pony op eigen landje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elegante05

Re: pony op eigen landje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:49

Ik heb mn paard in pension, ook om zo mn vrijheid te houden, het is wel heel veel werk om alles zelf te doen... maar vooral omdat er dan altijd toezicht op mn paard is. Want wat als je paard koliek krijgt en er is niemand in de buurt die de symptomen herkend?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:49

Die zijn heel goed inderdaad!! Een vriendinnetje van me gebruikt die ook.
Ik had een looplamp met een haakje eraan zodat ik hem in de stallen kon hangen als ik aan het mesten of voeren was.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:24

ik denk dat door het onbeperkt hooi voeren en een goed wormbeleid er al veel minder kans op koliek is Elegante, maar ik snap je zorg.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 01:13

Als het om mn paard gaat ben ik altijd een beetje bezorgd ;) Ze kunnen altijd koliek krijgen of in hek vastraken of elkaar een rare trap geven.. ik vind het wel een prettig idee als hij onder toezicht staat. Anders ben ik er helemaal niet gerust op! Natuurlijk kan je wel vragen aan omwonenden van een weilandje om je te bellen als ze iets vreemds bij de paarden zien..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:43

S winters red ik t niet met 1 keer per dag, veel mest te ruimen, bevroren water etc.
Maar zomers ga ik af en toe 1 keer per dag, bv op zondag.
Gstr avond extra hooi gegeven zodat ik vandaag thuis met mn gezin kan ontbijten en later heen kan.
Als mn werk klaar is ga ik niet meer vandaag en ben ik er morgen ochtend weer.
Er is wel veel controle.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:29

Grappig... dat veel mensen reageren met: stel dat ze koliek krijgt en er is niemand... ik lees juist dat haar paard 22 uur per dag op stal staat! wat voor elende brengt dat met zich mee!

nou mijn keus was dan snel gemaakt! ik denk dat jou paard heel erg blij zou worden als hij lekker buiten kan staan. 1 keer per dag is niet helemaal iediaal, maar als jij zorgt voor een goede hooivoorziening zie ik geen enkel probleem. er zijn genoeg leuke oplossingen met slowfeeders en je kunt een aantal netten met stro ophangen... hier gaan ze pas van eten als ze echt honger beginnen te krijgen.... ik heb de paarden aan huis staan maar ik werk ook gewoon 5 dagen en dan ben ik ook 12 uur van huis.... dus ook geen overzicht.... je zou evt. met iemand samen een paard er neer kunnen zetten, of een klein shetje er bij.... en miss kun je een leuke verzorgster vinden.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:31

Denk ook aan de mest, dus waar je dat laat? Wij doen het in een aanhanger en rijden het naar een manege.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:47

p_ponypaard schreef:
Grappig... dat veel mensen reageren met: stel dat ze koliek krijgt en er is niemand... ik lees juist dat haar paard 22 uur per dag op stal staat! wat voor elende brengt dat met zich mee!

Das waar! Ben ik het ook wel weer mee eens... :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:17

Als het een drukke stal is lopen daar meer mensen dan bij het landje.Mocht ze koliek krijgen is er sneller iemand bij.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:49

tjha.... dat is wat ik helaas veel te vaak hoor als reden dat een paard maar opgehokt moet worden!!! ik ben vandaag de hele dag alleen thuis, en woon buitenaf. ik denk dat ik maar langs de grote weg ga zitten hier... stel dat ik een hardaanval krijg, dan vind iemand me teminste.

ik zou persoonlijk liever mijn paard na een jaar een keer dood in de wei zien liggen, maar dat hij heerlijk heeft kunnen lopen, dan dat hij een jaar 22 uur per dag tussen 3 bij 3 moet staan.....

maar goed we raken offtopic.

Ik zal igg z'n kans meteen grijpen. het is miss iets meer werk, maar wel lekker alles voor jezelf en niemand die zich er mee bemoeid. en ook kleine weilandjes kun je heel erg leuk indelen kijk bv maar eens naar verschillende paddock paradise voorbeelden.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:59

En wat als je paard dan s'nachts koliek krijgt? dan is er op stal/manege toch ook niemand die het ziet?
Mijn paarden staan 24/7 buiten en ik ga er 1 x per dag heen,ze hebben onbeperkt kuil en de waterbak zit tot aan de rand vol.Ik heb ook kennisen die op het weiland uitkijken en die houden de boel in de gaten net als de mensen uit de buurt.Ook ligt mijn weiland niet afgelegen,er ligt een druk bezocht fietspad naast.Als er iets mis is met de paarden? een wild vreemde die langs fietst belt de Dieren ambulance of politie.Zo Gaat het [gelukkig] bij ons.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:51

tip: als je met je wei langs een druk fiets/wandelpad zit, kan je je tel.nr(s). bij je hek hangen met het verzoek of mensen je willen bellen als ze iets zien wat volgens hen niet in de haak is. Ik heb dit al jaren en het werkt prima!

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:18

Morrie schreef:
tip: als je met je wei langs een druk fiets/wandelpad zit, kan je je tel.nr(s). bij je hek hangen met het verzoek of mensen je willen bellen als ze iets zien wat volgens hen niet in de haak is. Ik heb dit al jaren en het werkt prima!

Klopt maar hier halen ze het eraf,vind de jeugd leuk.
Mensen die er wonen hebben me tel.nr. en bellen als er iets is.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:27

Je schrijft dat je paard met een maatje komt, misschien kan je dan zoals eerder genoemd het samen doen met iemand dan komt er wel altijd 2x iemand. Het is een landje van een kennis? Die kan er misschien een beetje opletten.
OVer koliek zou ik me niet al te veel zorgen maken, in de 13 jaar dat ik mijn paard heb heeft hij nog nooit koliek gehad, gelukkig.
Daarbij als het in de nacht gebeurt is er ook niemand.
Pre is wel dat er altijd onbeperkt water en hooi is, ook in de winter als het vriest, en geloof mij dat water is lastig in de winter.
Helemaal alleen zou ik het niet doen, maar als je het met iemand kan doen dan wel

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:32

Ja dat lijkt me ook een goede oplossing! Gewoon 1 of 2 leuke meiden (of jongens) zoeken, desnoods op marktplaats oid, die met je samen wil doen. Heb je meteen weidemaatjes en als je dan een keer niet heen kan, kan een van die anderen vast wel.. En is nog gezellig ook! :D

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:46

Mij lijkt het persoonlijk nogal vervelend als er verder niemand is die je kent en die het allemaal in de gaten kan houden.. zoals al eerder is gezegd bijv als je paard koliek krijgt, en jij te laat bent, omdat er niemand is die jouw kan opbellen, of naar het paard toe kan gaan totdat jij er bent.

Ook moet je denk ik ook een beetje rekening houden met van die rare figuren tegenwoordig die weet ik veel wat allemaal uitspoken bij je paard..
of van die grapjassen die je paard gaan opjagen?
Nou is dit allemaal beetje dramatisch wat ik nu zeg.. maar het kan maar zo gebeuren..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:50

Citaat:
Nou is dit allemaal beetje dramatisch wat ik nu zeg.. maar het kan maar zo gebeuren..

en er gebeurt ook van alles, maar dat kan op een pensionstal ook gebeuren. De keer dat een enge ouwe vent op mijn paard is gaan joyriden, stond mijn paard op een pensionstal, in de wei......

Voor vreemden in de paddock ben ik niet zo bang: ik heb een ezel die erg op zijn territorium gesteld is en vreemden moeten DOOD... (zelfs vogels). Inbraak gebeurt regelmatig en ik zorg gewoon dat er niets in mijn hok ligt wat ze willen hebben.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:55

Morrie schreef:
Citaat:

en er gebeurt ook van alles, maar dat kan op een pensionstal ook gebeuren. De keer dat een enge ouwe vent op mijn paard is gaan joyriden, stond mijn paard op een pensionstal, in de wei......

Voor vreemden in de paddock ben ik niet zo bang: ik heb een ezel die erg op zijn territorium gesteld is en vreemden moeten DOOD... (zelfs vogels). Inbraak gebeurt regelmatig en ik zorg gewoon dat er niets in mijn hok ligt wat ze willen hebben.

Hé.. gedver, snap niet wat mensen er leuk aan vinden om een paard lastig te vallen.
Maar zo'n 'waak-ezel' is wel handig.
Toch denk ik dat je bij een weiland waar een paardje staat, waar men je niet zo snel ziet, je sneller rare fratsen gaat uithalen dan bij een stalling waar het huis op de wei uitkijkt bij wijze van spreken.
natuurlijk kan het altijd gebeuren, in iedere wei, maar bij zo'n afgelegen wei, zou je denken dat het eerder gebeurd.