Poep eten, vitamine tekort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Re: Poep eten, vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:29

zeewier bijvoeren als ze mest eten

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:31

@Arun: okee :) gewoon even als vraagje (nieuwschierig :') ) hoe komt het dat zeewier helpt?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:34

Alle middeltjes helpen tegen mest eten.

En weet je waarom ??
Omdat een paard maar heel soms lekker staat te happen van een verse mesthoop.
Dus vandaag zie je het gebeuren en daarna is het van nature al weer over.

Ik heb mij er nooit zorgen over gemaakt, helaas mijn paardjes zijn nog steeds gezond.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:36

oke

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:48

Ik heb er één tussen staan (die uit het wild komt trouwens), die altijd na een wormkuur een paar dagen later een paar keer mest eet van een ander paard (steeds hetzelfde paard uit de kudde). Kennelijk brengt ze hiermee haar darmflora weer op orde. Daarna is het weer over tot de volgende wormkuur.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:13

Dat was ik vergeten.
Een paard moet een lichte wormbesmetting hebben om de darmen optimaal te kunnen laten functioneren.
Dus de wormeieren haal je uit de mest van je weide genoot.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:14

Ariebren schreef:
Dat was ik vergeten.
Een paard moet een lichte wormbesmetting hebben om de darmen optimaal te kunnen laten functioneren.

Ben erg benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing (bron) van deze uitspraak... :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:23

Focussed schreef:
Ariebren schreef:
Dat was ik vergeten.

Ben erg benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing (bron) van deze uitspraak... :)

Ik kan dat niet zo snel vinden op internet.
Maar afgelopen maanden zijn er TV programma's geweest over diverse kwaaltjes die de mensen hebben.
Sinds wij in het westen wormvrij leven hebben we allerlei soorten allergieën gekregen.

Het lichamelijke afweer systeem gaat aan de haal als het niets te doen heeft.
Dan gaat het afweer systeem normale dingen aanpakken.
Waarom hebben onze kindertjes zoveel problemen.
De oorzaak is het steriele leven wat ze tegenwoordig hebben.

In het onontwikkelde Afrika waar de mensen tussen poep en pis leven zijn er geen allergieën.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:34

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt dan dat jij stelt Ariebren.

Er ligt zeker een kern van waarheid in wat je verteld, namelijk dat sinds wij zo steriel leven er juist meer allergieën komen. Zo hebben het aantal kinderen van boeren (die van jongs af aan in de stallen komen) minder allergieën dan "stadse" kinderen.
Of dit generaliseerbaar is, en dus ook geldt voor wormen vraag ik mij af. Een worm is namelijk een ander soort parasiet dan een virus of bacterie en het lichaam reageert daar dan ook heel anders op.

Wat wel belangrijk is is een goede bacteriecultuur in de darmen. Dit beïnvloedt namelijk de darmwerking en manier van vertering. Zeker bij paarden, waarbij het grootste gedeelte van het voer verteert moet worden door bacteriën om uiteindelijk bruikbaar te zijn voor het lichaam, speelt dit dus een grote rol.

De rol van wormen is daarbij dus eigenlijk niet aanwezig en daarmee zien wij wormen als hinderlijke parasieten. Vandaar dat ik jouw stelling erg interessant vind en benieuwd ben naar een bron of onderzoek.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:54

Paarden hebben altijd wormen gehad.
Vroeger in de natuur hadden ze al wormen bij zich.
Nu omdat we er heel veel van afweten zijn er heel veel anti worm producten ontwikkeld.
Die anti worm producten zijn nog maar van de laatste 20 tot 30 jaar ??
Hoe deden die landbouwers met meerder paarden voor de ploeg en andere mensen die een paard hadden voor de sleperswagen het dan vroeger ??
Op zondag met de koets naar de kerk ??
En dan geen worm besmetting oplopen ??
Werd er vroeger niet gezegd dat een veulentje, met 10 dagen oud, aan de dunne ging doordat mama weer hengstig werd ??
Al die veulentjes hebben het overleefd, anders hadden we nu geen paarden meer gehad.

Iedereen die een hart voor zijn paard heeft, ontwormde een paar jaar geleden soms om de 6 weken.
Nu moeten we aan mest onderzoek doen, dat scheelt ontwormen.

Maar de wormen komen ook door de manier van paarden houden nu.
Vroeger ging het werkpaard op stand in de stal voor de winter.
Kwam niet meer buiten, dus een minimale besmetting van wormen.
Wij stoppen zo veel als mogenlijk is aan paarden het hele jaar door op kleine ruimtes.
Vandaar dat de wormenbesmetting extreem hoog wordt.

Alles met mate, en dat werkt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:05

Als we kijken naar de paarden in het wild, of vroeger in de natuur, was de besmettingsgraad ook vele malen lager dan bij de paarden van nu.

Door het constante verplaatsen van de kudde laten ze besmette mest achter en komen ze constant op nieuwe grond, nog "onbesmet".
Daarnaast deelden zij hun land met andere herbi- en omnivoren. Hierdoor roeien zij elkaars parasieten uit. Nog steeds een truukje die sommige boeren gebruiken. Zo overleeft paardenworm niet in schapenmaag en vice versa, en gebruiken sommige boeren dus schapen in samenwerking met paarden om het land schoon te houden.

Hoe het bij de boeren zat een x-tal jaar geleden weet ik niet trouwens :) Maar om die reden kun je vroeger niet met nu vergelijken. Wat jij ook al aangeeft, teveel paarden op te weinig grond = zeer hoge besmettingsgraad.

Wel vraag ik me af wat de schadelijkheid van de antihelmintica (werkzame stoffen) zijn op de darmflora en darmwerking. Is daar ooit onderzoek naar gedaan? Inprincipe werken zij alleen op de parasiet en dus niet op de bacteriecultuur, maar zeker weten doe ik dit niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:13

Wat giftig is voor de worm is in principe ook giftig voor het paard.
Het zijn zenuw verlammers. die werkzame stoffen.

Niets voor niets wordt moxidectine afgeraden bij veulentjes.
Risico van overdosis ligt hoog.
6 X lichaams gewicht.
Zelfs de agradi site geeft al aan dat het voor drachtige merries niet aanbevolen wordt. rara, waarom ?

Maar terug komen op wissel beweiding tussen, paarden, koeien en schapen.
Een paard eet niet van zijn eigen bemeste weide plekjes.
Een koe of schaap eet die stukken gras wel op.
Maar ook na de koe of schaap, pakt het paard nog steeds niet het gras waar hij heeft lopen mesten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:24

Ariebren schreef:
Wat giftig is voor de worm is in principe ook giftig voor het paard.
Het zijn zenuw verlammers. die werkzame stoffen.

Niets voor niets wordt moxidectine afgeraden bij veulentjes.
Risico van overdosis ligt hoog.
6 X lichaams gewicht.
Zelfs de agradi site geeft al aan dat het voor drachtige merries niet aanbevolen wordt. rara, waarom ?

Maar terug komen op wissel beweiding tussen, paarden, koeien en schapen.
Een paard eet niet van zijn eigen bemeste weide plekjes.
Een koe of schaap eet die stukken gras wel op.
Maar ook na de koe of schaap, pakt het paard nog steeds niet het gras waar hij heeft lopen mesten.

Allemaal zenuwverlammers, hoe kom je daarbij?
Fenbendazol werkt bijv. op het interferen met het energiemetabolisme van de worm. De worm kan zijn voedsel niet meer omzetten in bruikbare voedingsstoffen en kan het dus niet opnemen, dus sterft hij aan verhongering.
Praziquantel zorgt (even heel simpel gezegd) dat de huid/epitheel/vel van de worm scheurt waardoor het paardenlichaam wel grip krijgt met haar antistoffen op de worm en hem zo kan "vernietigen".
Meer informatie over antihelminthica kun je vinden in het Farmacotherapeutisch Kompas.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:28

Je noemt nu net een worm middel waar al een redelijke resistentie tegen ontstaan is. Bendazol.
Alhoewel, het middel werkt nu weer tegen de spoelworm bij veulens en jaarlingen.
Praziquantel werkt alleen tegen een paar lintworm soorten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:34

Gelieve niet al mijn woorden op een gouden weegschaal leggen, ik noem gewoon 2 voorbeelden om de werking uit te leggen, spreek jij mij meteen tegen over resistentie (is daarom mijn uitleg minder waardevol?). Daar had ik het niet over, ik had het over de manier van werken, nl niet zenuwverlammend.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:41

Nee, en even wat meer informatie wat ik op mijn korte gespreks stof geef is echt niet aanvallend bedoeld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:15

arun schreef:
zeewier bijvoeren als ze mest eten

Dat helpt niet hoor, ik geef altijd al zeewier door het voer heen, dit ivm geen liksteen in de box hebben, helpt trouwens wel tegen zandeten maar tegen poepeten, nee hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:22

Ariebren schreef:
Nee, en even wat meer informatie wat ik op mijn korte gespreks stof geef is echt niet aanvallend bedoeld.

Oke, sorry ik dacht dat het een soort tegen-argumentatie was. :D

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:57

Ik vond jullie ' woordenwisseling ' in ieder geval erg leerzaam, dank daarvoor! :-)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:07

Mijn ruin en merrie hebben ook een korte tijd mest gegeten. Dit is ontstaan omdat ik heet voer moest halveren van de veearts. Ivm hoefbevangenheid. Ze hebben een dag of 2 mest gegeten en nu zijn ze gewend aan de nieuwe voerwijze en is er niets meer aan de hand

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:23

Britt_Mara schreef:
@Hackny: ik denk niet dat dat helpt! ze heeft een goeie liksteen ;)

Maar ik zie het haar nog maar weinig doen, vandaag nog 1x gezien.

ooh das balen enderdaad

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:05

Ik heb ook weer even de antwoorden gevolgd!

maar ze deed dit al vóór ze haar wormkuur kreeg. Ik koop de kuren bij mijn DA dus ik weet dat ze prima in orde zijn, en zoals de DA mij verteld heeft is dat er altijd wormen in de darmen achterblijven en dat je ze niet allemaal weg kan krijgen met een kuur

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:11

mariska32 schreef:
poep eten doen ze eerder uit een slechte darmflora [bacterie tekort] dan uit een vitamine gebrek.

Dat is het eerste wat ik ook dacht :j

Geen betere probiotica dan mest. Neem mest van een paard dat wormvrij is en er gezond uit ziet en meng dat een paar keer door het voer van jouw paard, dan stimuleer je zijn darmflora.

Klinkt voor ons misschien vies, maar het werkt wel :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:16

Arabesk schreef:
mariska32 schreef:
poep eten doen ze eerder uit een slechte darmflora [bacterie tekort] dan uit een vitamine gebrek.

Dat is het eerste wat ik ook dacht :j

Geen betere probiotica dan mest. Neem mest van een paard dat wormvrij is en er gezond uit ziet en meng dat een paar keer door het voer van jouw paard, dan stimuleer je zijn darmflora.

Klinkt voor ons misschien vies, maar het werkt wel :j

Klink ook wel logisch :)

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:19

jaa, mijn pony eet ook opeens mest van een shet waar ze bij staat. zo raar. heb van de DA al een soort brok gekregen waarmee het weg moest gaan, maar dat ging het niet. ook heb ik een hooinetje gekocht, speelbal en likstenen. niks helpt... heeft iemand tips? ik vind het er namelijk zo vies uitzien dat ze dat eet. en oké een tijdje poep eten maak ik me niet druk om, maar al een paar maanden wel....