Stallingskosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maria_62

Re: Stallingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:13

Nou Ariebren, ik hoop dat de stalhouders en vooral die van mij, de kosten van de stalling weer laat dalen als de fourageprijzen inderdaad zakken. Ik ben bang van niet........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:05

Of de stalhouders de stallings prijs laten zakken betwijfel ik ook.
Maar de inkoop van hooi, stro of vlas zal wel zakken, mits we een ouderwetse zomer krijgen.
En zoals het er nu uitziet komt er voor komende weken weer regen, wind en zon.
En dat heb je nodig om een goede hooi en stro oogst te krijgen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:49

Vorig jaar was het rond deze tijd zo droog. Later in het seisoen weer wat aan de natte kant.
Twee weken geleden heb ik bemest, het is nog niet helemaal de bodem ingetrokken. Gister de gehele morgen natte sneeuw gehad.

Ik hoop dat het hooi/stro weer gaat dalen in prijs (dan gaat het stalgeld bij mij ook mee naar onder).

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:19

Hm ik betaal 150 euro per maand aan stalling.
Incl stro/hooi/kuil, biks, weidegang, binnen en buiten zetten, binnenbak, buitenbak en longeercirckel.

Betaal alleen zelf de musli en zn omega 369 mix. en moet zelf mesten, maar dat vind ik niet erg :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:37

ik zou niet meer dan 150 euro geven,,
omdat er geen rijbak bij is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:44

Ik vind het toch knap dat er (pension) stallen zijn met binnenbak die maar 150 euro vragen.
Vraag me af wat hun hoofd activiteit is.
Voor de prijs van 150 euro per paard in pension houden leg je er geld bij toe.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:49

Blijkbaar kan het uit, want stalling waar ik sta daar hebi k als guppie van 8 leren paardrijden :P Alleen gestopt met manege erbij en nu alleen pension. Staan zo'n 13 pension klanten.
En haar man heeft daarnaast nog wel een baan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:00

Er zullen in het noorden denk ik meer mensen zijn die naast hun normale baan of bedrijf wat pensionpaarden hebben. Dat verklaart denk ik de lagere prijzen in deze regio. De mensen hoeven er in de meeste gevallen niet van te leven. Dat ze er zelf geld bij leggen lijkt mij echter niet. ;-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:08

Denk het wel, het is niet alleen de fourage.
Die fourage is in het Noorden wel goedkoper.
Maar een rolletje schrikdraad met wat paaltjes om de wei af te zetten loopt ook aardig in de papieren.
Daarnaast een waterbakje wat kapot gaat, beetje kunstmest en onkruid spuiten op de wei ??
Elke dag de binnenbak slepen, een trekker lust ook aardig wat brandstof.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:13

Een pensionhouder die 150vraagt bied meestal niet een keurig gesleepte binnenbak.. Dan hebben we het over een niet gedraineerde buitenbak die met een beetje pech vol onkruid staat. En dat is gezien de prijs ook prima lijkt me.
En met hekwerk ed ben je echt niet wekelijks bezig als je gemiddelde pensiongasten hebt. De punten die jij noemt zijn jaarlijkse zaken tenzij je echt pech hebt met je gasten..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:21

Helaas heb ik Tinkertjes staan die nog al de gewoonte hebben om de boel te slopen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:29

Maar denk jij dan serieus dat noorderlingen niet kunnen rekenen Ariebren? Of denk je dat pensionhouders hier allemaal zo vriendelijk zijn om aan andermans paard mee te betalen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:33

troi schreef:
Een pensionhouder die 150vraagt bied meestal niet een keurig gesleepte binnenbak.. Dan hebben we het over een niet gedraineerde buitenbak die met een beetje pech vol onkruid staat. En dat is gezien de prijs ook prima lijkt me.
En met hekwerk ed ben je echt niet wekelijks bezig als je gemiddelde pensiongasten hebt. De punten die jij noemt zijn jaarlijkse zaken tenzij je echt pech hebt met je gasten..

Onze binnenbak word goed onderhouden gesproeid en gesleept :j goeie drainage, ook in de die buitenbak is nog goed te rijden na flinke hoosbuien.
Onze buitenbak staat geen onkruid in, alle stallen zijn netjes en schoon, paarden worden vaak per dag gevoerd, binnen en buiten gezet. Ik moet alleen zelf mesten.
Wasplaats met warm en koud water.

Nee ik hoef geen ubernieuwe box met dat mooie goudgeverfde randje of een slolariu
, er moet goed op mijn paard gepast worden en dat is op mijn plekkie helemaal naar t zin.
Vind jou opmerking erg vooroordelend :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:44

Ik zou je box kaal te huur aan bieden, dat trekt denk ik beter. Stel je zegt 70 euro per maand voor je kale box incl binnen/buiten zetten + hooi/kuil (want ik begrijp dat als ze overdag op de wei staan ze 1 pluk krijgen? en alleen 4x als ze binnen staan wat inprincipe niet het plan is?). Dan vraag je 7 euro voor een vlaspak en 50 cent de kilo bix? Dan kom je op 135 euro per maand bij 5 vlaspakken en 2 kg bix per dag, waar ik het prima mee redde terwijl mijn paard veel korter buiten stond en langer op stal.

anoukxxkevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:11

175 is een mooie prijs :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:46

goeroe schreef:
Maar denk jij dan serieus dat noorderlingen niet kunnen rekenen Ariebren? Of denk je dat pensionhouders hier allemaal zo vriendelijk zijn om aan andermans paard mee te betalen?

Tuurlijk kunnen ze in het noorden ook rekenen.
Maar ben je financieel afhankelijk van je pension stal ??
Of is het maar bijzaak, om wat zakgeld te verdienen,.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:59

Ariebren schreef:
goeroe schreef:

Tuurlijk kunnen ze in het noorden ook rekenen.
Maar ben je financieel afhankelijk van je pension stal ??
Of is het maar bijzaak, om wat zakgeld te verdienen,.

In deze regio in veel gevallen dat laatste, maar dan nog zullen mensen er niet zelf geld bij leggen zoals je eerder opmerkte. Overigens kan ik me wel heel goed voorstellen dat je verbaasd bent over de prijzen in het noorden hoor. Ik verbaas me net zo goed over de prijzen die in andere delen van het land normaal gevonden worden. Regelmatig lees ik dat mensen meer kwijt zijn aan de stalling van hun paard dan ik aan de huur van mijn woning. :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:15

Ik neem aan dat jouw woning geen zoveel ha grond a vele tienduizenden euro's bevat, geen hypotheek van meerdere miljoenen (in geval van recente stal met binnenbak en goede bodems en andere voorzieningen, rijdend materieel) dure installaties voor warm-watervoorziening in diepvrieswinters, andere vaste lasten als water en stroom, landonderhoud, afschrijvingetc. en jij van je huur geen personeel betaald die dagelijks je paard verzorgt en het terrein onderhoudt en daar een inkomen uit moet halen, belastingen en BTW over moet betalen...

Dat het in het noorden zo goedkoop kan, komt omdat de grond en gebouwen goedkoper zijn, mensen er vaak een andere inkomensbron naast hebben of al gepensioneerd zijn en/of het onroerend goed al afbetaald...
Daarnaast zijn er boertjes die nog een oude trekker hebben met al het materiaal en die goedkoop zelf hun hooi kunnen maken waardoor bijvoeren veel goedkoper kan dan wanneer er ingekocht moet worden of geperst/gewikkeld/op de plaats gezet door een loonbedrijf. Paarden in een aantal gebieden langer en meer in het land kunnen staan, En er in het noorden vaak minder geinvesteerd wordt in dure bakbodems en luxe als stapmolens, solarium etc. Binnenbakken van goedkope stallen zitten nog vaak in oude schuren/loodsen/stallen van toen het een agrarisch bedrijf was... Bij een gemengd bedrijf worden veel vaste lasten en kosten afgeschreven op de koeien, al het materiaal is daarvoor ook al aanwezig net als voer en strooisel van een paar paarden verdwijnt in de enorme voorraden die nodig zijn voor de grote aantallen (melk)koeien, en de kalveren...

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:22

Mijkee_ schreef:
De buren hebben een goede buitenbak waar we altijd gebruik van mogen maken. Degene die bij ons wil stallen zal bij de buren ook les krijgen dus dat zal ook geen probleem zijn. Op 5 min met de trailer hebben wij 2 manage liggen dus voor in de winter is het ook geen probleem. En je hebt hier goede gelegenheden om naar buiten te gaan met het paard.

Wij hoeven er niet aan te verdienen maar willen wel dat alle kosten gedekt zijn :)
wij gaan 150 vragen, dat vragen meeste mensen in onze omgeving ook.
bedankt voor de mensen die het allemaal eventjes hebben uitgerekend! +:)+
Klinkt goed hoor, vind €150 een nette prijs voor wat jullie aanbieden. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:23

@joyce B: Klopt allemaal en ik heb er weinig aan toe te voegen. :) Neemt niet weg dat ik het een raar idee blijf vinden dat menig paard duurder woont dan ik. Natuurlijk is het allemaal wel te beredeneren, maar de verschillen zijn gewoon ontzettend groot.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:28

Tja, als jij luxer gaat wonen met meer ruimte ga je ook omhoog in woonlasten ;)
't is maar wat je wilt voor stal h`e ;) en in welke omgeving. Een appartement op een A locatie in amsterdam kan qua ruimte kleiner zijn dan dat rijtjes huis in een vinexwijk bij Almere, maar wel 10x zo duur zijn ;)

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:42

Wij betalen 115.- per maand voor een pony/paard en 57.50 voor een shet in een halve box.
Dit in icl voeren, als je alles klaar zet.
En incl weidegang met paddoc.
Binnen en buitenbak,en longeerbak, alles goed geslepen

Je moet wel zelf mesten, en je paardjes buiten en binnen zetten.
Maar ook hier hebben we een rooster voor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:51

Komen daar nog je eigen kosten voor ruwvoer, krachtvoer, en stalstrooisel overheen?

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:56

joyce B schreef:
Komen daar nog je eigen kosten voor ruwvoer, krachtvoer, en stalstrooisel overheen?

Ja, helemaal vegeten te melden.
Maar je hebt inderdaad eigen kosten voor voer hooi en stro.
Ohja en er zit nog een (zadel)kast bij je stal.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:08

joyce B schreef:
Tja, als jij luxer gaat wonen met meer ruimte ga je ook omhoog in woonlasten ;)
't is maar wat je wilt voor stal h`e ;) en in welke omgeving. Een appartement op een A locatie in amsterdam kan qua ruimte kleiner zijn dan dat rijtjes huis in een vinexwijk bij Almere, maar wel 10x zo duur zijn ;)

Ik blijf van mening dat de locatie (en dan bedoel ik niet de omgeving maar puur de regio) van al die factoren wel erg zwaar weegt. Dat het een kwestie van vraag en aanbod is begrijp ik wel, maar ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen mij hier moederziel alleen achterlaat om elders in het land op een kluitje te gaan wonen. Problemen heb ik er verder niet mee hoor, ik kijk al uit naar de dag dat je hier een volle spaarkaart bij de plaatselijke supermarkt kunt inruilen tegen een woonboerderij met wat stallen en land erbij. :+ Ik dwaal af, sorry. :o