Weide ondehoud, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:14

@p_ponypaard, ik weet niet precies hoeveel het is..
Ik meen dat die man het over 3800 had, is dat veel of heel weinig.?
Hooi moet ik in de winter sowieso bijvoeren en ik vind dat ook helemaal niet erg.

@Rambogirl, ik weet het niet....
Kom er als het goed is morgen wel achter.

@Hc. ja daar heb ik inderdaad ook aan gedacht om die eentje te halen en het daar op te gooien.
Kan ik het ook makkelijker weg brengen.
Ik zal je link dalijk eens bekijken.

@Polly, geen idee....heb geen verstand van kippen :D
Wel handig dat de mest dan zo snel weg is!

@Gohya, mag het wel op een stuk plastic liggen dan?

@Joyceb, dacht ik ook altijd dat dat gewoon mocht als je maar 2 pony's hebt.....
Bij mijn vorige wei hadden wij ook de mest gewoon op een hoop liggen, maar dat was achter het huis en uit het zicht.

@Arno8, die twee schijten anders heel wat af hoor :D
Heb je op die foto gaas om de mesthoop heen?

@mysa, ik zal je link eens gaan bekijken.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Weide ondehoud, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:35

ik gooi de mest uit de uitloop ook gewoon op een hoop hoor.
Vader van bijrijdstertje is politie en heb hem er nog niet over gehoord :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:47

vriendjespolitiek ;) gebeurt bij gemeenten ook wel :P

overigens isde milieupolitie een andere afdeling. Een normale agent is vaak niet precies op de hoogte van de regels.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:52

Ja vriendjespolitiek kan je heel ver brengen........ :j

Ik denk dat het er ook maar net aan ligt wie je treft en in wat voor bui diegene is.....

Even algemeen een vraag, het onkruid tussen het gras, steken jullie dat uit of doe je er onkruidverdelger op of maai je dat alleen af?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:16

beetje jammer om het meteen als 'vriendjespolitiek' te betitelen.
Maar goed discussieren jullie lekker verder, er word naar ervaringen gevraagd, die geef je en deze reacties vind ik een beetje jammer.

:evaw:

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:46

@Polly, ik (en ik denk JoyceB ook) had het niet over jou, ik bedoel het in het algemeen.
Zo gaat het gewoon in de wereld.
Voel je niet boos joh want zo was het in elk geval wat mij betreft zeker niet bedoeld!
Ben juist blij met alle tips!

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:32

Hoe wieden jullie onkruid? Moet zeggen dat dat hier bijna niet gebeurt. Met de hand lijkt het me onmogelijk haha. Is het noodzakelijk voor een 'goede' wei?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:43

Onkruid hangt er een beetje vanaf. Mijn huurweiland was eerst een megapuinhoop, het onkruid stond er letterlijk tot 2 meter hoog. Bijna alleen maar zuring. Ik heb het allemaal laten meenemen met het hooien. Wat daarna omhoog kwam, ben ik uit gaan steken met een spade. Een ragfork kan voor kleiner onkruid ook heel handig zijn, maar dit onkruid was daar wat te groot voor. Is wel een hele hoop werk allemaal, maar ik heb liever geen gif op het land. Als het onkruid echt de overhand krijgt, kun je het nog overwegen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:34

Ik ga dit jaar spuiten. Eruit halen is hier niet te doen. Het kost me al 15min om een gat te maken (het is nogal stenig hier) in de tuin voor een plantje. Op mijn knieen het land door zie ik dus ook niet zitten.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:42

Ik heb precies dezelfde switch gemaakt (hetzij met een wat nattere grond), maar ook geen schuilmogelijkheid.
Van een oude paardenman kreeg ik de tip om een oude trailer of iets dergelijks er neer te zetten.
In princiepe is dat een voertuig zolang de wielen er onder staan, dus de gemeente kan er niet veel aan doen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je het allemaal op een rijtje krijgt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:14

Polly schreef:
beetje jammer om het meteen als 'vriendjespolitiek' te betitelen.
Maar goed discussieren jullie lekker verder, er word naar ervaringen gevraagd, die geef je en deze reacties vind ik een beetje jammer.

:evaw:

Goh, gevoelige tenen?
Bedoelde het niet verkeerd hoor...
Je hoort en merkt gewoon dat het vaak zo gaat. De ene hand wast de andere is niet voor niets een spreekwoord. Men moet elkaar dingen gunnen. Als de gemeente je dingen gunt, of je buren, dan gaat alles een stuk makkelijker. En als ze een hond willen slaan, dan ligt er altijd wel ergens een stok...

Soms zien ambtenaren dingen die ze "zien"buiten werktijd gewoon liever over het hoofd...
Zo lang er geen klachten komen of officieel onderzoek van diegenen die verantwoordelijk zijn, laten ze hun kennissen wellicht liever met rust.
Daarbij is de ene gemeente de andere niet qua handhaving, en de ene handhaver is de andere niet...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:48

Helemaal met Joyce eens. Regels zijn er niet voor de regels, maar voor de mensen. Dus als iedereen het alleen maar leuk vindt dat er paarden in de buurt staan, zal een goede gemeente niet alle wetregisters opentrekken om die paarden weg te krijgen. Maar als het tot overlast en problemen leidt, is het voor een gemeente handig om regels te hebben om in te kunnen grijpen.

Als paardeneigenaar is het dus belangrijk rekening te houden met de buurt, vind ik dan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:56

Wat betreft het bekalken, dat zou ik niet dirct doen, misschien is het niet nodig en dus weggegooid geld.

Je zou het beste een bodemmonster kunnen laten nemen https://blgg.agroxpertus.nl/

Je krijgt dan een bemestingsadvies. Hiermee zou je dan bijv. mee naar een loonwerker of boer toe kunnen die de juiste bemesting voor je kunnen doorvoeren.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:17

@Fleur1992, lijkt mij met de hand ook niet te doen inderdaad.....

@Arno8, het gif schijnt alleen het onkruid aan te pakken en niet het gras, de paarden eten het onkruid toch al niet dus het zal niet zo'n heel probleem zijn lijkt mij?
Uiteraard wel op een stuk waar ze op dat moment niet komen.
Ik vind het sowieso belangrijk om rekening met de buurt te houden, er zal heus nog wel eens een moment komen dat je die mensen nodig hebt....
Is bij mij al gebleken want gisteren werd ik om 9 uur smorgens gebeld dat de paarden door de stroomdraad waren.
Gelukkig niks engs want ze kunnen niet echt van de wei af, maar ze stonden nu in een heel mals gras stuk.
Ik zie ze gewoon al dikker worden nu......

@Hc, wat voor spul gebruik jij daar voor?
Nee op je knieen lijkt mij ook geen slim plan :D

@Astrid_Brann, is dat nog steeds zo dan?
Want ik ben vandaag bij de gemeente geweest en volgens die mevrouw viel een mobiele schuilgelegenheid daar ook onder.

@JoyceB, dat is inderdaad ook zo mijn ervaring, als je mensen kent dan maakt dat dingen een stuk makkelijker. Maar in elk geval was het nogmaals niet naar Polly gericht maar in het algemeen....
En sowieso als ik nu de mogelijkheid had om gebruik van een kruiwagen te maken deed ik dat.
Helaas ken ik niemand daar op de gemeente hahaha

@Juliomarinier, Oke dan wacht ik nog even met kalken, slim idee van dat bodemmonster!
Dat zou ik wel eens kunnen doen, moet ik wel even uitzoeken waar ik het dan kan inleveren....

Ik ben vanmorgen naar de gemeente geweest, dit is wat ik kreeg:

Max 3 meter hoog

Max 1 permanente of mobiele schuilgelegenheid ten behoeve van vee.

Oppervlakte max 10m2 op een perceel van minimaal 0,5 hectare, gesitueerd binnen 25m vanaf de bosrand, houtsingel of houtwal of binnen 100m van een openbare weg, waarbij voor elke extra aaneengesloten hectare weiland van dezelfde eigenaar de schuilgelegenheid ten behoeve van vee met 3m2 mag worden vergroot tot een maximum van 30m2.

Het is dus toegestaan voor de wei om er iets op te zetten.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:52

Oh, dan zou het wel eens kunnen kloppen (ik heb het dus niet via de gemeente gehoord, maar bij die boer).
Ik ga het ook wel informeren hier, wil het wel weten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:56

Het hangt er ook vanaf wat het bestemmingsplan van de grond is.....

Trouwens een vergunning aanvragen is wel duur zeg.....

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:07

@justdiesel als je op de link klikt vind je het bedrijf waar je een grondmonster kunt laten nemen, je zou ze eventueel kunnen mailen

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:35

Lekker slim, ik had die link nog niet eens gezien :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:06

Ik heb geen idee hoe het heet. Ik ga het van een boer krijgen. Het is alleen een onkruid vernietiger, met gras doet het niets.
Ik weet dat de bodem hier zuur is, er is al heel lang niets aan het land gedaan, er zit ook veel boterbloem en mos in.

Hoe veel land heb je JD?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:12

Niet zo super veel, ik heb de eigenaar een mailtje gestuurd om te vragen hoeveel hectare het is.
Hij had het van de week wel over iets van 3800 maar ik weet niet of dat nou hectare is of m2.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:17

dat is m2. 3800 hectare is heel veel. Ik heb ongeveer 4000 excl paddock aan huis.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:50

Dan zal het inderdaad wel m2 zijn, ik heb er de ballen verstand van haha :o

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:52

Ik heb woensdag twee gewone emmers met water bij de paarden gezet, bij allebei is amper iets uit.
Drinken ze dan niet veel te weinig?
Ze krijgen natuurlijk wel via het gras water binnen maar meer als spelen doen ze niet met het water....

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:06

zou ik mogen weten wat het aanvragen van een vergunning kost?
Ik moet er waarschijnlijk ook 1 aan gaan vragen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:29

justdiesel schreef:
Ik heb woensdag twee gewone emmers met water bij de paarden gezet, bij allebei is amper iets uit.
Drinken ze dan niet veel te weinig?
Ze krijgen natuurlijk wel via het gras water binnen maar meer als spelen doen ze niet met het water....

Dat lijkt me inderdaad erg weinig, maar woensdag, en de dagen erna heeft het ook wel flink geregend, hier althans........................