paard in groepsstalling gooien, risico's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:13

Ik ken de stal heb ook in dezelfde groep gestaan (was toen nog wel kleiner). Ik zou wachten tot ze op de wei staan.
Gras zorgt toch voor meer afleiding als je een paard introduceert en dit adviseerde de oude stalhouder voorheen ook. In de paddock werd het nieuwkomers toch wel aardig weg gehouden van de balen door de dominantere paardjes en niet zachtzinnig. Mooiste is om de introductie te doen samen met een ander nieuw paard dan hebben ze aan elkaar veel steun.

Het met de hele groep rennen naar de wei aan het begin van het seizoen lijkt eng, maar is goed geregeld hoor. Brede paden waar ze overheen gaan en veel paarden die dit al jaren gewend zijn zo voor zover ik weet zijn er nog nooit ongelukken gebeurd. Als het gras op is gaan ze ook gewoon naar een andere weide er is land zat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:17

joyce B schreef:
ik persoonlijk vind dat geren maar niets, zeker niet met zo'n grote groep. Veel te bang voor blessures, botsingen of de draad over het hoofd zien...
Nee, dan liever rustig wennen met een kleiner groepje, of toevoegen aan de groep als ze al even gewend zijn aan de wei en de rust terug is.

in een andere filmpje weidegang 2010 zie je dat dus ook gebeuren een of andere smalle doorgang met een paal en een lintje die dus omver gewalst word.. en een hoop joelende en gillende mensen die er naast staan te kijken.. :=

die haflinger http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... wT55VfHWE0

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:25

Heb ook een ander filmpje gezien waarbij een paard in de kudde in eens omdraaid en tegen de kudde ingaat waarbij hij (logisch) tegen een ander paard aanrent en een smakkerd maakt. Dat vind ik dan wel weer een beetje eng. Het draad heb ik ook gezien en vond ik ook niet erg slim. Al denk ik wel dat mijn paard het echt helemaal prachtig vind om mee te rennen met de kudde (vorig jaar stonden we ergens anders de wei en ontsnapte de kudde door het draad naar hun wei, en meneer rende vrolijk mee met de andere kudde alsof het zijn kudde was :') Zijn eigen kudde stond rustig in het midden een beetje te grazen. En nog beledigt ook toen hij niet meer mocht met de andere kudde toen we ze eenmaal gevangen hadden)

Ik bel morgen de stalhouder en bespreek het met hem, misschien doen we er inderdaad toch slimmer aan om te wachten.

joyce B

Re: paard in groepsstalling gooien, risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:40

Ik heb met het zelf rennen naar de wei hier thuis ook regelmatig (bijna) botsingen meegemaakt als 1 plotseling omdraait of op de rem gaat voor iets engs, of ineens opzij springt, of als 1 ineens achteruit slaat waardoor een ander weer op de rem moet of uit moet wijken.

En met als groep rennen dat ze koord te laat zien en er doorheen springen of rennen omdat ze niet meer op tijd kunnen stoppen door de snelheid. Heb heel wat keren poortgrepen en draden moeten vervangen.

Vandaar dat we nu meestal bij een nieuwe wei eerst aan de hand een rondje langs de draden doen en ze pas loslaten als ze rustig lijken en willen eten. dan wordt er nog wel een beetje gerend, maar gaan ze niet meer compleet uit hun dak waarbij ze half blind doorrennen.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:44

Ik heb ook op deze stal gestaan. Ik zou ook wachten op de weidegang. Alleen ik ben zeker geen voorstander van de manier waarop ze de wei op gaan....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:18

Christiene schreef:
joyce B schreef:
ik persoonlijk vind dat geren maar niets, zeker niet met zo'n grote groep. Veel te bang voor blessures, botsingen of de draad over het hoofd zien...
Nee, dan liever rustig wennen met een kleiner groepje, of toevoegen aan de groep als ze al even gewend zijn aan de wei en de rust terug is.

in een andere filmpje weidegang 2010 zie je dat dus ook gebeuren een of andere smalle doorgang met een paal en een lintje die dus omver gewalst word.. en een hoop joelende en gillende mensen die er naast staan te kijken.. :=

die haflinger http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... wT55VfHWE0

Jee, wat een raar gedoe joh... hier zou ik echt niet blij van worden als mijn paard daar op stal stond -O- Bij ons gaan ze gewoon aan de hand rustig erin, dan gaan ze wat grazen en wordt er relaxed een 10 meter gerend en dat was het. Maar die staan ook praktisch altijd al in de wei dus dan is een wisseling van wei misschien sowieso niet zo spannend.
Maar dit vind ik wel een beetje spektakelmakerij met risico's. Is nergens voor nodig imo...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:09

hier ook aan de hand...veel veiliger en zeker dat rondje langs de draden..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:26

Ik heb een nieuwe pension pony, deze staat nu nog apart en gaat als ze de wei op gaan er bij.
Dan zijn ze vaak druk met grazen.
Ik doe ze alleen wel ad hand de wei in.
En ze staan altijd buiten dus heb niet zo een geren.
Mijn kudde bestaat ook uit max 10.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:30

zou toch ammenooit niet mijn paarden er tussen willen hebben.
al die mensen die die beesten nog veel gekker maken als dat ze van hun zelf al zijn.
wij vinden de groep bij ons van 16 paarden al behoorlijk druk als er eentje aan toegevoegt word.
nee niets voor mij, maar als je ben echt heel graag hierbij wil hebben zou ik zeker in het land doen want in een paddock kan nooit genoeg ruimte zijn voor 50 paarden en 1 pispaaltje, en dat zijn ze toch meestal de eerste paar dagen gewoon.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:00

Ik wil mijn paard hier inderdaad echt graag bij, ik vind het een eer dat mijn paard op deze stal mag komen staan :) Ze hebben enorm veel ruimte, goed voer en lekker vriendjes, het is perfect voor mijn paard! Met hoe ze naar de wei gaan, tja het kan subtieler, maar ze hebben er 130 paarden staan en om die 1 voor 1 in de wei te zetten, dan ben je de hele dag bezig. De eerste dagen gaan ze ook weer terug (tot de 15e) dus dat is denk ik niet te doen.

De paddock is een stuk groter dan zoals je op de foto's ziet, erachter is nog een heel groot stuk wat niet goed op de foto's staat. Maar ondanks dat het 50 paarden zijn, is er echt ruimte zat voor ze. Het lijkt op de foto's druk omdat het voorste deel het deel met het hooi is, waardoor de meeste daar gaan staan.

Ik denk dat mijn paard het echt heerlijk gaat vinden hier, het is echt een buitenpaard wat het gezelschap van andere paarden heel erg waardeerd en z'n mannetje wel staat. Een stalletje en een vriendje aan de andere kant van het hek, ik merk aan hem dat het gewoon niet genoeg is. En mocht het het niet zijn, dan kunnen we altijd nog verhuizen naar een kleiner stalletje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:23

Ik vind dat naar het land rennen wel cool eigenlijk. Tja zo'n draadje moet je natuurlijk van te voren weghalen, maar verder lijkt er voldoende ruimte op het pad voor de paarden. Mijn paard zou er wel wild van worden ja, maar aan de andere kant voelen ze zich er denk ik wel lekker vrij paard bij *\o/*
Veel plezier daar! Ik denk dat je paard het idd slechter kan treffen! :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:24

ja, heel cool tot het mis gaat... Dan is het zuur voor de eigenaar van het "gekwetste" paard...
En rennen kan ook in de wei. Eerst rustig er naar toe en de wei verkennen aan de hand, en als er dan nog behoefte is om te rennen, dan kan dat alsnog...

Als je een paard hebt dat snel blessures heeft, of nog heeft, dan zit je echt niet te wachten op ongecontroleerde renpartijen in zo'n grote groep op een pad...

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:50

Ik sta op de betreffende stal en wil toch wel even wat verduidelijken.

De gemengde kudde (die je op de filmpjes ziet) is 'n grote groep die 's winters over 3 verschillende paddocks verdeeld staan. Voorheen gingen al deze paarden in 1 grote groep 't land op, maar dit jaar is ervoor gekozen om 1 groep er tussenuit te laten. Je hebt zelf de keuze om je paard mee te laten rennen of niet. Mijn paard staat bij de "stalpaarden" (dwz 's winters overdag in de paddock met zo'n 25 anderen en 's avonds staat hij in z'n eigen stal, de "paddockpaarden" staan 24/7 in de paddock/uitloopstal) We hebben in totaal 3 paddocks/uitloopstallen en 2 paddocks voor de stalpaarden (1 merrie- en 1 ruinenpaddock) Er zullen dus 4 groepen zijn die naar 'n weide gaan, rennend of niet. We hebben diverse weides, in totaal genoeg voor de gehele weidegang periode.
Er zullen genoeg mensen zijn die hun paard niet mee laten rennen en zelf in de wei plaatsen als de anderen er eenmaal op staan, maar over 't algemeen valt de "schade" erg mee. Natuurlijk heb je weleens 'n extreem geval, maar er staan wel zo'n 140 paarden en als je ziet hoe die paarden doen nadat ze er bijv. 'n uurtje opstaan vraag ik me weleens af wat "gevaarlijker" is...
Oh ja, voor blessure paarden is 'n speciaal landje en voor de paarden die helemaal niet op 'n wei mogen (ivm hoefbevangenheid of wat dan ook) wordt er 'n paddock vrij gemaakt.

Om nog even terug te komen op de vraag van TS, ik zou zelf m'n paard liever pas in de groep zetten als ze op de wei staan. In de paddock kan 't er nog wel eens hard aantoe gaan...
Sinds 'n jaar is er wel wat verbeterd in de paddocks tov de nieuwkomers; alle nieuwe paarden en paarden die laag in de rang staan, hebben tussen ca. 07.00 uur en 12.00 uur de mogelijkheid om rustig aan de ruif te eten terwijl de andere paarden uit de groep achterin de paddock mogen uitbuiken. Zo kunnen de nieuwkomers en de "sulletjes" even bijkomen, rustig eten en struinen door 't grootste gedeelte van de paddock.

Ik zie je ongetwijfeld wel op stal verschijnen en hoop dat je er met net zoveel plezier zal staan als ik. Mijn paard heeft 't er iig héél erg naar z'n zin en is in positieve zin vreselijk veranderd nu hij zoveel buiten staat en met vriendjes speelt!
Weet niet of ik de foto van 't andere paard ook mag plaatsen, dus dan maar alleen even die van m'n eigen paard voor 't beeld. Vorige week was hij heerlijk aan 't rennen, steigeren en klieren met andere paarden. Heerlijk om te zien en 'n blij paard is 'n blije "baas".

Afbeelding

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:41

He, das leuk, wat filmpjes van mij :) Ik ben de eigenaar van die prachtige fries :) (die al jaren meerent met de kudde zonder problemen)
Nog even voor de TS: dit jaar beginnen ze in een ander land, nl het land naast de merriepaddock vooraan. Dus ze gaan nu niet dit weggetje langs. En voor degene die het land niet zo groot vond: Ze worden regelmatig verweid naar een ander land als het gras op is.