Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:07

ik geef je helemaal gelijk chanel1985.

@bbiola, bij ons is dat ook zo hoor.
de vaste paarden staan wel met mekaar op de weide en de nieuwe worden ingedeelt in nieuwe groepen die het beste bij mekaar passen en soms word er ook nog wel is een paard verschoven en heb je een verrassing in het land staan als je bij je paard gaat kijken.
heb er geen problemen mee, de staleigenaaren weten wel wat ze doen.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:10

Als je allemaal gaat bedenken wat er mis kan gaan met je paard kun je beter geen paard nemen, ga maar dammen ofzo...
Beest kan zich ook verstappen terwijl je erop zit en bijv. een peesblessure oplopen, ga je er dan ook nooit meer op om de risico's te beperken? :roll:

Mariposa11

@ marjolein, het wordt niet door wa vergoed omdat het eigen risico is om paarden bij elkaar te zetten. Ontsnappen uit de wei en schade aanrichten op straat wel, schade aanrichten op "eigen" terrein aan een ander paard valt daar niet onder. Ik heb alles uitgezocht natuurlijk haha tis een flink duur grapje geworden nm ;) Tijdens het rijden, buiten eigen terrein wordt het soms vergoed, afhankelijk van de situatie.
En ja ik heb idd domme pecht gehad, maar daarom ga ik het niet nog een keer opzoeken natuurlijk. Ze gaat straks gewoon weer de wei op met andere paardjes. Maar niet naast of bij paarden met achter ijzers.

dromertje2

Bij ons op stal zijn ze nu ook bezig met welk paardjes op welke wei samen gezet worden, als dit verdeeld is, blijven dit ook de vaste groepjes.
Mijn pony staat in hetzelfde groepje als vorig jaar, dus geen probleem; er zijn een paar nieuwe, die worden verdeeld naargelang hun karakter.

Dit hoort een goede pensionhouder te doen, en dan is er helemaal geen probleem.

Mariposa11

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:14

Bij ons wordt er ook goed gekeken naar wie bij elkaar kunnen en wie niet.. Vind ik ook erg fijn dat het goed in de gaten wordt gehouden en bij niet klikken wordt gewisseld..

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:18

Niet moeilijk, wij hebben 4 aparte weilanden, 1 voor de ijslanders, 1 voor de pony's en oudjes, 1 voor de merries en 1 voor de ruinen, en mijn paard staat bij de ruinen (ong 18 paarden) waarvan zoiezo 7 met ijzers dat ik weet, kunnen er meer zijn, nog nooit is dr ookmaar 1 probleem geweest.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:20

Bij ons bepalen de eigenaren gelukkig zelf met wie het paard mag buitenspelen. En risico loop je inderdaad altijd, maar ik wil die risico's zelf bepalen. Zo wil ik mijn merrie ook niet met een ruin hebben, of met een paard dat vierkant beslagen is. Daar voel ik me niet prettig bij, en ik ken ook talloze voorbeelden waarbij dat wel goed gaat, maar helaas ook waar het niet goed ging.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:21

Hier op de weide ook nog nooit problemen geweest met ijzers. Wel gebroken benen en noem maar op!

Als ik jou was zou ik blij zijn dat je stalgenoot haar achterijzers eraf wil halen, zou dit zelf absoluut niet doen! Maar als je niet 3 weken het risico wilt lopen is het of paard nog 3 weken op stal of (mee) betalen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:21

Nou, als ik je stalgenoot zou zijn had je pech. Ik ga voor niemand de ijzers er onderuit laten halen bij mijn paard.
Dan maar niet bij mijn paard in de wei.
Vind het heel netjes van die stalgenoot dat ze dat wel doet voor je. Naar mijn idee mag je dan ook niet klagen dat ze de smid pas laat komen als haar paard gedaan moet worden. Risico's zijn er altijd met paarden. Ze kunnen zelfs een been breken bij het opstaan of een gekke bokkensprong. Je kunt ze nu eenmaal niet tegen alles beschermen.
Bij ons op stal wordt er ook gekeken wel paard in welke groep past. Als het niet gaat, wordt er geruild. Dat gaat normaal gesproken in overleg met de pensionklant.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:29

mijn paard staat ook in een groep, jaar rond zelfde groep. In de winter in de paddock en in de zomer op de wei, ook paarden erbij met rondom ijzers (hij zelf ook vorig jaar)
Het is een ruinengroep en ze lopen de hele dag te stoeien en te spelen en zitten allemaal onder de plekjes maar dat is voor mij geen reden om hem alleen op een postzegel te zetten hoor, het is een paard!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 07:26

Ik heb niet alles gelezen, maar dit is wel de reden dat mijn paard in de paddock alleen staat met shet, de andere paarden hebben ijzers en vorig jaar heb ik wekelijks met een kapotte deken gezeten, paddock is nou eenmaal kleiner dan de wei en mijn paard is dan het haasje. In het weiland rent ie wel weg, maar in de paddock is het al minder ruimte. Nu was het misschien zijn deken maar in het vervolg had het zijn been kunnen zijn ;-)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 07:56

En wat al je paard tijdens gek doen in de wei zich ernstig bezeerd door verstappen of vallen? Ik vind jouw idee over dat je stalgenoot zich maar moet schikken, en wel een beetje snel, nogal egoistisch. Daarbij komt, als het land groot genoeg is, dat paarden gewoon rustig staan te grazen is heel anders dan dat ze moeten eten uit een ruif.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:35

Mijn paard staat ook vierkant op ijzers en geeft soms echt wel een klap uit. Nooit problemen gehad. :n Ik zou ik mijn ijzers er niet af gaan halen omdat iemand dat wilt, dan gaan ze maar in een andere wei oid staan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:01

Nikass schreef:
Mijn paard staat onder aan de rangorde en is meestal als eerste de pineut als er wat aan de hand is. Jullie positieve ervaringen stellen me wel wat gerust, maar ik kan me niet voorstellen dat een trap zonder ijzer net zo hard aankomt als mèt; is toch net of je een boksbeugel gebruikt.
Om te zeggen "dan moet je je paard maar alleen zetten" slaat werkelijk nergens op: juist omdat ik erken en accepteer dat er altijd wat kan gebeuren kaart ik dit onderwerp aan. Dit paard heeft geen ijzers nodig, dus waarom onnodig risico lopen?
En waarom zou ik de hoefsmid moeten betalen? Wat een onzin!

Dank je Mariposa11, jij begrijpt wat ik bedoel, en wat jij beschrijft is precies waar ik bang voor ben!

Leonie1988: er kan altijd wat gebeuren, dat is nou eenmaal zo met paarden onderling. Maar als je het risico kunt beperken vind ik dat je dat verplicht bent tegenover je stalgenoten.

Als jouw paard het laagste in rang is, zal ze zeer waarschijnlijk zelf wel zorgen dat ze weg is op het moment dat er 'gedoe' is onderling.
Het zijn meestal juist de 2 bovenste in rang die met elkaar de confrontatie aangaan, omdat zij hun positie in de kudde zullen bevechten. Ik zou het even aankijken hoe het gaat. Dan kun je altijd nog besluiten voor een korte periode je paard alleen te zetten, totdat de ijzers er onder uit zijn.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:09

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ook ik denk, als je zo graag de ijzer eronder vandaan wilt zal je zelf de hoefsmid moeten betalen. Ik begrijp helemaal dat ze 'te beroerd is' om de hoefsmid pas over 3 weken te laten komen, JIJ bent degene die er een probleem in zit, zij niet. Dus waarom zou zij dan extra gaan betalen om de ijzers eronder vandaag te halen, in plaats van jij? als je je echt zo'n zorgen maakt is dat in mijn ogen de enige beste oplossing. Je kan niet van een ander verwachten dat die gaat dokken om iets waar jij zo'n probleem mee heb.

Overigens vind ik het ook niet prrettig als er een paard met ijzers het landje deeld met mijn paard, ik erken ook de risico's.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:11

Misschien een domme vraag hoor... Maar waarom denk je dat een trap tegen een zwakke plek- met ijzers- meer schade aan zou richten als eentje zonder ijzers? Een rake trap is een rake trap, en ja. Dat heb je soms...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:15

Als het stuk groot genoeg is waar jouw paard en de twee andere paarden komen te lopen zie ik geen enkel probleem.
En je zegt dat ze elkaar ook al kennen....

Mijn Fries, 1.65 met rondom ijzers staat gewoon bij mijn miniature (80 cm en 85 kilo!!!) in het land. Toen hij hier kwam heeft hij een poosje apart (naast) de andere paarden gelopen, nu er bij in. Mijn Haflinger kwam als veulen van 8 maand bij de Fries (met ijzers) in. De miniature is overigens de laagste in rang.

Een paard zonder ijzers kan ook uithalen en schade verooorzaken. Maar ik zie het probleem niet zo. Vind eigenlijk niet dat je iemand anders zomaar kan vragen om zijn/haar paard van de ijzers af te halen omdat JIJ het niet veilig vindt.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:21

Mijn paard heeft jarenlang samengelopen met een pony die rondom beslagen was en er is nooit iets gebeurd. Mijn paard is dominant en de pony was dat niet dus het waren goede maatjes. Je moet gewoon per situatie bekijken of je vind dat het kan, als jij vind dat jouw paard risico loopt en je wil het niet dan is dat je goed recht en zeker niet overdreven. Als je perse wil dat het andere paard nu van de ijzers achter afgaat zou ik toch de eigenaresse aanbieden de kosten te delen of misschien helemaal te betalen. Dit puur voor je eigen gemoedsrust en je jezelf vast schuldig voelt als er in 3 weken toch wat gebeurd. Daarbij bedenkend dat een flinke wond duurder is waarschijnlijk dan 1 keer de hoefsmid en je stalgenoot zeer redelijk is vind ik het wel iets om te overwegen.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:34

Een goede hoef is echt net zo hard als steen. De rand kan door slijtage van onderaf behoorlijk scherp worden. Een ijzer wordt zonder scherpe kanten gemaakt en als het een goed ijzer is zal dit zo blijven. Een rake klap van een beslagen hoef maakt theoretisch gezien minder schade dan een klap met een onbeslagen hoef. Helaas houden paarden zich niet met theorie bezig. Als de klap gewoon verkeerd aankomt gaat het fout. De kracht van de klap komt vanuit het paard....
Ik zou me hier over dus geen zorgen maken.
Neemt niet weg dat ik de beslissing van je weidegenoot om de ijzers er af te halen toejuich. Als het (kennelijk) niet nodig is om op ijzers te staan moet je dit gewoon niet doen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:41

Ik snap ergens je probleem wel ts, je wilt toch wel zuinig zijn op je paard. Mijn paarden hebben altijd met zn 4en gestaan, mijn paardje stond het hoogste in de rangorde en was de enige met ijzers. Nooit problemen mee gehad, paarden kenden elkaar goed en er was altijd genoeg eten. Ik ga ook met de anderen mee, als je paard zo laag in de rangorde staat zal ze wel op tijd wegzijn ,mocht er een conflict zijn. Verder denk ik dat je gewoon 3 weekjes moet wachten. Met dit lekkere weer en veel gras vermaken de meeste paarden zich nu even met het eten. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:16

chanel1985 schreef:
Ik blijf erbij, dat er van een mug een olifant wordt gemaakt, de eigenares is bereidt dat ze de ijzers vanachter eraf gehaald worden, jij bent daar nog niet mee content, omdat ze het (volgens jouw) niet snel genoeg doet, dan zie ik enkel de mogelijkheid dat jij dan de kosten betaald om de smid extra te laten komen.
Wat is nu 3 weken? Je zegt zelf de paarden elkaar kennen en dat dat goed gaat.

Ze kennen elkaar enigszins van naast elkaar in de paddock staan, heb ik gezegd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:20

maris76 schreef:
Als je allemaal gaat bedenken wat er mis kan gaan met je paard kun je beter geen paard nemen, ga maar dammen ofzo...
Beest kan zich ook verstappen terwijl je erop zit en bijv. een peesblessure oplopen, ga je er dan ook nooit meer op om de risico's te beperken? :roll:

Kun je niet een wat intelligentere reactie geven?
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er altijd risico's zijn, maar je hoeft geen extra risico's te lopen. Ik vind dat degene van het paard met ijzers ook een verantwoordelijkheid heeft naar de andere twee paarden toe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:22

Mariposa11 schreef:
Bij ons wordt er ook goed gekeken naar wie bij elkaar kunnen en wie niet.. Vind ik ook erg fijn dat het goed in de gaten wordt gehouden en bij niet klikken wordt gewisseld..

Maar daar moet je eerst achter komen, met wie het klikt, toch? Paarden hebben wel naast elkaar in aparte paddocks gestaan, maar nog nooit bij elkaar in een ruimte. En dan blijkt het niet te klikken, dan is het leed misschien al geschied. Zelfs als de verzekering betaalt, wat dus waarschijnlijk niet zo is, het gaat niet alleen om het finnaciele plaatje natuurlijk.
Ik ben een beetje verbaasd dat er zoveel reacties komen dat het helemaal geen probleem is. Op de stal waar ik vandaan kom werden paarden die achter ijzers hadden nooit met andere paarden samen gezet.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-03-12 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:22

Sta je op een pensionstal?
Als je de paarden bijeenzet en je blijft er eventjes bij, dan weet je gauw of het gaat of niet hoor.

Als er voldoende gras of hooi is en de wei groot genoeg is, vind ik niet dat het risico groot is.

Ik blij bij mijn mening dat je gelukkig mag prijzen dat de andere eigenaar zo meewerkend is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:26

Abiola schreef:
Bij ons bepalen de eigenaren gelukkig zelf met wie het paard mag buitenspelen. En risico loop je inderdaad altijd, maar ik wil die risico's zelf bepalen. Zo wil ik mijn merrie ook niet met een ruin hebben, of met een paard dat vierkant beslagen is. Daar voel ik me niet prettig bij, en ik ken ook talloze voorbeelden waarbij dat wel goed gaat, maar helaas ook waar het niet goed ging.

Idd. De meeste mensen hier op stal vinden een gemengde kudde wel een probleem, zij willen liever ruinen en merries gescheiden. Ik heb nooit problemen gehad met een gemengde kudde, maar zo heeft ieder dus zijn voorkeur. En ik wil idd ook graag de risico's zelf bepalen.