit likt? ik zou als ik jou was dus vertragingen 'inbouwen'.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:32

Het eerste wat ik dacht is gewoon 2 (of 3) stevige palen in de wei, goed diep, daar een pin door met een ring aan, pony en paarden aan vast binden. Eten aan de paal geven. en daar een 20 minuten aan laten hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:39

Ik zou de brok en lucerne apart voeren. En dan dus elk dag even merrie apart zetten tot het op is, dan de lucerne op 4 plekken zodat ze altijd ergens haar lucerne kan eten, maar lucerne heeft weinig toeevoegde waarde, blijkt zelfs nog giftig te zijn ook....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:26

Heb je een stevig weidehek? Dan ponyaan het hek vastzetten met voeren en zijn voerbak ook aan het hek hangen.

Als vastzetten niet lukt kun je ook een kraal maken om te voeren. Bijvoorbeeld een sluis bij je huidige hek met nog 3 extra hekken vastzetten aan stevige palen. Door een stevig houten of gegalvaniseerd hek komt geen pony... Dan kan je ruin aan de ene kant van de kraal en je merrie aan de andere kant van de kraal eten.