afmeting rijbak 20x20?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: afmeting rijbak 20x20?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:47

als je dus een uitloop maakt aan je schuilstal (als ze niet op stal staan in jouw situatie) en een bak maakt die je ermee kunt verbinden door een gang of een opening, dan heb je weinig weiland nodig. Kost je alleen wel veel hooi omdat je dan ook in de zomer moet bijvoeren. Maar een paard heeft geen grote wei nodig, wel ruimte om lekker te kunnen rennen en spelen. Dat kan ook prima in de bak, die je dan dus ook als paddock zou gebruiken.
Maar aangezien het niet je eigen stuk is zul je het moeten opmeten, met een goed idee komen en dat voorleggen aan je ouders/opa, want zij beslissen er natuurlijk uiteindelijk over.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:13

Ik heb niet alles helemaal door gelezen, maar 20 x 20 kun je wel op rijden, maar het zou fijn zijn als je daarnaast een grotere plek hebt om te rijden.
Ik heb zelf met een paard van 1.80 een jaar op een bak van 25 bij 25 gereden, en reed dan 3 keer per week op een 20x40 of 20/30x60
Dus voor af en toe, en longeren is het prima, maar wil je echt dressuur rijden gaat dat natuurlijk niet lukken.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:35

Ik heb echt goede ideeen gehoord! Dus ik ga morgen even denken en plattegrondje maken van mn ideeen. Dan natuurlijk aan mn ouders enzo voorleggen. Ik heb wel afgesproke dat ik me ponys altijd wel een paar keer in de week in mn opa's andere wei mag laten lopen/spelen. Dus als ik zin heb in een grote wei rond te crossen kan dat ook wel een. Dan sluit in de heren in de andere wei op. Eerst was het ook de bedoeling de ponys bij de herten te laten lopen. Maar teneerste mn shet jaagt er achteraan waardoor de herten doodsbang worden en over de hekken springen. En de herten leggen kleine keutels door de hele wei heen wat voor de ponys niet fijn is eten enzo! Mijn wei hebben we helemaal keutel vrij gemaakt met veel werk! Maar ik denk dat er nog wel te puzzelen valt en er misschien wel een wei van 20x35 kan komen misschien nog iets groter. En het word voor ong. een e pony!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:44

ik ga zo de wei even helemaal opmeten! dan heb ik ook een beter overzicht over de mogelijkheden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:26

die van ons is 20 bij 25, wij rijden er kleine pony's in, en longeren doen we vooral.
Wij zijn er heel blij mee. Je kunt niet alles natuurlijk, maar een longeercircel is 15 bij 15 normaal gesproken,
dan zit je paard dus de hele tijd op een volte.
In een bakje van 20 bij 20 kun je dan ook rijden maar zonder echte figuren natuurlijk

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:25

Waarom zou je geen echte figuren kunnen rijden in een bak van 20x20? Ik rijd wekelijks mijn D en E pony in een bak van 18x24. Ik rij heel wat figuren IN een volte, in mijn geval 18x18.

Ik rij: grote volte, 10 m./5 m./2 m. voltes, enkele S, dubbele S, grote 8, kleine 8, klaverblad (gekruiste 8jes) diagonalen (dus recht oversteken), keertwending om de voorhand/achterhand, schouder binnenwaarts/buitenwaarts, zijgangen op de volte, galopwissels, achterwaarts ............

Misschien komt het dat ik een westernruiter ben en dat het mij (en andere westernruiters) wel lukt, maar iedereen kan in een kleine bak deze figuren rijden zonder zijn haar paard te verkl*ten. Als je tenminste KAN rijden. Kan je dat niet dan verkl**t je een paard ook in een bak van 20x40.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:51

hangt ook van je paard af natuurlijk he, als je een paard hebt die nog niet zolang onder het zadel is / nog veel moet leren wat betreft balans enz. dan heb je wel de ruimte nodig vind ik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:32

Mijn jongste is sinds september vorig jaar onder het zadel, krijg aan huis les in de kleine bak en paard lief is goed bevonden door fysiotherapeut. Balans krijg je niet door veel rechte lijnen te rijden, balans word versterkt door wendingen en voltes. Mijn jongste loopt beter dan mijn oudste (is 1,5 j onder het zadel), die is veel op rechte lijnen ingereden en de balans laat te wensen over valt bij een wending met hele lijf naar binnen terwijl de jongste recht op blijft.