Waarom vliegenmasker en geen lange maantop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:12

In principe kun je idd goedkope halsters kopen die dan kapot springen als ze vastzitten. Maar ik ben niet echt voor halsters is de wei omdat ik ook wel denk dat het niet aangenaam is voor het paard om altijd een halster te dragen. Maar dan moet je idd nadenken of het ongemak van de vliegen niet veel groter is dan het 'ongemak' van het dragen van het halster :)

@Stef: en wat als je paarden dan echt last hebben van de vliegen? Doe je het dan even wel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:13

Iets waarmee ze geen halster om hoeven, masker bijv.
Daarnaast redden de meeste paarden zich prima, ook al hebben ze weinig pluk. Gaan ze gewoon met hun hoofd bij de staart van een ander staan :j

smurfje

Re: Waarom vliegenmasker en geen lange maantop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:15

hier heb ik een paard een zielig frutseltje als voorpluk. die krijg gewoon een kap om.
mijn ponytje heeft een super lange voorpluk. maar ook die heeft een kap om. want de vliegen
gaan er gewoon toch op haar ogen zitten.

hier ook geen halsters om in de weide.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:15

Als je je halster niet te vast maakt, dan schuift die gewoon van over hun oren bij het minste. Nadeel is wel dat ik regelmatig het halster moet gaan zoeken, voordeel is wel dat echt vastzitten bijna onmogelijk is.
Ik heb ook het liefst geen halster aan op de weide en als het slechter weer is (wat hier vrij veel voorkomt :( ) dan doen we ze ook uit, bijna geen vliegen dan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:16

Ik heb mijn merrie de hele zomer dag en nacht met masker.
Niet voor de vliegen maar tegen het verbranden. Ik kan niet s'ochtends vroeg het masker omdoen(zeker niet zomers als het vroeg licht is) en ze verbrand verschrikkelijk snel :n.
Het arme dier met een verbrande neus laten staan vind ik not done.

Daarbij is het ook handig tegen de vliegen, een masker beschermd imo beter dan zo'n frontriem.. Daar komen de vliegen nog makkelijk doorheen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:18

Zo'n masker tegen het verbranden hangt dan tot over de neus? Want mijn pintootje heeft ook wel eens last van een verbrande neus al kan ik dat met sunblock wel wat binnen de perken houden.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:18

@ smurffie: blijkbaar heeft je paardje een bleke neus, dan begrijp ik wel dat je liever wel een masker hebt die je dag en nacht aanhoudt.

Een masker vind ik zo vreemd uitzien ^^

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:19

Dana82 schreef:
Als je je halster niet te vast maakt, dan schuift die gewoon van over hun oren bij het minste. Nadeel is wel dat ik regelmatig het halster moet gaan zoeken, voordeel is wel dat echt vastzitten bijna onmogelijk is.
Ik heb ook het liefst geen halster aan op de weide en als het slechter weer is (wat hier vrij veel voorkomt :( ) dan doen we ze ook uit, bijna geen vliegen dan.

Dat ligt er maar net aan hoe ze erin komen. Als de druk voorwaarts is schiet ie af, maar als de druk achterwaarts is dus niet

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:19

2a54z6e45r6r schreef:
In principe kun je idd goedkope halsters kopen die dan kapot springen als ze vastzitten. Maar ik ben niet echt voor halsters is de wei omdat ik ook wel denk dat het niet aangenaam is voor het paard om altijd een halster te dragen. Maar dan moet je idd nadenken of het ongemak van de vliegen niet veel groter is dan het 'ongemak' van het dragen van het halster :)

@Stef: en wat als je paarden dan echt last hebben van de vliegen? Doe je het dan even wel?

Bij mij is het simpel, paard heeft een heel gevoelige huid en krijgt snel schuurplekken en wonden van een halster, dus los van alle andere nadelen, doe ik daarom geen halster aan in de weide.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:20

mijn paard heeft geen grote voorpluk,
dat kleine plukje haar kan de vliegen niet weghouden.
Daarom koop ik dus een vliegenmasker.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:20

Dana82 schreef:
Zo'n masker tegen het verbranden hangt dan tot over de neus? Want mijn pintootje heeft ook wel eens last van een verbrande neus al kan ik dat met sunblock wel wat binnen de perken houden.

Ja, je kan er kopen met een extra 'lapje' aan die de zon tegenhoudt. Hier ook verbrande witte neusjes anders :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:21

Masker vreemd? Welnee!!! ;)

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:21

stef schreef:
mwah minikatje, paard hoeft niet ergens aan een weidepaal ofzo te blijven hangen he...

Heeft hier op bokt toen nog een verhaal gestaan van een paard wat tijdens het rollen met zijn ijzer achter het halster van een weidegenoot was blijven hangen.

Of dat ze bij jeuken achter het oor er tussen schieten...

Nee, als het even kan geen halsters om op de wei bij mij

ik zei alleen vast zitten, niet waaraan ;)
maar alsnog, mijne heeft gewoon altijd het halster om uit voorzorg.
mocht er wat gebeuren en ze breken uit is ze tenminste weer te vangen.
ook voor leken die er geen verstand van hebben *Ah een halster, daar kan ik en paard aan vasthouden :+ *
halsters kun je ook makkelijk aanpassen zodat ze veilig genoeg zijn om aan te vervoeren maar wel knappen als ze vast komen te zitten. alleen om medische redenen en gevoeligheden zou ik een halster aflaten.

zo kunnen we de discussie ook voortzetten over het gevaar van vliegenmasters en vliegenfrontriemen (beknelde oren, onstoken ogen, snijwondjes etc etc)

ieder moet doen wat werkt voor het betreffende paard :)
paardenhouden is niet one size fits all.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:23

stef schreef:
Dana82 schreef:

Dat ligt er maar net aan hoe ze erin komen. Als de druk voorwaarts is schiet ie af, maar als de druk achterwaarts is dus niet

Wel ja, ik kan alleen maar zeggen dat wij nog nooit problemen hiermee hebben gehad ;) . Ik vraag me alleen af of zo'n masker dus soms niet erger is als er bv een daas (of erger) in vliegt en die zit erin "vast", kan me voorstellen dat een paard dan wel eens goed kan panikeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:23

mijne is zonder halster ook prima te vangen mocht ze uit breken ;)

Ik zeg ook nergens dat mijn mening heilig is, ik leg alleen uit waarom IK ervoor kies om geen halsters om te laten op de wei. Wat een ander doet, moet hij/zij lekker zelf weten :j

Een vlieg/daas IN het halster is verschrikkelijk irritant voor het paard. Daarom moet je ook zorgen voor een goed passend masker wat netjes aan sluit.
Maar nogmaals, die van mij staan zonder ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:26

In principe vind ik: leer je paard naar je toe komen, dan moet je geen halster om hem te kunnen vangen. Wilt al veel zeggen over je relatie als je je paard dmv een halster op de wei moet vangen. Maar dit is hier offtopic :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:26

@Stef: kun je echt zo'n maskers kopen? Hahaha :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:27

ja hoor, die zijn gewoon tk ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:28

Hihi, met dan zo'n panter randje :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:29

bij snel verbrandende snoetjes kun je ook zo'n losse neusflap kopen en die aan het halster vastmaken, als je paard geen last van vliegen heeft.
Ik heb mijn eczemers wel veel met masker lopen, anders krijgen ze van die kale donkere plekken onder de ogen (door de vliegen). Een vliegenfrontje met keelriem bestaat inderdaad ook, dan hoef je geen halster om te doen. Verder heb je ook speciale weide-halsters, soort touwhalsters die losgaan bij druk, weet alleen niet of dat werkt icm een vliegenfrontje en of je ze niet iedere dag in de wei kunt gaan zoeken :P

Halster omdoen omdat je ze anders niet kan vangen zal in maar weinig gevallen echt nodig zijn denk ik.
Maar een paard die uitbreekt zal zich niet snel laten vangen natuurlijk, dan is een halster wel weer handig.
Hier hebben alleen de paarden die snachts op stal gaan een halster om, zodat de medewerkers niet al die paarden steeds halster om en af moeten doen.

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:31

Hier heeft alles een masker op omdat ze bijna tot geen voorpluk hebben, buiten mijn haf zijn voorpluk is wel groot genoeg.
Maar ik heb ze een masker opgedaan om nog een reden, hier gaan de vliegen letterlijk in de oren zitten en maken daar allemaal wondjes in.
Met een masker hou ik die rotvliegjes uit de oren van mijn paarden.
En bij mijn appie heeft het ook nog als functie om te voorkomen dat haar hoofd verbrand, door haar roze huid verbrand ze heel snel

Edit:
Je hebt ook nog andere leuke met prentjes.
Deze heb ik:
Afbeelding
Helaas geen bescherming rond de oren dus ik gebruik ze weinig

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:35

opisop_shop schreef:
bij snel verbrandende snoetjes kun je ook zo'n losse neusflap kopen en die aan het halster vastmaken, als je paard geen last van vliegen heeft.
Ik heb mijn eczemers wel veel met masker lopen, anders krijgen ze van die kale donkere plekken onder de ogen (door de vliegen). Een vliegenfrontje met keelriem bestaat inderdaad ook, dan hoef je geen halster om te doen. Verder heb je ook speciale weide-halsters, soort touwhalsters die losgaan bij druk, weet alleen niet of dat werkt icm een vliegenfrontje en of je ze niet iedere dag in de wei kunt gaan zoeken :P

Halster omdoen omdat je ze anders niet kan vangen zal in maar weinig gevallen echt nodig zijn denk ik.
Maar een paard die uitbreekt zal zich niet snel laten vangen natuurlijk, dan is een halster wel weer handig.
Hier hebben alleen de paarden die snachts op stal gaan een halster om, zodat de medewerkers niet al die paarden steeds halster om en af moeten doen.

Losse neusflap aan t halster is echt knudde.. Dan kun je beter een geheel masker nemen want dat werkt veeeel beter.
http://www.bokt.nl/markt/ad/20075/cashe ... egenmasker
deze zijn echt TOP!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:38

Ik ben persoonlijk niet echt van de vliegnetjes en etc.
Liever een citroen persen en uitsmeren met een speciaal watje op het hoofd.
En het lichaam met spray.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:40

mijn pony heeft echt een volle bos maan, maar omdat zij in de zomer altijd onstoken krijgt. neem ik geen risico dus maar aan masker, die gordijntjes vind ze zelf niks schud ze mee en heeft ze kapot.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:41

Dus spray helpt ook goed tegen vliegen? ja dan vraag ik me idd af waarom er dan netjes en frontriemen nodig zijn?