Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Pinda_Dipje schreef:Lieve mensen willen jullie asjeblieft ook nog even vertellen waarom je precies bezwaar hebt als zomerweidegang op eigen terrein wordt vervangen door extra paddocks waardoor buitengang voor ALLE paarden en het GEHELE jaar door (winter + zomer) mogelijk word? Alle paddocks worden dus wel voorzien van hooiruiven. En is dat voor jullie een reden om per definitie al niet voor deze stal te kiezen of zouden jullie de zomermaanden gewoon elders overbruggen voor de weides?
Denk je in dat binnen de randstad het aantal stallen met wat extra luxe, en het gehele jaar buitengang op één hand te tellen zijn (helaas....) en het niet mee zal vallen om dusdanig veel vrije grond te vinden dat ook verweiden of alleen buiten zetten nog haalbaar is. Het zal dus al snel neerkomen op; Of van mei t/m oktober weidegang OF 12 maanden per jaar paddocks met hooiruiven en frisse buitenlucht.
GamblersCup schreef:Dat all-inclusive vind ik eerlijk gezegd nog steeds best wel onzin, want het zal ook duurder zijn. Zelfs met je eigen voorbeelden. Tenzij je met revalidatie bedoeld dat jullie 5 keer per dag "op de stenen gaan wandelen" met een paard dat verder niet uit de box mag bijvoorbeeld. Een paard hoeft niet geborsteld te worden als iemand niet elke dag langskomt. Een oud paard dat met pensioen staat heeft helemaal geen "extra" verzorging nodig, tenzij het ziek is. Maar dat heeft ieder paard. Ik begrijp gewoon niet wat er met die "extra verzorging" wordt bedoeld, waar vast en zeker extra voor betaald moet worden. Ga je het paard 5 keer per dag bezoeken en hem aaien, ipv de eigenaar?Da bezoek, hoefsmid bezoek, kan makkelijk door stalgenoten gedaan worden of je kunt er (zoals in Amerika) een klein bedragje voor rekenen om erbij aanwezig te zijn ipv eigenaar. Maar niemand is toch zo gek daar maandelijks een extra hoog bedrag voor te betalen? Kun je wat specifieker zijn wat betreft die "verzorging"?
.

Pinda_Dipje schreef:Hihi, hier hou ik van
op zo'n pensionstal sta ik net ze zijn nog vollop in de ontwikkelingen en nog lang niet klaar met alles bouwen in de randstad (gorinchem) en met mega-wachtlijst.

Dat is nogal een probleem in de regio Rotterdam. Maar in de zomer zou ik liever zien dat er meer weidegang is. Of eventueel wat ik al aangegeven had: Aantal uur op het land en daarna de paddock in. Anders staan ze toch 19/7 op stal. In de winter langer in de paddock als dat mogelijk is. Weet niet of het ook mogelijk is om gewoon een 24/7 paddock te maken? Soort paddock paradise? Waar dan een groep bij elkaar passende paarden dag en nacht buiten staan. Of uitloopjes aan de (loop)stallen?

GamblersCup schreef:Omdat een paard met z'n kop op de grond hoort, grazen. En kilometers maken.
Bij paddocks is de ervaring dat die A) te klein zijn B) hooiruiven zijn niet gezond, risico op verstoppingen, een paard hoort van de grond te eten en C) de ervaring leert dat er vaak GEEN onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd, maar 2 keer per dag ofzo.
Gras eten, in een kudde staan en kilometers maken is natuurlijk, in een paddock staan met een vriendje, eten uit een hooiruif, is dat absoluut niet en niet zonder risico's ook. Ik denk dat veel mensen daarom geen paddocks willen als het niet nodig is.
Als je denkt dat er binnen de randstad maar een paar stalletjes zijn waar dit wel te krijgen is, dan moet je je onderzoek nog eens grondig overnieuw doen. Dat is echt een misverstand, er zijn ZAT stallen die het hele jaar door weidegang bieden, en ook wat langer dan maar 5 uurtjes per dag. Ervaring
Voor mijn eigen recreatiepony zou een 24/7 weidegang ook ideaal zijn, voor hem heb ik ook geen eisen en ben ik 'natuurgoeroe' ten top. Maar voor mijn sportpaardmerrie+pensioenpaard acht ik de faciliteiten van een gemiddelde wedstrijdstal wenselijk om mijn tijd met hun zo effectief mogelijk te besteden, ze een warme stal te kunnen bieden, buiten te kunnen zetten in kleine groepjes, en op zijn minst s'nachts binnen te kunnen halen bij kouder weer. Ik zit echt niet te wachten op stallen met absurde prijzen en gebrek aan faciliteiten, paarden die tot hun knieeen in de drap staan, blessure-leed doordat ze in een kudde vertrapt worden, of een vastgeroest artrose dier omdat er niet eens een warme stal voor hem beschikbaar is. In die zin; Nee ik heb maar weinig passends gevonden dat aan al mijn eisen voldeed. Tevens de reden dat ik nu op een ondenkbare stal sta, zonder enige luxe... Maar wél buitengang in paddocks.