paard draait helemaal door alleen in de stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Re: paard draait helemaal door alleen in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:32

Ik vind dat Waves met een goede tip komt, je kunt het inderdaad redelijk vergelijken met afspenen. Zoiets kost tijd, die paarden kunnen er niets aan doen en hebben best veel veranderingen doorgemaakt in korte tijd. Beiden 2 verhuizingen das niet niets, en ze kennen elkaar ook nog niet lang.

Een shetlander bijkopen zou ik gewoon écht NIET doen. Dat zou echt mijn allerlaatste redmiddel zijn. En is dat financieel ook wel realistisch? En helemaal eerlijk tegenover iedereen?

Met voer zou ik alleen wel echt heel goed uitkijken, door dat hij zich zo druk maakt kan die zich heel naar verslikken, omdat hij misschien wel voer eet, maar zich veel te druk maakt.. en met een slokdarmverstopping ben je ook echt niet blij.

Heb je alweer een zadel dan voor Ranouska trouwens?

Ik denk dat je het gewoon met heel veel rust moet aanpakken, geef shadow eerst de tijd om uberhaupt goed te kunnen wennen en begin dan langzaam aan met het zogenaamde 'afspenen'. Dat kost tijd, en je kunt dan even niet met ranouska buiten rijden enzo, maar zoals ik jullie ken gaat het belang van de paardjes voor jullie belang toch? :)

Het komt wel goed, maar kost tijd, en neem die tijd ook..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 12:58

Ik vind de tip van Waves ook goed hier ga ik zeker mee aan de slag! we hebben ook zeker geen haast oid maar ik was ook even erg benieuwd hoe andere bokkers hier mee omgaan en daar ook weer tips uit te kunnen halen :)

Ik kan hem wel voer in de voerbak gooien maar hij eet het toch niet op op zo'n moment.. dus dat heeft totaal geen zin ook..

heb mijn zadel nog steeds niet verkocht maar leen zadel van een vriedin die past.. maar wil wel graag weer een eigen zadel maar dat komt wel :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:22

wat ik nog vragen wou :

is het misschien ook een optie een beetje grondwerk PROBEREN te doen alleen met hem in het paddock ook al doet hij gek? of is dit geen goede optie.. ? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:07

Mijn paard kan ook niet alleen staan op stal, draait helemaal door. We staan met zeven paarden op stal en als zij als laatste naar buiten gaat is dat al een probleem, evenals als eerste op stal (ook al volgt het volgende paard een paar minuten later). Ze kan ook niet alleen op het land staan (wel als er voldoende paarden in de buurlandjes om haar heen staan) en haar aan het eind van de dag als laatste van het land halen is vragen om problemen. Ze is dan nog nauwelijks van het land te halen doordat ze alleen maar steigert en galopeert en niet meer voor rede vatbaar is. Als je het probeert te negeren en haar op het land laat staan springt ze over de omheining.
Als ze aan het eind van de dag ziet dat er al paarden van de omringende landjes worden gehaald, terwijl zij zelf nog met haar maatjes op het land staat wordt ze al onrustig.
Ik kan wel rijden/longeren, alles met haar doen, ik kan haar dus wel uit de groep halen als ik met haar bezig ben, geen enkel probleem.
Het is soms knap lastig, maar ik vind het wel heel natuurlijk dat ze niet zonder de kudde wil. Ik weet niet of het ooit "went", daar heb ik mijn twijfels bij.
Het paard van mijn vriendin staat liever in gezelschap, maar zolang er gras is maakt ze zich niet druk. Zij kan ook alleen 24/7 buiten staan... Dat is gewoon een heel ander karakter denk ik.

blondysally1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:23

ik had het zelfde probleem met mijn paard ik heb haar heel goedkoop kunnen kopen want ze was een porbleem met het aleen zijn ook aleen in de bak rijden was een probleem 1e keer heb ik er een paard bij gezet op stal omdat ik me paard net had en dr nog niet kenden maar het afzadelen deed ik toen ze aleen stond dit was echt een drama gevaarlijk gewoon ze plette me tussen de muur en haar zelf ik moes haar rondjes lopen afzadelen maar ik was niet van plan om steets 2 paarden op te moeten halen als ik me eigen wil rijden ik ben toen met dr aan de gang gegaan ze moes het maar leren heeft me wel een stuk of 8 halster touwen gekost maar je zag dat ze met de dag rustiger werd ook buiten in de bak is geen probleem meer binne 2 week had ik een gewoonte van 13 jaar lang er uit ik kan dr nu op en afzadelen met de stal duur los en ze hoeft niet eens vast te staan ze je moet gewoon heel streng zijn en soms maar ff goed boos worden want ieder paard kan wel aleen staan

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:34

Kan je ergens op, een veilige plek, een spiegel hangen zodat je paard zichzelf kan zien en denkt dat er nog een ander paard staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:16

blondysally1 waar baseer je op dat ieder paard alleen kan staan? Dat is volgens mij zoals jij vindt dat het zou moeten, maar vanuit het paard gedacht is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Gaat het alleen om hoe het voor jou prettig is, of heeft het paard er ook recht op om zich prettig te voelen?
Natuurlijk is het ontzettend lastig als je paard geen stap zonder een ander paard wil doen en ik zou daar een rustige, weloverwogen training aan wijden ( en niet "ff streng zijn") maar je moet ook het wezen paard respecteren en begrijpen dat je iets vraagt wat voor jou heel makkelijk en vanzelfsprekend is, maar voor het paard bepaald niet.