Paarden laten wennen aan gras ivm 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: Paarden laten wennen aan gras ivm 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:24

Bij mijn paard hielp strookbegrazing ook niet, telkens hij een nieuw stuk kreeg, vrat hij alles zo snel mogelijk op. Kleine aparte weides gaan een pak beter. Probleem dat ik had met die strookbegrazing was dan ook dat hij elke keer dat er een stukje bij kwam ineens weer massa's veel vers gras binnen kreeg de eerste dag, dan de volgende dagen weer veel minder en dan ineens weer veel als ik het weer groter maakte. Kleinere weides en op tijd versteken gaat perfect. Zo kan het gras ook op tijd weer bijgroeien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:31

inderdaad dacht ik meteen aan een greegeard van de paardendrogist.
ik heb mijn paarden in de zomer ook 24/7 op het land(gras).in de winter staan ze op een kleiner stuk dat dus alleen maar gond/of modderig is,met onbeperkt voor droog.ik gooi mijn paarden over 2weken gewoon het gras op.nog nooit problemen gehad,kan wel zijn dat ze de eerste paar dagen iets dunnere mest hebben dan normaal

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:32

Goeie vraag..Ik weet niet of het geïnjecteerd wordt of gemest. Wij zitten hier iig op veen/klei grond.
Ik moet eerlijk zeggen dat weidemanagement en alles om weidegang heen iets is waar ik tot op heden nooit over na heb hoeven denken. Behalve dat ik weet dat er bemest mag worden tussen februari en september en dat het goed is voor het gras/bodem om te zorgen dat je gras niet gestrest raakt, je meer gras hebt en af en toe kalk moet strooien voor de zuurgraad van de grond. Maar meer ook niet..
Voorheen werd het allemaal geregeld door de pensionstal en die bouwden het ook op in een aantal weken. Van een uurtje naar 4 uur en na een paar weken overdags.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:59

Hier gaan ze gelijk hele dagen op het land. Normaal doe ik wel eens opbouwen, maar adt is meer; een weekje 1 uur per dag, en daarna gelijk van sochtends vroeg tot savonds laat. Maar het is dan wel gras waar schapen over heen zijn gegaan en nog niet bemest is. Staat geen reet, zonder hooi haalt mijn merrie het dan ook niet. Maar wel een mooie manier om te laten wennen aan het gras. In een volle weide zou ik niet aandurven, vorig jaar eens met stukken gewerkt, hadden ze er 1 kaal en gingen daarna het stuk op wat lang was gegroeid en had ik er eentje met bijna gas-koliek vanwege het vreten vreten vreten vreten.

Lastig hoor, hoop dat je verder tips uit het topic kan halen. Zelf heb ik geen tips omdat we een fijne opbouwing hebben. Ze staan overigens hier op 2 kleine landjes, op het andere stukje waar ze nu niet lopen lopen ook schapen en is ook nog niet bemest.