Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:26

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): recreatief
Je maximale budget: 385
In welke regio ben je woonachtig: Rotterdam
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? vol pension, met mogelijkheid tot all inclusive
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Niet noodzakelijk, indien de mogelijk tot minimaal 5 uur buitenstaan er is
Solarium gewenst? Nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Nee, indien dat betekent dat ze in de winter wel naar buiten kunnen
Wat is je idee over groepsstallen? Liever niet
Trailer stalling wenselijk? Ja
Eventuele toevoegingen?

Ik heb zelf een blind paard van 25 jaar wat niet meer bereden mag worden. Ik sta nu op een stal waar hij in de zomer max. 2uur op de weide kan, maar enkel met mijn begeleiding doordat de omheining van schrikdraad is. Ik zou graag een stal hebben waar mijn paard een x aantal uur naar buiten kan, zonder dat ik de angst heb dat hij tegen schrikdraad aanloopt, dus omheining zonder schrikdraad zou ik ideaal vinden. Hiervoor zou ik zelfs bereid zijn meer te betalen, als dat betekent dat hij min. 5 uur naar buiten mag.

En een te grote stal met 40 paarden zou ik niet doen, ik sta nu op een stal van rond de 30 paarden en dat is echt wel goed genoeg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:28

Pinda_Dipje schreef:
Lieve mensen willen jullie asjeblieft ook nog even vertellen waarom je precies bezwaar hebt als zomerweidegang op eigen terrein wordt vervangen door extra paddocks waardoor buitengang voor ALLE paarden en het GEHELE jaar door (winter + zomer) mogelijk word? Alle paddocks worden dus wel voorzien van hooiruiven. En is dat voor jullie een reden om per definitie al niet voor deze stal te kiezen of zouden jullie de zomermaanden gewoon elders overbruggen voor de weides?

Denk je in dat binnen de randstad het aantal stallen met wat extra luxe, en het gehele jaar buitengang op één hand te tellen zijn (helaas....) en het niet mee zal vallen om dusdanig veel vrije grond te vinden dat ook verweiden of alleen buiten zetten nog haalbaar is. Het zal dus al snel neerkomen op; Of van mei t/m oktober weidegang OF 12 maanden per jaar paddocks met hooiruiven en frisse buitenlucht.

Omdat een paard met z'n kop op de grond hoort, grazen. En kilometers maken.
Bij paddocks is de ervaring dat die A) te klein zijn B) hooiruiven zijn niet gezond, risico op verstoppingen, een paard hoort van de grond te eten en C) de ervaring leert dat er vaak GEEN onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd, maar 2 keer per dag ofzo.
Gras eten, in een kudde staan en kilometers maken is natuurlijk, in een paddock staan met een vriendje, eten uit een hooiruif, is dat absoluut niet en niet zonder risico's ook. Ik denk dat veel mensen daarom geen paddocks willen als het niet nodig is.

Als je denkt dat er binnen de randstad maar een paar stalletjes zijn waar dit wel te krijgen is, dan moet je je onderzoek nog eens grondig overnieuw doen. Dat is echt een misverstand, er zijn ZAT stallen die het hele jaar door weidegang bieden, en ook wat langer dan maar 5 uurtjes per dag. Ervaring ;)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:29

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief
Je maximale budget: 280 euro
In welke regio ben je woonachtig: Rotterdam Zuid
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? doe het zelf/half pension
Binnenbak wenselijk? nee
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? nee, mits er mogelijkheid is in de zomermaanden extern weide te huren voor max 3 maanden ofzo (Dus leegstand stal kan worden betaald)
Wat is je idee over groepsstallen? indien er genoeg ruimte is is dit geen probleem.
Trailer stalling wenselijk? ja
Eventuele toevoegingen?

Half-pension: Paarden worden gevoerd, zelf uitmesten, zelf binnen-buiten zetten middels schema of tegen betaling door ons (bijv. tijdens vakanties)

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:34

Je maximale budget:385.-
In welke regio ben je woonachtig: haaglanden
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? volpension
Binnenbak wenselijk? ja, maar gebruik ik alleen bij vorst/sneeuw/langdurig slecht weer. dus goede buitenbak wel belangrijk
Stapmolen wenselijk? niet als de paarden 5 uur per dag naar buiten kunnen
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?ja, tenzij ze anders in de winter niet buiten komen.
Wat is je idee over groepsstallen? geen interesse in groepstal, wil mijn paard gewoon in een eigen box
Trailer stalling wenselijk? heb ik niet
Eventuele toevoegingen? aparte longeerbak zou fijn zijn.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:37

GamblersCup schreef:
Dat all-inclusive vind ik eerlijk gezegd nog steeds best wel onzin, want het zal ook duurder zijn. Zelfs met je eigen voorbeelden. Tenzij je met revalidatie bedoeld dat jullie 5 keer per dag "op de stenen gaan wandelen" met een paard dat verder niet uit de box mag bijvoorbeeld. Een paard hoeft niet geborsteld te worden als iemand niet elke dag langskomt. Een oud paard dat met pensioen staat heeft helemaal geen "extra" verzorging nodig, tenzij het ziek is. Maar dat heeft ieder paard. Ik begrijp gewoon niet wat er met die "extra verzorging" wordt bedoeld, waar vast en zeker extra voor betaald moet worden. Ga je het paard 5 keer per dag bezoeken en hem aaien, ipv de eigenaar? :D Da bezoek, hoefsmid bezoek, kan makkelijk door stalgenoten gedaan worden of je kunt er (zoals in Amerika) een klein bedragje voor rekenen om erbij aanwezig te zijn ipv eigenaar. Maar niemand is toch zo gek daar maandelijks een extra hoog bedrag voor te betalen? Kun je wat specifieker zijn wat betreft die "verzorging"?

.

Hihi, hier hou ik van :)

Ik neem als voorbeeld mijn oude wedstrijdpaard welke ik recent heb 'gered' van de slager, vanwege diabetes/peesblessure/artrose. Hij is er weer bovenop gekomen door extra zorg, maar zal altijd een zorgenkindje blijven. Kortom zijn voeding word uitgebalanceerd, de hoefsmid komt vaker langs als bij een gemiddeld paard, veearts loopt bij ons de deur plat en bij iedere voederbeurt krijgt hij medicijnen toegediend om hem stabiel te houden. In de periode van zijn peesblessure was het wenselijk om meerdere malen per dag zijn revalidatie te ondersteunen middels extra stappen e.d. Voor mij met een fulltime baan + gezin betekende dat dus s'morgensvroeg heen- en weer crossen, s'middags iemand anders zien te strikken en s'avonds nog een keer naar stal. Uit ervaring weet ik dat dit voor veel mensen niet haalbaar is. All-inclusive maakt dat dus wel mogelijk, ingespeeld op dat wat het paard nodig heeft en zorgt ervoor dat er altijd iemand aanwezig is die op de hoogte is van de voorgeschiedenis en evt. het paard ook kan waarnemen mocht er onverhoopt een veearts/hoefsmid/osteopaat/tandarts langskomen om het paard te zien terwijl de eigenaar niet kan. Wonden spoelen, beweging geven, op conditie houden/brengen etc.etc.
Om weer terug te komen op mijn oude wedstrijdpaard; Dat dier zou wegkwijnen in een gemiddeld rusthuis... Die vind het heerlijk dat hij nog steeds persoonlijke aandacht krijgt, en afwisseling in de dingen die hij doet/kan/mag. En nee, dat hoeft niet uit de klauwen te lopen qua prijs.

degolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:38

Op dit moment sta ik op een stal waar ook al deze voorzieningen aanwezig zijn en er is in de zomer weidegang, waarbij de paarden 1 voor 1 buiten en binnen worden gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:41

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatie / wedstrijd
Je maximale budget: 400
In welke regio ben je woonachtig: Z-H Groene Hart
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? All inn.
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Ja
Solarium gewenst? Nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja Absolut
Mijn paard moet kunnen grazen !!

Wat is je idee over groepsstallen? Prima .. maar niet voor mij !!
Trailer stalling wenselijk? nee
Eventuele toevoegingen? Aanbieden van paketten bv.

- Basic prijs voor stalling.
Extra bij te nemen tegen betaling

* 5 dagen p.w. in de molen zetten en uithalen ( bv 25 euro p.m. )
* Uitmesten en opstrooien
* onbeperkt hooi/kuil
* solaria tegen betaling ( bv muntjes automaat 1 euro voor 10 minuten )

Ik wil dan bv Pakket c ( meest uitgebreid )
Er wordt gemest , gevoerd , paard komt dagelijks een uur in de stapmolen en heeft onbeperkt ruwvoer.

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:42

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief
Je maximale budget: 350
In welke regio ben je woonachtig: Rotterdam-Rijnmond
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Vol
Binnenbak wenselijk? Niet noodzakelijk
Stapmolen wenselijk? Niet noodzakelijk
Solarium gewenst? Niet noodzakelijk
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Nee, voorkeur zou hit-actief zijn. Er zijn weinig hit-actiefstallen, de vraag naar dergelijke stalling is vrij groot, en de stallen die er zijn laten dan wel op verzorging danwel op faciliteiten wat steken vallen. Hoe langer het paard buiten kan, hoe beter (ik zit zelf immers ook niet 23 uur per dag op het toilet).
Wat is je idee over groepsstallen? Ideaal.
Trailer stalling wenselijk? Persoonlijk niet noodzakelijk, maar ik kan mij voorstellen dat dit zakelijk gezien wel een must is.
Eventuele toevoegingen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:45

Pinda_Dipje schreef:
Hihi, hier hou ik van :)

Tja, ik neem aan dat je serieus met dit plan bezig bent, dus een beetje kritische vragen heb je misschien wat aan ;)

Maar wat je nu zegt, is dus werkelijk alleen de extra verzorging van een paard dat aan het revalideren is. Wond spoelen, stappen. Ik mag toch aannemen dat medicijnen (die klaargezet worden) door het voer doen, speciaal voer (dat klaargezet wordt) voeren gewoon gratis is? Dat is een kwestie van dat wat klaarstaat erin kiepen. Klaar.
Een DA of hoefsmid komt alleen op afspraak, dus iedereen maakt die afspraak als ze zelf kunnen of een stalgenoot die aanwezig is. Dat komt zó weinig voor dat dat toch niet iets is om maandelijks voor te betalen?
En je voorbeeld over het paard dat weg zou kwijnen in een rusthuis: wat is dan jouw plan voor zulke dieren? Ga je voor extra geld die paarden werkelijk 5 keer per dag aaien, een borstelbeurt geven? (ik weet niet met hoeveel mensen je deze stal gaat beginnen, maar dan mag je wel heel wat meer mensen aanstellen, met al het werk wat er op een dag te doen is en dan óók nog paarden van een ander knuffelen en poetsen?)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:46

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): wedstrijd
Je maximale budget: 300/350
In welke regio ben je woonachtig: Haarlem
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Half-pension of vol-pension ligt aan de opties en het uitmestbeleid
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Nee
Solarium gewenst? Zou mooi zijn maar niet noodzakelijk
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, vindt het prettig als m’n paard in de zomermaanden op gras kan staan i.p.v. een stoffige zandpaddock
Wat is je idee over groepsstallen? Geen mening. Heb liever dat m’n paard lekker in z’n eigen box staat met eigen voer zonder dat hij moet vechten voor een plek in groep of voor voer.
Eventuele toevoegingen?
- Ik zou halfpension anders zien, Optie vol-pension met zelf uitmesten. Ik weet uit ervaring dat schema’s niet werken je hebt er altijd een paar mensen bij welke hun beurt vergeten of op het laatste moment afhaken;
- En bij optie vol-pension nog dekens wisselen als toevoeging erbij;
- Mogelijkheden meebrengen eigen hoefsmid, dierenarts en instructie;

Doe-het-zelf: Zelf uitmesten, voer klaar zetten (1 á 2 voederdiensten per dag verdelen onder stalgenoten), zelf binnen-buiten-zetten middels schema bijv.
Half-pension: Paarden worden gevoerd, zelf uitmesten, zelf binnen-buiten zetten middels schema of tegen betaling door ons (bijv. tijdens vakanties)
Vol-pension: Paarden worden gevoerd, worden uitgemest en worden binnen en buiten gezet
All-inclusive: Paarden worden gevoerd, uitgemest, binnen en buitengezet en verzorgd (algehele verzorging)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:49

:D op zo'n pensionstal sta ik net ze zijn nog vollop in de ontwikkelingen en nog lang niet klaar met alles bouwen in de randstad (gorinchem) en met mega-wachtlijst.

Ik vul de vragen in naar aanleiding van de stalling want ik heb bijna geen wensen meer ben zo blij met de stalling :))

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner):
Bij ons staat alles dat maakt het leuk oude paarden, wedstrijdruiters en veel recreatie, wat revalidatie en rare paarden

Budget
Is afhankelijk van je eisen alles is mogelijk maar wordt wel voor betaald de instapprijs is 300.

In welke regio ben je woonachtig:
Randstad Gorinchem vlak bij Breda, Utrecht, Dordrecht.

doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?
Er wordt minimaal 6x per dag gevoerd, wordt machinaal gemest, er kan elke dag gemest worden en meer gevoerd worden moet je bijbetalen, tevens worden de paarden elke dag buitengezet, in de weide gezet en eruit gehaald (zomerseizoen)

Binnenbak wenselijk?

Die aanwezig.

Stapmolen wenselijk?
Die staat op de planning

Solarium gewenst?
Is aanwezig luxemodel zelf lampen bepalen en gratis

Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?
Ja weidegang is een vereiste.

Wat is je idee over groepsstallen?
nvt

Trailer stalling wenselijk?
Ja gratis.

Eventuele toevoegingen?
Nee bos maar dat is niet mogelijk ik ben blij met de huidige situatie paddock paradise is in de planning en hoop dat ie komt.
Laatst bijgewerkt door tita op 29-03-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:51

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): recreatief (western)
Je maximale budget: 350 euro
In welke regio ben je woonachtig: momenteel groene hart, altijd in Den Haag gewoond
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? voorkeur voor half-pension maar dan een lagere prijs
Binnenbak wenselijk? ja maar niet noodzakelijk
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, uiteraard het liefst zomers weidegang, 's winters paddocks/uitloop. Als dit niet mogelijk is liever 's zomers weidegang en in de winter zelf regelen met gebruik van een lager aantal paddocks (lukt me tot nu toe om mijn paard 's winters met goede afspraken met stalgenoten ook zo'n 6 uur per dag uit stal te hebben).
Wat is je idee over groepsstallen? Lijkt me prettig mits de paarden goed met elkaar overweg kunnen en er meer dan genoeg ruimte is.
Eventuele toevoegingen? Maximale budget is uiteraard afhankelijk van de faciliteiten. Geen weidegang of binnenbak betekent voor mij dat ik minder wil betalen.
Een wasplaats met warm water is ook zeker een goede toevoeging.

Ik ben benieuwd wat er uit komt!
Laatst bijgewerkt door Delaja op 29-03-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:52

Je maximale budget: 300
In welke regio ben je woonachtig:Rotterdam
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? vol-pension/AI, dus ook in paddock/wei zetten.
Binnenbak wenselijk? ja maar geen noodzaak
Stapmolen wenselijk? idem
Solarium gewenst? idem, en zeker niet tegen 2 euro per x
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? ja, paddocks eis, maar 24/7 weidegang ook
Wat is je idee over groepsstallen? onwenselijk of max 2 per groep maar wel paddock vast aan stal
Trailer stalling wenselijk?ja
Eventuele toevoegingen? Alleen buitenluiken zouden oor mij absoluut onwenselijk zijn. Minimaal uitloop. Ook 3 x 3 is geen stalmaat meer van deze tijd,

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:03

Je maximale budget: 300
In welke regio ben je woonachtig: rotterdam
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? vol pension
Binnenbak wenselijk? niet perse ( buitenbak met al weather bodem is ook prima)
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? ja, wil mijn paard graag in de wei bovendien vind ze de paddock vreselijk. loopt ze alleen maar te gillen en wil ze eruit, staat rustig een uur zielig voor het hek te wachten. dus dat is voor ons geen optie
Wat is je idee over groepsstallen? ik zou er niet voor kiezen, paard moet rust krijgen in haar eigen stal, deze veilige omgeving hoeft ze niet te delen met andere..
Trailer stalling wenselijk? heb een leen trailer dus voor mij is het niet van toepassing
Eventuele toevoegingen?

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:04

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Wedstrijd/Fokkerij
Je maximale budget: € 300
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? AI
Binnenbak wenselijk? Niet noodzakelijk, wel gewenst
Stapmolen wenselijk? Niet noodzakelijk, welk gewenst
Solarium gewenst? Ja
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Als het paddocks met alleen zand/steen is, dan vind ik dit een bezwaar. Paarden horen ook in de wei.
Wat is je idee over groepsstallen? Voor wedstrijdpaarden niet gewenst. Fokkerij echter weer wel.
Trailer stalling wenselijk? Niet noodzakelijk
Eventuele toevoegingen?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:13

Soort ruiter/combinatie:Dresuur, Recreatief
Je maximale budget: 275/300
In welke regio ben je woonachtig:Drechtsteden
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?Ligt aan het budget,bij 300 all in
Binnenbak wenselijk?Ja
Stapmolen wenselijk?Ja
Solarium gewenst?Niet perse
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?Ja
Wat is je idee over groepsstallen?Persoonlijk zou ik mijn paard er niet in willen...maar als extra optie op een stal prima
Trailer stalling wenselijk?Ja
Eventuele toevoegingen?
Het zou fijn zijn als er een binnen/buiten zet service is zowel winter als zomer
Een longeer bak,zoddat de rijbak niet kapot gaat of gaten in komen
Spuitplaats met warm en koud water
Meerdere keren ruwvoer
Poetsplaatsen

Hengsten toegestaan:)
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 29-03-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:14

Wedstrijd en recreatief
Je maximale budget:
250/270 (op basis van half-pension)
Regio Rotterdam
Half-pension, vind uitmesten niet erg. Maar het zelf binnen en buiten zetten vind ik wel minder. Want niet iedereen heeft ’s ochtends de mogelijkheid om naar stal te racen om het paard buiten te zetten. Zeker als er mensen zijn met kinderen, die moeten ook nog de kinderen naar school brengen etc.. Zelf binnenhalen is overigens geen probleem (voor mij dan)
Binnenbak wenselijk?
Ja, 20 x 40 zou fijn zijn. Met fijne bodem uiteraard.
Stapmolen wenselijk?
Niet noodzakelijk, als ze in de winter minimaal 5 uur buiten komen is het niet per se wenselijk voor mij.
Solarium gewenst?
Niet erg belangrijk, maar als het er is zou ik dr wel gebruik van maken ;)
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?
Ja, want ik vind weidegang toch wel heel belangrijk. Ik heb dr geen bezwaar tegen als ze 5 uur per dag op het land zouden staan en de rest van de dag in een paddock. Dat ze afwisselen zeg maar (als er aparte groepen gemaakt worden).
Vind ik goed, maar dan kleine groepjes (max 3/4) en voldoende ruimte om te lopen en te liggen zonder dat ze hutjemutje liggen/lopen. En wellicht is het dan handig om een soort van nood-stal te maken als een paard dat in de loopstallen staat onverhoopt ziek wordt of een blessure heeft.
Zou fijn zijn, mits er geen torenhoge prijs tegenover staat.
Eventuele toevoegingen?
Leuk concept, zeker de bewegingsmogelijkheden in de winter! :D Dat is nogal een probleem in de regio Rotterdam. Maar in de zomer zou ik liever zien dat er meer weidegang is. Of eventueel wat ik al aangegeven had: Aantal uur op het land en daarna de paddock in. Anders staan ze toch 19/7 op stal. In de winter langer in de paddock als dat mogelijk is. Weet niet of het ook mogelijk is om gewoon een 24/7 paddock te maken? Soort paddock paradise? Waar dan een groep bij elkaar passende paarden dag en nacht buiten staan. Of uitloopjes aan de (loop)stallen?
Komen er longeercirkels om te longeren? Of mag dat ook in de bak of paddock?

Ik hou het in de gaten, want het idee staat me wel aan!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:16

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Wedstrijd
Je maximale budget: € 300
In welke regio ben je woonachtig: Niet in randstad, maar wil wel meedenken :P
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? vol pension
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Gewenst, niet persee.
Solarium gewenst? niet persee.
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Nee, wel mogelijkheid tot enkele wei? Waar ze bijv. 2 uurtjes opkomen en de rest in paddock?
Wat is je idee over groepsstallen? Deels, als er ook mogelijkheid is om los te stallen en de groepen niet te groot worden.
Trailer stalling wenselijk? Ja.
Eventuele toevoegingen? Wat misschien een handig idee is, als je een buiten en binnenbak hebt. In de winter de buitenbak verdelen zodat er kleinere paddocks bestaan. Het andere deel zou dan deels wei deels padock kunnen zijn dat de paarden toch enkele uren of juist per dagen verdeeld op de wei komen.
Groepsstalling bedoel hiermee buiten en binnenstal in combi, want dat lijkt me idd wel erg handig! Echt binnengroeps-stalling, zou ik de groepen niet te groot willen zien. Max. 4 ivm veiligheid en ruimte.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:21

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): recreatief en af en toe mennen

Je maximale budget: 250

In welke regio ben je woonachtig: Zuidholland - regio rotterdam

doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Half pension, maar dan wel inclusief binnen/buiten zetten. (volpension mag natuurlijk ook, maar dan wel meerdere malen per week mesten, anders kan ik het alsnog zelf doen.... Paard heeft snel rotstraal)

Binnenbak wenselijk? Ik heb liever een goede buitenbak. (en bij 40 paarden zouden meerdere rijbanen ook wel handig zijn. Hou er namelijk niet van om met veel paarden tegelijk te rijden)

Stapmolen wenselijk? Heeft mijn paard nooit gehad, maar kan wel handig zijn

Solarium gewenst? Nooit gehad, dus zal het niet missen

Deels wel. Ik wil mijn paard graag op het land in de zomer.
En ik wil mijn paard absoluut niet alleen hebben, want dan kwijnt ze weg. Ze wil graag sociaal contact.

Ligt geheel aan de grote van de stal. Weet niet zeker of het iets is voor mijn paard. (dominant karakter)

Ja. Het is wel handig als je hem direct bij de hand hebt. (en dan ook zonder extra kosten)

Eventuele toevoegingen?
Goede buitenrij mogelijkheden vind ik ook belangrijk.
Eventueel springmateriaal voor een sprongetje.
Longeer/losgooi bak van voldoende grote.
Eigen instructrice en hoefsmid vind ik ook wel fijn om mee te kunnen nemen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:22

Je maximale budget: 250
In welke regio ben je woonachtig: Noord holland
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Half pension
Binnenbak wenselijk? Nee
Stapmolen wenselijk? Nee
Solarium gewenst? Nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, het beste zou zijn als het allebei aanwezig is, 's winters paddock, zomer 24/7 weidegang.
Wat is je idee over groepsstallen? Prima, wel mogelijkheid tot losse stallen, mocht het niet klikken of mocht er eentje geblesseerd/ziek zijn.
Eventuele toevoegingen? Uitloop stallen zouden een idee zijn, zou je er ook 2 in 1 box van kunnen zetten.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:24

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Wedstrijd dressuur, recreatief cross, recreatief springen. Buitenrijden :)
Je maximale budget: 300 euro
In welke regio ben je woonachtig: Rotterdam Rijnmond
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Minimaal half pension. Wil best zelf mesten, maar niet buiten zetten en binnen halen.
Binnenbak wenselijk? Niet specifiek, maar is een handig extraatje.
Stapmolen wenselijk? Niet specifiek, maar is een handig extraatje.
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja. Ik vind beide een vereiste. Paarden buiten in paddock in winter en in zomer op weide.
Wat is je idee over groepsstallen? Mooi concept! Mijn paard is hier echter niet sociaal genoeg voor.
Eventuele toevoegingen? Mogelijkheid stallen met uitloopje. Kosten minder ruimte dan separate paddocks en zorgen er toch voor dat de paarden niet alleen op het hok staan in de winter.

Succes!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:24

GamblersCup schreef:
Omdat een paard met z'n kop op de grond hoort, grazen. En kilometers maken.
Bij paddocks is de ervaring dat die A) te klein zijn B) hooiruiven zijn niet gezond, risico op verstoppingen, een paard hoort van de grond te eten en C) de ervaring leert dat er vaak GEEN onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd, maar 2 keer per dag ofzo.
Gras eten, in een kudde staan en kilometers maken is natuurlijk, in een paddock staan met een vriendje, eten uit een hooiruif, is dat absoluut niet en niet zonder risico's ook. Ik denk dat veel mensen daarom geen paddocks willen als het niet nodig is.

Als je denkt dat er binnen de randstad maar een paar stalletjes zijn waar dit wel te krijgen is, dan moet je je onderzoek nog eens grondig overnieuw doen. Dat is echt een misverstand, er zijn ZAT stallen die het hele jaar door weidegang bieden, en ook wat langer dan maar 5 uurtjes per dag. Ervaring ;)

Laat ik het zo zeggen: Ik richt me op de gemiddelde wedstrijd- en recreatie ruiter/menner, niet op natuurgoeroes. Dat is het hele verschil. Als dat wel het geval was geweest was ik wel begonnen aan de realisatie van een paddock-paradise. :) Voor mijn eigen recreatiepony zou een 24/7 weidegang ook ideaal zijn, voor hem heb ik ook geen eisen en ben ik 'natuurgoeroe' ten top. Maar voor mijn sportpaardmerrie+pensioenpaard acht ik de faciliteiten van een gemiddelde wedstrijdstal wenselijk om mijn tijd met hun zo effectief mogelijk te besteden, ze een warme stal te kunnen bieden, buiten te kunnen zetten in kleine groepjes, en op zijn minst s'nachts binnen te kunnen halen bij kouder weer. Ik zit echt niet te wachten op stallen met absurde prijzen en gebrek aan faciliteiten, paarden die tot hun knieeen in de drap staan, blessure-leed doordat ze in een kudde vertrapt worden, of een vastgeroest artrose dier omdat er niet eens een warme stal voor hem beschikbaar is. In die zin; Nee ik heb maar weinig passends gevonden dat aan al mijn eisen voldeed. Tevens de reden dat ik nu op een ondenkbare stal sta, zonder enige luxe... Maar wél buitengang in paddocks.

Mijn paarden gaan normaal ook ieder jaar naar de wei, toen ik voorheen op een wedstrijdstal stond zonder weidegang overbrugde ik de zomermaanden gewoon elders zoals zoveel mensen. Er waren echter ook steeds meer mensen die het wenselijk achten dat zij hun paarden lekker op conditie konden houden, op de warme zomerdagen gebruik konden maken van het naastgelegen bos, en dit dus prefereerde boven het geven van weidegang, maar als alternatief dankbaar gebruik maakte van de beschikbare paddocks, zodat de paarden langer dan 45min p/d uit hun 'hok' kwamen en toch wat extra vrijheid konden genieten.

Hooiruiven niet natuurlijk? True, zijn ook nog alternatieven voor. Maar aan een pensionstal opzich is al weinig natuurlijks... Helaas.
Persoonlijk heb ik ze liever hele dagen buiten het gehele jaar door, en zoek dan in de zomermaanden desnoods elders mijn onderdak. Dan dat ik in de zomermaanden een paar uurtjes weiland heb, en de rest van het jaar een paddockje van 4 bij 8 waar hij 2 uurtjes in mag staan.

Indien mogelijk en realistisch zal ik natuurlijk altijd proberen om een combinatie van paddocks en weidegang te maken. We hebben welliswaar een pand op het oog, maar er ligt nu nog niets concreets.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:30

Je maximale budget: 300euro
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Min. half pension met buiten/binnen zetten
Binnenbak wenselijk? Mag, buiten met goeie bodem is ook voldoende.
Stapmolen wenselijk? Mag
Solarium gewenst? Mag
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, weiland voor in de zomer
Wat is je idee over groepsstallen? Goed, maar niet voor mijn paard. Hoop nare dingen in zien gebeuren.
Eventuele toevoegingen? Op grote stallen word vaak 2x bix en 2x hooi gegeven. Ik zou 3x bix en 3x hooi (niet tegelijk) het meest ideeal vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:31

het leukste vind ik altijd alles door elkaar. En je vergeet de westernruiters

Je maximale budget:
Budget genoeg, hangt van de stalling af.

ik woon in het oosten, maar het kan maar zo dat ik opeens elders werk.

Kunnen kiezen uit deze opties (en liefst ook in de zomer dag en nacht op de wei.

Binnenbak wenselijk?
ja

Stapmolen wenselijk?
nee

Solarium gewenst?
nee

in de winter prima als er tenminste hooi bijgevoerd wordt en de paarden niet met zijn alleen op een kluitje zich staan te vervelen en elkaar dan maar gaan stuk maken. in ze zomer mijn paard op gras!

Keuze mogelijkheid zou heel fijn zijn. voor het ene paard wel, voor het andere niet.

ja

Eventuele toevoegingen?
fatsoenlijk voerbeleid. Vaker op een dag hooi bijvoorbeeld. En iets doen aan vliegenbescherming (bij de weiden een loer? dat soort dingen vind ik veel relevanter dan een stapmolen of solarium. Warm water is wel handig. En eindelijk een keer voldoende grote kastruimten. Meestal kan mijn (westernzadel) niet in die kasten en per paard moet je toch al gauw 3 a 4 dekens kwijt (de normale, regendeken, zweetdeken, vliegendeken en reservedeken.. en het past nooit in die kleine kasten).
Doe-het-zelf: Zelf uitmesten, voer klaar zetten (1 á 2 voederdiensten per dag verdelen onder stalgenoten), zelf binnen-buiten-zetten middels schema bijv.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:32

Je maximale budget: 340 euro
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? doe het zelf, of half of vol pension (afh van de kosten)
Binnenbak wenselijk? hoeft niet persee, maar voor 340 euro verwacht ik wel een binnenbak bv
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? nee
Wat is je idee over groepsstallen? kan goed werken
Trailer stalling wenselijk? ja, maar niet noodzakelijk
Eventuele toevoegingen? als de paarden in de zomermaanden elders op de wei kunnen, dan wil ik niet teveel betalen om mijn stal aan te houden.