Je droomstal vinden !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maximale reistijd naar je paard

A : 10 km,s
58 (61%)
B : 15/25 km,s
20 (21%)
C: 25/35 km,s
8 (8%)
D : Perfecte plek maakt km,s niet veel uit
8 (8%)

Totaal aantal stemmen: 94

Maartje1990

Re: Je droomstal vinden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:25

euhm.... verhuizen is vast geen optie?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:28

Helaas... mijn droomplek ligt vanwege financiele middelen niet in Nederland, maar in Tsjechie. Zodra mijn kindjes studerende en het huis uit zijn, dan gaan we deze optie nog maals bekijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 23:29

Ik verhuizen ? Haha , ben pas verhuisd . En mijn dochtertje zit sinds mei afgelopen jaar op de basisschool . Heb mezelf voorgenomen niet te verhuizen voor ze beide de BS hebben doorlopen .. Ze hebben hier nu hun vriendjes etc .
Dusse ik ga denk ik ver moeten reizen voor mijn paarden ...Als ik mn droomplek wil ...
Pfff paardenhouden Hobby ?!?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:42

kan je niet ergens (weet niet waar je woont) maar een stuk grasland oftewel weide huren voor bv 5 jaar? is er staatsbosbeheer of natuurmonumenten in de buurt? of een boer? zomaar verhuren aan een paardefreak doen de meeste niet, maar voor 5 jaar .. goeie kans ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:43

pipo, dat kan niet vanwege insuline resistentie van haar paard, moet op paddock niet op de wei.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:45

Als je het geld kunt missen voor de brandstofkosten en het is echt het perfecte plekje zeg ik doen!
Mijn paardje staat nu 40 kilometer van huis en ga er ongeveer 4 keer per week naar toe.
Eind oktober deze keuze gemaakt en inmiddels staat hij er alweer bijna 5 maanden naar volle tevredenheid van ons allebei.
Soms baal ik wel even dat ik niet zo'n mooi plekje dichter bij huis heb, of dat ik niet even langs kan gaan om hem even een aai te geven.
Maar als ik dan zie hoe hij geniet in de groep en op het land,wie ben ik dan om hem daar weg te halen.
Tenslotte moet hij er 24/7 wonen en ik niet.
Maar ik kan me ook best voorstellen dat de afstand voor veel mensen wel zou gaan opbreken.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 23:46

Had een optie op 1 ha , maar moest een borg betalen omdat het gras kapot gelopen kon worden .
De borg was maar liefst 1500 ,= euro en zeker weten dat ik die niet terug krijg ! Zou nl met zekerheid een stuk gras kapot laten lopen omdat merrie niet hele dag op gras mag ... Plus de zorgen die je ervan hebt , 2 x daags heen om te voeren etc , hooi ed inkopen , mest ruimen en afvoer regelen ... En er zijn soms dagen dat bv mijn kids ziek zijn en ik gewoon niet weg kan thuis ..
Dus de zorg moet uit handen gegeven worden , kan niet anders

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:48

Kan je er niet iets tussen in vinden?
Gewoon iets beter als waar je nu staat, misschien iets slechter als dat "droomplekje"
Maar dan ook iets dichterbij.. ik denk zelf dat 50 km wel erg ver/duur is. ook niet fijn in "nood"situatie's als er iets met je paar is oid.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 23:48

Kawi , dat denk ik ook paarden moeten er wonen 24/7/365 ...
Morgen ga ik er nog langs ... Eens babbelen en als het gevoel nog steeds zo goed is , geloof ik dat ik het toch een kans ga geven .. Breekt het toch op kan ik in de buurt gaan zoeken .
Maar heb nog geen enkele plek gespot in de buurt hier ...
Die past bij mijn meisje en haar gebreken . IR en Artrose kogel , iig flink beschadigde kogel ..( verhaal in profiel )

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:55

Zinzi_jewel schreef:
Had een optie op 1 ha , maar moest een borg betalen omdat het gras kapot gelopen kon worden .
De borg was maar liefst 1500 ,= euro en zeker weten dat ik die niet terug krijg ! Zou nl met zekerheid een stuk gras kapot laten lopen omdat merrie niet hele dag op gras mag ... Plus de zorgen die je ervan hebt , 2 x daags heen om te voeren etc , hooi ed inkopen , mest ruimen en afvoer regelen ... En er zijn soms dagen dat bv mijn kids ziek zijn en ik gewoon niet weg kan thuis ..
Dus de zorg moet uit handen gegeven worden , kan niet anders

Wat is dat nu voor'n gelul... ;( 1500 grapje hoop ik zeg gewoon dat je een kak aan gaat leggen en daar geen gras in hoort te groeien.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:10

Mijn paard staat sinds zo'n 3 jaar ook ver van mijn huis ivm verhuizing. Vroeger stond hij op 10 minuten fietsen, maar in de stad waar ik nu woon zijn bijna geen stallen te vinden en sowieso geen geschikte.
Daarom staat mijn paard 33 km verderop. Op een luxe stal, volpension en 24/7 buiten. Ik ga dan ook niet meer elke dag maar 3 tot 4 keer per week.

Ik merk wel dat het me toch een beetje begint op te breken met een fulltime baan erbij. Het plezier van het hebben van een paard is er een beetje af. Altijd als ik er heen wil kost het me sowieso een uur aan reistijd en dan heb ik nog niks met mn paard gedaan. Nu is mijn paard al een jaar aan het kwakkelen en dan is het helemaal lastig als je er niet makkelijk heen kunt.
Dan moest hij ook nog een aantal keer, een paar weken lang, 2 keer per dag medicijnen. Dit was voor mij dus niet te doen. Gelukkig heeft de stalhouder en een stalgenootje me uit de brand geholpen. Maar ik zou het natuurlijk liever zelf doen en ik vind het vervelend om steeds mensen voor dit soort dingen te moeten vragen.
Ik moet er ook niet aan denken dat hij ooit boxrust zou moeten bijvoorbeeld. Dan moet ik zelf elke dag uitmesten en voer klaarzetten, dat is niet te doen met deze afstand.

Dus als ik jou was zou ik er nog 's heel goed over nadenken. Als ik een goede stal zou vinden dichter in de buurt, al zou mn paard iets meer op stal moeten staan, dan zou ik dat zo doen. Het is ook gewoon een vervelend idee dat als je paardje iets mankeert je er niet meteen naartoe kan. En over de benzinekosten nog maar niet te spreken....

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:32

Denk inderdaad wel dat het heel belangrijk is dat je dingen zoals Mickyl noemt met de mensen van de stal bespreekt.
Wat als je paard boxrust nodig heeft of er een DA moet komen of medicijnen moet krijgen.
Nemen hun die taken gewoon op zich of moet jij daarvoor heen en weer gaan rijden.
Als je er gewoon van op aan kunt dat hun dat allemaal doen hoef je je ook niet bezwaard te voelen om dingen te vragen.
Het is natuurlijk wel altijd een gok of mensen ook doen wat ze beloven....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:45

heb je al wel eens een advertentie op bokt gezet voor stallingen in de buurt.
binnen een straal van 30 km, zullen er vast nog wel stallingen zitten die je niet kent. mensen die bijvoorbeeld maar een kleine pensionstallingen hebben tot 5 paarden ofzo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 08:47

De stal waar ik over praat is meer.dan 100% verzorging .... zeggen ze .
zou eea toch op papier willen , ben te vaak teleurgesteld wat dat betreft

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:56

Ik heb mijn paardjes ook 50 km ver gehad staan en ging 2/3 keer per week soms ook vaker.
Dat stuk rijden vond ik echt vreselijk en dan nog eens de kosten.
Toen ik eraan begon dacht ik ook dat ik het niet zo erg zou vinden, maar na een tijdje was de lol er snel vanaf.
Effe snel dit of dat is er niet bij en als ik ging was ik een halve dag kwijt want voor een kwartiertje ga je niet dat hele eind rijden.
Enkele reis deed ik er minimaal 45 minuten over.
Ik moest van Posterholt (midden-limburg) naar Gastel (Brabant)
Per toeval ben ik een plek dicht bij huis tegen gekomen, nu staan ze 8 km van huis, das toch wel een heel verschil en luxe.

Toch kan ik me voorstellen dat je deze keuze wil maken ts en ik hoop dat je voor jouw zelf de beste beslissing maakt.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:07

Volgens mij moet je de overstap gewoon maken TS. Dan heb je in ieder geval de rust wbt je paarden. Je kunt waarschijnlijk altijd terug naar de stal waar je nu staat (goed en netjes afsluiten je periode daar!) of anders naar een ander in de buurt als je het niet meer redt met tijd en reizen.
Als je er geen zorgen meer over hebt geeft dat zoveel rust dat je dat reizen best wel aan kunt. En als je niet al die extra dingen meer hoeft te doen qua verzorging (even hooi brengen, stukje wandelen dan staan ze niet in de stal, dagelijks rijden/longeren, ...) scheelt dat je ook een heleboel tijd.
Als je paarden er eenmaal staan kun je gewoon verder zoeken naar een goede stal en dan een beetje meer in de buurt. Dan is het ook niet erg als dat een tijdje gaat duren, je paarden staan dan iig goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:17

Ik heb mijn droomstal ook gevonden. Veel te ver weg (50 km) en veel te duur maar heb toch de keuze gemaakt, ben er super blij mee! Ga er in April staan. Denk zelf dat je er toch mee in je hoeft blijft spoken als dat echt is wat je zoekt.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:39

Ook al zou mijn paard helemaal fantastisch staan en zou ik niet meer elke dag heen hoeven, dan nog zou ik elke dat heen willen! Vind het nu al verschrikkelijk als ik eens in de paar maanden eens een x een dag niet heen kan. Al is het alleen maar om even een aai over haar bol te geven en gedag te zeggen! Dat zou ik persoonlijk dan zo missen... Maar ook dat is voor iedereen weer anders natuurlijk!
Snap ook heel goed dat je de keuze wilt maken, want als je paarden niet prettig staan geeft dat ook heel veel stress en zorgen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:45

mijn paardje staat op dit moment ook verder van huis...
terwijl er eentje nog geen 10 min fietsen van mijn huis is..maar mijn
dier was mega ongelukkig...
en nu nu moet ik verder rijden...en me paard is gelukkig dus ik ook.
mijn paard zijn geluk en zijn gezondheid gaan voor alles en op deze manier
heb ik alles gevonden wat we nodig hadden

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:48

Het ligt erg aan je eigen dagprogramma denk ik. Mijn paard stond het afgelopen jaar op een uur reistijd enkele reis van mijn huis en ik vond dat -met een fulltime baan- geen pretje. Ik ging 'maar' vier keer per week, maar merkte dat ik niet mee aan genieten toe kwam, het werd ineens een verplichting.

Inmiddels ben ik (veel :D) dichterbij gaa wonen en geniet nu weer met volle teugen, terwijl ik vaker ga. Het is zó fijn als er eens iets is -kreupelheid, medicijnen of gewoon heerlijk weer *\o/* - dat je er even naar toe kan.

Mijn tweede argument is de ervaring dat een stal nooit zo leuk is als voorgespiegeld. Pas als je ergens staat weet je of het werkt. Of alle afspraken nagekomen worden, maar ook of je paard past bij het ritme/gewoontes/kudde/voer van die stal.

Ik zou het dus niet doen. Ik wens je heel veel succes met je beslissing. Het lastige bij dit soort dilemma's is dat je pas weet wat het goede is als je het gebrobeerd hebt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:39

ik ben nog eens gaan kijken !!
Gevoel blijft goed . Ben pas wet gegaan vlak voordat spits begon dus al redelijk druk op de weg ...
En heb besloten deze droom plek voorbij te laten gaan ...
Er moet iets te vinden zijn korterbij , moet alleen meer geduld hebben ;-)

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:06

Ik denk dat je de goede keus hebt gemaakt.
Verhuizen is niet goed voor een paard dus even verhuizen naar je "droomplek" en mocht het dan tegen vallen weer verhuizen is denk ik vanuit het paard gezien geen optie.
Daarnaast heb ik de ervaring dat er altijd wel punten zijn die tegen vallen op het moment dat je daar echt staat, het is nergens perfect.

Helaas weet ik ook dat ver rijden echt het plezier van het paarden houden af houdt.
Je kan niet meer altijd, je moet echt plannen en je gaat dan echt niet voor een half uur.
Daarnaast waar ik "last" van had: Paard staat 24/7 buiten dus kan bepalen aan de bui van mijn paard of ik wel/niet wat ga doen. Soms heeft hij namelijk ook geen zin. Toen ik nog 30 minuten moest rijden met de auto vond ik dat ik iets moest doen want had niet voor niets zo lang gereden.....
Nu ik zelf verhuist ben kan ik weer gewoon komen wanneer ik wil en heerlijk genieten van het niets doen, en dus ook weer echt van mijn paard genieten.

Mirella

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:14

@TS: ook ik denk dat je de goede beslissing hebt gemaakt. Succes met je zoektocht! (Misschien kun je daarvoor ook een topic op bokt plaatsen, misschien is er wel een droomplek dichtbij...)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:36

Als dit de plek is voor jou en je vnd het zelf ook dat je neit dagelijks erheen gaat dan doen!

Ikzelf wil iedee dag minimaal 1x naar stal, maar dat wil ikzelf, niet iedereen doet dat.
Of je dan iedere dag 10/20 km rijd of 3x per iets mee maakt imo ook niet uit, als je maar gelukkig bent :D

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:59

Ik wil altijd naar mijn paard kunnen gaan en dan is afstand dus wel belangrijk. Ik ga binnenkort verhuizen met mijn paard en kijk er echt enorm naar uit, want dit zou weleens mijn droomstal kunnen zijn!: op 5km afstand, midden op de Veluwe (vanaf stal direct toegang tot honderden kilometers ruiterpaden), veel weidegang, een grote stal, buitenbak en kleinschalig. Wat een mens (en paard) nog meer? :)
Ik besef wel dat ik geluk heb dat ik op een van de mooiste plekken van Nederland woon, al zeg ik het zelf. Zeker als het aankomt op natuur en erop uit kunnen trekken met je paard.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je 50km moet rijden om bij je paard te komen, ik zou dat ook niet op kunnen brengen qua tijd in combinatie met werk vrees ik.

Veel succes iedereen die zoekende is naar een droomplek!