Voeren zonder strikte regelmaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Voeren zonder strikte regelmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:17

Hier ook onregelmatig door ploegendiensten. Het kan best eens 2 uur schelen.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:40

ik vind ergens wel dat alle paarden tegelijk moeten eten krijgen.
mijn ene paard wordt gevoerd door de staleigenaar, andere paard staat op doe het zelf stal, dus alle paarden van de stal (bij ene 4 paarden, doe het zelf de mijne en paard van staleigenaar) krijgen wel altijd op hetzelfde moment eten, alleen de momenten zelf verschillen nogal.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:59

Tja, wij voeren hier toch wel zeer stipt qua biks.
Qua hooi dan niet echt, dat is vrijwel elke dag anders en ik merk er geen onrust van.

Toen we nog op pension stonden, merkte ik wel dat het beter was dat alle paarden tegelijk gevoerd werden.
Dat gaf ff wat drukte totdat de laatste had gekregen, maar daarna was de toko rustig.
Ook op een stal gestaan waar ieder zijn eigen paard deed, maar dat is moeilijk met een paard die bovenstaand eerst gewend was.
Dat is niet te begrijpen voor een paard: eerst wel allemaal en nu niet, dus gewenning of routine.

Ik ben een voorstander van rust, regelmaat en ruimte.
Of dat sleur ontwikkeld? Denk het niet, zij weten wat er van ze verwacht wordt en wat daar tegenover staat.
Daarnaast worden er andere dingen zoals poetsen, rijden, wandelen of niks gedaan en ze lijken het allemaal prima te vinden.
Ze breken de boel niet af of ons, dus so far so good.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:10

een paard produceert geen maagzuur 'in afwachting van', maar produceert aan 1 stuk door maagzuur. Het voer en het speeksel balanceert dat. Het is dus grootste onzin om daarom maar wel of niet op een bepaald tijdstip te voeren.

edit

om deze reden is het dus wel handig om REGELMATIG te voeren, maar strikte tijden en regelmaat zijn 2 verschillende dingen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:45

Gini, misschien dat het iets met het hooi te maken heeft?
Mijn paarden staan eigenlijk nooit zonder hooi en staan bovendien van 9-6 buiten met ruwvoer, dat beetje bix interesseert ze dan geen drol.
Mijn eerste merrie bleef ook rustig doorslapen als ze eten kreeg en ging pas kijken wat er in de voerbak lag als ze uitgeslapen was.
Mijn huidige stippelmerrie kwam met voernijd uit de opfok, maar nu met het onregelmatig voeren reageert ze enkel als ze de brok onder neus krijgt. Zelf als ik mijn ruin voer terwijl de merrie een paar meter verder aangebonden staat komt er geen reactie.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:52

Onze paarden krijgen in de week rond 8 uur en in het weekend rond 10 uur, 's avonds krijgen ze tussen 6 en 8 eten. Ze staan wel op de weide en krijgen hooi bij dus het is geen ramp voor hen :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:04

Millanka schreef:
een paard produceert geen maagzuur 'in afwachting van', maar produceert aan 1 stuk door maagzuur. Het voer en het speeksel balanceert dat. Het is dus grootste onzin om daarom maar wel of niet op een bepaald tijdstip te voeren.

edit

om deze reden is het dus wel handig om REGELMATIG te voeren, maar strikte tijden en regelmaat zijn 2 verschillende dingen

Dat is ook wat mij is geleerd, het meest logisch ook, dus zo proberen wij te voeren.
Regelmaat, om de zoveel uur voer.
Biks is extra, hooi is noodzakelijk.
Maar is wel afhankelijk van hoe de paarden gehouden worden en wat ermee wordt gedaan!

@ ts: nogmaals, hoe is de situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:44

Hier zelfs geen drama als ze m'n kop zien verschijnen, er komt pas leven in de brouwerij als ze de kruiwagen met hooi en de gekleurde emmertjes voorbij zien rollen :+

Hooi probeer ik te voorzien zodat ze er ruim genoeg van hebben voor een hele lange tijd voort te kunnen. Dat heeft wel rust in de hand gewerkt, ze vliegen er niet op als een idioot. Ze weten toch dat niemand het inpikt. Idem met brok, maar daarvoor zijn ze wel altijd vrolijk.

Heb 'n shethengst en een warmbloed hengst. Als het goed weer is gaan ze op de paddock en doe ik eerst de stallen en leg ik het voer klaar, pas daarna gaan ze op stal. Zo is op stal gaan ook iets "leuks" voor ze. En beiden weten dat ze eerst moeten wachten tot het halster uit is eer ze een hap mogen nemen, werkt prima.

Binnenkort gaan ze de weide op en ook daar zullen hooiporties voorzien worden. Korrel? Goh, ik denk niet dat ik dat ga bijvoeren, alleen de warmbloed dan als hij gewerkt heeft. Die voer ik dan ook even apart, geen last van voergevecht met de rest en geen voernijd laten ontstaan.

Ik stond als doe-het-zelver een tijdje op een gewone manège, mijn paarden voerde ik zelf. Er was alleen feest in de keet als ze merkten dat we in de voerton aan het graaien waren, voor de rest bleven ze kalm. Ook als andere paarden gevoerd werden...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:10

Ik voer 's ochtends tussen 7 uur en 10 uur en 's avonds tussen 18.00 uur en 21.00 uur. Niet heel regelmatig dus en ik heb niet het idee dat ze er last van hebben. Ze hebben vrijwel onbeperkt hooi, dus last van hun brok krijgen ze sowieso niet.

ElsaDb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:12

Ik voer eigenlijk altijd onregelmatig, het ligt ook aan mijn werktijden en wat ik die dag nog meer te doen heb.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:13

celano schreef:
Sjors schreef:
Erg is het niet, maar ze vinden het niet fijn.
Paarden eten in de natuur ook 'vaste tijden'.
Ik zou op vaste tijden gaan voeren, is ook beter voor de darmen :)

hoe kom je hier bij??

Inderdaad, alsof een darm weet hoe laat het is :')

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:42

Duhelo schreef:
TessaM schreef:
Ik voer ook niet altijd op een vaste tijd, ligt eraan wanneer ik naar school moet. Op dagen dat ik naar school moet krijgt mijn paard 's morgens voer om 7 uur ongeveer en in het weekend is het vaak rond 9 uur pas.

met zon schema zul je problemen krijgen (ongewenst gedrag, en maagzuur produceren)
want je paard is gewend dat die iedere dag om 7 uur zen korrels krijgt, en moet dan in het weekend plots 2-3 uur langer wachten ...

Mijn paard staat 24/7 in de wei en in het weekend ga ik 's avond meestal nog wat extra hooi geven, dus hij heeft wel gewoon iets te eten ondertussen hoor.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:37

Mijn paarden staan 24/7 in de wei.. 's ochtends worden ze tussen 6 en 9 uur gevoerd en 's avonds ook weer tussen 6 en 9 uur. Wel hebben ze de hele dag hooi tot beschikking.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:35

als ze voldoende ruwvoer krijgen, maakt de tijd van het krachtvoer niet uit. Wel of het te grote porties in 1 keer zijn. Beter meerdere kleinere porties dan 1 van meer dan 2 kg.

Hier voert ieder zelf krachtvoer bij, als extraatje na het rijden. De paarden staan van ´s morgens vroeg tot ´s avonds laat buiten en bijvoeren wordt gedaan op de poetsplaats of binnen, dus de anderen hoeven daar geen last van te hebben.

Als we een periode in de winter de paarden wel op stal hadden en ze dan ook krachtvoer bij voerden (ging om klein beetje zodra ze op stal kwamen 's avonds laat) dan kregen ze het wel tegelijk. Maar ook dan maakte het moment van opstallen niet uit.

Denk dat wanneer krachtvoer een groter aandeel van het rantsoen wordt, en de voerbeurten afgewisseld worden, dat de verdeling over de dag wel belangrijker wordt, net als de tijd tussen de voerbeurten en of er eerst hooi en daarna krachtvoer wordt gevoerd (beter voor maag en opname krachtvoer) of andersom.

Als ruwvoer het hoofdvoer is en ze nooit lang zonder staan, dan maakt tijdstip van voeren en aantal voerbeurten veel minder uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:40

Ik gaf het altijd na het werk, bix. Of dat nu sochtends was, of savonds. Nu zet ik het in stal klaar, voor als ze naar binnen komen. Maar dat is niet heel handig, want ze verlangen er te veel naar en worden ongeduldig om naar stal te komen en verbouwen dan het hek (of elkaar uit frustratie dat het te lang duurt). Dus ik ga het weer omgooien, gewoon geven als ik er zelf ben. Verschillende tijden.